معرفی ارزها

شنبه, 15 آذر 1399 23:25

دش (DASH) چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(7 رای‌ها)

دش ارز دیجیتالی متمرکز بر حریم خصوصی است که می‌تواند تراکنش‌ها را با سرعت و هزینه‌ای کمتر از بیت‌کوین پردازش کند. این ارز دیجیتال در کشورهایی مثل ونزوئلا و زیمباوه که ارز فیات آنها تورم بسیار شدیدی را تجربه می‌کند، محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

یکی از مشکلات بیت‌کوین، نداشتن قابلیت ناشناسی است. هر شخصی که ابزار و دانش لازم را در اختیار داشته باشد، می‌تواند تشخیص بدهد که از چه والت‌هایی برای چه کارهایی استفاده شده است. این مسئله می‌تواند برای کاربران در کشورهایی که دولت مستبد دارند مشکل آفرین باشد. هدف دش رفع این مشکلات و تبدیل شدن به ارزی برای خرید کالا و خدمات با یک لایه ناشناس ساز است که ارزهایی مثل بیت‌کوین این قابلیت را ندارند.

دش چیست؟

دش یکی از بزرگترین کوین‌ها در گروه جدیدی از ارزهای دیجیتال موسوم به ارز دیجیتال ناشناس (Anonymous) است. این ارز دیجیتال که با کدبیسی شبیه بیت‌کوین ساخته شده، ماینر، توسعه دهنده و والت‌های خاص خودش را دارد اما طراح این شبکه برای پایین نگه داشتن کارمزد تراکنش‌ها و سرعت بخشیدن به اجرای آنها، چند تغییر کلیدی در آن پیاده سازی کرده است.

آیا می‌دانستید؟

نام دش خلاصه Digital Cash است.


چه کسی دش را ابداع کرد؟

دش توسط یک توسعه دهنده بلاک‌چین آمریکایی به نام Evan Duffield راه اندازی شد.

تاریخچه‌ای مختصر

  • ژانویه 2014 – Evan Duffield یک فورک از لایت‌کوین به اسم ایکس‌کوین ایجاد کرد.
  • ژانویه 2014 – ایکس‌کوین به دارک‌کوین تغییر نام داد.
  • ژانویه 2015 – Duffield کدبیس را تغییر داد تا بر روی بستر بیت‌کوین ساخته شود.
  • مارس 2015 – دارک‌کوین به دش تغییر برند داد.

ویژگی خاص دش

دش چندین ویژگی جذاب دارد از جمله:

  • ناشناس بودن: دش با ترکیب کردن تراکنش شما با چند تراکنش دیگر، باعث سخت تر شدن شناسایی منبع تراکنش‌ها می‌شود.
  • ارسال فوری InstantSend: برای اشخاصی که نیاز به ارسال فوری تراکنش دارند، قابلیت InstandSend وجود دارد که امکان انتقال وجه در عرض یک و نیم ثانیه را فراهم می‌کند.
  • حاکمیت غیرمتمرکز: دش یک سیستم جذب سرمایه و حاکمیتی خاص دارد که به اشخاص امکان می‌دهد برای پروژه‌های مربوط به دش خودشان سرمایه جذب کنند.

نحوه تولید دش

دش از یک تکنیک ماینینگ اثبات کاری استفاده می‌کند که در بیت‌کوین هم وجود دارد. به این ترتیب ماینرهای شبکه می‌توانند با حل یک معمای سخت، پاداش جمع کنند.

دش طوری طراحی شده بود که سقف تولید آن 18 میلیون کوین باشد. با نرخ تولید فعلی، همه کوین‌های دش تا سال 2300 تولید خواهند شد.

آیا می‌دانستید؟

خالق دش، در سال 2011 کار روی بیت‌کوین را شروع کرد اما تصور می‌کرد که جامعه ایده‌های او را قبول نمی‌کنند.

طرز کار دش

دش با سورس کدی شبیه به بیت‌کوین کار می‌کند. این یعنی خیلی از ویژگی‌های این دو ارز دیجیتال یکسان است و فقط چند تفاوت جزئی با هم دارند.

یکی از تغییرات مهم مربوط به نوع نودهاست. در شبکه بیت‌کوین همه نودها برابر هستند اما دش نودهای خاصی موسوم به مسترنود دارد.

همه می‌توانند با داشتن هزار دش در یک والت تبدیل به یک مسترنود شوند. این نودها می‌توانند کارهای خاصی انجام دهند که کاربران معمولی قادر به انجام آن نیستند و در قبال انجام این کار کارمزد بیشتری دریافت کنند. بعلاوه مسترنودها امکان رای دادن درباره اصلاحات شبکه را هم دارند.

آیا می‌دانستید؟

در شبکه دش میانگین زمان ماینینگ 2.5 دقیقه است که باعث شده این شبکه چهار برابر سریع تر از بیت‌کوین باشد.

کارهای قابل انجام با دش

در ساده ترین سطح، می‌توانید از هر جایی که ارز دش را قبول می‌کنند، کالا و خدمات خریداری کنید اما یکی از ویژگی‌های خاص دش، پروژه‌هایی است که دش با ارز دیجیتال خودش برای آنها سرمایه جذب کرده است.

در زیمباوه، استارتاپ KuvaCash با کمک دش جایگزینی برای ارز ملی این کشور که دچار تورم شدید شده ایجاد کرد. همچنین جامعه دش برای Alt Thirty Six سرمایه جذب کردند که برای صنعت حشیش قانونی در آمریکا پلتفرم پرداخت طراحی کرده است.

آیا می‌دانستید؟

دش در ونزوئلا هم محبوبیت پیدا کرده و تبدیل به ابزاری برای کمک به شهروندان این کشور جهت خرید کالا و خدمات شده است.

آینده

دش در آمریکا و به عنوان یک ارز دیجیتال شروع به کار کرد، مدیرعامل دش آینده این شرکت را در سایر کشورهای جهان می‌بیند.

با توجه به اینکه در ونزوئلا بیشتر از 800 فروشنده ارز دیجیتال دش را قبول می‌کنند، حالا دش به دنبال ساختن زیرساخت‌های لازم و تیم پشتیبانی از مشتریان برای جذب هر چه بیشتر مردم به سمت این ارز دیجیتال است.

با اجرای پروژه‌هایی مشابه در زیمباوه، دش می‌تواند تبدیل به یکی از اولین کوین‌هایی شود که تحول قابل توجهی در کشورهای در حال توسعه ایجاد کردند.