اخبار کریپتوکارنسی

دوشنبه, 31 شهریور 1399 13:55

اطلاعات FinCEN نشان می دهد که ممکن است قوانین ضدپولشویی برای بانک‌ها کافی نبوده باشد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

اسناد منتشر شده از شبکه اجرایی جرائم مالی آمریکا (FinCEN) نشان می‌دهد که تلاش‌های این موسسه برای تشخیص تراکنش‌های نامشروع و پولشویی کافی نبوده اما موسساتی که مسئول این مشکل شناخته شده اند اکسچنج‌های ارز دیجیتال نیستند بلکه بعضی از شناخته شده ترین بانک‌های جهان هستند.

BuzzFeed News در بیستم سپتامبر گزارش داد که به هزاران داکیومنت دسترسی پیدا کرده که شامل گزارش فعالیت‌های مخرب یا SAR هستند که بین سال‌های 2000 تا 2017 از سوی بانک‌ها برای FinCEN ارسال شده اند. بر اساس یافته‌های این منبع خبری این گزارش‌ها "چشم انداز و دیدگاهی بی سابقه نسبت به فساد اقتصادی در سطح جهان، بانک‌هایی که امکان انجام این کار را فراهم کرده اند و موسساتی دولتی که شاهد رشد و رونق آن هستند فراهم می‌کنند."

یکسری از اطلاعات بحث برانگیزتر در این گزارش‌ها نشان می‌دهد که FinCEN برای مقابله با بانک‌هایی که امکان انجام پولشویی توسط موسسات و افراد مشکوک را فراهم می‌کنند کار خاصی انجام نداده است.

به گفته BuzzFeed News "قوانینی که هدف از تنظیم آنها متوقف کردن جرایم مالی بوده، برعکس امکان رشد و رونق آنها را فراهم کرده اند.”

قوانین ضدپولشویی جدید برای موسسات مالی

خبر درز این اطلاعات یک هفته پس از آن منتشر شد که این نهاد اعلام کرد به زودی تغییراتی در قوانین ضدپولشویی خود اجرا می‌کند که برای تشخیص و مقابله با فعالیت‌های مالی مخرب از طریق پیاده‌سازی الزامات قوی در زمینه ارزیابی ریسک و ثبت اطلاعات طراحی شده اند.

بحث مقررات یک سمت کار و سمت دیگر آن اجرایی کردن این مقررات است. به گفته BuzzFeed News هر چند این نهاد ناظر در یک بازه 17 ساله، میلیون‌ها گزارش از سمت موسسات مالی دریافت کرده، اما همیشه قادر به ملزم کردن بانک‌ها برای مقابله موثر با پولشویی نبوده است.

طبق این گزارش‌ها مشخص شده که بسیاری از مشکلات مربوط به پولشویی عمیقاً ریشه در موسسات مالی دارند و BuzzFeed گزارش داده که بانک‌های زیادی از جمله جی پی مورگان، HSBC، Standard Chartered، دویچه بانک و بانک نیویورک ملون یک سیستم مالی سایه‌ای ایجاد کرده اند که امکان جابجایی آزادانه وجوه مجرمانه از طریق آن فراهم شده است.

به گفته متخصصان "برخی بانک‌ها گزارش‌های SAR را برای دور کردن مسئولیت از خودشان آماده و منتشر می‌کنند و فقط هشدارهایی درباره تراکنش‌های مختلف منتشر می‌کنند بدون اینکه برای متوقف کردن آنها اقدام کنند. در برخی موارد بانک‌ها درباره یک مشتری چندین گزارش ثبت کرده و در طی چند سال فعالیت‌های مشکوک وی را ثبت کرده اند ولی همچنان به کارشان ادامه دادند."

"شبکه‌ای که این پول‌های کثیف از طریق آن در سطح جهان جابجا می‌شود تبدیل به شاهرگ حیاتی اقتصاد جهانی شده است. به این ترتیب یک سیستم اقتصادی سایه‌ای ایجاد شده، سیستمی که آنقدر وسیع و بدون نظارت است که نمی‌توان آن را از اقتصاد سالم تفکیک کرد. بانک‌های بزرگ هم به ایجاد این شرایط کمک کرده اند."

ارتباطات شرکت مت گوکس

طبق اظهارات TrustNodes موسسه‌ای که بیشترین گزارش فعالیت‌های مشکوک را داشته Mayzus Financial Services (MFS) است که یک واسطه برای تبادل بیت‌کوین به فیات است. گفته می‌شود که این اکسچنج در انتقال وجه در هک مشهور شرکت مت گوکس در سال 2014 نقش داده که در این حمله 850 هزار بیت‌کوین به سرقت رفت. ارزش بیت‌کوین‌های به سرقت رفته در حال حاضر 9.3 میلیارد دلار است.

MFS و شرکت‌های تابع آن از جمله MoneyPolo بیانیه‌های مختلفی درباره این روابط و تکذیب این خبرها منتشر کرده اند.

گفته می‌شود در فایل‌های منتشر شده از FinCEN بیشتر از 2 هزار سند اطلاعاتی موجود است.