آکادمی

شنبه, 25 مرداد 1399 20:01

DeFi چیست و چه کاربردهایی دارد؟

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

DeFi چیست  و چه کاربردهایی دارد؟

DeFi مخفف امور مالی غیر متمرکز است که به طور کلی به دارایی های دیجیتال و قراردادهای هوشمند مالی ، پروتکل ها و برنامه های غیر متمرکز DApp  که در Ethereum ساخته شده است اشاره دارد. به عبارت ساده تر ، دیفای یک نرم افزار مالی است که روی بلاکچین اتریوم با توجه به انعطاف‌پذیری و توسعه شبکه ساخته شده است . شبکه اتریوم در حال حاضر گزینه مناسب برای پیاده سازی DeFi اما لزوما تنها پلتفرم بلاک چینی که قادر به پیاده‌سازی DeFi باشد، نیست.

 

امور مالی غیرمتمرکز چیست و برای چه کسانی هست و چه کاربردهایی دارد؟

برای درک بهتر DeFi ، ابتدا باید چگونگی تأمین مالی سنتی را بررسی کنیم. اگرچه گاهی اوقات احساس می شود پول همیشه در دسترس بوده است ، اما این طور نیست.

در ابتدا انسانها برای کالاها و خدمات متوقف می شدند. اما همانطور که جوامع بشری شکل گرفت و توسعه یافت ، اقتصاد ما نیز رشد کرد. ارز را اختراع شد تا مبادله چیزهای ارزشمند آسانتر شود. پس از آن ، ارز به نوآوری های جدید و سطوح بالاتر بهره وری اقتصادی کمک کرد. با این حال ، پیشرفت بدون هزینه آن حاصل نمی شود.

از نظر تاریخی ، مقامات مرکزی مانند دولت ها ارزهایی را صادر می کنند که زیربنای اقتصاد ما است. انتظار می رود بانک ها و موسسات مرکزی عرضه ارز را در گردش با دقت مدیریت و تنظیم کنند. با بزرگتر شدن اندازه و پیچیدگی اقتصادهای ما ، این مقامات مرکزی هرچه بیشتر مردم به آنها اعتماد کنند ، قدرت بیشتری کسب کردند.

شما به دولت خود اعتماد دارید که پول بیشتری در طول شب چاپ نکند. شما به بانک خود اعتماد دارید تا با خیال راحت پول خود را ذخیره کنید و هنگامی که نوبت به سرمایه گذاری می رسد ، به دارایی خود به یک مشاور مالی اعتماد می کنید. با واگذاری کنترل پول خود به دیگران ، امیدوارید که سود کسب کنید. اما حقیقت غم انگیز در مورد سیستم مالی فعلی ما این است که قدرتی که همراه با این اعتماد باشد ، همیشه پاداش نمی گیرد.

در بیشتر موارد ، سرمایه گذاران فقط بخشی از بازده حاصل از خطرات ناشی از این مقامات مرکزی را دریافت می کنند.

DeFi در تلاش است تا چیز دیگری را ایجاد کند. امور مالی غیر متمرکز برای ایجاد یک سیستم مالی است که در دسترس همه باشد و نیاز به اعتماد و اتکا به مقامات مرکزی را به حداقل می رساند. فن آوری هایی مانند اینترنت ، رمزارزها و بلاکچین به ما ابزاری برای و کنترل یک سیستم مالی بدون نیاز به مقامات مرکزی می دهد. تمام داده‌های مربوط به این اکوسیستم  ثبت شده و برای هزاران گره شبکه ارسال می‌شوند. بنابراین، هرگونه دستکاری و یا حتی خطر متوقف شدن سرویس‌های این اکوسیستم وجود نخواهند داشت. DeFi به همه اجازه می دهد تا مسئولیت رفاه مالی خود را بر عهده بگیرند.

 

تقریباً تمام برنامه های دیفای در بلاکچین اتریوم، محبوب ترین بلاکچین قابل برنامه ریزی جهان ساخته شده اند.

توسعه دهندگان می توانند برنامه هایی را در بلاکچین اتریوم برنامه ریزی کنند که به آنها قراردادهای هوشمند یا برنامه های غیر متمرکز DApp  گفته می شود. آنها قراردادها یا موافقتنامه هایی هستند که توسط بلاکچین اتریوم اجرا می شود که برنامه ها یا اسکریپت هایی که فقط مطابق برنامه ریزی در شبکه اتریوم اجرا می شوند.

 

امور مالی غیر متمرکز فرصت ایجاد یک سیستم مالی مقاوم تر و شفاف تر را دارد. هرکسی که متصل به اینترنت است، می تواند با قراردادهای هوشمند ساخته شده در بلاکچین اتریوم، دسترسی و تعامل داشته باشد. بسیاری از قراردادهای هوشمند به گونه ای ساخته شده اند که متن باز باشند و با قراردادهای هوشمند موجود قابل تعامل باشند. بنابراین ، کاربران می توانند کد قراردادهای هوشمند را تأیید کرده و انتخاب کنند که کدام سرویس برای آنها بهترین عملکرد را دارد.

 

چند نمونه از برنامه های کاربردی محبوب DeFi چیست؟

 

  • سیستم وام دهی: احتمالاً محبوب ترین و سریع ترین بخش در حال رشد DeFi پلتفرم های وام دهی و استقراض است. کاربران مشابه بانک ، پول را واریز می کنند و از سایر کاربران در قرض گرفتن دارایی های خود بهره می گیرند. با این حال ، در این حالت دارایی ها به صورت دیجیتال و قراردادهای هوشمند وام دهندگان را به وام گیرندگان متصل می کنند ، شرایط وام ها را اعمال می کنند و سود را توزیع می کنند و همه اینها بدون نیاز به یک بانک یا واسطه اتفاق می افتد. به سبب استفاده از بلاکچین، خطرات مرتبط و ریسکها در یک قرارداد برای وام‌دهی و یا استقراض کاهش می‌یابد. از طرفی، پروسه‌های مرتبط با این موضوع سریع‌تر، ارزان‌تر و در دسترس افراد بیشتری خواهد بود

 

  • خدمات بانکی و مالی : توکن هایی به نام کوینهای باثبات یا به عبارتی stablecoin برای اکوسیستم DeFi نیز مهم هستند. شما ممکن است تحت این تصور که کل صنعت کریپتوکارنسی ارزهای بی ثبات است، این صنعت را ببینید. صنعت بلاک چین در مرحله بلوغ است و نیاز شدیدی به وجود ارزهای باثبات دارد. این ارزها معمولا به صورت یک به یک توسط دارایی‌های دنیای واقعی پشتیبانی می‌شوند. از آنجایی که قیمت ارزهای دیجیتال نوسان زیادی دارد، استیبل کوین‌های دیجیتالی می‌توانند به عنوان پول نقد دیجیتال روزمره استفاده شوند؛

.

  • نوع دیگری از برنامه های کاربردی محبوب DeFi همان چیزی است که به آن ارز غیرمتمرکز یا کوتاه مدت DEX گفته می شود. DEX ها مبادلات کریپتوکارنسی هستند که از قراردادهای هوشمند برای اجرای قوانین تجارت ، اجرای معاملات و در صورت لزوم استفاده از صندوق های ایمن استفاده می کنند. وقتی با DEX تجارت می کنید ، هیچ اپراتور مبادله ای ، برای ثبت نام ، تأیید هویت یا هزینه انصراف وجود ندارد.