آکادمی

سه شنبه, 05 اسفند 1399 16:20

معرفی توکن XRP ریپل Ripple

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

برای آشنایی با توکن ریپل یا به اختصار  XRP اول باید درباره ویژگی‌های خاص آن که باعث شده این توکن نسبت به بیت‌کوین کاملاً متفاوت باشد، آشنا شوید. هر چند ریپل هم یک ارز دیجیتال است اما به عنوان یک پروتکل پرداخت هم کار می‌کند.

در واقع ریپل یک زیرساخت اپل سورس دارد که هدف آن تسهیل انتقال وجه است. ریپل یک پروتکل پرداخت بلادرنگ و توزیع شده برای هر دارایی است که ارزش پولی دارد. برای درک بهتر طرز کار ریپل بهتر است اول با بیزنس مدل آن آشنا شوید.

شباهت‌های ریپل و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت

وسترن یونیون  (Western Union) یکی از بزرگترین و شناخته شده ترین شرکت‌های فعال در حوزه انتقال وجه و حواله به صورت بین المللی است که سالهاست خیلی از مهاجران از خدمات آن استفاده می‌کنند.

ویژگی مطلوب این شرکت، ماهیت نسبتاً غیر متمرکز طرز کار آن است. بر خلاف سیستم سوئیفت در بانکداری سنتی، وقتی در یکی از شعب وسترن یونیون پرداختی انجام می‌دهید پول شما از آن شعبه خارج نمی‌شود.

مثلاً فرض کنید که قرار است مقداری وجه برای یکی از بستگان خودتان در یک کشور دیگر واریز کنید. برای انجام این کار می‌توانید به شعبه وسترن دیجیتال در کشور مورد نظر رفته، مبلغ مورد نظرتان را به کارمند شعبه داده و با ارائه اطلاعات شخص مورد نظر از او بخواهید این وجه را برای شخص مورد نظرتان ارسال کند.

سپس این شعبه، به شعبه‌ای که در کشور شخص مورد نظر قرار دارد، اطلاع می‌دهد تا واریز وجه را برای وی انجام دهد. وقتی مبلغ برای این شخص واریز شد، در واقع یک قرارداد غیررسمی ایجاد شده مبنی بر اینکه شعبه وسترن دیجیتال در شهر شما، به شعبه شخص مورد نظر بدهکار می‌شود که این بدهی بعداً بر اساس شرایط و ضوابط داخلی این شرکت پرداخت خواهد شد.

باید توجه داشت که این سیستم اساساً بر پایه اعتماد طراحی شده. شما به شعبه محلی وسترن دیجیتال در شهر خودتان اعتماد می‌کنید، شخص مورد نظرتان هم به شعبه‌ای که در شهر خودش قرار دارد اعتماد می‌کند و این دو شعبه هم باید به هم اعتماد کنند.

طرز کار ریپل هم تقریباً به همین صورت است اما در این سیستم تمهیدات بسیار بیشتری سنجیده شده است.

پروتکل توزیع شده

ریپل قصد دارد تبدیل به سیستم پرداختی شود که همه بتوانند با استفاده از آن به سرعت و با حداقل هزینه مبلغ مورد نظرشان را برای دیگران واریز کنند. ماهیت پروتکل ریپل به نحوی است که می‌تواند تبدیل به یک مسیر پرداخت از شخصی به شخص دیگر به ارزان ترین شکل ممکن شود.

تفاوت اصلی بین پروتکل ریپل و مثال انتقال وجه بین المللی که پیش از این درباره آن صحبت کردیم، این است که در شبکه ریپل لازم نیست دو نفر برای انتقال وجه به هم اعتماد داشته باشند.

پروتکل ریپل این امکان را برای دو نفر فراهم می‌کند که یک شخص ثالث پیدا کنند که هر دوی آنها برای اجرای تراکنش به آن اعتماد دارند. در واقع، نیازی نیست که این شخص ثالث یک نفر باشد بلکه می‌تواند زنجیره‌ای از اشخاص مختلف باشد که هر یک از آنها به دیگری اعتماد دارند.

خود پروتکل کل شبکه ریپل غیرمتمرکز را جستجو می‌کند تا یک زنجیره اعتماد پیدا کند که امکان استفاده از آن برای اجرای تراکنش مورد نظر وجود داشته باشد.

جذابیت این مفهوم در این است که می‌توان هر چیزی که از نظر افراد ارزشمند محسوب می‌شود را مبادله کرد.

مثلاً این دارایی می‌تواند یک دارایی فیزیکی مثل کالا باشد و هیچ محدودیتی درباره آنچه در این سیستم منتقل می‌شود وجود ندارد به این شرط که هر دو طرف متصل به شبکه ریپل تمایل به مبادله آن کالا داشته باشند.

XRP

توکن ریپل (XRP) ارز دیجیتالی است که می‌توان از آن برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها در این شبکه استفاده کرد. هزینه این تراکنش‌ها حدود 0.00001 XRP است. پس از پرداخت کارمزد، شبکه این توکن‌ها را نابود می‌کند تا با ایجاد نوعی هزینه برای اجرای تراکنش‌ها، مانع از ارسال تراکنش‌های اسپم شود.

نبوغی که در XRP به کار رفته از این جهت است که امکان اجرای تراکنش را فراهم می‌کند حتی اگر هیچ زنجیره اعتمادی بین اشخاص وجود نداشته باشد.

در مثال بالا، اگر شبکه ریپل نتواند زنجیره اعتماد را ایجاد کند، از توکن‌های XRP استفاده می‌کند و درگاه پرداخت آن قیمت اجرای تراکنش بر حسب XRP را مشخص می‌کند.

هر چند عمل کردن به عنوان آخرین چاره در چنین مواقعی یکی از کاربردهای XRP است اما مزایا و ویژگی‌های دیگری هم وجود دارند که باعث شده اجرای تراکنش با XRP مقرون به صرفه تر باشد.

تراکنش‌های XRP ظرف کمتر از 4 ثانیه تسویه می‌شوند. به همین دلیل وقتی تراکنش روی شبکه ارسال می‌شود مالکیت دارایی مورد نظر تقریباً در هر زمان لحظه به شخص مقابل منتقل خواهد شد. این ویژگی بر خلاف تراکنش‌های بیت‌کوین است که در حال حاضر اجرای آنها چند ساعت زمان می‌برد. در تصویر زیر مقایسه سرعت اجرای تراکنش‌ها بر حسب ثانیه را مشاهده می‌کنید.

بعلاوه، از آنجایی که ریپل یک دارایی دیجیتال با ویژگی‌های قابل بررسی و تأیید است، امکان جعل کردن آن به هیچ نحوی وجود ندارد. این یعنی در این شبکه نوعی اعتماد ذاتی وجود دارد. همچنین، سقف تولید XRP 100 میلیارد کوین است. پروتکل ریپل طوری طراحی شده که پس از رسیدن تولید آن به سقف مشخص شده، امکان تولید یا ماین کردن آن وجود ندارد.

نوک کوه یخ!

پتانسیل ریپل برای ایجاد تحول چشمگیر در ماهیت سیستم اقتصادی دیجیتال فراتر از تصور است.

برای مثال، یکی از مفاهیمی که ریپل سعی به ایجاد تحول در آن دارد، مفهومی موسوم به بانک‌های نوسترو است که در واقع شامل حساب‌های بانکی است که توسط بانک‌های دیگر در قالب یک ارز خارجی نگه داشته می‌شوند و از آنها برای تسهیل اجرای تراکنش استفاده می‌شود.

ریپل این سیستم را عامل اتلاف منابع دانسته و سعی به آزاد سازی این منابع دارد. ریپل قصد دارد تبدیل به یک بازار جهانی برای این تراکنش‌ها شود طوری که بانک‌ها و صرافی‌های خارجی بتوانند با استفاده از این سیستم روان و شناور، خدماتشان را ارتقاء دهند.

همچنین، ریپل امکان ارسال وجه از طریق شعب محلی را هم فراهم می‌کند به این ترتیب کسب و کارهای بین المللی نیازی به کار با سیستم‌های پرداخت کند و پرهزینه سوئیفت نخواهند داشت.

ریپل قصد دارد بزرگترین بازار جهان یعنی بازار تبادل ارز خارجی را متحول کند. با توجه به اینکه هر ساله حدود 5 تریلیون دلار تراکنش اجرا می‌شود، بدون شک این هدف ارزش صرف وقت و تلاش را دارد.

تحقق این هدف، با کانال پرداخت XRP انجام می‌شود که ریپل اخیراً آن را معرفی کرد و منجر به اضافه شدن قابلیت‌های جدید به پروتکل Interledger و لجر XRP می‌شود.

این سیستم امکان افزایش توان عملیاتی تراکنش‌ها به هزاران تراکنش بر ثانیه را فراهم می‌کند که مقیاس پذیری آن در حد ویزا است. به این ترتیب افراد می‌توانند با سرعتی معادل با کارت‌های بانکی تراکنش اجرا کنند.

همچنین ریپل همکاری‌های مهم مختلفی را با شرکت‌هایی مثل بانک‌ها و شرکت‌های انتقال وجه آغاز کرده است که روزبروز توجه آنها بیشتر به سمت بلاک‌چین جلب می‌شود.

ویژگی متفاوت ریپل نسبت به سایر ارزهای دیجیتال مثل بیت‌کوین این است که قصد دارد یک دنیای کاملاً غیرمتمرکز بسازد که در آن نیازی به حضور بانک‌ها و مؤسسات مالی وجود ندارد.

توسعه دهندگان ریپل متوجه هستند که بانک‌ها و مؤسسات مالی همیشه جزئی از زندگی ما هستند اما سعی دارند با همکاری مؤسسات جهانی کاری کنند که کسب و کارها با حداکثر سرعت و راحتی کار کنند.

خرید XRP

XRP به عنوان سومین ارز دیجیتال ارزشمند جهان در اکسچنج‌های مختلف عرضه می‌شود. برای مثال می‌توانید آن را در اکسچنج Kraken با پرداخت ارزهای فیاتی مثل دلار آمریکا خریداری کنید.

همچنین می‌توانید XRP را به عنوان یک محصول CFD یا آتی معامله کنید. در واقع به این روش می‌توانید توکن مورد نظرتان را با لوریج خرید و فروش کنید که احتمال سود یا زیاد شما را افزایش می‌دهد. اگر قصد دارید این ارز دیجیتال را در آینده خرید یا فروش کنید می‌توانید از قابلیت XRP Futures در بایننس استفاده کنید یا می‌توانید در کارگزاری مثل IQ Option از آن به عنوان یک محصول CFD استفاده کنید.

وقتی مقداری XRP تهیه کردید باید بهترین روش نگه داشتن آن را انتخاب کنید. نگه داشتن مقدار کمی XRP در اکسچنج‌ها بدون مشکل است اما روش اصولی و توصیه شده برای نگه داشتن ارزهای دیجیتال، روش آفلاین است.

فروش XRP

روش‌های مختلفی برای نگه داشتن XRP وجود دارد که شاید امن ترین آنها استفاده از والت‌های سخت افزاری مثل لجر نانو باشد. این والت‌ها به شما امکان می‌دهند توکن‌های خودتان را ذخیره کرده و آنها را به راحتی و بدون افشای اطلاعات خودتان در اینترنت یا روی کامپیوترتان ارسال و دریافت کنید.

یکی از روش‌های ایتدایی، استفاده از والت کاغذی ریپل است که با استفاده از آن می‌توانید یک آدرس XRP ایجاد کنید و سپس توکن‌های مورد نظرتان را به آن واریز کنید. برای انجام این کار باید کلید خصوصی و آدرس عمومی والتتان را داشته باشید. پس از ارسال توکن‌ها به آدرس مورد نظرتان، باید برای ارسال مجدد توکن در کلاینت‌های ریپل باز هم کلید خصوصی خودتان را وارد کنید.