آکادمی

دوشنبه, 26 ارديبهشت 1401 06:10

معرفی گران ترین توکن‌های تعویض ناپذیر (NFT) فروخته شده تا به امروز

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

خلاصه

توکن‌های تعویض ناپذیر (NFT)، ارزهای دیجیتال منحصربفردی هستند که معمولاً برای بازنمایی کلکسیون‌های دیجیتال و آثار هنری کریپتو استفاده می‌شوند. بعضی از این توکن‌های تعویض ناپذیر سرمایه گذاران و سازندگانشان را به ثروت چشمگیری رساندند.

در این مقاله نگاهی به بعضی از گران ترین NFTهایی خواهیم داشت که تا به امروز فروخته شده اند.

مقدمه

در سال 2021 شاهد رشد چشمگیر توکن‌های تعویض ناپذیر بودیم که ده‌ها هزار سرمایه گذار را به سمت خود جذب کردند. بعضی از این توکن‌های تعویض ناپذیر رکورد شکن شده و با قیمت‌های بسیار گرانی به فروش رسیدند. در این مطلب به شما خواهیم گفت که توکن تعویض ناپذیر چیست و چرا بعضی از این توکن‌ها تا این حد ارزشمند هستند.

NFT چیست؟

توکن تعویض ناپذیر یا NFT، توکنی است که بر روی یک بلاک‌چین ساخته می‌شود و مربوط به یک آیتم منحصربفرد است که این آیتم می‌تواند یک سند، یک اثر هنری، یک موسیقی یا حتی ملک باشد. NFT تعویض پذیر نیست چون یک دارایی دیجیتال منحصربفرد با شناسه‌ای منحصربفرد است.

حتی اگر دو NFT به ظاهر به هم شباهت داشته باشند باز هم قابل تعویض نیستند بنابرین در حالیکه هر بیت‌کوین با سایر بیت‌کوین‌ها برابر و با آنها قابل تعویض است، اما NFT اینطور نیست. به همین دلیل است که از فناوری NFT برای ایجاد اثبات اصالت و مالکیت بر روی بلاک‌چین استفاده می‌شود. NFTها می‌توانند مثل آیتم‌های بازی‌های سبک play-to-earn یا زمین‌های متاورس کاملاً دیجیتال باشند یا اینکه نسخه توکنیزه شده دارایی‌های دنیای واقعی باشند.

توکن‌های تعویض ناپذیر چه ارزشی دارند؟

ارزش یک توکن تعویض ناپذیر با عرضه و تقاضا مشخص می‌شود. ارزیابی NFTهایی که مربوط به یک دارایی فیزیکی هستند کار راحت تری است اما اکثر این توکن‌ها فقط به شکل درون زنجیره‌ای و در دنیای دیجیتال وجود دارند.

هر کالکشن NFT مدل عرضه متفاوتی دارد و هر NFT خاص می‌تواند از نظر کمیابی متفاوت باشد. اما عوامل مختلف دیگری هم هستند که می‌توانند میزان ارزش یک NFT را مشخص کنند. مثلاً NFTهای محدود با کاربرد خاص ارزشمندتر هستند. تیم بنیانگذار پروژه و جامعه کاربران و هنرمندان هم بر میزان تقاضای ایجاد شده برای NFTها تأثیرگذار هستند.

به عبارت دیگر، ممکن است ارزش یک NFT به اینکه چه کسی آن را ساخته، ارزش آن در بازی‌ها یا صرفاً جو بازار و جامعه کاربران بستگی داشته باشد. پروژه‌های NFT موفق زیادی در بازار وجود دارد اما تعداد بیشتری از آنها هم با شکست روبرو می‌شوند. پس حتماً قبل از معامله یا سرمایه گذاری روی توکن‌های تعویض ناپذیر تحقیق کرده و از سرمایه گذاری با پولی که از دست دادن آن برای شما قابل تحمل نیست، خودداری کنید.

گران ترین توکن‌های تعویض ناپذیری که تا به امروز فروخته شده اند

در ادامه نگاهی به بعضی از گران ترین NFTهای فروخته شده تا ماه می‌ سال 2022 خواهیم داشت. قیمت‌های ذکر شده در ادامه، بر اساس نرخ زمان فروش هستند.

1. پروژه هر روز: 5 هزار روز اول: 69.3 میلیون دلار

هر روز: 5 هزار روز اول (Everydays: The First 5000 Days) یک اثر هنری دیجیتال است که توسط Mike Winkelmann که با نام Beeple هم شناخته می‌شود، ساخته شده است. این NFT در فوریه 2021 به ارزش 69.3 میلیون دلار به فروش رسید که یک سرمایه گذار NFT به اسم Metakovan آن را در حراجی کریستیز خرید.

این NFT یک کلاژ متشکل از 5 هزار تصویر هنری ثبت شده توسط Beeple است. او از سال 2007 آپلود کردن عکس در حساب اینستاگرامش را شروع کرد و برای 13 سال هر روز یک عکس منتشر می‌کرد. آثار هنری او به اسم "هر روز" معمولاً چشم اندازهایی آخرالزمانی دارند و با فرهنگ پاپ یا اخبار روز در ارتباط هستند. این کلاژ NFT را می‌توان بازنمایی پیشرفت Beeple به عنوان یک هنرمند دیجیتال دانست.

 

2. ساعت: 52.7 میلیون دلار

ساعت (Clock) یک تایمر نشان می‌دهد که تعداد روزهای سپری شده توسط جولین آسانژ بنیانگذار ویکی‌لیکس در زندان را نشان می‌دهد. آسانژ درگیر یک پرونده به شدت جنجالی بود. او به اتهام جاسوسی‌های متعدد از بریتانیا به آمریکا منتقل شده و محکوم به 175 سال زندان شد.

این NFT توسط یک هنرمند دیجیتال به اسم Pak و خود آسانژ برای پرداخت هزینه کارهای قانونی او طراحی شده است. در فوریه 2022، این توکن به مبلغ 16953 اتر برای AssangeDAO (یک سازمان مستقل غیرمتمرکز) به حراج گذاشته شد. به غیر از اتر مورد استفاده برای خرید این ساعت، AssangeDAO همچنان 17422 اتری که برای خرید این NFT جمع آوری کرده بود را در اختیار دارد.

Pak و آسانژ علاوه بر ساختن این ساعت، این امکان را برای همه فراهم آوردند تا NFT خودشان را بسازند. کاربران می‌توانند یک پیام سانسور شده را به هر قیمت دلخواهی یا به صورت رایگان توکنیزه کنند. این پیام به صورت تصویری نمایش داده می‌شود که روی کلمات آن خط کشیده شده طوری که انگار سانسور شده باشند. درآمدهای حاصل از این سری NFT برای سازمان‌های آزادی طلب خرج می‌شود.

3. HUMAN ONE - 28.9 میلیون دلار

HUMAN ONE یکی دیگر از NFTهای رکودشکن Beeple است و اولین اثر هنری است که او طراحی کرد. این اثر در نوامبر 2021 به مبلغ 28.9 میلیون دلار در حراجی کریستیز به فروش رسید.

HUMAN ONE یک مجسمه متحرک 3 بعدی با چهار صفحه دیجیتال است و ویدیویی بی پایان از یک فضانورد را نشان می‌دهد که در اوقات مختلف روز به مکان‌های مختلف سفر می‌کند. این اثر هنری ترکیبی نشان دهنده بلندپروازی‌های هنری Beeple فراتر از قلمروی دنیای دیجیتال است. 

 

4. کریپتوپانک شماره 5822 - 23.7 میلیون دلار

کریپتوپانکز که یکی از اولین پروژه‌های مشهور NFT بود، همچنان از جمله پروژه‌هایی است که توکن‌های آن رکوردشکن می‌شوند. در فوریه 2022، کریپتوپانک شماره 5822 به قیمت 8 هزار اتر به مدیرعامل یک استارتاپ بلاک‌چینی فروخته شد. این توکن جزء کمیاب ترین توکن‌های این کالکشن است - تنها 9 عدد از آنها در کل این کالکشن NFT وجود دارد. یکی از خصوصیات این توکن خاص، سربند شخصیت آن است که تنها 333 توکن آن را دارند.

 

5. کریپتوپانک 7523: 11.75 میلیون دلار

پرارزش ترین توکن بعدی هم از خانواده کریپتوپانک است. این توکن قبل از 5822، گران ترین کریپتوپانکی بود که تا آن زمان فروخته شده بود.

کریپتوپانک 7523 در اوج شیوع بیماری کرونا در ژوئن 2021 در Sotheby به قیمت 11.75 میلیون دلار فروخته شد. این توکن علاوه بر اینکه بسیار کمیاب است، تنها توکنی است که ماسک به چهره دارد و خریدار این توکن هم جذب همین خصوصیت شد.

 

6. TPunk شماره 3442: 10.5 میلیون دلار

بعضی‌ها TPunks را نسخه ترونی کریپتوپانکز با همان چهره‌های پیکسلی که خصوصیات و کمیابی متنوعی دارند، می‌دانند. یکی از کمیاب ترین این توکن‌ها TPunk شماره 3442 است که به صورت چهره یک دلقک طراحی شده است. این توکن در آگوست 2021 به قیمت 120 میلیون TRX به جاستین سان مدیرعامل ترون فروخته شد و گرانترین NFT است که در بلاک‌چین ترون به فروش رسیده است. سان TPunk را حفظ نکرد و بلافاصله پس از خرید به APENFT اهدا کرد.

 

7. کریپتوپانک شماره 4156: 10.26 میلیون دلار

این توکن تصویر یک میمون با یک سربند آبی را نشان می‌دهد. مالک قبلی این توکن نام مستعاری مشابه با نام آن داشت یعنی Punk 4156 و این توکن را در فوریه 2021 به قیمت 1.25 میلیون دلار خریده بود. اما او در دسامبر همان سال این توکن را به قیمت 10.26 میلیون دلار فروخت.

 

 

8. کریپتوپانک شماره 5577: 7.7 میلیون دلار

این توکن گران قیمت به صورت یک میمون با یک کلاه کابوی طراحی شده و در فوریه 2022 به قیمت 2501 اتر فروخته شد. گرچه این مسئله تأیید نشده اما خیلی‌ها معتقدند که خریدار این توکن Robert Leshner مدیرعامل Compound Finance است که پس از خرید کلمه Yeehaw را توئیت کرد.

 

9. کریپتوپانک شماره 3100: 7.58 میلیون دلار

این توکن که در ماه مارس سال 2021 به قیمت 7.58 میلیون دلار به فروش رسید یکی از 9 پانک کمیاب است که یک سربند قرمز رنگ دارد. در ماه می‌ سال 2022 این توکن به قیمت 35 هزار اتر برای فروش ثبت شد. اگر این فروش انجام شود، کریپتوپانک شماره 3100 گران ترین NFT فروخته شده در تاریخ کریپتوپانکز خواهد بود.

 

10. کریپتوپانک شماره 7804: 7.57 میلیون دلار

کریپتوپانک شماره 7804، ششمین کریپتوپانک این لیست است. کاراکتر این توکن یک پیپ با کلاه و عینک آفتابی دارد. کریپتوپانک شماره 7804 متعلق به مدیرعامل شرکت طراحی نرم‌افزار Figma بود که از آن با عنوان مونالیزای دیجیتال یاد می‌کند. این توکن در ماه مارس سال 2021 به قیمت 7.57 میلیون دلار فروخته شد.

 

توکن‌های NFT را از کجا بخریم؟

می توانید توکن‌های NFT را از بازارهای مختلف بخرید. بسته به شبکه بلاک‌چین مورد نظر، باید یک والت سازگار و همچنین ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده برای خرید NFT را داشته باشید. مثلاً قیمت NFT در بایننس اسمارت چین همیشه به صورت BNB یا BUSD بیان می‌شود اما در بلاک‌چین اتریوم معمولاً از اتر استفاده می‌شود.

می توانید ارز دیجیتال مورد نظرتان را از اکسچنجی مثل بایننس خریده و بعد به والتی که به بازار NFT مورد نظرتان وصل کرده اید منتقل کنید.

اگر توکن‌های تعویض ناپذیر را در بازار NFT بایننس می‌خرید، کافیست وجه را به والت Funding واریز کرده، NFT مورد نظر را انتخاب کرده و روی Buy Now یا Make Offer کلیک کنید.

 

 

اگر قصد خرید NFT از یک بازار دیگر را دارید، افزونه‌های والتی مثل والت بایننس چین یا متامسک مفید هستند. پس از انتقال وجه از بایننس به والت خودتان، برای شروع آن را به بازار NFT وصل کنید. فراموش نکنید که لینک مورد نظر را بررسی کرده و مطمئن شوید که در سایت رسمی هستید. اگر والتتان را به یک سایت مشکوک یا جعلی متصل کنید، ممکن است موجودی والتتان به سرقت برود.

صحبت‌های پایانی

جای تردید نیست که محبوبیت توکن‌های تعویض ناپذیر روزبروز بیشتر شده و رقم‌های زیادی در این بازار جابجا می‌شود. گرچه اکثر NFTها صرفاً یکسری اثرهنری دیجیتال هستند، اما کاربردها و تنوع آنها روزبروز بیشتر می‌شود. انتظار می‌رود که با رشد و بلوغ این حوزه از دنیای ارزهای دیجیتال، کاربردها و استفاده از آنها هم بیشتر شود.