معرفی ارزها

دوشنبه, 18 اسفند 1399 23:48

الگورند ALGORAND چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

الگورند Algorand یا به اختصار ALGO پروژه‌ای است که توانست با شروعی قوی، خیلی زود جزء صد ارز دیجیتال برتر دنیا شود و توجه و علاقه زیادی بین طرفداران ارزهای رمزپایه جلب کند.

الگورند یکی از جذابترین پروژه‌هایی که در حال حاضر روی آنها کار می‌شود. این پروژه حمایت تیمی متشکل از دکتران و اساتید دانشگاهی را دارد که سعی دارند فناوری بلاک‌چین را بازسازی کرده و مقیاس پذیری آن را به طور چشمگیری ارتقاء دهند. اما آیا این پروژه قابلیت‌ها و امکانات خاصی دارد که باید به دنبال آن بود؟

در این مطلب هر آنچه که باید درباره الگورند و پتانسیل قیمت ALGO بدانید را به شما خواهیم گفت.

الگورند چیست؟

الگورند یک پلتفرم بلاک‌چین است که سعی دارد با استفاده از بلاک‌چین عمومی، غیرمتمرکز و بی نیاز به مجوز خودش یک اقتصاد بدون مرز ایجاد کند.

به عبارت دیگر، الگورند سعی دارد یک اکوسیستم بلاک‌چین ایجاد کند که امکان مشارکت و موفقیت را برای همه فراهم می‌کند. این پروژه بر معنای اصولی مثل سادگی، اجرای تراکنش‌های فوری، استفاده مستقیم، پذیرش گسترده و ارتقای عملکرد طراحی شده است.

همچنین، الگورند یکی از بزرگترین چالش‌های بلاک‌چین را انتخاب کرده یعنی تلاش برای ایجاد پلتفرمی سریع و مقیاس پذیر بدون قربانی کردن تمرکززدایی.

تیم الگورند در جریان هست که بدون وجود راهکارهای مقیاس پذیر، امکان رسیدن به پذیرش گسترده هم وجود ندارد. قبل از این هم مشاهده شده که بیت‌کوین و اتریوم هر دو با وجود محبوبیت زیاد، به دلیل کند بودن بیش از حد نتوانستند به پذیرش گسترده برسند.

با این حال نباید تمرکززدایی و امنیت را فدای مقیاس پذیری کرد بلکه هر سه آنها برای موفقیت هر بلاک‌چینی ضروری ست و الگورند سعی دارد هر سه را با هم ترکیب و به این ترتیب مشکل سه راهی بلاک‌چین را حل کند.

الگورند هزینه محاسباتی اجرای تراکنش‌ها را هم کم کرده در نتیجه یک پلتفرم غیرمتمرکز امن و مقیاس پذیر با کارمزد کم ایجاد می‌کند.

شبکه الگورند

پروتکل مورد استفاده الگورند با هدف ارتقای سرعت طراحی شده و از نظر تئوری، توسعه دهنده‌ها توانستند فقط با نهایی کردن بلاک‌ها در چند دور رای گیری، به بهره وری بهینه دست پیدا کنند.

وجود این قابلیت اطمینان می‌دهد که بلاک‌ها به صورت فوری نهایی شوند و تعداد تراکنش‌هایی که شبکه در هر ثانیه اجرا می‌کند به طور چشمگیری ارتقاء پیدا می‌کند. مین نت الگورند با قابلیت اجرای هزار تراکنش در ثانیه و تأخیر کمتر از 5 ثانیه راه اندازی شد.

از آنجایی که وجود سرعت بالا بدون امنیت بی فایده است، شبکه الگورند طوری معماری شده که در برابر پارتیشن شدن شبکه مقاومت داشته و خیلی سریع بازیابی شود در نتیجه با این روش در برابر حملات مختلف مقاوم خواهد شد. حمله پارتیشن شدن (یا تکه تکه کردن شبکه) باعث می‌شود که تعامل با شبکه برای کاربران به شدت سخت و حتی غیرممکن شود.

صرف نظر از این که یک بلاک‌چین چطور طراحی شده باشد، همیشه احتمال حمله بر علیه آن وجود دارد. هر زمان که مهاجم قدرت کافی برای نگه داشتن شبکه در حالت پارتیشن شده را داشته باشد، هیچ بلاکی قابل تولید نیست در نتیجه شبکه اساساً از دسترس خارج می‌شود. تنها روش مقابله با این حمله، افزایش هزینه اجرای حمله برای مهاجمان است تا جایی که مقاومت را کنار گذاشته و تسلیم شوند.

بلاک‌چین اثبات کاری در چنین شرایطی بدترین عملکرد را دارد. چنین بلاک‌چینی در صورت اجرای این حمله به 2 زنجیره جدا تفکیک می‌شود که هر کدامشان در یک پارتیشن قرار دارند. وقتی شبکه از حالت پارتیشن خارج شود، زنجیره کوچکتر نابود شده و همه تراکنش‌های آن حذف می‌شود. بدتر اینکه، امکان اجرای حمله بر علیه بعضی پیام‌های پروتکل وجود دارد نتیجه تشخیص پارتیشن شدن شبکه به شدت سخت می‌شود.

پروتکل اجماع نظر الگورند

در الگورند برای رسیدن به کارایی و مقیاس پذیری از توافقنامه بیزانس استفاده می‌شود. این روش در صورتی کار می‌کند که بیش از دو سوم نودهای شبکه صادق باشند و نیازی به همگام سازی آنها وجود ندارد.

وقتی رهبر انتخابی صادق باشد، توافق تنها در دو مرحله انجام می‌شود و وقتی این رهبر مخرب باشد، باز هم با طی کردن چند گام مشخص می‌توان به توافق رسید.

این ویژگی باعث می‌شود که شبکه حتی در برابر پارتیشن‌هایی با طول نامشخص هم مقاوم باشد. همچنین شبکه پس از حل مشکل پارتیشن به سرعت بازیابی می‌شود. این بازیابی تقریباً فوری باعث می‌شود که اجرای حمله برای مهاجمان هزینه زیادی داشته باشد چون باید دائماً برای ایجاد اختلال در عملکرد شبکه، کارمزد تراکنش پرداخت کنند.

نمایی کلی از مکانیزم اجماع الگورند

اگر یک لیدر صادق بلاکی را پیشنهاد بدهد، اولین رآی بلافاصله وقتی اعضای شبکه بلاک را دریافت کنند ایجاد می‌شود. این یعنی وقتی بلاک بین همه نودهای شرکت کننده منتشر شود، تنها با یک دور رأی گیری تأیید خواهد شد.

الگورند برای گسترش این قابلیت بین نودهایی بیشتر، یک مکانیزم منحصربفرد بر اساس "توابع تصادفی قابل تأیید" طراحی کرده است. این راهکار به اعضاء امکان می‌دهد تا به صورت خصوصی بررسی کنند که آیا برای مشارکت در فرایند توافق دور بعد انتخاب شده اند یا خیر و بعد، اثبات انتخاب را در پیام‌های خودشان درج کنند.

در پروتکل الگورند اعضای شبکه نیاز به ذخیره هیچ اطلاعات خصوصی به غیر از کلیدهای خصوصی خودشان ندارند. در نتیجه شبکه می‌تواند اعضاء را بلافاصله پس از ارسال یک پیام شبکه جایگزین کند و از اجرای حمله بر علیه قربانیانی که هویت آنها مشخص شده، پیشگیری کند.

حتی در صورتی که مهاجمی کنترل شبکه را در اختیار گرفته و بتواند تعیین کند که چه پیام‌هایی به چه کاربرانی و چه موقع تحویل داده می‌شوند باز هم پروتکل توافق الگورند دچار انشعاب نمی‌شود در نتیجه امنیت موجودی کاربران حفظ می‌شود.

به این ترتیب، الگورند طوری طراحی شده که به شکل کاملاً امن و در محیطی بدون نیاز به مجوز متشکل از تعدادی عضو تصادفی کار کند که همه آنها می‌توانند در هر زمانی به شبکه ملحق یا از آن خارج شوند بدون اینکه نیاز به تأیید یا طی کردن فرایند بررسی وجود داشته باشد.

تیم و همکاران الگورند

الگورند توسط Silvio Micali استاد دانشگاه MIT تأسیس شده که توانسته تیمی قوی تشکیل دهد. بر خلاف بعضی از پروژه‌ها که عمدتاً کارفرمایان هدایت آنها را برعهده دارند، الگورند متشکل از محققان و دانشمندان است که به دلیل ارتباط این پروژه با دانشگاه MIT عمدتاً در بوستون مستقر هستند.

به غیر از تیم الگورند، بنیاد الگورند هم وجود دارد که یک سازمان حاکمیتی و تحقیقاتی است و کار هدایت توسعه پلتفرم الگورند را برعهده دارد.

در ادامه تصویر سه نفر از مدیران اجرایی الگورند را مشاهده می‌کنید:


بعضی از اعضای تیم الگورند

  • Silvio Micali بنیانگذار الگورند است. او در زمینه رمزنگاری، پروتکل‌های امنیتی و تولید شبه تصادفی تخصص دارد و بر همه مسائل امنیتی و تحقیقاتی پروژه الگورند نظارت دارد. او هم‌بنیانگذار پروتکل‌های مختلفی مثل توابع تصادفی قابل تأیید، اثبات دانایی صفر و رمزنگاری احتمالی نیز هست.
  • Steve Kokinos نقش مدیر عامل اجرایی الگورند را دارند. او قبلاً مدیر عامل اجرایی پلتفرم ارتباطات سازمانی جهانی Fuze بود و تجربیات کارآفرینی و بیزنسی قابل توجهی را در اختیار الگورند قرار داده است.
  • W. Sean Ford مدیرعامل اجرایی الگورند است. او هم قبلاً به عنوان مدیر ارشد بازاریابی شرکت LogMeLn فعالیت داشته و تجربه بیزنسی قابل توجهی را در اختیار الگورند قرار داده است.

علاوه بر این افراد، Keli Callaghan هم مدیر بازاریابی الگورند است. او تجربیات زیادی در حوزه بازاریابی و روابط مشتریان دارد و قبلاً در شرکت Avid مسئول همکاری بازاریابی با مایکروسافت، استراتژی‌های تعامل با مشتریان جهانی و مدیریت تیم‌های بازاریابی میدانی بوده است.

Sergey Gorbunov هم مدیر رمزنگاری الگورند است. او یک محقق برجسته است و پایان نامه خودش را در حوزه پرتکل‌های رمزنگاری پیشرفته نوشته و به پروتکل‌های بلاک‌چین، شبکه‌های کامپیوتری و سیستم‌های عظیم امن هم علاقه دارد.

این افراد فقط چند نمونه از اعضای تیم الگورند هستند که می‌توانید فهرست کامل آنها را در این صفحه مشاهده کنید.


بعضی از شرکا و همکاران الگورند

همانطور که اشاره شد، الگورند موفق به جذب سرمایه گذاری‌های مختلفی از صندوق‌های سرمایه گذاری خطرپذیر شده است. این سرمایه گذاری‌ها از شرکت‌های تخصصی در حوزه ارزهای دیجیتال تا سرمایه گذاران حوزه فناوری را در بر می‌گیرد. همچنین، الگورند صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر مخصوص خودش به اسم Algocapital را هم دارد. این صندوق موفق به جذب 100 میلیون دلار سرمایه شده و از پروژه‌هایی که قصد ساختن محصول بر اساس الگورند را دارند، حمایت می‌کند.

جامعه الگورند

تیم الگورند در شبکه‌های اجتماعی مختلف مثل توئیتر، فیسبوک و تلگرام حضوری پررنگ دارد. همچنین این تیم در شبکه مدیوم هم یک وبلاگ دارد و دائماً برای اعضای جامعه الگورند مطالب جدید منتشر می‌کند به ویژه اطلاعات فنی جامع برای کمک به کاربران جهت درک هر چه بیشتر این پروژه و اهداف آن.

صفحه توئیتر الگورند 12 هزار و صفحه فیسبوک آن نزدیک به 800 دنبال کننده دارد. اما کانال تلگرامی الگورند 10 هزار کاربر دارد که قدرت جامعه کاربران و توسعه دهندگان آن را بهتر نشان می‌دهد.

یک پلتفرم خاص هم وجود دارد که مخصوص اعضای جامعه الگورند طراحی شده و شامل منابع مختلف، یک انجمن، کیت‌های توسعه نرم‌افزار، اطلاعاتی درباره رویدادهای پیش رو و غیره می‌شود.

توکن ALGO

الگورند در ژوئن 2019 یک ICO برگزار کرده و بیش از 60 میلیون دلار سرمایه جذب کرد و توانست 25 میلیون توکن به قیمت هر کدام 2.40 دلار بفروشد. تاریخ ICO با تاریخ راه اندازی مین نت الگورند مصادف شده بود.

اما این تازه شروع کار الگورند است چون قرار است الگورند هر سال 600 میلیون توکن را با استفاده از سیستم حراجی هلندی، به مزایده بگذارد. در مجموع سقف تولید ALGO 10 میلیارد عدد است.


ALGO Price Performance. Image via CMC

متأسفانه عملکرد این توکن برای شرکت کنندگان در ICO چندان مطلوب نبوده و در حال حاضر یعنی اول سپتامبر 2019 قیمت این توکن 0.393337 دلار است که با ارزش بازار 113 میلیون دلاری رتبه چهل و هفتم بازار را به خود اختصاص می‌دهد.

اما اگر قیمت این توکن با آنچه در زمان برگزاری ICO بود، یکسان می‌بود، ارزش بازار الگورند به 690 میلیون دلار می‌رسید و جایگاه هجدهم را به خود اختصاص می‌داد.

خرید و نگهداری ALGO

هر چند ALGO در فهرست توکن‌های مورد پشتیبانی بایننس ثبت شده اما بیشترین حجم معاملات آن به ترتیب در اکسچنج‌های Hotbit، MXC، CoinEx، Bilaxy و Bit-Z است. این توکن در چند اکسچنج دیگر از جمله Huobi Global، OkEx، Coinbase Pro و BitMax هم لیست شده است.

حجم معاملات در این اکسچنج‌ها متعادل و خوب است و بین همه آنها توزیع شده در نتیجه به یک اکسچنج خاص وابسته نیست. همچنین دفتر ثبت سفارشات این اکسچنج‌ها هم وضعیت خیلی خوبی دارد.

مثلاً در بایننس، بازار ALGO / Bitcoin وضعیت خیلی خوب و نرخ گردش بالایی دارد در نتیجه می‌توان به راحتی سفارشاتی بزرگ با لغزش (slippage) محدود ثبت کرد.


Register at Binance and Buy ALGO Tokens

پس از خرید توکن‌های ALGO بهتر است آنها را در یک والت آفلاین ذخیره کنید. همه ما از خطرات نگه داشتن کوین‌ها در اکسچنج‌های متمرکز مطلع هستیم.

ALGO والت‌های موبایلی برای iOS و اندروید هم طراحی کرده و Coinomi هم از توکن‌های ALGO پشتیبانی می‌کند در نتیجه می‌توانید از آن به عنوان یک والت کامپیوتری استفاده کنید. متأسفانه در حال حاضر هنوز والت‌های لجر و ترزور از ALGO پشتیبانی نمی‌کنند.

پاداش استیکینگ ALGO

الگورند از یک طرح استیکینگ با پاداش 200 میلیون کوینی برای ALGO رونمایی کرده که برای شرکت در آن باید تا بلاک شماره 1618450 یک والت ALGO با حداقل 25 ALGO داشته باشید.

فقط 200 میلیون توکن ALGO در این طرح ثبت می‌شوند و بعد طی چهار دوره 6 ماهه 200 میلیون ALGO توزیع می‌شود. پاداش استیکینگ بر اساس تعداد توکن‌های گروگذاری شده در هر والت پرداخت می‌شود و با هر پرداخت، حجم گروگذاری مورد نیاز بیشتر می‌شود.

طبق محاسبات اولیه، نرخ بازده سالیانه این طرح 14.39 درصد برآورد شد اما این رقم باید بیشتر باشد چون بعضی از والت‌ها بعداً شرایط شرکت در طرح را از دست داده یا کنار گذاشته می‌شوند.

 

نتیجه گیری

الگورند توسط تیمی از کارشناسان رمزنگاری دانشگاه MIT طراحی شده و پشتیبانی تیمی از محققان، مدیران کسب و کار و بازاریابی را دارد. هر چند وجود چنین تیمی منجر به افزایش سطح توقع نسبت به این پروژه می‌شود اما تا امروز نتایج خوبی داشته است.

طرح مزایده هلندی توکن الگورند خیلی خوب برگزار شد هر چند قیمت توکن ALGO نسبت به قیمت ICO کاهش چشمگیری پیدا کرد. در نهایت این گذشت زمان است که مشخص می‌کند طرح مزایده 600 میلیون توکن ALGO در سال چقدر موفقیت آمیز می‌شود.

مین‌نت الگو با سرعت چشمگیر هزار تراکنش در ثانیه راه اندازی شد و به تیم الگورند کمک کرد تا همکاری‌هایی قوی با چهره‌ها و شرکت‌های بزرگ در صنایع اقتصاد و املاک ایجاد کند. این موضوع نشان دهنده وجود تقاضای واقعی برای محصولات الگورند است.

پیشرفت‌های تکنولوژیکی الگورند منجر به بهبود چشم انداز بلاک‌چین شده و حالا مکانیزم بازیابی الگورند که برای مقابله با حملات پارتیشن بندی شبکه طراحی شده و مانع از ایجاد اختلال در شبکه می‌شود، می‌تواند موفقیت الگورند را بیش از پیش کند.

الگورند از نظر سرعت پیشرفت و نبود باگ‌های مهم و چشمگیر عملکرد فوق العاده‌ای داشته است. مین نت الگورند به سرعت راه اندازی شد و کد بیس آن که اخیراً توسط تیم حرفه‌ای و جدی الگورند منتشر شد، مستندسازی خیلی خوبی شده است.

در حال حاضر به نظر می‌رسد که الگورند هم از نظر فنی و هم از نظر تجاری موقعیت خوبی برای موفقیت در عرصه بلاک‌چین دارد. البته، الگورند هنوز مراحل اولیه توسعه را طی می‌کند اما جزء پروژه‌هایی است که حتماً باید موفقیت و پیشرفت آن را دنبال کنیم.