آکادمی

دوشنبه, 15 آذر 1400 02:16

چگونه کوین‌های ارسال شده به یک آدرس اشتباه را بازیابی کنیم؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

ارزهای دیجیتال و شبکه‌های بلاک‌چین مختلفی در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارند.

به همین دلیل وقتی تراکنشی اجرا می‌کنید ممکن است به اشتباه کوین‌های خودتان را به یک آدرس متفاوت ارسال کنید که این اتفاق برای همه حتی کاربران با تجربه هم رخ می‌دهد.

از آنجایی که بعضی ارزهای دیجیتال به شبکه‌های مختلف تعلق داشته و با همدیگر سازگاری دارند ارسال کوین به یک شبکه دیگر به اشتباه امر بسیار متداولی است.

در این راهنما در رابطه با اشتباهات متداول در زمینه اجرای تراکنش با ارزهای دیجیتال صحبت می‌کنیم و به شما خواهیم گفت که چطور می‌توانید کوین‌های ارسال شده به آدرس اشتباه را برگردانید.

چگونه بیت‌کوین ارسال شده به آدرس بیت‌کوین کش را برگردانیم؟

آدرس‌های بیت‌کوین کش دو فرمت کلی دارند: آدرس سنتی و آدرس CashAddr (یا آدرس کش).

CashAddr فرمت جدید آدرس‌های بیت‌کوین کش است و با فرمت آدرس بیت‌کوین تفاوت دارد.

بنابراین نمی‌توان بیت‌کوین را به آدرس CashAddr ارسال کرد چون فرمت آدرس بیت کوین با CashAddr سازگار نیست.

اما فرمت سنتی آدرس‌های بیت‌کوین کش که شبیه آدرس معمولی بیت‌کوین است، همچنان بسیار پرکاربرد است. در نتیجه ممکن است به اشتباه بیت‌کوین را به آدرس بیت‌کوین کش ارسال کنید.

اگر آدرس بیت‌کوین کشی که برای آن بیت‌کوین ارسال کرده اید متعلق به یک اکسچنج باشد، باید با اکسچنج تماس گرفته و اطلاعات مربوطه مثل شناسه تراکنش (TXID) را ارائه کنید.

بسته به سیاست اکسچنج مورد نظر ممکن است کوین‌های شما با پرداخت یک کارمزد مشخص که برای پوشش هزینه‌های تراکنش استفاده می‌شوند بازیابی شود یا اینکه برای همیشه در همان آدرس باقی بمانند.

اگر شما آدرس بیت‌کوین کش و کلید خصوصی هم دارید، می‌توانید کلید خصوصی خودتان را در یک والت بیت‌کوینی مثل الکتروم وارد کرده و بیت‌کوین‌های خودتان را بازیابی کنید.

چگونه بیت‌کوین ارسال شده به یک آدرس الکتروم را برگردانیم؟

از آنجایی که فرمت آدرس‌های بیت‌کوین و اتریوم با هم سازگار نیستند، نمی‌توانید بیت‌کوین را به یک آدرس اتریومی ارسال کنید.

اما چند استثناء در این زمینه وجود دارد. اولاً یکسری از توکن‌های ERC20 پشتوانه بیت کوین داشته و قیمت آنها متناظر با بیت کوین است مثل WBTC و BBTC.

دوماً اگر برداشت را از یک اکسچنج انجام می‌دهید، ممکن است حتی اگر تراکنش انجام نشود، بیت‌کوینی که قصد برداشت آن را دارید از موجودی شما کسر شود که البته این موضوع بسیار نادر است.

اگر توکن‌هایی مثل WBTC و BBTC را به یک آدرس اتریومی ارسال کرده اید، در صورت عدم پشتیبانی این توکن‌ها در اکسچنج مورد نظر، می‌توانید از اکسچنج درخواست کنید که توکن‌های شما را برگرداند.

چگونه توکن‌های ارسال شده به یک آدرس BEP20 را برگردانیم؟

فرمت آدرس توکن‌های BEP20 در بایننس چین به این شکل است و با آدرس اتریوم سازگار نیست.

بعلاوه، کارمزد تراکنش‌ها در شبکه بایننس اسمارت چین نسبت به شبکه اتریوم که به بالا بودن کارمزد گس شناخته شده است، بسیار کمتر است.

بنابراین ممکن است اتر یا توکن‌های دیگر را به اشتباه به یک آدرس BEP20 ارسال کنید چون همگی از یک فرمت آدرس استفاده می‌کنند یا به دلیل پایین بودن کارمزد تراکنش‌ها در شبکه BSC.

وقتی اتریوم یا یک توکن ERC20 را از بایننس برداشت می‌کنید، ممکن است به دلیل پایین بودن کارمزدها اشتباه کرده و توکن‌ها را با استفاده از شبکه BEP20 منتقل کنید.

گرچه یکسری یادآور در صفحه برداشت بایننس وجود دارد اما باز هم احتمال وقوع این اشتباه وجود دارد و راه‌هایی برای بازیابی توکن‌های برداشت شده با BEP20 در نظر گرفته شده است.

اگر کلید خصوصی یک آدرس اتریومی را داشته باشید می‌توانید آن را به یک والت ارز دیجیتال که از بایننس اسمارت چین پشتیبانی می‌کند مثل تراست والت یا متامسک وارد کنید.

پس از وارد کردن کلید خصوصی به والتی که از شبکه BSC پشتیبانی می‌کند، می‌توانید مقداری BNB به آن آدرس ارسال کنید تا کارمزدهای تراکنش پوشش داده شود.

در بایننس اسمارت چین برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها از بایننس کوین (BNB) استفاده می‌شود. اگر از بایننس استفاده می‌کنید می‌توانید با استفاده از شبکه BEP20 به آن آدرس مقداری BNB ارسال کنید.

وقتی به میزان کافی در والت خودتان BNB داشته باشید می‌توانید توکن را به هر آدرس BEP20 که مایلید برگردانید.

اگر می‌خواهید توکن‌ها را به حساب بایننس خودتان برگردانید، اول باید آدرس BEP20 برای آن توکن در بایننس را دریافت کنید.

گاهی اوقات ممکن است با وجود اتصال متامسک به بایننس اسمارت چین، توکن‌ها در والت متامسک شما قابل مشاهده نباشند.

در چنین شرایطی باید با استفاده از گزینه custom token توکن‌ها را به صورت دستی به والت متامسک خودتان اضافه کنید.

اگر کلید خصوصی آدرس اتریومتان را در اختیار ندارید، باید با ارائه دهنده آن آدرس که اکسچنج یا یک والت کاستدی است تماس بگیرید.

چگونه توکن‌های BEP20 ارسال شده به متامسک را برگردانیم؟

اگر از متامسک برای ذخیره توکن‌های اتریوم و ERC20 استفاده می‌کنید می‌توانید به راحتی توکن‌های BEP20 ارسال شده به یک آدرس اتریومی در متامسک را بازیابی کنید.

فرض کنید که به اشتباه BEP20 USDT یا BEP20 ETH را به والت متامسک خودتان ارسال کرده اید. فرایند بازیابی این توکن‌های BEP20 کاملاً ساده و راحت است.

اول با باز کردن قفل والت و سپس کلیک روی Ethereum Mainnet به والت متامسک خودتان لاگین کنید. سپس بین گزینه‌های شبکه روی custom RPC کلیک کنید تا بایننس اسمارت چین را اضافه کنید.

با وارد کردن اطلاعات زیر، بایننس اسمارت چین را به والت متامسک خودتان اضافه کنید:

  • Network Name: Smart Chain
  • New RPC URL: https://bsc-dataseed.binance.org/
  • ChainID: 56
  • Symbol: BNB
  • Block Explorer URL: https://bscscan.com

حالا والت متامسک خودتان را به بایننس اسمارت چین متصل کردید اما ممکن است توکن BEP20 که به آدرس اتریوم خودتان منتقل کرده اید هنوز قابل مشاهده نباشد.

در این صورت باید با استفاده از گزینه custom token در متامسک، توکن مورد نظر را به صورت دستی به متامسک اضافه کنید.

برای اضافه کردن یک توکن BEP20 دلخواه به متامسک، روی دکمه add token و سپس تب custom token در متامسک کلیک کنید.

فرض کنید که قرار است BEP20 USDT را به متامسک اضافه کنید. می‌توانید آدرس قرارداد، نماد توکن و نقاط اعشاری را از BscScan دریافت کنید.

اول به BscScan بروید و توکن BEP20 که به اشتباه به متامسک منتقل کرده اید و می‌خواهید به صورت دستی به متامسک اضافه کنید را جستجو کنید.

می توانید آدرس قرارداد و سایر اطلاعات توکنی که قرار است به متامسک اضافه کنید را مثل تصویر زیر مشاهده کنید.

اضافه کردن BEP20 USDT به متامسک:

  • آدرس قرارداد توکن: 0x55d398326f99059ff775485246999027b3197955
  • نماد توکن: BUSD-T
  • نقاط اعشاری: 18

پس از اضافه کردن توکن BEP20 به متامسک به صورت دستی می‌توانید در والت متامسک خودتان توکن و موجودی را مشاهده کنید.

اگر مایلید توکن را به یک آدرس BEP20 دیگر منتقل کنید، باید برای پوشش کارمزدهای تراکنش مقداری بایننس کوین (BNB) در آدرستان داشته باشید.

می توانید با استفاده از شبکه BSC (BEP20) مقدار کمی BNB را از بایننس به آدرس اتریوم/BEP20 خودتان منتقل کنید.

بعد از آن، می‌توانید توکن را به بایننس یا هر آدرس BEP20 دیگری برگردانید. اگر قرار است این توکن را به یک اکسچنج منتقل کنید، مطمئن شوید که این اکسچنج از واریز BEP20 پشتیبانی می‌کند.

می توانید از Binance Bridge هم برای انتقال توکن‌های BEP20 به شبکه اتریوم استفاده کنید.

ارسال XRP بدون تگ

اگر XRP را بدون تگ یا با یک تگ اشتباه به اکسچنجی ارسال کرده اید، باید با آن اکسچنج تماس گرفته و شناسه تراکنش و سایر اطلاعات لازم را ارائه کنید.

وقتی تگی در تراکنش XRP درج نکنید، کوین‌های شما از دست نمی‌روند بلکه با توجه به عدم وجود تگ در تراکنش، اکسچنج امکان شناسایی مالک کوین‌ها را ندارد.

در نتیجه با وجود اجرای موفق تراکنش، کوین‌ها به حساب شما اضافه نمی‌شوند.

کافیست با پشتیبانی تماس گرفته و اطلاعات لازم را درباره تراکنش ارائه کنید. پس از انجام این کار، کوین‌ها به حساب شما اضافه می‌شوند.

اگر از بایننس استفاده می‌کنید می‌توانید از این فرم برای ارسال درخواست برگشت موجودی استفاده کنید.

ارسال استلار بدون MEMO

برای انتقال استلار در اکسچنج‌ها باید یک MEMO در تراکنش وجود داشته باشد تا امکان شناسایی فرستنده و ارسال کوین‌ها به آدرس درست فراهم شود.

اگر انتقال استلار را در اکسچنجی بدون MEMO انجام دادید، باید با پشتیبانی اکسچنج تماس گرفته و اطلاعات تراکنش را ارائه کنید.

چگونه تتر (USDT) ارسال شده به یک آدرس بیت‌کوینی را برگردانیم؟

تتر از پروتکل Omni استفاده می‌کند که مبتنی بر بیت کوین است و فرمت آدرس‌های آن با بیت کوین شباهت دارند.

به همین دلیل ممکن است USDT را به اشتباه به یک آدرس بیت‌کوینی ارسال کنید.

USDT در بلاک‌چین‌های دیگری مثل اتریوم، ترون و بایننس اسمارت چین هم وجود دارد اما اگر از آدرس OMNI استفاده می‌کنید ممکن است چنین اشتباهی رخ دهد.

اگر به اشتباه USDT را به آدرس بیت کوین یک اکسچنج ارسال کرده اید، باید با پشتیبانی تماس بگیرید اما با توجه به متفاوت بودن شبکه‌ها بعید است که USDT شما برگردانده شود.

گرچه از نظر فنی امکان بازیابی USDT ارسال شده به آدرس بیت کوین وجود دارد اما وقتی کوین را به یک بلاک چین کاملاً متفاوت ارسال می‌کنید، اکسچنج‌ها قادر به کمک زیادی نیستند.

اگر این آدرس، آدرس بیت‌کوین خود شماست و کلید خصوصی هم دارید، می‌توانید کلید خصوصی خودتان را به OmniWallet   وارد کرده و به USDT خودتان دسترسی پیدا کنید.

بهترین والت‌های ارز دیجیتال از نظر امنیت

گرچه امکان ارسال اشتباه ارز دیجیتال به یک آدرس ناخواسته وجود دارد، اما بدتر از آن هک شدن و از دست دادن ارزهای دیجیتال خودتان است.

اگر والت ایمنی ندارید و از کامپیوترهای متصل به اینترنت استفاده می‌کنید ممکن است سیستم شما هک شده و کوین‌های خودتان را از دست دهید.

ایمن ترین والت‌ها، والت‌های سخت‌افزاری هستند.

می توانید از والت‌های دیگری مثل متامسک و تراست والت هم استفاده کنید اما مطمئن شوید که کامپیوتر یا موبایلتان ایمن بوده و هر فایل ناشناسی که ممکن است دستگاه را آلوده کند، دانلود نکنید.

بر خلاف والت‌های سخت‌افزاری، والت‌های موبایلی و کامپیوتری که به آنها والت نرم‌افزاری هم گفته می‌شود به اینترنت متصل شده و در برابر حملات سایبری آسیب پذیر هستند.