آکادمی

یکشنبه, 12 تیر 1401 00:41

10 دلیل استفاده از ربات‌های معاملاتی گرید (یا شبکه ای)

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

با توجه به اینکه قیمت ارزهای دیجیتال معمولاً ظرف چند دقیقه به شدت تغییر کند و این بازار به صورت شبانه روزی فعال است، ممکن است حفظ هماهنگی با چنین بازاری برای تریدرها سخت باشد.

اول اینکه ممکن است تریدرهای کریپتو سرعت واکنش لازم برای بهره برداری از فرصت‌های ایجاد شده در اثر نوسان قیمت را نداشته باشند. بعلاوه، تأخیر اجرای تراکنش‌ها کار آنها را سخت تر می‌کند. تریدرها نمی‌توانند شبانه روز بر همه اکسچنج‌ها و بازارها نظارت داشته باشند تا به بهترین نتایج برسند.

خوشبختانه ما در عصر اتوماسیون هستیم. برای بسیاری از تریدرها، ربات‌هایی که کدهای انجام معامله و تراکنش را اجرا می‌کنند، می‌توانند این مشکلات را حل کنند.

در این مقاله نگاهی به ربات‌های معاملاتی گرید، طرز کار و مزایای آنها خواهیم داشت.

استراتژی معاملاتی گرید (یا شبکه ای) چیست؟

گرید تریدینگ یک استراتژی است که شامل ثبت سفارش با نرخ بالاتر و پایین تر از یک نرخ مشخص و با استفاده از "شبکه قیمت" سفارشات است. شبکه قیمت متشکل از سفارشاتی است که قیمت آنها به صورت تدریجی افزایش و کاهش پیدا می‌کند. مثلاً می‌توانید سفارش خرید اتر به ازای هر ریزش 500 دلاری نسبت به نرخ فعلی و سفارش فروش اتر به ازای هر افزایش 500 دلاری نسبت به قیمت فعلی را ثبت کنید. ربات گرید تریدینگ به صورت خودکار با ریزش قیمت به سطح از پیش تعیین شده، خرید انجام می‌دهد و اگر دوباره قیمت 500 دلار کاهش پیدا کند، یک خرید دیگر انجام می‌دهد. وقتی قیمت اتر رو به صعود باشد، عکس این شرایط رخ خواهد داد.

عملکرد کلی این استراتژی، خرید مکرر با قیمت از پیش تعیین شده و سپس فروش پوزیشن در صورت بالاتر رفتن قیمت از حد تعیین شده است. یا اینکه می‌توانید فروش با قیمت از پیش تعیین شده را انجام دهید و صبر کنید قیمت‌ها کاهش پیدا کند و خرید کنید.

استراتژی گرید تریدینگ به راحتی اتوماسیون می‌شود و برای معاملات کریپتو و معاملات ارزی فارکس بسیار ارزشمند است. به ویژه این استراتژی در مواقعی که قیمت‌ها در یک رنج مشخص حرکت می‌کنند یا در بازاری با حرکت افقی بسیار مفید است. در چنین بازارهایی نمودار قیمت برای مدتی طولانی در یک بازه محدود حرکت می‌کند بدون اینکه جهت خاصی را در پیش بگیرد. معمولاً قیمت در مرز بین حد پشتیبانی و مقاومت جابجا می‌شود.

استراتژی‌های گرید تریدینگ سعی دارند با تغییر قیمت یک دارایی به سود برسند اما هر چقدر یک سیستم گرید تریدینگ سفارشات بیشتری داشته باشد، فاصله بین معاملات کمتر شده و سود کمتری به ازای هر سفارش به دست می‌آید.

ممکن است اجرای معاملات کریپتو کار سخت و زمانبری باشد اما وقتی به درستی از بات‌های معاملاتی استفاده کنید، همزمان با بهینه سازی سود، زحمت شما هم کمتر خواهد شد. در ادامه به بررسی 10 دلیل استفاده از ربات معاملاتی می‌پردازیم.

1. ورود زود هنگام

با استفاده از ربات معاملاتی می‌توانید در سطوحی که شاید با روش دستی غیرممکن باشد، وارد معامله شوید. می‌توانید بدون نیاز به نظارت پیوسته بر نوسانات قیمت، به سرعت و به موقع وارد معامله شوید. یا اینکه می‌توانید فروش را در بالاترین قیمت انجام دهید.

2. راحتی استفاده و تنظیم

استفاده از ربات‌های گرید تریدینگ آسان است و می‌توان به راحتی آنها را تنظیم کرد. پس از ورود به سیستم، می‌توانید پارامترها را به صورت دلخواه تنظیم کنید. به طور کلی می‌توانید حد بالا و پایین محدوده قیمت را مشخص کرده و تعداد معاملاتی که ربات می‌تواند در این بازه قیمت انجام دهد را مشخص کنید. همچنین می‌توانید فاصله بین سفارشات حد خرید - فروش را تعیین کنید.

در این سیستم نیازی نیست که کاربران با معیارها و اندازه گیری‌های پیچیده آشنا باشند یا اندیکاتورهای بازار را مطالعه کنند. از آنجایی که کار با این سیستم راحت است، همه بدون نیاز به داشتن تجربیات معاملاتی گسترده می‌توانند ظرف چند دقیقه ربات را تنظیم کنند. برای اجرای استراتژی گرید تریدینگ نیازی نیست که تریدرهای تازه کار با الگوریتم‌ها، اندیکاتورها و سیگنال‌های پیچیده بازار آشنا باشند.

3. اتوماسیون سطح بالا

ربات‌های گرید تریدینگ قابلیت اتوماسیون بسیار زیادی دارند چون استراتژی معاملاتی مورد استفاده آنها بسیار منطقی است. این ربات‌ها طوری طراحی می‌شوند که کارهای از پیش تعیین شده را انجام دهند بدون اینکه تحت تأثیر جو و گرایشات بازار قرار بگیرند. ربات‌های گرید تریدینگ از استراتژی گرید تریدینگ استفاده می‌کنند که اجرای دستی آن کار بسیار سختی است.

از آنجایی که تنظیم و استفاده از ربات‌های گرید تریدینگ کار سختی است، می‌توان از آنها تقریباً در هر بازار ارزی استفاده کرد. این ربات‌ها برای تریدرهایی که قصد ندارند به صورت پیوسته بر بازار نظارت کنند، نقطه شروع بسیار خوبی هستند.

4. ایجاد استراتژی‌های سودآور در بازار راکد

ربات‌های گرید تریدینگ این قابلیت را دارند که در هنگام رکود بازار، تریدر را به سود برسانند. ارزهای دیجیتال به نوسان شدیدشان شناخته شده اند اما هر از گاهی بازار در یک محدوده خاص حرکت می‌کند هر چند ممکن است در این محدوده هم حرکات شدیدی داشته باشند. به جای اینکه موجودی خودتان را در چنین مواقعی در حالت خواب زمستانی قرار دهید، می‌توانید از ربات‌های تریدینگ برای بهره برداری از وضعیت بازار استفاده کنید.

5. مدیریت بهتر ریسک

ربات گرید تریدینگ می‌تواند قابلیت‌های مدیریت ریسک شما را ارتقاء دهد. تنظیماتی که آنها را پیکربندی می‌کنید، تأثیر مستقیمی بر سود شما دارند. مهم تر اینکه با این ربات‌ها بر سطح ریسک - سود هم کنترل کاملی دارید.

می توانید هنگام شرط بندی روی جفت ارزهایی شامل استیبل کوین‌ها مثل تتر USDT با حداقل ریسک به سود کم اما پایداری برسید. یا اینکه می‌توانید سطح ریسک پذیری را افزایش داده و به دنبال گام‌های بزرگتر با بازده بیشتر باشید و کوین‌هایی با نوسان زیاد و ارزش بازار کم را معامله کنید.

قابلیت تنظیم ربات‌های معاملاتی بر اساس میزان تمایل به ریسک، ویژگی بسیار خوبی برای ارتقای مهارت‌های مدیریت ریسک است.

6. تأمین نقدینگی

استفاده از استراتژی گرید تریدینگ با ربات باعث می‌شود که شما برای اکسچنج‌ها تأمین نقدینگی کنید. در واقع شما با ثبت سفارش خرید و فروش نقدینگی بازار را افزایش می‌دهید و همین مسئله باعث شده گرید تریدینگ استراتژی بسیار خوبی برای بازار گردانی باشد. ربات می‌تواند با ثبت یک سفارش محدود bid-and-ask (پیشنهاد و درخواست) در یک اکسچنج، برای یک ارز خاص تأمین نقدینگی کند.

با ربات‌های گرید تریدینگ شما کارمزد سفارش گذار را پرداخت می‌کنید چون در واقع برای سایر تریدرها تأمین نقدینگی می‌کنید. در مقابل، سفارش بردارها با برداشتن سفارشات موجود، نقدینگی را حذف می‌کنند. کارمزدهای سفارش گذار معمولاً کمتر هستند تا کاربران برای سفارش گذاری انگیزه پیدا کنند. از آنجایی که استراتژی گرید تریدینگ باعث تأمین نقدینگی می‌شود، کاربران کارمزد کمتری پرداخت می‌کنند.

بازارهایی با نقدینگی کم و دفتر ثبت سفارش کوچک (دفترهای ثبت سفارشی که پیشنهادات کمتری در سطوح قیمت مختلف دارند که این ویژگی باعث افزایش اسلیپیج می‌شود) از استراتژی‌های گرید تریدینگ سود می‌برند. در چنین بازارهایی جهش قیمت بزرگ زیاد رخ می‌دهد. ربات‌های گرید تریدینگ با تأمین نقدینگی و تبدیل آن به سود برای تریدرها، این جهش‌ها را اصطلاحاً می‌بلعند. به این ترتیب هر شخصی که جفت توکن‌هایی با نقدینگی کم را معامله می‌کند می‌تواند به نرخ خوبی دست پیدا کند.

7. چند کاره بودن

می توان از ربات‌های گرید تریدینگ در هر بازاری استفاده کرد و قابلیت خوبی برای ایجاد سود دارند. این ربات‌ها چند کاره هستند - چون استراتژی اصلی آنها مبتنی بر خرید با نرخ کم و فروش با نرخ بالا (و به جیب زدن تفاوت این دو) است. بنابراین ربات‌های گرید تریدینگ می‌توانند بسیار سود آور باشند و تحت تأثیر گرایشات و جو بازار قرار نمی‌گیرند.

می توانید ربات معاملاتی را تنظیم کنید و محدوده قیمت و تعداد گریدها را مشخص کنید که این ویژگی به تنظیم بازه زمانی و فواصل اجرای معاملات کمک می‌کند. می‌توانید ربات را روی حالت کوتاه مدت تنظیم کنید که در این حالت سعی می‌شود با اجرای معاملات مکرر در یک بازه زمانی کوتاه، تریدر به سود برسد. یا اینکه می‌توانید آنها را طوری تنظیم کنید که برای بازه‌های طولانی تر و در فواصل کمتری معامله کنند تا از تغییرات چشمگیرتر قیمت به سود برسید.

8. تنوع بخشی

اگر قصد دارید برای مدتی طولانی، دو ارز قابل معامله را نگه دارید با ربات‌های گرید تریدینگ می‌توانید به سود بیشتری برسید. یکی از مهم ترین ویژگی‌های سرمایه گذاری خوب تنوع بخشی است یعنی توزیع دارایی روی چند ارز مختلف به جای یک ارز. به جای نگه داشتن ارز، می‌توانید با استفاده از استراتژی گرید تریدینگ از نوسانات قیمت چند ارز مختلف در پورتفولیوی خودتان به سود بیشتری برسید.

9. مناسب برای معاملات کوتاه و بلندمدت

گرید تریدینگ در بازارهای دیگری مثل فارکس هم وجود داشته است. همه انواع تریدرها - مثل اسکالپرها، تریدرهای روزانه، تریدرهای سوئینگ و پوزیشن - می‌توانند برای مدیریت ریسک و به حداکثر رساندن سود، از ربات‌های گرید تریدینگ استفاده کنند.

تریدرهایی که بازده فوری را ترجیح می‌دهند می‌توانند ربات معاملاتی را برای کوتاه مدت تنظیم کنند تا در یک بازه زمانی کوتاه، صدها معامله بر اساس نوسانات قیمت کوچکتر انجام دهند. تریدرهای بلندمدت می‌توانند محدوده معاملاتی طولانی تری داشته باشند از چند هفته تا چند ماه.

10. حذف احساسات از معاملات

طبیعتاً وقتی پای پول در میان باشد، تریدرها در برابر بسیاری از احساسات - مثل خشم، حرص و ترس - آسیب پذیر خواهند بود. کنترل کردن احساسات در روش معامله دستی کار سختی است. ربات‌های گرید تریدینگ به شما کمک می‌کنند که یک استراتژی معامله مبتنی بر قانون داشته باشید تا دخالت احساسات را در معاملاتتان به حداقل برسانید.

ربات‌های تریدینگ بر اساس یک مجموعه قانون از پیش تعریف شده کار می‌کنند مثل نقاط حد توقف یا سود بری. اگر قصد استفاده از یک استراتژی منسجم را دارید، ربات‌های گرید تریدینگ می‌توانند ابزار بسیار خوبی برای اجرای معاملات کنترل شده و منظم باشند.

جمع بندی

ربات‌های گرید تریدینگ ابزارهای اجرای معامله خودکار هستند که از استراتژی گرید تریدینگ استفاده می‌کنند. با این سیستم می‌توانید از طریق درج یکسری سفارش short یا long در بازه‌های از پیش تعریف شده با نرخ مشخص، به سود برسید.

این ربات‌ها که تنظیم و استفاده از آنها بسیار راحت است به شما کمک می‌کنند معاملاتتان را به شکل سودآور و کارآمد انجام داده و در وقت و هزینه‌ها صرفه جویی کنید و استرس کمتری داشته باشید.