آکادمی

شنبه, 10 ارديبهشت 1401 05:20

چگونه در متاورس زمین بخریم؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

خلاصه

زمین‌های NFT (یا لندها) در متاورس قطعه زمین‌های مجازی هستند که با یک توکن تعویض ناپذیر نمایش داده می‌شوند. بسته به نوع پلتفرم مورد نظر، مالک زمین می‌تواند از آن برای مناسبت‌های اجتماعی، تبلیغات، کار، بازی و کاربردهای دیگر استفاده کند.

می توانید زمین‌های NFT متاورس را از طریق طرح‌های فروش زمین پروژه یا با استفاده از بازار NFT مستقیماً از مالکان زمین‌ها بخرید. برای خرید زمین نیاز به یک والت دیجیتال و همچنین مقداری ارز دیجیتال دارید. می‌توان زمین‌ها را در پلتفرم‌های مختلف به سایر کاربران فروخت و مکانیزم‌هایی هم برای اجاره دادن آنها در آینده ایجاد خواهد شد.

برای خرید زمین مجازی بهتر است از طرح فروش زمین پروژه استفاده کرده یا از طریق یک اکسچنج NFT مورد اطمینان این کار را انجام دهید. حتماً با پروژه مربوط به زمین موردنظر آشنا شده و ریسک‌های اقتصادی این کار را در نظر داشته باشید.

مقدمه

روزبروز بر محبوبیت متاورس بین طرفداران، سرمایه گذاران و علاقمندان کریپتو افزوده می‌شود. حجم تقاضای زمین‌های دنیای مجازی سه بعدی رو به افزایش است و این بازار هم شباهت‌هایی با بازار املاک واقعی پیدا کرده است. خرید و فروش زمین‌های NFT متاورس یک فرایند نسبتاً ساده است که می‌توانید در این راهنما با آن آشنا شوید.

زمین مجازی متاورس چیست؟

زمین NFT یک قطعه فضای مجازی قابل خرید در یک پروژه متاورس است. مالک این NFT می‌تواند از زمین خودش برای مقاصد مختلف یا صرفاً خرید و فروش استفاده کند. معمولاً یک پروژه متاورس نقشه خودش را به بخش‌های کوچکتر تقسیم کرده و آنها را در یک یا چند طرح به فروش می‌گذارد. پرداخت هزینه معمولاً با ارز دیجیتال انجام می‌شود اما بعضی از پروژه‌ها ارز فیات هم قبول می‌کنند.

پس از خرید زمین، معمولاً این زمین یک تجربه مجازی سه بعدی برای مالک و بازدیدکنندگان ایجاد می‌کنند که می‌توانند در آن به گشت و گذار بپردازند. از آنجایی که این زمین‌ها NFT هستند، اثبات اصالت و مالکیت این زمین‌های دیجیتال به راحتی ممکن است. مالک زمین می‌تواند آن را در یک اکسچنج شخص ثالث یا از طریق اکوسیستم پروژه متاورس مورد نظر بفروشد.

زمین‌های مجازی NFT چه کاربردی دارند؟

بعضی از سرمایه گذاران این زمین‌ها را فقط برای خرید و فروش و سود تهیه می‌کنند اما بعضی دیگر از آنها برای کاربرد اصلی پروژه استفاده می‌کنند. پروژه انتخابی شما بر آنچه می‌توانید با زمین انجام دهید تأثیرگذار است. بعضی از فضاهای مجازی میزبان رویدادها و کنفرانس‌ها می‌شوند و حتی در صورتی که منطقه مورد نظر ترافیک کافی داشته باشد می‌توان از آن برای تبلیغات استفاده کرد. بعضی از شرکت‌ها از جمله PwC هم زمین‌های خودشان را در سرویس‌هایی که عرضه می‌کنند، پیاده سازی می‌کنند. اگر زمین را از یک بازی NFT خریده باشید، ممکن است مزایای خاصی به شما تعلق بگیرد.

چگونه در متاورس زمین بخریم؟

خرید NFT زمین‌های مجازی مثل خرید هر NFT دیگری است. برای انجام این کار فقط به یک والت و کمی ارز دیجیتال نیاز دارید. مثل هر سرمایه گذاری در این زمینه هم حتماً قبل از اینکه ریسک کنید تحقیقات لازم را انجام دهید.

مرحله اول: انتخاب یک پلتفرم متاورس

قبل از خرید ملک اول یک پلتفرم متاورس انتخاب می‌کنید. انگیزه شما برای خرید این زمین بر تصمیمات شما جهت انتخاب پروژه تأثیرگذار است که در بخش نکات به این موضوع می‌پردازیم. در این مطلب برای مثال از سندباکس در اتریوم استفاده می‌کنیم اما دیسنترالند هم یکی دیگر از گزینه‌های محبوب است.

مرحله دوم: تنظیم والت

برای انجام این کار نیاز به یک والت دارید تا امکان دسترسی به ارزهای دیجیتال خودتان را داشته باشید. می‌توانید یک والت موبایلی یا تحت وب را انتخاب کنید. اما در حالت دوم گزینه‌های کمتری در اختیار دارید.

متامسک و والت بایننس چین هر دو گزینه‌های محبوبی هستند چون از چندین بلاک‌چین پشتیبانی می‌کنند اما همیشه بررسی کنید که والت مورد استفاده شما از بلاک‌چین زمین‌های NFT موردنظرتان پشتیبانی کند.

وقتی والت را تنظیم می‌کنید رشته‌ای از کلمات به اسم عبارت یادآور در اختیار شما قرار می‌گیرد که باید آن را در محلی امن قرار دهید چون اگر دسترسی به والتتان را از دست بدهید می‌توانید از این عبارت برای بازیابی والت استفاده کنید. توصیه می‌شود این عبارت را در محلی آفلاین و به دور از اینترنت ذخیره کنید.

مرحله سوم: اتصال والت به بازار سندباکس

در نقشه سندباکس می‌توانید قطعه زمین‌های موجود و قابل انتخاب برای پیشنهاد قیمت را مشاهده کنید. بعضی از این زمین‌ها را می‌توانید مستقیماً از طریق بازار سندباکس بخرید و بعضی دیگر در اکسچنج‌هایی مثل OpenSea موجود هستند. در ادامه نگاهی به روش ثبت پیشنهاد در سندباکس داریم.

برای اینکه بتوانید پیشنهاد قیمتی ثبت کنید، باید والت را متصل کنید. در نقشه سندباکس روی [Sign In] در گوشه سمت راست بالای صفحه کلیک کنید. مطمئن شوید که والت شما هم به بلاک‌چین درستی متصل شده باشد که در این مثال اتریوم است.

 

سپس روی [MetaMask] کلیک کنید.

 

متامسک یک پیام پاپ آپ نمایش می‌دهد که از شما می‌خواهد اتصال را برقرار کنید. روی [Next] کلیک کنید.

 

برای ادامه اتصال والت روی دکمه [Connect] کلیک کنید.

 

سندباکس از شما می‌خواهد که آدرس ایمیل را وارد کرده و یک نام مستعار انتخاب کنید. برای تکمیل فرایند تنظیم والت روی [Continue] کلیک کنید. در صورتی که قصد استفاده از ادیتور سندباکس را دارید، می‌توانید یک پسورد دلخواه وارد کنید.

برای تکمیل حسابتان، روی [Sign] در درخواست امضای متامسک کلیک کنید.

 

پس از اینکه اتصال با موفقیت برقرار شد، موجودی حساب و تصویر پروفایلتان را در سمت راست بالای سایت مشاهده می‌کنید.

مرحله چهارم: خرید SAND یا ETH در بایننس و انتقال آن به والت

برای اینکه روی زمین‌ها پیشنهاد قیمت ثبت کنید باید در والتتان SAND یا ETH داشته باشید. خرید ETH معمولاً مفیدتر است چون اکثر حراجی‌های لند در سندباکس اتر قبول می‌کنند. می‌توانید از طریق کارت بانکی با حساب بایننس ارز دیجیتال بخرید.

 

پس از خرید ارز دیجیتال باید آن را به والتتان منتقل کنید. آدرس عمومی را از والتتان کپی کرده و از آن به عنوان آدرس برداشت استفاده کنید.

 

 

مرحله پنجم: انتخاب زمین

می توانید به راحتی با استفاده از فیلترهای زیر زمین‌های موجود را بررسی و انتخاب کنید. اکثر زمین‌های سندباکس از قبل خریده شده اند یعنی معمولاً زمین‌ها را در OpenSea پیدا می‌کنید اما می‌توانید از طریق نقشه سندباکس برای این زمین‌ها پیشنهاد قیمت ثبت کنید. همچنین نقشه سندباکس بهترین راه اطمینان از این موضوع است که زمین NFT خریداری شده توسط شما معتبر است چون لینک‌های OpenSea در رابط کاربری آن درج شده اند.

 

پس از پیدا کردن یک زمین برای خرید روی دکمه [Bid] برای ثبت پیشنهاد کلیک کنید یا اینکه می‌توانید با کلیک روی مبلغ ETH آن را با یک نرخ ثابت بخرید. در ادامه نگاهی به نحوه ثبت پیشنهاد با کلیک روی [Bid] داریم.

حالا یک پیام باز می‌شود که امکان ثبت پیشنهاد را برای شما فراهم می‌کند. مبلغ مورد نظر را وارد کرده و روی [Place Bid] کلیک کنید. سپس تراکنش را با والت تأیید کنید. اگر فروشنده پیشنهاد شما را رد کند، مبلغ پرداختی به والت برگشت داده می‌شود.

اگر روی قیمت ثابت کلیک کنید، برای تکمیل تراکنش به OpenSea هدایت می‌شوید. باید برای خرید زمین والتتان را به بازار وصل کنید. همچنین می‌توانید از OpenSea به جای ثبت پیشنهاد از طریق سندباکس استفاده کنید.

چگونه در متاورس زمین بفروشیم؟

معمولاً برای فروش زمین‌های NFT دو راه وجود دارد. می‌توانید این کار را از طریق بازار پروژه مورد نظر یا در یک بازار ثانویه انجام دهید. برای سندباکس در حال حاضر فقط بازارهای شخص ثالث قابل استفاده است. در آینده امکان فروش مستقیم از طریق خود سندباکس با پرداخت 5 درصد کارمزد SAND فراهم خواهد شد.

برای فروش زمین در OpenSea به پروفایلتان بروید و روی دکمه [Sell] روی NFT مورد نظرتان کلیک کنید. سپس می‌توانید یک قیمت ثابت یا مدت زمان برای فروش مشخص کنید.

چگونه در متاورس زمین اجاره بدهیم؟

بعضی از پروژه‌ها مثل سندباکس امکان اجاره دادن زمین‌های مجازی را برای مالکان فراهم کرده اند اما برای انجام این کار هیچ سیستم رسمی وجود ندارد. برای انجام این کار باید به صورت خصوصی با طرف مقابل به توافق برسید که کار پرریسکی است. هنگام اجاره دادن هرگز نباید مالکیت NFT را به شخص مقابل منتقل کنید. بهتر است تا زمان رونمایی از این قابلیت به صورت رسمی منتظر بمانید.

نکاتی برای خرید زمین‌های مجازی

همیشه باید هنگام سرمایه گذاری برای خرید زمین مجازی مثل هر سرمایه گذاری دیگری، از اصول توصیه شده پیروی کنید. حتماً از لینک رسمی برای خرید NFT استفاده کنید یا یک بازار شخص ثالث معتبر را انتخاب کنید. پیش از خرید حتماً درباره پلتفرمی که قصد سرمایه گذاری در آن را دارید تحقیق کنید و فراموش نکنید که خرید تنها گزینه نیست. در آینده امکان اجاره کردن بعضی از زمین‌ها به صورت رسمی فراهم می‌شود.

صحبت‌های پایانی

اکوسیستم املاک مجازی محبوبیت چشمگیری در دنیای ارزهای دیجیتال پیدا کرده است. همانطور که در این مطلب مشاهده کردید خرید و فروش زمین نسبتاً راحت است اما قیمت‌های فعلی بعضی وقت‌ها از زمین واقعی هم بیشتر است. پیش از خرید زمین‌های مجازی حتماً با ریسک‌های این کار آشنا شده و از اصول توصیه شده پیروی کنید.