معرفی ارزها

شنبه, 29 آذر 1399 20:18

آیوتا (MIOTA) چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(5 رای‌ها)

آیوتا IOTA یا به اختصار MIOTA  یک نوع شبکه توزیع شده جدید است. آیوتا از یک رویکرد جدید برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها استفاده می‌کند که باعث شده برای حجم انبوه داده‌های مورد نیاز جهت کار کردن تجهیزات اینترنت اشیاء بسیار مناسب باشد. آیوتا نسخه‌ای تکامل یافته از بیت‌کوین و اتریوم محسوب می‌شود.

همه ما با اینترنت اشیاء آشنا هستیم. اینترنت اشیاء متشکل از دستگاه‌هاییست که به اینترنت متصل می‌شوند ترکیب اینترنت اشیاء با بلاک‌چین همان چیزیست که آیوتا قصد ارائه آن را دارد.

اینترنتِ همه اشیاء

یخچال فریزر، پهپاد، لامپ و اتومبیل‌ها همگی جزء اشیائی هستند که می‌توان به اینترنت متصل کرد.

پس از اتصال ماشین‌ها به اینترنت، امکان برقراری ارتباط بین آنها فراهم می‌شود. به برقراری ارتباط بین همه این دستگاه اینترنت اشیاء گفته می‌شود.

مدتهاست که درباره اینترنت اشیاء (Internet of Things یا به اختصار IoT) صحبت می‌شود و حالا این فناوری به مرحله واقعیت و کاربردی شدن رسیده است. پیاده سازی یک شبکه اینترنت اشیای گسترده تأثیر چشمگیری بر شیوه زندگی مردم خواهد داشت.

اما یک مشکل در این باره وجود دارد: هر چقدر دستگاه‌ها هوشمندتر شوند، اطلاعات بیشتری تولید می‌شود. خیلی از شبکه‌های جهان طوری طراحی نشده اند که بتوانند حجم انبوه اطلاعات تولید شده توسط همه این دستگاه‌ها را نگهداری و مدیریت کنند.

آیوتا (IOTA) برای رفع این مشکل طراحی شده است.

آیوتا یک پروژه DLT است که برای حل مشکل مدیریت این داده‌ها طراحی شده است.

آیوتا چیست؟

آیوتا که مخفف Internet of Things Application است مثل بیت‌کوین یک ارز دیجیتال است اما این ارز دیجیتال برای حل مشکل مقیاس پذیری ارزهایی مثل بیت‌کوین طراحی شده است.

در حال حاضر سیستم‌های بلاک‌چینی مثل بیت‌کوین و اتریوم طوری طراحی شده اند که تعداد تراکنش‌های قابل پردازش توسط آنها محدود است.

برای اینکه سیستمی مثل اینترنت اشیاء درست کار کند، شبکه باید بتواند میلیون‌ها یا حتی میلیاردها تراکنش را مدیریت کند. به همین دلیل تیم آیوتا Tangle را طراحی کرده است.

به دفتر کل این شبکه Tangle گفته می‌شود. Tangle هم مثل بیت‌کوین باید تراکنش‌ها را اعتبارسنجی کند اما تفاوت Tangle با بیت‌کوین این است که نیاز ندارد عده زیادی در آن سعی کنند یک معمای رمزنگاری را حل کنند تا بلاک‌ها ایجاد شود.

برای اجرای هر تراکنش در اصل باید دو تراکنش تأیید شود. به این ترتیب در این شبکه نیازی به وجود ماینرهای اختصاصی وجود ندارد. هر چقدر تراکنش‌های بیشتری در شبکه اجرا شود، سرعت آن بیشتر می‌شود.

امکانات آیوتا به همین موارد محدود نمی‌شود. در این شبکه هیچ کارمزدی برای تراکنش‌ها وجود ندارد یعنی می‌توان از آن برای تراکنش‌هایی با مبلغ بسیار کم استفاده کرد. در شبکه بیت‌کوین و اتریوم میکروتراکنش‌هایی وجود دارد که ممکن است بشدت گران و پرهزینه باشند.

اما وقتی آیوتا شروع به کار کند، تراکنش‌هایی سریع با کارمزد صفر و امنیت بیشتر خواهد داشت.

آیا آیوتا شبیه بیت‌کوین است؟

اگر بیت‌کوین اولین گام در سفر تکنولوژی بلاک‌چین و دفتر کل توزیع شده باشد و اتریوم – که امکان ایجاد قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را فراهم کرد – گام دوم، آیوتا می‌تواند نسل سوم را تشکیل دهد و به سیستم‌ها امکان دهد در این شبکه به شکل مستقل کار کنند.

آیوتا نیازی به وجود کامپیوترهایی که به عنوان ماینر کار کنند ندارد و از یک روش امنیتی جدید استفاده می‌کند که می‌تواند امنیت آن را برای آینده ارتقاء دهد.

چه کسی آیوتا را ابداع کرد؟

گروهی از محققان و مهندسان از سراسر جهان روی این پروژه کار می‌کنند. هم‌بنیانگذاران این پروژه Dominik Schiener و David Sønstebø هستند.

آیا آیوتا هم توکن خاص خود را دارد؟

بله و این توکن MIOTA نام دارد.

نحوه خرید MIOTA

مثل سایر ارزهای دیجیتال، می‌توانید این توکن‌ها را هم از اکسچنج‌ها خریداری کنید.

آینده

آیوتا با فراهم کردن امکان انتقال داده‌ها به روشی امن و با قابلیت افزایش مقیاس می‌تواند کاربردهای زیادی در آینده داشته باشد.

یکی از مسیرهای احتمالی برای آیوتا کمک به سیستم‌ها برای استفاده خودکار از بلاک‌چین است. یکی از ایده‌های محبوبی که در اروپا بر روی آن کار می‌شود این است که به خودروهای هوشمند امکان داده شود هزینه پارک و شارژ الکترونیک را به صورت خودکار پرداخت کنند. حالا وجود انسان برای اجرای تراکنش‌ها ضروری نیست.

بنیاد آیوتا در حال همکاری با شرکت‌های حوزه انرژی و برنامه ریزان شهری است تا این شبکه‌های جدید را طراحی کند که می‌توان از آنها برای افزایش سرعت و بهره وری شبکه‌ها استفاده کرد.

وقتی همه چیز به هم متصل شود، ایده "اقتصاد اشیاء" شکل می‌گیرد که لازم است در آن همه داده‌های تولید شده همچون کالا در نظر گرفته شوند مثل آب و طلا.

پس آماده کار با ماشین‌های واقعاً هوشمند باشید!