معرفی ارزها

جمعه, 08 اسفند 1399 12:57

آنتولوژی Ontology چیست ؟

این مورد را ارزیابی کنید
(5 رای‌ها)

آنتولوژی Ontology یا به اختصار ONT پروژه‌ای است که اخیراً توجه زیادی به خود جلب کرده است. این پروژه به تدریج در فهرست رتبه‌های Coin Market Cap ارتقاء پیدا می‌کند.

همچنین، آنتولوژی یکی از برجسته ترین پروژه‌هایی است که بر پایه اکوسیستم نئو ایجاد شده که خودش را به عنوان یک بلاک‌چین کاملاً انقلابی معرفی می‌کند. هدف آنتولوژی ساختن یک شبکه اعتماد غیرمتمرکز است که در آن کاربران کنترل داده‌های خودشان را در اختیار داشته و می‌توانند آن را به سرمایه و دارایی تبدیل کنند.

در این مطلب به بررسی کامل آنتولوژی و پتانسیل‌های آن می‌پردازیم. همچنین کاربردهای طولانی مدت ONT و پتانسیل قیمت آن را بررسی می‌کنیم.

آنتولوژی چیست؟

هر چند آنتولوژی خودش را به عنوان یک بلاک‌چین عمومی معرفی می‌کند و این قابلیت را دارد اما این پروژه در اصل برای رفع نیاز مشتریان سازمانی طراحی شده بود که نیاز به حفاظت از حریم خصوصی داشته و تمایلی به انتشار داده‌های خودشان روی یک بلاک‌چین خصوصی ندارند.

به این ترتیب آنتولوژی تبدیل به یک پلتفرم ارائه "بلاک‌چین به عنوان سرویس" (BaaS) می‌شود که روزبروز متداول تر می‌شوند. آنتولوژی سعی دارد برای کاربران سازمانی خودش راهکاری آسان جهت بهره مندی از خصوصیات توزیع شده و غیرمتمرکز بلاک‌چین فراهم کند.

کاربران آنتولوژی می‌توانند از خدمات مدیریت هویت، قراردادهای هوشمند، تبادل غیرمتمرکز داده‌ها و قابلیت ساختن اپلیکیشن‌ها و دارایی‌های دیجیتال خودشان که روی پلتفرم اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز آنتولوژی میزبانی می‌شود استفاده کنند.

آنتولوژی توسط توسعه دهندگان نئو طراحی شده و به همین دلیل بین این دو شباهت‌هایی وجود دارد مثل یک سیستم توکن دوگانه که در آن ONT همان NEO است و به همان صورتی که گس در شبکه نئو استفاده می‌شود، ONG هم در این شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیش زمینه آنتولوژی

آنتولوژی توسط شرکت چینی Onchain طراحی شده که از سال 2014 در زمینه توسعه راهکارهای بلاک‌چین و معماری شبکه‌های توزیع شده برای کسب و کارها فعالیت دارد. Onchain توسط Da HongFei مدیرعامل اجرایی و Erik Zhang مدیر ارشد فناوری این شرکت طراحی شده است.

این دو نفر در سال 2016 Antshares را طراحی کردند که بعداً این بلاک چین تبدیل به نئو شد. آنها در نوامبر 2017 آنتولوژی را راه اندازی کردند.

آنتولوژی و نئو شباهت‌هایی دارند اما ویژگی‌های متمایز خاصی هم دارند که باعث ایجاد اعتبار و قدرت برای آنها شده است. لازم به ذکر است که هرچند از نظر مدیریت و توسعه بین این دو پروژه همپوشانی‌هایی وجود دارد اما در مجموع از هم مجزا هستند.

Onchain هم بر این دو پروژه نظارت دارد اما مجزا از آنها است.

فناوری آنتولوژی

ویژگی خاصی که باعث متمایز شدن آنتولوژی نسبت سایر پروژه‌های بلاک‌چین می‌شود، این است که آنتولوژی فقط یک بلاک‌چین واحد نیست بلکه شبکه‌ای از بلاک‌چین‌ها است که با هدف راحت تر کردن انتقال سیستم‌های اختصاصی سازمان‌ها به فناوری دفترکل توزیع شده همزمان با کاهش زمان از کار افتادگی و ایجاد اختلال در سیستم‌های دخیل طراحی شده است.

هر چند بلاک‌چین اصلی این شبکه عمومی است اما زنجیره‌های دیگری که به آن متصل هستند شبیه یک فضای خصوصی برای سازمان‌ها عمل می‌کنند. به این ترتیب سازمان‌ها می‌توانند به سرعت و راحتی از تکنولوژی بلاک‌چین استفاده کنند بدون اینکه نیاز به استخدام یک تیم توسعه یا نگرانی درباره مسائل امنیتی داشته باشند چون بلاک‌چین اصلی آنتولوژی به آنها رسیدگی می‌کند.

تعامل بین مکانیزم‌ها و زنجیره‌های جانبی در آنتولوژی.

در کنار تفاوت‌های این دو شبکه، شباهت‌هایی هم از نظر طراحی نئو و آنتولوژی وجود دارد که با توجه به مشترک بودن بخش عمده‌ای از تیم توسعه این دو پروژه وجود چنین شباهت‌هایی جای تعجب ندارد.

یکی از شباهت‌های مهم این دو پروژه این است که هر دوی آنها پلتفرم اجرای قراردادهای هوشمند هستند که میزبانی اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را انجام داده و رقیب شبکه اتریوم محسوب می‌شوند.

آنتولوژی به طور خاص برای رسیدگی به مشکلاتی طراحی شده که هنگام استفاده شدید از شبکه اتریوم ایجاد می‌شدند. مشکل اصلی این بود که اتریوم اپن سورس است اما خیلی از شرکت‌ها علاقه‌ای به مشارکت در یک پلتفرم اپن سورس ندارند چون ترجیح می‌دهند که داده‌های خودشان را به صورت اختصاصی حفظ کرده و مانع از دسترسی افراد غیرمجاز به آنها شوند.

 

مقایسه آنتولوژی و سایر راهکارهای بلاک‌چین.

آنتولوژی به غیر از رفع نیازهای سازمانی نقش‌های دیگری هم دارد و به عنوان پلی بین سیستم‌های سنتی و نئو کار می‌کند. همچنین بر خلاف بسیاری از پروژه‌های بلاک‌چین موجود، آنتولوژی میلی به تبدیل شدن ارز دیجیتال خودش به عنوان یک ارز تراکنشی ندارد بلکه تمرکز اصلی آن رفع نیازهای مشتریان سازمانی است.

شاید تصور کنید که این رویکرد خاص مانعی برای رشد قیمت این ارز دیجیتال محسوب می‌شود اما در عمل این رویکرد به پشتیبانی از توکن ONT کمک می‌کند. در ادامه به شما خواهیم گفت که ارزهای ONT و ONG چگونه با هم کار می‌کنند و اینکه چطور موفق به جذب حمایت بازار ارزهای دیجیتال و اکسچنج‌ها شده اند.

کاربردهای بالقوه

مواردی که تا اینجا مطرح شدند توضیحاتی ساده از سیستم این کمپانی و ایده‌های نظری آن بودند. در ادامه به بررسی دقیق تر آنتولوژی، ضرورت استفاده از آن توسط کسب و کارها و چگونگی ساختن دنیای کسب و کار توسط آن می‌پردازیم.

برای درک هر چه بیشتر این مطالب اول باید با طرز کار سیستم کسب و کار آشنا شویم. برای مثال به بررسی حوزه بانکداری می‌پردازیم و نشان می‌دهیم که آنتولوژی و نئو چگونه با همکاری هم تبدیل به رقبایی جدی برای اتریوم و سایر پلتفرم‌های قراردادهای هوشمند شده اند.

در خیلی از مواقع بانک‌ها خودشان کارهای مربوط به مدیریت وام‌ها را انجام نمی‌دهند بلکه این کارها را به شرکت‌های شخص ثالثی واگذار می‌کنند که در زمینه خدمات صدور وام تخصص دارند.

این سیستم کارآمد است و برای همه طرف‌های دخیل خوب کار می‌کند. اما یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه داشت بحث حریم خصوصی و امنیت است. همانطور که احتمالاً شما هم تصور می‌کنید، یک سازمان بزرگ مثل Capital One امکان دسترسی کامل به سیستم‌های خودش را به یک شرکت بیرونی نمی‌دهد.

One معماری API را در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد.

چنین اقدامی می‌تواند باعث نقض امنیت شده و حریم خصوصی و محرمانگی داده‌ها را تهدید کند. بعلاوه شرکتی که قرار است کارهای خدمات صدور وام را انجام دهد نیازی به دسترسی کامل به سیستم‌های Capital One ندارد.

برای کار کردن هموار چنین سیستمی، Capital One داده‌ها را در یکسری پلتفرم نرم افزاری و سیستم اختصاصی ذخیره کرده است. به این ترتیب امکان تفکیک داده‌ها فراهم شده و می‌توان قابلیت دسترسی به آنها را فقط برای طرف‌هایی فراهم کرد که جهت انجام یک کار یا ارائه سرویس خاص برای بانک به آنها نیاز دارند.

کارمندان داخلی Capital One از طریق یک پلتفرم نرم افزاری داخلی به این داده‌ها دسترسی دارند که دسترسی‌های لازم را در اختیار آنها قرار می‌دهد. شرکت‌های شخص ثالث هم می‌توانند به همین داده‌ها دسترسی داشته باشند اما به روشی محدودتر و از طریق یک پورتال تحت وب خاص که به طور ویژه برای دسترسی اشخاص ثالث طراحی شده است. حتی می‌توان از طریق این پورتال دسترسی‌های محدودتری مثل "view-only" یا فقط مشاهده را ایجاد کرد.

همه این سیستم‌ها داده‌های خودشان را از طریق یک دیتابیس مشترک در Capital One دریافت می‌کنند و به صورت منظم آپدیت و همگام سازی می‌شوند که ممکن است در بعضی مواقع این کار به صورت بلادرنگ انجام شود.

راهکار آنتولوژی

با توجه به وجود سیستم‌های متعددی که با همکاری هم داده‌های مورد نیاز اشخاص یا شرکت‌ها را در اختیار آنها قرار می‌دهند، تصور کنید که مهاجرت و جابجایی به سمت یک سیستم جدید چقدر سخت خواهد بود. علاوه بر بانک‌ها این شرایط برای تشکیلات حوزه مراقبت‌های بهداشتی، دولت‌ها، شرکت‌های بیمه و سایر سازمان‌هایی که به حفاظت از حریم خصوصی داده‌ها نیاز دارند صدق می‌کند.

در بعضی از موارد، باید اسرار تجاری حفظ شود و در بعضی دیگر از موارد ممکن است قوانین و استانداردهای صنعتی خاصی وجود داشته باشد. در خیلی از این حالت‌ها دسترسی اشخاص یا نهادهای بیرونی به داده‌های مشتریان غیرقانونی است.

این شرایط منجر به ایجاد دشواری‌هایی برای بلاک‌چین‌هایی مثل اتریوم و نئو شده که برای پشتیبانی از استفاده‌های سازمانی طراحی شده اند اما از آنجایی که پلتفرم‌هایی اپن سورس و عمومی هستند، سازمان‌ها تمایلی به استفاده از آنها ندارند یا امکان انجام این کار را ندارند چون باعث از رفتن کنترل آنها بر داده‌هایشان می‌شود.

کارایی آنتولوژی در این شرایط مشخص می‌شود.

اکوسیستم اعتماد آنتولوژی

از آنجایی که آنتولوژی شبکه‌ای از بلاک‌چین را تشکیل می‌دهد، عملکرد آن شبیه سیستم‌های سنتی مورد استفاده در بانک‌ها و بیمارستان و سایر مؤسسات سنتی است. این اکوسیستم به حفظ کنترل سازمان‌ها بر داده‌های خودشان کمک می‌کند.

به این ترتیب به جای افشای عمومی داده‌ها و ترکیب آن با سایر داده‌های عمومی، این داده‌ها به صورت مجزا و خصوصی حفظ شده و خود سازمان‌ها تصمیم می‌گیرند که چه اشخاصی به این داده‌ها دسترسی داشته باشند و چه داده‌هایی با دفترکل نئو به اشتراک گذاشته شده و عمومی شوند.

آنتولوژی به حفظ کنترل بر داده‌های سازمانی کمک کرده و سازمان‌ها می‌توانند امکان دسترسی به این داده‌ها را فقط برای کارمندان داخلی فراهم کنند، به اشخاص ثالث امکان دسترسی به داده‌ها را بدهند یا اینکه آنها را به صورت کامل عمومی کنند.

اپلیکیشن‌های غیر متمرکز آنتولوژی

اخیراً آنتولوژی وارد دنیای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز شد و در حال حاضر مجموعاً 39 اپلیکیشن غیرمتمرکز دارد که تقریباً همه آنها اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز بازی‌ها از جمله بازی سوپرماریو است. از جمله بازی‌های برتر این پلتفرم می‌توان به دنیای مجازی ONTLAND و بازی HyperDragons Go در سبک RPG اشاره کرد.

تیم و جامعه آنتولوژی

Jun Li هم‌بنیانگذار و معماری ارشد آنتولوژی است. او دارای مدرک لیسانس رشته علوم کامپیوتر و فوق لیسانس مهندسی ارتباطات و همچنین مدیریت ارشد کسب و کار است.

Jun Li سابقه‌ای طولانی در زمینه IT و بخش فین‌تک دارد. برای مثال او قبلاً کارهای پشتیبانی مدیریتی و معماری فنی را برای شرکت‌هایی مثل Infosys و بورس معاملات آتی چین انجام می‌داد.

تیم جهانی آنتولوژی

در تیم آنتولوژی 200 کارمند وجود دارد که در رشته‌های فنی مختلف کار می‌کنند و در دفاتر این شرکت در آسیا، اروپا و آمریکای شمالی مشغول به کار هستند.

همچنین آنتولوژی دارای جامعه حمایتی قوی است که وجود چنین جامعه پرشوری با توجه به منافع حامیان نئو برای حمایت از این پلتفرم جای تعجب ندارد.

اکانت توئیتر آنتولوژی بیش از 80 هزار دنبال کننده دارد که نسبت به آنچه برای بقیه پروژه‌های حوزه ارزهای دیجیتال مشاهده می‌شود بیشتر است. دنبال کنندگان این اکانت هم بسیار فعال هستند و به انتشار اعلامیه‌های آن کمک می‌کنند

در تلگرام هم گروه مخصوص این پروژه 28 هزار عضو دارد و یک گروه بسیار فعال است که بحث‌های فنی و خبری خوبی در آن مطرح می‌شود.

علاوه بر این گروه‌ها یک سرور دیسکورد اختصاصی هم برای این پروژه با 16 هزار عضو وجود دارد همچنین یک صفحه ردیت و ساب‌ردیت که حدود 16 هزار عضو دارد و مسائل خوبی در آن مطرح می‌شود.

در مجموع این پروژه مجهز به تیمی قوی و جامعه‌ای سالم و پرشور است.

توکن‌های آنتولوژی

 

در مجموع 1 میلیارد توکن ONT تولید می‌شود اما موجودی در گردش آن حدود نیمی از این رقم است چون بخش کمی از این موجودی بین اعضای جامعه آنتولوژی توزیع شده است.

در واقع، تنها 12 درصد از توکن‌های ONT از طریق یکسری ایردراپ بین دارندگان توکن نئو، اعضای خبرنامه آنتولوژی و دیگران توزیع شدند. 35 درصد از توکن‌های ONT برای آنتولوژی کنار گذاشته شده و 28 درصد در اختیار سرمایه گذاران پروژه قرار دارند. بعلاوه، 15 درصد آنها بین اعضای تیم اصلی آنتولوژی توزیع شده و 10 درصد در اختیار شورای نئو قرار دارد.

این توکن‌ها به صورت توکن NEP-5 در بلاک چین نئو توزیع شدند اما پس از راه اندازی مین نت آنتولوژی در تاریخ 30 ژوئن 2018، با توکن‌های بومی معاوضه شدند.

توکن ONT اولین بار در ماه مارس سال 2018 در اکسچنج‌ها لیست شد و با قیمت حدود 3 دلار به کار کرد. خیلی زود ارزش این توکن به کمتر از 2 دلار افت کرد اما در اواخر ماه مارس دوباره به بالای سطح 2 دلار برگشت. در آوریل 2018 توکن ONT هم رشد سریعی را تجربه کرده و قیمت آن در اواخر همان ماه به بیش از 9 دلار رسید.

مسیر رشد در ماه می سال 2018 ادامه یافت و سوم می به رکورد 10 دلار رسید. پس از آن دوره ریزش شروع شد و در ماه دسامبر قیمت آن به کمترین نرخ خود رسید. در بیشتر طول سال 2019 قیمت توکن ONT حدود 1 دلار بود و در 28 آگوست به 0.77 دلار رسید.

این توکن هم مثل توکن ONG برای نودهایی که به ایمن سازی شبکه کمک می‌کنند تولید و توزیع می‌شود. در مجموع در یک دوره 22 ساله 1 میلیارد ONG تولید می‌شود. کاربران می‌توانند توکن‌های ONT را بین مالکان نودهای شبکه گروگذاری کنند تا درصدی از پرداخت‌های ONG را دریافت کنند. در حال حاضر بازده گروگذاری این توکن در سال 3.19 درصد است.

خرید و نگهداری توکن‌های ONT و ONG

بازارهای توکن‌های ONT و ONG مشابه است اما تفاوت‌هایی هم وجود دارد. مثلاً Bibox مهم ترین اکسچنج برای توکن ONT است اما در رابطه با توکن ONG پس از BKEX جایگاه دوم را دارد.

چندین اکسچنج قابلیت معامله ONT را برای کاربران فراهم کرده اند از جمله OkEx، Binance، Hit BTC و Huobi Global. برای ONG هم می‌توانید از اکسچنج‌هایی مثل Binance، Digifinex یا MXC استفاده کنید.

حجم معاملات ONT هم بالاست و به خوبی بین اکسچنج‌های مختلف توزیع شده است در نتیجه نقدینگی آن در دست هیچ اکسچنج خاصی قرار ندارد.

می‌توانید با ثبت نام در بایننس توکن ONT بخرید

از نظر نقدینگی در اکسچنج‌ها، وضعیت این توکن بسیار مناسب است مثلاً در بایننس دفتر ثبت سفارش طولانی و نرخ گردش بالاست در نتیجه اجرای سفارشات بزرگتر راحت تر انجام می‌شود.

می‌توانید این توکن‌ها را در والت کامپیوتری OWallet نگه دارید که والت بومی آنتولوژی است یا در والت موبایلی ONTO که امکان ذخیره توکن را با یک سیستم ثبت شناسه امن در اختیار شما قرار می‌دهد تا کنترل کامل دارایی خودتان را در اختیار داشته باشید.

توسعه و نقشه راه

گاهی اوقات به سختی می‌توان حجم کار انجام شده روی یک پروژه را مشخص کرد چون معمولاً تیم‌ها در رابطه با میزان پیشرفت کار اغراق می‌کنند.

بهترین راهکار، بررسی مخازن GitHub و حجم کد منتشر شده است که به تشخیص آپدیت‌های مستقیم پروتکل کمک می‌کند.

در ادامه مجموع کدهای منتشر شده برای این پروژه در سه مخزن اصلی GitHub طی یک سال اخیر را مشاهده می‌کنید.

همانطور که مشاهده می‌کنید توسعه دهندگان این پروژه همواره سخت مشغول تغییر و توسعه آن هستند. 36 مخزن GitHub دیگر هم برای این پروژه وجود دارد که سطح کدهای منتشر شده برای آنها متفاوت است.

شرایط این پروژه هم تقریباً شبیه به سایر پروژه‌های حوزه کریپتو است و سرعت توسعه این پروژه با توجه به نقاط عطف طی شده توسط آن در یک سال اخیر منطقی به نظر می‌رسد.

از جمله آپدیت‌های مهم پروژه می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • می 2018: انتشار الگوریتم اجماع نظر VBFT
  • جولای 2018: انتشار اپلیکیشن ONTO
  • فوریه 2019: پلتفرم توسعه آنتولوژی در گوگل کلود
  • می 2019: انتشار طراحی مالتی چین
  • می 2019: تست‌نت WASM آنتولوژی

از نظر آینده این پروژه، آپدیت‌های جالب توجهی در راه است از جمله اکوسیستم بیزنس مالتی‌چین و چند لایه که اواخر سال 2019 منتشر می‌شود و همچنین یک الگوریتم POC بین زنجیره‌ای غیر همگن.

نتیجه گیری

آنتولوژی سعی دارد به کسب و کارها برای انتقال راحت تر داده‌های خودشان به سیستم‌های دفتر کل توزیع شده که ایمن تر، تغییر ناپذیرتر و بی نیاز به اعتماد هستند کمک کند.

همچنین، آنتولوژی سعی دارد با استفاده از شناسه‌های مبتنی بر بلاک‌چین سطح اعتماد در این پلتفرم را ارتقاء دهند تا به صرفه جویی در منابعی که هم اکنون برای تضمین اعتماد در شبکه‌ها اتلاف می‌شوند کمک کند.

قطعاً تیم این پروژه بسیار قوی است و چالش‌های پیش رو برای تحقق اهداف خودش را به خوبی می‌شناسد. باقی ماندن این توکن بین 30 ارز دیجیتال برتر بسیار امیدوارکننده است و گره خوردن آن با نئو باعث شده احتمال رشد و توسعه آنتولوژی در آینده فراهم شده و بتواند به رفع نیازهای دنیای کسب و کار کمک کند.