معرفی ارزها

چهارشنبه, 09 مهر 1399 20:36

دیجی‌ بایت Digibyte چیست ؟

این مورد را ارزیابی کنید
(5 رای‌ها)

دیجی‌بایت یا به اختصار DGB  ادعا می‌کند که یک راهکار اثبات شده دارد که سریع و امن‌تر از بلاک‌چین‌هایی مثل بیت‌کوین و اتریوم است.

خلاصه

  • دیجی‌بایت بر این باور است که بلاک‌چین‌هایی مثل بیت‌کوین و اتریوم به اندازه کافی امن یا مقیاس پذیر نیستند.
  • دیجی‌بایت یک شبکه بلاک‌چین کامل بر اساس سه لایه مختلف است: قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، یک دفتر کل برای کوین بومی دیجی‌بایت و زیرساخت اصلی سیستم.
  • بر خلاف سایر ارزهای دیجیتال اثبات کاری، دیجی‌بایت از 5 الگوریتم ماینینگ مختلف پشتیبانی می‌کند.

به گفته دیجی‌بایت بلاک‌چین‌هایی مثل بیت‌کوین و اتریوم به اندازه کافی مقیاس پذیر نیستند. دیجی‌بایت ادعا می‌کند که یک راهکار ثابت شده و تست شده دارد که سریع‌تر و امن‌تر از گزینه‌های رقیب است.

دیجی‌بایت چیست؟

دیجی‌بایت یک شبکه بلاک‌چین کامل بر اساس سه لایه مختلف است.

لایه بالایی برای قراردادهای هوشمند، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و توکن‌های قابل تنظیم و سفارشی سازی است. لایه میانی دفتر کل است، جایی که توکن بومی دیجی‌بایت بر روی آن قرار دارد و امکان جابجایی آن در شبکه و عمل کردن به عنوان دارایی اصلی در دیجی‌بایت وجود دارد. لایه پایینی زیرساخت اصلی سیستم و شامل نودهای غیرمتمرکز، نرم‌افزار کلاینت و ارتباطات بین آنهاست.

مبتکر دیجی‌بایت چه کسی است؟

Jared Tate بنیانگذار و سازنده دیجی‌بایت است و از سال 2013 تا 2020 روی این پروژه کار کرد.

آیا می‌دانستید؟

دیجی‌بایت و بیت‌کوین هر دو از یک روش فنی به نام Unspent Transaction Output (به اختصار UTXO) برای ثبت تاریخچه تراکنش‌های اجرا شده بین اکانت‌های مختلف استفاده می‌کنند اما دیجی‌بایت تا جولای 2019 بیشتر از 9 میلیون بلاک داشت که این رقم برای بیت‌کوین کمتر از 600 هزار بلاک بود. همچنین دیجی‌بایت 40 برابر سریع‌تر از بیت‌کوین است که این ویژگی‌ها آن را تبدیل به سریع‌ترین و طولانی‌ترین بلاک‌چین UTXO در جهان کرده است.

تاریخچه‌ای مختصر از دیجی‌بایت

  • ژانویه 2014 – دیجی‌بایت به صورت رسمی راه اندازی شد.
  • آوریل 2017 – سگویت در دیجی‌بایت فعال شد و آن را تبدیل به اولین آلت کوین بزرگی کرد که این ویژگی را دارد.
  • می  2017 – دیجی‌بایت راه اندازی شد.
  • فوریه 2020 – بنیاد دیجی‌بایت راه اندازی شد.

ویژگی خاص دیجی‌بایت چیست؟

دیجی‌بایت که بیشتر از 6 سال است وارد حوزه بلاک‌چین شده و در این حوزه امتحان خود را پس داده ثابت کرده که امنیت آن به عنوان یک بلاک‌چین کاملاً واقعیست. منحصربفردترین ویژگی دیجی‌بایت این است که از 5 الگوریتم ماینینگ مختلف استفاده می‌کند در حالیکه بیشتر بلاک‌چین‌ها تنها از یک الگوریتم استفاده می‌کنند. این 5 الگوریتم ماینینگ برای پیشگیری از متمرکز شدن شبکه و ایمن‌تر شدن و غیرمتمرکز شدن آن استفاده می‌شوند.

دیجی‌بایت علاوه بر داشتن 5 الگوریتم ماینینگ ادعا می‌کند که پیشرفته‌ترین سیستم ثبات سطح دشواری را بین بلاک‌چین‌های فعلی دارد. تنظیم پیشرفته سطح دشواری برای محافظت از بلاک‌چین دیجی‌بایت در برابر حمله‌های مخرب و افزایش هر چه بیشتر سطح امنیت آن طراحی شده است.

آیا می‌دانستید؟

تعداد نودهای کامل دانلود شده دیجی‌بایت از آوریل 2017 بیشتر از 275 هزار عدد و تعداد نودهای فعال آن در سطح جهان 15 هزار عدد است.

سایر ویژگی‌های متفاوت دیجی‌بایت

جدیدترین ابتکار دیجی‌بایت DigiAssets است که لایه بالایی بلاک‌چین دیجی‌بایت محسوب می‌شود و امکان ایجاد قراردادهای هوشمند، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و توکن‌های قابل برنامه ریزی را فراهم می‌کند. به دلیل سطح بالای امنیت و مقیاس پذیری دیجی‌بایت، تیم این پروژه باور دارد که این راهکار پروتکل پایه ایده آل برای پلتفرم‌هایی مثل DigiAssets است.

دو DigiAssets اول در آوریل 2019 توسط بنیانگذار دیجی‌بایت Jared Tate ایجاد شدند. DigiTorch و DigiFlame هر دو باید توسط جوامع مختلف دیجی‌بایت تایید شوند چون پروژه‌های جدیدی بر روی DigiAssets ایجاد می‌کنند.

دیجی‌بایت چطور تولید می‌شود؟

زمانبندی تولید و توزیع دیجی‌بایت ثابت است. در مجموع طی 21 سال 21 میلیارد دیجی‌بایت تولید می‌شود. از آنجایی که هیچ ICO یا رویداد تولید توکنی وجود نداشته، همیشه دیجی‌بایت از طریق ماینینگ تولید شده و خواهد شد. اولین دیجی‌بایت در سال 2014 ماین شد و آخرین آن در سال 2035 ماین می‌شود.

نحوه تهیه دیجی‌بایت

می توان دیجی‌بایت را در اکسچنج‌های بزرگی مثل Bittrex خرید و معامله کرد. برای استفاده از دیجی‌بایت خارج از یک اکسچنج باید والت دیجی‌بایت را دانلود کنید. می‌توانید از طریق ماینینگ دیجی‌بایت تهیه کنید.

نحوه ماین کردن دیجی‌بایت

بر خلاف خیلی از ارزهای دارای مکانیزم اثبات کار، دیجی‌بایت از 5 الگوریتم ماینینگ مختلف پشتیبانی می‌کند که عبارتند از Sha256، Scrypt، Skein، Qubit و Odocrypt. پاداش‌های ماینینگ به صورت برابر روی هر الگوریتم توزیع می‌شود و به هر کدام 20 درصد تعلق می‌گیرد.

به دلیل این ویژگی می‌توان دیجی‌بایت را روی هر سخت‌افزار کامپیوتری با جی پی یو یا سی پی یو و یا – مثل بیت‌کوین – با استفاده از سخت‌افزار تخصصی ASIC ماین کرد. وقتی الگوریتم مورد نظرتان را برای ماینینگ انتخاب کردید، کافیست استخر ماینینگ دلخواهتان را انتخاب کنید و نرم‌افزار ماینینگ مناسب را دانلود کنید از جمله CCMiner برای کارت‌های Nvidia، Claymore برای AMD و AwesomeMiner برای ماینینگ با استفاده از پردازنده.

پس از نصب باید استخر را تنظیم کرده و آدرس دیجی‌بایت را مشخص کنید. بعد از این فرایند می‌توانید ماینینگ را آغاز کنید.

نحوه خرید دیجی‌بایت

هر چند می‌توان دیجی‌بایت را ماین کرد اما انجام این کار زمانبر است و برای سودآوری نیاز به سخت‌افزار گران قیمت دارید. در نتیجه بهتر است این کوین را بخرید.

نحوه خرید دیجی‌بایت بستگی به روش پرداخت و میزان کوینی دارد که قصد خرید آن را دارید اما در مجموع خرید با یک ارز دیجیتال دیگر ساده‌ترین راه و دارای کمترین موانع است اما خرید با استفاده از کارت اعتباری یا کارت بدهی گران‌تر است و به احتمال زیاد برای انجام آن باید اول فرایندهای احرازهویت KYC را طی کنید.

به گفته CoinGecko در حال حاضر دیجی‌بایت در چندین اکسچنج مختلف تحت پشتیبانی قرار دارد از جمله پلتفرم‌های معتبری مثل Binance، Kucoin، Bittrex و OKEx. می‌توان این کوین را از طریق این پلتفرم‌ها با ارزهای دیجیتال دیگری مثل بیت‌کوین، اتریوم و تتر مبادله کرد.

برای اشخاصی که قصد خرید دیجی‌بایت با کارت بدهی یا اعتباری را داشته باشند، گزینه‌های کمتری وجود دارد. در حال حاضر تعداد کمی از کارگزاری‌ها امکان خرید دیجی‌بایت با ارز فیات را فراهم کرده اند از جمله Changelly و Coindirect. همچنین بنیاد دیجی‌بایت هم از طریق همکاری با Change Angel به کاربران امکان داده با استفاده از کارت بدهی یا اعتباری دیجی‌بایت بخرند.

کارهایی که با دیجی‌بایت می‌توان انجام داد

می توان از دیجی‌بایت هم مثل بیت‌کوین برای خرید یا تبادل وجه استفاده کرد اما دیجی‌بایت برای اجرای قراردادهای هوشمند در شبکه دیجی‌بایت هم مفید است. از این نظر، دیجی‌بایت مثل گس در اتریوم کار می‌کند که امکان پرداخت کارمزد تراکنش‌ها یا استفاده از آن به عنوان حاملی برای سایر دارایی‌ها و ارسال و دریافت آن وجود دارد.

آینده دیجی‌بایت

دیجی‌بایت به غیر از توسعه پیوسته و اصلاح پروتکل اصلی خود در پائیز 2019 DigiStats را راه اندازی کرد تا آمارهای تعاملی و تاریخچه بلاک‌چین را در اختیار کاربران قرار دهد، گزینه‌های موجود برای پردازش پرداخت را افزایش دهد و جفت ارزهای دیجیتال بیشتری (شامل ارز فیات و USDT) در اکسچنج‌های مختلف ایجاد کند.

در اوایل سال 2020، همزمان با 6 ساله شدن شبکه، این شرکت بنیاد دیجی‌بایت را راه اندازی کرد که برای کمک به جذب سرمایه طراحی شده بود.

در حال حاضر این بنیاد بر روی همکاری‌هایی جهت ایمن سازی پروژه و ترویج آگاهی و پذیرش دیجی‌بایت کار می‌کند. در جولای 2020، پلتفرم اهدای ارز DigiBee راه اندازی شد که امکان مشارکت افراد و کمک آنها به پیشرفت و توسعه هر چه بیشتر اکوسیستم دیجی‌بایت را فراهم کرد که با مشارکت در این طرح حق رای دادن درباره تصمیم گیری‌های بنیاد دیجی‌بایت را پیدا می‌کنند.

بزرگترین و مهم‌ترین طرح پیش روی دیجی‌بایت، رشد DigiAssets است. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، کل اکوسیستم اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و ICO تبدیل به عضوی از شبکه داخلی دیجی‌بایت خواهند شد.

پیشرفت‌های اخیر و تغییر قیمت

دیجی‌بایت هم مثل بسیاری از ارزهای دیجیتال روند امیدوارکننده‌ای داشته است. در سپتامبر 2020، این ارز دیجیتال با قیمت 0.0224 دلار معامله می‌شد و ارزش بازار آن 3030 میلیون دلار است.

قیمت دیجی‌بایت نسبت به کمترین میزان آن در سال 2020 یعنی 0.003 دلار که اواسط ماه مارس بود افزایش یافت و به 0.0366 دلار رسید که پس از آن مقداری کاهش یافت و به نرخ فعلی رسید. اوج صعود دیجی‌بایت در سال جاری 601 درصد بود و در حال حاضر هم قیمت آن نسبت به ابتدای سال 329 درصد بیشتر است.

دیجی‌بایت در سه ماهه دوم و سوم سال 2020 در فهرست کوین‌های چند اکسچنج کوچکتر از جمله OceanEx، LBank و Bilaxy قرار گرفت و Jared Tate بنیانگذار دیجی‌بایت در ماه می‌ سال 2020 از سمت خود کناره گیری کرد.

تیم پروژه دیجی‌بایت در حال کار برای توسعه نسخه جدید این پروژه و افزایش کاربرد توکن آن است.