معرفی ارزها

دوشنبه, 22 دی 1399 16:41

توکن Basic Attention Token یا BAT چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(3 رای‌ها)

Basic Attention Token یا به اختصار BAT طوری طراحی شده که آگهی‌های دیجیتال را برای همه شفاف تر و عادلانه تر کند. در این سیستم از حریم خصوصی حفاظت شده، تبلیغاتی که برای هر کاربر نمایش داده می‌شود، تناسب بیشتری با شرایط و علایق وی دارد و کاربران به ازای مشاهده هر تبلیغ، پاداش دریافت می‌کنند.

یکی از واقعیات مهم دنیای اینترنت این است که این حوزه وابستگی زیادی به تبلیغات دارد.

وبسایت‌ها از درآمد حاصل از فروش فضای تبلیغات برای پرداخت هزینه‌های دستمزد کارمندان و تولید محتوا استفاده می‌کنند. اگر یک مدل تبلیغاتی کارآمد و مؤثر وجود نداشته باشد، بسیاری از کسب و کارهای آنلاین برای بقا دچار مشکل می‌شوند.

اما پیچیدگی بیش از حد زنجیره تأمین باعث شده که آگهی دهنده‌ها هزینه قابل توجهی پرداخت کرده و در قبال آن بازده بسیار کمی داشته باشند.

همزمان هکرها هم می‌توانند با تنظیم و راه اندازی وبسایت‌هایی جعلی تبلیغاتی نامرئی ایجاد کنند که کاربران قادر به مشاهده آنها نیستند اما برای پخش آنها دستمزد دریافت کنند. بدتر از همه اینکه در دنیای وب کاربران دائماً با حجم انبوهی از پیام‌های تبلیغاتی اسپم روبرو می‌شوند.

هدف Basic Attention Token، کمک به آگهی دهنده‌ها برای رفع این مشکلات است. در ادامه با این سیستم آشنا خواهیم شد.

BAT چیست؟

BAT یک توکن کاربردی است و طوری طراحی شده که عضوی از یک پلتفرم تبلیغاتی دیجیتال کاملاً جدید به نام Brave باشد. در قلب این سیستم یک مرورگر قرار دارد که آگهی دهنده‌ها را مسدود کرده و از هویت اشخاص و داده‌های آنها حفاظت می‌کند. هر چند این سیستم به حفاظت از هویت افراد کمک می‌کند اما BAT از توجه کاربران به تبلیغات هم استفاده می‌کند. دفتر کلی که BAT بر اساس ساخته شده، می‌تواند به جمع آوری اطلاعات دقیق درباره اینکه تبلیغات چه جاهایی نمایش داده شده و چقدر مؤثر بوده اند کمک کند. آگهی دهنده‌ها می‌توانند با استفاده از این سیستم کمپین‌های بازاریابی بهتری ساخته و بودجه‌های خودشان را بهتر تنظیم کنند. این شبکه از توکنی به نام BAT هم استفاده می‌کند که می‌توان از آن برای پرداخت هزینه نمایش تبلیغات و حتی پرداخت دستمزد به کاربران در ازای مشاهده یا کلیک روی تبلیغات استفاده کرد.

چه کسی BAT را ایجاد کرد؟

BAT توسط پروژه مرورگر Brave ساخته شد. تیم مدیریت این پروژه که در سانفرانسیسکو مستقر است شامل گروهی از فارغ التحصیلان شرکت‌های تکنولوژیکی معتبر مثل مایکروسافت و اینتل هستند.

آیا می‌دانستید؟

Brendan Eich بنیانگذار Brave هم‌بنیانگذار زبان محبوب جاوااسکریپت است. همچنین او در تأسیس مرورگر محبوب فایرفاکس هم نقش داشته است.

تاریخچه‌ای مختصر

  • ژانویه 2016: مرورگر Brave راه اندازی شد.
  • سپتامبر 2016: Brave یک قابلیت پرداخت به شکل ناشناس راه اندازی کرد تا کاربران با این روش به ناشران محتوا کمک کنند.
  • مارس 2017: Brave از Basic Attention Token رونمایی کرد.
  • می  2017: فروش عمومی BAT آغاز شد.
  • نوامبر 2017: Brave به یوتیوب هم توسعه یافت و همان مدل تبلیغاتی را برای کانال‌های این پلتفرم عرضه کرد.
  • دسامبر 2017: مرورگر Brave توانست به رکورد بیش از یک میلیون کاربر فعال در ماه برسد.

ویژگی خاص BAT

  • سیستم انگیزشی: کاربران برای تماشا یا گوش کردن به تبلیغات مستقیماً با توکن BAT پاداش دریافت می‌کنند.
  • ایجاد تجربیات کاربری بهتر: به جای انتشار حجم انبوهی از تبلیغات بی ربط، کاربران مجموعه‌ای کوچکتر از تبلیغات هدفمند را مشاهده می‌کنند. تبلیغات پهنای باند مصرف می‌کنند بنابراین هر چقدر تبلیغات هر صفحه کمتر باشد، سرعت بارگذاری آن بیشتر خواهد شد.
  • حریم خصوصی: در مرورگر Brave داده‌های کاربران بدون اجازه آنها جمع آوری نمی‌شود. BAT از الگوریتم ANONIZE استفاده می‌کند که داده‌های محرمانه را از دید عموم مخفی می‌کند. این یعنی آگهی دهنده‌ها می‌توانند تبلیغات خودشان را متناسب با شرایط کاربران تنظیم کنند اما امکان استفاده از Brave برای دسترسی به داده‌های شخصی کاربران را نخواهند داشت.

آیا می‌دانستید؟

Brave در طرح فروش توکن عمومی BAT که کمتر از 30 ثانیه طول کشید موفق به جذب 36 میلیون دلار سرمایه شد. پنج خریدار موفق شدند نیمی از توکن‌های فروخته شده را خریداری کنند.

نحوه تولید BAT

توکن‌های BAT قبل از رویداد فروش در سال 2017 ماین شدند. سقف تولید این توکن‌ها 1.5 میلیارد است. یک میلیارد از آنها طی ICO فروخته شد و 500 میلیون برای رشد و توسعه پلتفرم در آینده رزرو شده است.

طرز کار BAT

بیشتر تبلیغات دیجیتال در اینترنت به صورت مستقیم مشاهده می‌شوند. شرایط Brave با این سیستم‌ها متفاوت است. تبلیغات دیجیتال مسدود شده و در عوض دیتابیس‌هایی حاوی کل تبلیغات بر روی دستگاه‌های کاربران دانلود می‌شود. سیستم دفتر کل BAT مبتنی بر بلاک‌چین اتریوم است. این سیستم تاریخچه اینترنت را به شکل ناشناس ذخیره می‌کند تا تصویری از علایق کاربران اینترنت ایجاد کند. همچنین تبلیغاتی با بیشترین میزان تعامل از سمت مخاطبان هم مشخص می‌شوند. این محاسبات بر حسب مدت زمان دیدن یا شنیدن تبلیغات توسط کاربران و مدت زمان نمایش تبلیغ در صفحه انجام می‌شود. مرورگر Brave با استفاده از تاریخچه اینترنت و داده‌های مربوط به میزان توجه کاربران تبلیغاتی را از دیتابیس انتخاب می‌کنند که احتمال تعامل کاربران با آنها بیشتر باشد. سپس این تبلیغات در سایت‌هایی که کاربر از آنها بازدید می‌کند، نمایش داده می‌شوند.

کارهای قابل انجام با BAT

اکثریت توکن‌ها برای پاداش دادن به ناشران تبلیغات استفاده می‌شود. آگهی دهنده‌ها می‌توانند هزینه ناشران را در قالب توکن BAT پرداخت کنند که عمدتاً قیمت آن بر حسب میزان تعامل کاربران مشخص می‌شود. کاربران هم با توکن BAT پاداش دریافت می‌کنند. همچنین به گفته Brave می‌توان این سیستم را برای دسترسی به موزیک یا فیلم‌های باکیفیت هم استفاده کرد.

آینده

موفقیت Basic Attention Token بستگی به این دارد که آیا صنعت تبلیغات دیجیتال تصمیم به پذیرش این مدل جدید می‌گیرد یا خیر. تا امروز شرایط کاملاً امید بخش بوده. Brave از اواخر سال پیش همکاری با یوتیوب را آغاز کرد. بسیاری از هنرمندانی که بازدیدکنندگان آنها در حدی نیستند که یوتیوب به آنها دستمزد پرداخت کند، از این دفتر کل استفاده می‌کنند تا با کارشان مقداری درآمدزایی کنند. اما این پلتفرم از طرف عده‌ای با انتقادات خاصی روبرو شده است. بعضی نگران هستند که کنترل Brave بر تبلیغات دیجیتال بیش از حد زیاد است. منتقدین می‌گویند این سیستم نحوه پرداخت دستمزد برای طرف‌های دخیل مختلف را تغییر می‌دهد و بعضی بر این باورند که نسبت به مدل‌های موجود دستمزد پرداخت شده برای ناشران تبلیغات زیاد است. اما باید توجه داشت که این سیستم هنوز در شروع مسیر خودش قرار دارد. هر چند امکان خرید و فروش BAT در اکسچنج‌ها وجود دارد اما هنوز راهی برای خرج کردن این توکن‌ها توسط کاربران وجود ندارد و این موضوع منجر به شکل گیری یک اکوسیستم عجیب و نسبتاً بسته شده است. با رشد و توسعه این پلتفرم، BAT هم باید در دنیای واقعی کاربرد پیدا کند تا توکن آن به نوعی ارزشمند شود.