آکادمی

پنج شنبه, 08 ارديبهشت 1401 00:51

Immutable X چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

خلاصه

Immutable X یک راهکار مقیاس پذیری لایه دوم برای توکن‌های تعویض ناپذیر در شبکه اتریوم است. این راهکار امکان تأیید سریع تراکنش‌ها را فراهم کرده و هزینه گس آن برای تولید و مبادله توکن‌های تعویض ناپذیر تقریباً صفر است. کاربران می‌توانند به راحتی و بدون از بین رفتن امنیت دارایی‌های خودشان، NFT تولید و مبادله کنند.

Immutable X برای دستیابی به مقیاس پذیری از موتوری موسوم به رولاپ دانش صفر استفاده می‌کند. این سیستم می‌تواند تا 9 هزار تراکنش را در ثانیه اجرا کند. دفتر ثبت سفارش NFT جهانی Immutable X می‌تواند نقدینگی توکن‌های تعویض ناپذیر و حجم معاملات آنها را افزایش دهد. می‌توان در هر بازاری که روی Immutable X ساخته شده، توکن تعویض ناپذیر خرید و فروش کرد.

IMX هم یک توکن حاکمیتی و کاربردی ERC-20 است که از آن برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها و انگیزه دهی به کاربران و توسعه دهندگان در Immutable X استفاده می‌شود. توکن داران می‌توانند از طریق استیکینگ و مشارکت در حاکمیت این پلتفرم، پاداش کسب کنند.

مقدمه

معامله و تولید توکن‌های تعویض ناپذیر در شبکه اتریوم می‌تواند پرهزینه باشد به خصوص در زمان اوج ترافیک. کاربران باید کارمزد بالایی برای تأیید سریع تراکنش خودشان بپردازند. همچنین گاهی اوقات تراکنش‌های مخصوص تولید NFT با شکست روبرو می‌شوند در نتیجه کاربران ضرر زیادی را متحمل می‌شوند.

Immutable X چیست؟

Immutable X یک راهکار مقیاس پذیری لایه دوم برای توکن‌های تعویض ناپذیر است که بر روی شبکه اتریوم ساخته شده و هدف آن افزایش مقیاس پذیری و تجربیات کاربری اتریوم است.

Immutable X در سال 2018 و توسط James Ferguson، Robbie Ferguson و Alex Connolly تأسیس شد. این راهکار امکان تأیید فوری تراکنش‌ها را با هزینه تقریباً صفر برای تولید و معامله توکن‌های تعویض ناپذیر فراهم می‌کند. کاربران می‌توانند توکن‌های ERC-721 و ERC-20 را به راحتی با هزینه کمتر و بدون به خطر افتادن امنیت دارایی‌های خودشان مبادله کنند.

Immutable X چگونه کار می‌کند؟

در قلب Immutable X یک فناوری مقیاس پذیری به اسم رولاپ دانش صفر (ZK-Rollup) قرار دارد که یک پروتکل لایه دوم برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها در بلاک‌چین اتریوم است.

ZK-Rollup به جای اضافه کردن داده‌های همه تراکنش‌ها به بلاک‌چین، صدها تراکنش را در قالب یک اثبات دانش صفر به اسم اثبات zk-STARK دسته بندی می‌کند که یک روش اعتبارسنجی برای اثبات یک دانش خاص بدون نیاز به افشای هرگونه اطلاعاتی درباره آن است. این الگوریتم سطح حریم خصوصی و امنیت تراکنش‌های Immutable X را افزایش می‌دهد.

پس از دسته بندی تراکنش‌ها، اثبات به بلاک‌چین ارسال می‌شود و یک قرارداد هوشمند آن را تأیید می‌کند. قرارداد هوشمند ZK-Rollup همه جزئیات تراکنش را روی لایه 2 حفظ می‌کند طوری که می‌توان اثبات را به سرعت اعتبارسنجی کرد چون حاوی همه داده‌های هر تراکنش نیست. این سیستم باعث کاهش فضای ذخیره و محاسبه اطلاعات لازم برای اعتبارسنجی یک بلاک می‌شود. Immutable X به همین روش امکان اجرای 9 هزار تراکنش در ثانیه با هزینه گس بسیار کمتر را فراهم کرده است. برای کاربران نهایی کارمزد تراکنش‌های Immutable X صفر است.

معاملات NFT و تولید آنها در Immutable X کاملاً بدون تولید کربن هستند. برای مثال تولید 8 میلیون کارت معاملاتی NFT برای بازی Gods Unchained منجر به مصرف حدود 490 میلیون کیلووات انرژی در شبکه اتریوم می‌شود. Immutable X با فشرده سازی داده‌های لازم برای تولید توکن توسط ZK-Rollup، تنها 1030 کیلووات انرژی برای تولید همان میزان NFT مصرف می‌کند که 475 هزار بار کمتر است.

یکی دیگر از ویژگی‌های منحصربفرد Immutable X مجموعه قدرتمند APIهای REST آن است که می‌تواند به ساده سازی تعاملات پیچیده با بلاک‌چین کمک کند. کاربران می‌توانند به راحتی از طریق فراخوانی API و بدون نیاز به تعامل مستقیم با قراردادهای هوشمند NFT ایجاد و جابجا کنند. توسعه دهندگان می‌توان با کمک کیت‌های توسعه نرم‌افزار (SDK) ساده، APIها و والت‌ها را به راحتی در پلتفرم‌های خودشان ادغام کنند. این امکان به ساخت پروژه‌های NFT مثل بازی‌های سبک «بازی و درآمدزایی» کمک می‌کند تا به جای چند هفته تنها ظرف چند ساعت تولید شوند.

Immutable X برای تسهیل یک اکوسیستم بازار NFT شخص ثالث، یک دفتر سفارش سرتاسری ایجاد کرده که امکان خرید و فروش NFTها را در هر بازاری که راهکار مقیاس پذیری Immutable X را پیاده سازی کرده باشد، فراهم می‌کند.این یعنی سفارشات ایجاد شده در یک بازار در یک بازار دیگر هم قابل اجرا هستند و به این ترتیب حجم نقدینگی و معاملات NFTها افزایش پیدا می‌کند. Immutable X از همه والت‌های کامپیوتری اتریوم پشتیبانی می‌کند. کاربران می‌توانند به صورت روان و بی وقفه در والت‌های کریپتویی که از NFTها پشتیبانی می‌کنند معامله انجام دهند بدون اینکه موجودی خودشان را به شبکه‌های مختلف منتقل کنند.

IMX چیست؟

IMX توکن بومی Immutable X و یک توکنی کاربردی و حاکمیتی ERC-20 با سقف تولید 2 میلیارد عددی است. از IMX برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها و انگیزه دادن به کاربران و توسعه دهندگان Immutable X استفاده می‌شود. کاربران می‌توانند با مشارکت در رشد این پلتفرم مثل معامله NFTها و ساختن اپلیکیشن، توکن IMX به دست آورند.

به عنوان یک توکن کاربردی، دارندگان توکن IMX می‌توانند از طریق استیک کردن در استخرهای پاداش، پاداش کسب کنند. همچنین آنها می‌توانند با ثبت نظر و رأی دادن درباره پیشنهادات جامعه پروژه در حاکمیت آن مشارکت کنند. هر چقدر کوین IMX بیشتری داشته باشید، قدرت رأی دادن شما بیشتر می‌شود.

چگونه در بایننس IMX بخریم؟

می‌توانید در اکسچنج‌هایی مثل بایننس IMX بخرید.

  1. وارد حساب بایننس خودتان شده و روی [Trade] کلیک کنید. سپس حالت کلاسیک یا پیشرفته را برای شروع انتخاب کنید.
  2. برای مشاهده جفت ارزهای معاملاتی IMX را جستجو کنید. ما در این مثال از IMX/BUSD استفاده می‌کنیم.
  3. به کادر [Spot] بروید و مبلغ IMX مورد نظر برای خرید را وارد کنید. ما در این مثال از یک سفارش بازار استفاده می‌کنیم. برای تأیید روی [Buy IMX] کلیک کنید تا IMX خریداری شده به والت Spot شما اضافه شود.

صحبت‌های پایانی

Immutable X برای پل کردن خلأ موجود در زمینه معامله توکن‌های تعویض ناپذیر در اتریوم از تکنولوژی مقیاس پذیری لایه دوم استفاده می‌کند. Immutable X یک پلتفرم برای رشد کسب و کارها ایجاد کرده از جمله بازی‌های سبک play-to-earn و بازارها.