معرفی ارزها

دوشنبه, 25 اسفند 1399 09:08

ارز تتا توکن THETA TOKEN چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(3 رای‌ها)

مروری اجمالی بر تتا توکن: سرویس ویدیو استریم مبتنی بر بلاک‌چین

تتا توکن  THETA TOKEN  از بلاک‌چین برای ارائه سرویس‌های ویدیو استریم استفاده می‌کند و به دنبال تمرکززدایی از سرویس‌های ویدیو استریم و پخش ویدیو بر حسب نیاز است.

چشم انداز تتا توکن ارائه سرویس‌های ویدیو استریم باکیفیت بدون ایجاد مشکلات بافرینگ است که امروزه زیاد مشاهده می‌شوند. بعلاوه، تتا توکن قصد دارد از پهنای باند و ظرفیت رسانه‌های ذخیره اطلاعات (استوریج) کاربران برای کاهش هزینه‌های ویدیو استریم همزمان با بهبود کیفیت استفاده کند. اما با وجود چنین سطح رقابتی، آیا تتا توکن هر آنچه برای موفقیت لازم است را در اختیار دارد؟

در این مطلب نگاهی جامع به این پروژه خواهیم داشت از جمله تیم پروژه، فناوری‌های مورد استفاده، ویژگی‌های منحصربفرد و چشم انداز آینده تتا توکن.

مرور اجمالی بر تتا توکن

امروزه این نکته کاملاً مشخص شده که کاربران اینترنتی علاقه زیادی به ویدیو و استفاده از سرویس‌های استریمینگ ویدیو دارند. این مسئله با محبوبیت یوتیوب، توئیچ، Live.ly و سایر سرویس‌های ویدیو استریمینگ همچنین فیسبوک، توئیتر و تیک تاک اثبات شده است.

شرکت سیسکو که در زمینه تولید و عرضه تجهیزات سخت‌افزاری شبکه فعالیت دارد تخمین زده که بیش از دو سوم پهنای باند کاربران امروزی در اثر استفاده از سرویس‌های ویدیو استریمینگ مصرف می‌شود. برآورد می‌شود که این رقم در 18 تا 24 ماه آینده تا 82 درصد افزایش پیدا کند.

هر چند چنین وضعیتی خوب و مثبت است اما هنوز سرویس‌های ویدیو استریمینگ کامل و بی نقص نیستند. خیلی از این سرویس‌ها مشکلی موسوم به "آخرین مایل" دارند. شبکه‌های تحویل محتوا زیرساختی ایجاد کرده اند که دیتاسنترهای بزرگ در آن سرویس‌های استریمینگ را برای مناطق جغرافیایی خاص عرضه می‌کنند.

اما قابلیت و عملکرد این سرویس‌ها به زیرساختی بستگی دارد که محتوا را در اختیار کاربران خانگی قرار می‌دهند و گاهی اوقات این سرویس‌ها کند شده و منجر به ایجاد مشکلاتی مثل تأخیر مدام، بافرینگ دوباره و غیره می‌شوند.


شبکه‌های تحویل محتوای سنتی در مقایسه با راهکار ترکیبی تتا توکن

تیم تتا توکن با استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین غیرمتمرکز، راه حلی برای مشکل "آخرین مایل" ابداع کرده است. این راهکار منجر به شکل گیری اولین شبکه استریمینگ غیرمتمرکز جهان (DSN) شده. بعلاوه، Theta Labs در سپتامبر 2020 اولین گواهی ثبت اختراع سرویس استریمینگ غیرمتمرکز را دریافت کرد که شامل "روش‌ها و سیستم‌هایی برای ایجاد یک شبکه تحویل و استریم دیتای غیرمتمرکز" می‌شد.

در این شبکه بلاک‌چین، کاربران می‌توانند حافظه و پهنای باند مصرف نشده خودشان را برای ارتقای عملکرد شبکه در اختیار شبکه قرار دهند. این امر منجر به ارتقای عملکرد برای همه کاربران در سطح جهان می‌شود. به گفته Mitch Liu بنیانگذار Theta labs تتا به کاربران امکان می‌دهد پهنای باند و منابع پردازشی بی استفاده خودشان را برای ماین کردن توکن‌های تتا تخصیص دهند و در قبال انجام این کار ویدیو‌ها را کش کرده و برای سایر اعضای شبکه پخش کنند.

فناوری مورد استفاده تتا توکن

امنیت شبکه بلاک‌چین تتا با استفاده از مکانیزم اجماع اثبات سهام حفظ می‌شود که از نظر محاسباتی بسیار سبک تر است و نسبت به پروتکل‌های اثبات کاری توان عملیاتی بیشتری برای اجرای تراکنش‌ها دارد. با استفاده از مکانیزم اجماع اثبات سهام این امکار فراهم شده که همزمان دستگاه‌های زیادی به عنوان نود کشینگ و بازدیدکننده عمل کنند.

شاید این سوال برای شما ایجاد شده باشد که تتا توکن چطور با مشکلات مقیاس پذیری بلاک‌چین و استریمینگ ویدیو مقابله می‌کند. این پلتفرم برای رفع این مشکل یک استخر پرداخت‌های خرد منبع گرا (Resource Oriented Micropayment Pool) طراحی کرده است. بعلاوه، تتا توکن در حال پیاده سازی سیستم اثبات تعامل برای پیگیری و نظارت بر میزان تحویل ویدیوها برای کاربران است.

توزیع و جمع آوری پاداش‌ها در این پلتفرم با قراردادهای استریمینگ هوشمند انجام می‌شود که یک نوع قرارداد هوشمند خاص روی بلاک‌چین تتا توکن است.

در ادامه به بررسی کامل تر این مفاهیم جدید می‌پردازیم:

استخر تراکنش‌های خرد منبع گرا (Resource-Oriented Micropayment Pool)

استخر تراکنش‌های خرد منبع گرا توسط تتا کوین و به طور ویژه برای ایجاد استخرهای پرداخت برون زنجیره‌ای تشکیل شد که کاربران می‌توانند از آن برای برداشت وجه به شکل برون زنجیره‌ای استفاده کنند. این استخرها با هدف مقاومت در برابر خرج کردن دوباره طراحی شده و نسبت به راهکارهای برون زنجیره‌ای انعطاف پذیری بیشتری دارند.

اگر تلاشی برای خرج کردن دوباره انجام شود، اعتبارسنج‌های شبکه متوجه می‌شوند. یکی از کاربردهای این استخر اجرای تراکنش‌های پرداخت برای نودهای کشینگ مختلف بدون استفاده از تراکنش‌های درون زنجیره‌ای است.

مزیت اصلی این راهکار این است که با انتقال تراکنش‌های خرد مختلف به خارج از شبکه، مقیاس پذیری را بیشتر می‌کند.

اثبات تعامل

همانطور که احتمالاً از نام این قابلیت متوجه شدید، اثبات تعامل پروتکلی است که نشان می‌دهد مخاطبان واقعاً یک ویدیوی لایو را مشاهده کردند. این پروتکل ابزاری جهت ایجاد شفافیت برای آگهی دهنده‌ها و همچنین ابزاری برای کمک به کاربران جهت به دست آوردن تتا توکن در ازای تعامل با این سیستم است.

وجود پروتکل اثبات تعامل برای ارزیابی میزان تعامل کاربران با ویدیو استریم‌ها به روشی قابل اطمینان ضروری است و می‌تواند یک راهکار قابل اعتماد برای آگهی دهنده و مخاطبان باشد تا نرخ تعامل استریم‌ها را ارزیابی کنند.

قراردادهای استریمینگ هوشمند (Smart Streaming Contracts)

قراردادهای استریمینگ هوشمند یک نوع قرارداد هوشمند یا قرارداد انگیزشی هستند که برای کمک به تسهیل توزیع و جمع آوری پاداش‌ها استفاده می‌شوند.

نمونه‌ای از قراردادهای انگیزشی در شبکه تتا

قراردادهای استریمینگ هوشمند کاربردهای مختلفی دارند از جمله:

  • پاداش دادن به استریمرها و مخاطبان توسط آگهی دهنده‌ها
  • پاداش دادن به استریمرها توسط مخاطبان
  • قراردادهای پاداش برای استریمرهای مختلف
  • محتوای ویدیویی پریمیوم یا غیررایگان
  • عضویت برای مشاهده محتوای استریمرها یا در شبکه‌های محتوای توزیع شده
  • کش کننده‌ها می‌توانند پاداش‌ها را با مخاطبان و استریمرهای محتوا به اشتراک بگذارند

قراردادهای استریمینگ هوشمند طوری طراحی شده اند که توسط اعتبارسنج‌ها اجرا شوند یعنی شخص یا موجودیت اصلی که سرمایه قرارداد را تأمین می‌کند نیازی به مشارکت در توزیع یا اعتبارسنجی پاداش‌ها ندارد.

در حال حاضر این قراردادهای استریمینگ هوشمند در مرحله تست بر روی تست نت قرار دارند اما انتظار می‌رود که اوایل سال میلادی جاری (2021) و با انتشار نسخه 3 مین نت تتا بر روی مین نت اجرا شوند. وقتی قراردادهای استریمینگ هوشمند بر روی مین نت اجرا شوند، تتا سیستم استیکینگ TFUEL و سوزاندن آن را هم اجرا می‌کند.

شبکه تتا توکن

توکن‌های تتا در دسامبر 2017 راه اندازی شده و به عنوان توکن ERC-20 منتشر شدند. پس از راه اندازی بلاک‌چین (یعنی اواخر سال 2018) این توکن‌های ERC-20 به نسبت 1 به 1 با توکن‌های بومی این پلتفرم جابجا شدند.

همچنین این توکن‌ها جزء پلتفرم SLIVER.tv بودند و از آنها برای پاداش دادن به مخاطبان، استریمرها و اشخاصی که منابعشان (حافظه/پهنای باند) را با شبکه تتا به اشتراک می‌گذاشتند، استفاده می‌شد.

در واقع، مین نت شبکه تا 12 مارس سال 2019 راه اندازی نشد و چند ماهی به تآخیر افتاد اما خیلی خوب و بدون مشکل راه اندازی شد. علاوه بر مبادله توکن‌های تتای ERC-20 کاربران می‌توانند توکن‌های Theta Fuel (TFUEL) را به روش ایردراپ هم دریافت کنند.

پس از این راه اندازی اولیه، نسخه دوم مین نت در ماه می‌ سال 2020 راه اندازی شده و شروع به کار کرد. در آن زمان، تتا نودهای گاردین (Guardian به معنای نگهبان) را معرفی کرد که یک مکانیزم اجماع لایه دوم انقلابی بود و با اضافه شدن یکسری شرکت‌های جهانی مثل گوگل، سامسونگ، بایننس، بلاک‌چین دات کام و گومی باعث تکمیل اعتبارسنج‌های سازمانی این شبکه شد.

نرخ گردش توکن TFuel و گزاره ارزشی شبکه تتا

Theta Fuel به نوعی شبیه به مفهوم گس در شبکه اتریوم است. با راه اندازی مین نت، از توکن‌های Theta Fuel به عنوان توکن پاداش در شبکه تتا استفاده می‌شود.

یکی از مهم ترین جوانب راه اندازی مین نت تتا، اضافه شدن Theta Fuel (TFUEL) بود که به نوعی نقش گس را در شبکه تتا بازی می‌کرد. TFUEL امکان اجرای عملیات درون زنجیره‌ای مثل پرداخت دستمزد افراد فعال در به اشتراک گذاری استریم‌های ویدیویی یا نصب و تعامل با قراردادهای هوشمند را فراهم می‌کرد.

این بازپخش کننده‌ها (Relayer) در قبال هر ویدیویی که برای سایر کاربران شبکه بازنشر می‌کنند، توکن TFUEL دریافت می‌کنند. Theta Fuel به نوعی مثل گس این پروتکل کار می‌کند. این توکن در کنار توکن THETA که برای حاکمیت و استیکینگ استفاده می‌شود، سیستم اقتصادی شبکه تتا را تشکیل می‌دهند.

وقتی در بهار 2021 نسخه سوم شبکه شروع به کار کند، تتا یک مکانیزم جدید برای استیکینگ و سوزاندن TFUEL خواهد داشت.

اعضای شبکه

نودها و طرف‌های دخیل زیادی در اکوسیستم تتا توکن وجود دارند. این شبکه توسط 5 گروه اصلی ساخته شده است:

  • استریمرها/اینفلوئنسرها: این اشخاص تولیدکنندگان محتوا در شبکه هستند که محتوا و ویدیوهای زنده را برای مشاهده توسط مخاطبان تولید می‌کنند. این افراد در ازای انجام این کار توکن تتا دریافت می‌کنند.
  • بازدیدکنندگان: این اشخاص کاربرانی هستند که برای مشاهده محتوای ویدیویی به THETA.tv سرمی زنند. این اشخاص مشخص کننده وضعیت تعامل مخاطبان هستند که می‌توان گفت مهم ترین بخش از کل شبکه استریمینگ است. بازدیدکننده‌ها برای مشاهده ویدیوها و تعامل با آنها پاداش دریافت می‌کنند و می‌توانند انتخاب کنند که با مشاهده تبلیغات هم پاداش بگیرند.
  • آگهی دهنده‌ها: این اشخاص از پلتفرم تتا برای ارائه سرویس و محصولات به مخاطبان استفاده می‌کنند. آنها از توکن‌های تتا برای خرید زمان تبلیغات در شبکه و حمایت مالی اینفلوئنسرها استفاده می‌کنند.
  • نودهای کشینگ: این اشخاص از کامپیوترها و سرورهایی استفاده می‌کنند که سرویس‌های کشینگ را برای ارتقای کیفیت و تحویل ویدیو استریم‌ها عرضه می‌کنند. پاداش این اشخاص با توکن تتا پرداخت می‌شود.
  • نودهای هضم (Ingest): این گروه نودهایی هستند که به ارائه سرعت‌های مختلف، رزولوشن استریمینگ و غیره کمک می‌کنند. این گروه سرویس‌های خودشان را برای لایو استریم در اختیار نودهای کشینگ قرار می‌دهند و برای انجام این کار پاداش دریافت می‌کنند.

اخیراً تتا با راه اندازی نسخه دوم مین نت خودش در ماه می‌ سال 2020 از نودهای گاردین رونمایی کرد. نودهای گاردین برای نهایی کردن بلاک‌ها در پروتکل اجماع multi-BFT تتا طراحی شده اند. این نودهای گاردین توسط اعضای جامعه تتا اداره می‌شوند که در قبال انجام این کار TFUEL دریافت می‌کنند. اشخاصی که قصد فعال کردن یک نود گاردین را دارند باید یک کامپیوتر یا سرور با حداقل مشخصات تعیین شده داشته باشند و هزار تتا توکن را گرو گذاری کنند.

الزامات سخت‌افزاری برای راه اندازی یک نود گاردین عبارتند از:

  • سرعت اینترنت: 5 مگابیت بر ثانیه
  • پردازنده: 8 هسته‌ای یا بیشتر
  • حافظه: 32 گیگابایتی یا بیشتر
  • اندازه دیسک: 1 ترابایت یا بیشتر، SSD ترجیح داده می‌شود

فرایند آنبوردینگ نودهای گاردین اولیه، در ماه مارس سال 2019 شروع شد و تا نوامبر 2019 تتا خبر از انتخاب صد نود گاردین اولیه برای فعالیت روی تست نت تتا داد.

تا می‌ 2020 نودهای گاردین به مین نت منتقل شده و کمک به نودهای اعتبارسنج برای ایمن سازی شبکه، تولید بلاک و به دست آوردن توکن TFUEL را آغاز کردند. اضافه شدن نودهای گاردین این تضمین را ایجاد می‌کند که هیچ شخص یا گروهی نمی‌تواند به راحتی کنترل توکن‌های تتای گرو گذاشته شده در شبکه را در اختیار بگیرد در نتیجه تمرکززدایی شبکه به طور قابل ملاحظه‌ای بیشتر می‌شود.

نودهای گاردین به تمرکززدایی هر چه بیشتر تتا کمک می‌کنند.

نودهای گاردین سهمی از توکن‌های Theta Fuel جدید تولید شده در بلاک چین تتا را به خود اختصاص می‌دهند که تعداد آن در سال به 250 میلیون می‌رسد. درصد توکن‌های TFUEL که نودهای گاردین به دست می‌آورند، بستگی به نسبت تتای گروگذاری شده توسط آنها و کل توکن‌های تتا دارد.

برای مثال، اگر 100 هزار توکن تتا در شبکه گروگذاری کنید و در مجموع شبکه 300 میلیون توکن تتا داشته باشد، 0.033 درصد از کل توکن‌های گروگذاشته در شبکه متعلق به شماست. این یعنی نود شما به ازای هر 100 بلاک، 0.264 UFUEL یا به عبارتی هر ماه 6944 TFUEL به دست می‌آورد.

چشم انداز همیشگی تتا، ساختن یک زیرساخت ویدیویی کاملاً غیرمتمرکز بوده که همه طرف‌های دخیل از پلتفرم‌ها گرفته تا خالقان محتوا و کاربران نهایی بتوانند از آن استفاده کنند.

یکی از راه‌های ایجاد چنین سرویسی، فراهم کردن امکان انتخاب پلتفرم مناسب و دلخواه برای کاربران نهایی و تولیدکنندگان محتوا است که علاوه بر پلتفرم‌های غیرمتمرکز جدید، شامل پلتفرم‌های تبلیغاتی مثل یوتیوب و توئیچ و سرویس‌های مبتنی بر طرح اشتراک مثل نت فلیکس و آمازون پرایم نیز می‌شود.

برای تحقق این هدف، تیم تتا نسخه بتای «تتا اج کست» را در نوامبر 2020 عرضه کرد. تتا اج یک اپلیکیشن غیرمتمرکز ویدیو استریمینگ است که به صورت کامل بر روی بلاک‌چین بومی تتا ساخته شده و شامل قراردادهای هوشمند نیز می‌شود. تتا اج کست قابلیت ضبط ویدیو، کدگذاری (transcode) به صورت بلادرنگ و کش کردن و انتقال آن برای کاربران مختلف در سراسر جهان را دارد. این سیستم یک راهکار کاملاً غیرمتمرکز بدون هر گونه سرویس یا سرور مرکزی است. همه این کارها توسط بیشتر از 2 هزار نود لبه (اج) تتا در سطح جهان انجام می‌شود.

اج کست سرویس‌های استریمینگ، توزیع و رایانش کاملاً غیرمتمرکز را ارائه می‌کند.

اج کست بخشی از اپلیکیشن اج نود است و کاربران حالا می‌توانند استریم‌ها را در اج کست پخش کنند یا استریم‌های سایر کاربران اج کست را مشاهده کرده و از طریق قابلیت‌های اج کشینگ و اج کامپیوت توکن TFUEL کسب کنند. حالا اج نود همه جنبه‌های استریمینگ، توزیع و پردازش ویدیوی غیرمتمرکز را در قالب یک اپلیکیشن یکپارچه ترکیب کرده است.

تیم تتا، اج کست را پیش نمایشی از آینده می‌داند که در آن وضعیت ترکیبی فعلی Theta.tv تغییر کرده و به یک پلتفرم کاملاً غیرمتمرکز تبدیل می‌شود. به باور تیم تتا در بلند مدت تمرکززدایی یک ویژگی کلیدی برای حوزه سرگرمی و رسانه محسوب می‌شود. این گروه، تتا را جزئی از این آینده می‌دانند و به باور آنها آپگریدهایی مثل اج کست، این پروژه را یک گام به آینده نزدیک تر می‌کنند.

با وجود زیرساختی مثل تتا، کاربران شبکه 5G، تلویزیون‌های هوشمند، دستگاه‌های همراه و دستگاه‌های اینترنتی آینده همگی ابزارهایی برای تبدیل کارآمد ویدیو و دیتا بدون نیاز به وجود نظارت و کنترل توسط یک موجودیت مرکزی خواهند داشت. با وجود تتا، همه کاربران و دستگاه‌های شبکه قادر به استفاده از استوریج، پهنای باند و تحویل ویدیو و استریمینگ سایر داده‌ها خواهند بود.

نسخه سوم مین نت تتا

قرار است در بهار سال 2021 نسخه سوم مین نت تتا شروع به کار کند که قابلیت‌هایی مثل امکان گرو گذاشتن و سوزاندن توکن‌های TFUEL و تغییرات مختلف دیگر را فراهم می‌کند. این تحول فقط 2 سال بعد از معرفی زیرساخت تحویل ویدیوی نظیر به نظیر تتا صورت گرفته. یک سال پیش، نودهای گاردین به این زیرساخت اضافه شدند و همچنین نودهای سازمانی جهانی که توسط شرکت‌هایی مثل گوگل، سامسونگ، بایننس، بلاک چین دات کام و گومی اداره می‌شوند.

پس از انتشار نسخه دوم مین نت در ماه می‌ سال 2020، تکنولوژی اج کست به این شبکه اضافه شده که ارتقای چشمگیری در شبکه تتا و قابلیت‌های ویدیو استریمینگ شبکه تتا ایجاد کرد.

تتا در دسامبر 2020 پشتیبانی از قراردادهای هوشمند تورینگ کامل را پیاده سازی کرد و منجر به شکل گیری محدوده‌ای از کاربردهای بالقوه و مجموعه امکاناتی جدید برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز شد. مثلاً پشتیبانی از قراردادهای هوشمند باعث شد که تتا امکان راه اندازی ThetaSwap v1 را پیدا کند که اولین اکسچنج غیرمتمرکز برای شبکه تتا محسوب می‌شد. در آپگریدهای آینده، قابلیت‌هایی مثل مالکیت آیتم‌هایی به شکل کاملاً دیجیتالیزه، مدل‌های پرداخت – مصرف جدید، توزیع پاداش وفاداری به شکل کاملاً شفاف، مکانیزم‌های جمع سپاری بی نیاز به اعتماد و غیره به این شبکه اضافه می‌شود.

با پیاده سازی این قابلیت‌ها، حالا تیم تتا بر روی نسخه سوم مین نت خودش کار می‌کند که شامل دو ابتکار اصلی در پروتکل هستند.

اولین ابتکار، اضافه شدن نودهای اج برگزیده است. این نودهای اج نودهایی هستند توکن‌های TFUEL در آنها گروگذاری می‌شود. به این ترتیب امکان Uptime Mining (ماینینگ بر اساس میزان زمان در دسترس بودن) فراهم شده و نودهای برگزیده می‌توانند از طریق توکن‌های گروگذاری شده، پاداش کسب کنند. همچنین این نودها می‌توانند با افزایش سطح کارایی پلتفرم‌های پخش ویدیو پاداش کسب کنند.

هدف نهایی مدل اقتصادی تتا انگیزه دادن و پاداش دادن به همه طرف‌های دخیل در اکوسیستم تتا به نحو مناسب است و با این کار به حفظ امنیت و کاربردپذیری شبکه تتا کمک می‌کند. مکانیزم تورم 2 تا 4 درصدی توکن TFUEL از طریق Uptime Mining هم از جمله این ویژگی‌هاست.

نودهای اج برگزیده، بر اساس حجم TFUEL گروگذاشته شده و کل زمان فعالیت پاداش کسب می‌کنند. بعلاوه، در رابطه با میزان TFUEL که در هر نود برگزیده گرو گذاری می‌شود، محدودیت‌های مشخصی وجود دارد. مرز پایین این محدودیت برای پیشگیری از حملات سیبیل (sybil) ضروری است که بعداً توضیح می‌دهیم. مرز بالا هم به رسیدن تمرکز زدایی به سطح بهینه کمک می‌کند. اگر کاربران قصد گروگذاشتن TFUEL بیشتر از مرز بالا را داشته باشند، می‌توانند چند نود اج راه اندازی کرده و TFUEL را بین آنها توزیع کنند.

علاوه بر استیکینگ TFUEL، یک مکانیزم برای سوزاندن TFUEL هم وجود خواهد داشت که به عنوان هزینه استفاده از شبکه اج تتا طراحی شده است. این مکانیزم سوزاندن توکن به عنوان راهی برای متوازن کردن تولید توکن TFUEL طراحی شده (چون این توکن یک مکانیزم تورمی هم دارد).

وقتی نسخه سوم مین نت تتا راه اندازی شود، حداقل 25 درصد از هر تراکنش TFUEL سوزانده می‌شود که هزینه استفاده از این شبکه است. تیم تتا معتقد است که در بلند مدت، با افزایش نرخ پذیرش و استفاده از شبکه اج تتا، این رویکرد منجر به کاهش معنادار موجودی در گردش TFUEL می‌شود.

اکسچنج غیرمتمرکز ThetaSwap

با اضافه شدن قراردادهای هوشمند تورینگ کامل به شبکه تتا، کاربردهای بالقوه مختلفی برای تتا ایجاد شده و یکی از آنها راه اندازی ThetaSwap اولین اکسچنج غیرمتمرکز بلاک چین تتا است. این اکسچنج بر مبنای منطق بازسازی خودکار مشابه با UniSwap کار می‌کند و به کاربران امکان می‌دهد توکن‌های جدید TNT20 ساخته شده در بلاک‌چین تتا را به روشی غیرکاستدی و بی نیاز به اعتماد مبادله کنند. چند ساعت پس از راه اندازی این اکسچنج غیرمتمرکز در چهارم فوریه 2021، چند استریمر و یکسری از کاربران پیشگام تتا، شروع به ساختن توکن‌های TNT20 خودشان کردند. انتظار می‌رود که با رشد این اکوسیستم و گسترش هر چه بیشتر جامعه کاربران آن، این فعالیت‌ها هم افزایش پیدا کنند.

تتا ایجاد اکسچنج غیرمتمرکز را ضروری دیده چون در این بلاک‌چین توکن‌های جدیدی ایجاد می‌شوند. اکسچنج غیرمتمرکز تتا به کاربران امکان می‌دهد به روشی آسان این توکن‌های جدید را مبادله کنند و به بازارها هم امکان می‌دهد از یک روش کارآمد برای تنظیم قیمت توکن استفاده کنند. حالا که اکسچنج ThetaSwap ایجاد شده، راهکاری برای عملیاتی شدن کامل توکن‌های TNT20 هم به وجود آمده است.

ThetaSwap اولین اکسچنج کاملاً غیرمتمرکز در بلاک‌چین تتا محسوب می‌شود.

حالا استریمرها می‌توانند توکن‌های وفاداری صادر کنند که برای طرفدارانشان ارزش واقعی دارند و استخرها یا DAOها هم می‌توانند راحت تر هزینه‌های تولید محتوا را جمع آوری کنند. حالا که ThetaSwap شروع به کار کرده، روش جدید و جذاب تری برای کسب درآمد از طریق تولید محتوا در شبکه تتا ایجاد شده است.

ورژن شماره یک ThetaSwap امکان مبادله توکن‌های TNT20 و TFUEL را فراهم کرده اما نسخه‌های آتی امکان معامله THETA با استفاده از توکن THETA در قالب TNT20 را فراهم می‌کنند (مثل wETH یا wBTC که در پروتکل‌های DeFi وجود دارد، می‌توانید از wTHETA هم در اکسچنج ThetaSwap استفاده کنید).

چندین صادر کننده کوین‌های باثبات هم اعلام کرده اند که مایلند دارایی‌های خودشان را به شکل TNT20 به بلاک‌چین تتا منتقل کنند تا معامله آنها در ThetaSwap راحت تر انجام شود. همچنین آپگریدهایی هم برای ThetaSwap برنامه ریزی شده که در طی سال 2021 اجرایی می‌شوند.

تیم و همکاران تتا توکن

هدایت تیم تتا توکن بر عهده Mitch Liu مدیرعامل و هم بنیانگذار آن است که هم بنیانگذار سایت SLIVER.tv و استودیوهای Gameview و Tapjoy هم محسوب می‌شود.

هم بنیانگذار بعدی Jieyi Long است که او هم در تأسیس SLIVER.tv نقش داشته و دارای مدرک مهندسی کامپیوتر از دانشگاه نورت وسترن است. SLIVER.tv یک سرویس استریمینگ بازی‌های ویدیویی مشابه به توئیچ است و یکی از پایه‌های مهم زیرساخت تتا توکن محسوب می‌شود.

یک گروه از مشاوران رسانه که Steve Chen هم بنیانگذار یوتیوب و Justin Kan هم بنیانگذار توئیچ جزء آنهاست، به رشد و توسعه تتا کمک می‌کنند.


به ترتیب از سمت چپ Mitch Liu مدیرعامل، Jieyi Long مدیر ارشد فناوری، Ryan Nichols مدیر ارشد محصولات و Riz Virk مدیر ارشد توسعه شرکتی تتا

تیم تتا توکن همکاری‌های مهم مختلفی برقرار کرده از جمله با توئیچ که به بازدیدکنندگان تتا امکان می‌دهد با به اشتراک گذاشتن پهنای باندشان برای پخش استریم‌ها، توکن Theta Fuel کسب کنند.

همچنین این تیم همکاری‌هایی با سرویس مشهور استیم و Aelf بلاک‌چین رایانش ابری غیرمتمرکز برقرار کرده است. یکی دیگر از همکاری‌های کلیدی این تیم، با شتاب دهنده Play Labs است. اخیراً هم تتا توکن همکاری‌هایی با SamsungVR و پلتفرم رسانه Littlstar برقرار کرده که به تتا امکان می‌دهد به پلتفرم‌های پلی استیشن دسترسی پیدا کند.

جامعه کاربران تتا توکن

بدون شک، جامعه کاربران و حامیان هر پروژه‌ای یکی از مهم ترین عوامل موفقیت آن پروژه محسوب می‌شوند.

بزرگترین جامعه کاربران تتا در توئیتر است که تعداد آنها به 83 هزار دنبال کننده می‌رسد.

جالب تر از آن تعداد فالورهای فیسبوک این پروژه است. معمولاً پروژه‌های بلاک‌چین در فیسبوک دنبال کننده زیادی ندارند اما صفحه فیسبوک شبکه تتا بیش از 62 هزار دنبال کننده دارد.

تلگرام هم برای پروژه‌های بلاک‌چین اهمیت زیادی دارد و معمولاً از این شبکه اجتماعی برای به اشتراک گذاشتن اخبار دست اول و بحث و گفتگو درباره پلتفرم و جامعه کاربران استفاده می‌شود. کانال تلگرام تتا توکن 11 هزار عضو دارد که رقم بدی نیست.

یکی دیگر از شگفتی‌های این پروژه مربوط به ردیت است که معمولاً علاقمندان به ارزهای دیجیتال در این پلتفرم حضور پررنگی دارند اما ساب ردیت تتا تنها 3300 دنبال کننده دارد. صفحه قدیمی ساب ردیت تتا هم که حالا منسوخ شده، بیش از 5 هزار دنبال کننده دارد.

قیمت توکن

تیم تتا توکن به جای ICO یک طرح فروش خصوصی برگزار کرد که در این طرح 12 میلیون دلار سرمایه جمع آوری شد. قیمت پیش فروش این توکن 0.15 دلار بود و تا ماه بعد حدوداً دو برابر شده و در 27 ژانویه 2018 به رکورد 0.314425 دلار رسید. اما تا می‌ 2020 قیمت این توکن دوباره به این سطح برنگشت و از می‌2020 تا فوریه 2021 قیمت آن در حال صعود بود و 5 فوریه 2021 به 2.56 دلار رسید.

 

تغییر قیمت تتا

البته بیشترین نرخ تتا توکن در دوره اوج بازار ارزهای دیجیتال یعنی ژانویه 2018 به دست آمد و حالا هم شاهد رکورد شکنی‌های جدید در دوره‌ای هستیم که پروژه‌های موفق و محبوب در حال اوج گرفتن هستند.

تاریخچه قیمت TFUEL

28 مارس 2018 TFUEL با قیمت اولیه $0.017001 وارد اکسچنج‌ها شد و در آن روز با قیمت نهایی $0.017193 تقریباً بدون تغییر باقی ماند. در چند هفته بعد قیمت تتا توکن کمی ریزش کرد اما یک جهش جدید در اواخر ماه می‌ باعث ثبت رکورد جدید 0.025061 در بیست و پنجم می‌ 2019 شد.

بعداً قیمت‌ها دچار ریزش شد و TFUEL در مارس 2020 به کمترین رقم خود یعنی 0.0008894 رسید. پس از آن دوباره شاهد اوج گیری بازار ارزهای دیجیتال بودیم که بر TFUEL هم تأثیرگذار بود و باعث شد 27 دسامبر 2020 قیمت آن به 0.04020 دلار برسد.

خرید و ذخیره THETA و TFUEL

بزرگترین اکسچنج‌ها برای معامله تتا، بایننس و BkEx هستند. حجم معاملات این توکن در هووبی، آپ بیت و DigiFinex هم بد نیست. اکسچنج‌های دیگر هم به فروش تتا توکن می‌پردازند اما حجم معاملات کمتری دارند.


Register at Binance and Buy THETA Tokens

بیشتر حجم معاملات TFUEL در بایننس است اما حجم معاملات این توکن در آپ بیت هم بد نیست. اکسچنج‌های دیگری هم TFUEL را جزء توکن‌های تحت پشتیبانی خودشان ثبت کرده اند اما حجم معاملات این توکن در این اکسچنج‌ها ناچیز است.

چند روز پس از راه اندازی مین نت تتا، والت بومی آن هم عرضه شد. نهم مارس 2019، تتا خبر از عرضه والت تحت وب بومی خودش داد که می‌توان از آن برای ذخیره توکن‌های TFUEL و THETA استفاده کرد. اشخاصی که به دنبال امنیت بیشتر هستند می‌توانند از والت‌های سخت‌افزاری لجر یا ترزور استفاده کنند.

والت‌های متفرقه دیگری هم هستند که امکان ذخیره توکن‌های TFUEL و THETA را فراهم کرده اند از جمله تتا والت و اتمیک والت. Theta Labs هم نسخه موبایلی تتا والت برای اندروید و iOS را منتشر کرده است.

نقشه راه و توسعه پروژه

یکی از بهترین روش‌های تشخیص میزان پیشرفت پروژه، استفاده از GitHub  است. می‌توان با بررسی کدهای ارسال شده در منبع GitHub پروژه مشخص کرد که چقدر کار روی آن انجام شده و این پروژه چقدر پیشرفته داشته. در ادامه کل کدهای ارسال شده برای 2 مخزن پرفعالیت پروژه، طی 12 ماه اخیر را مشاهده می‌کنید.

 


Commits to Select Repos over past year

همانطور که مشاهده می‌شود طراحان پروژه هنوز مشغول کار روی پروتکل اصلی هستند. این حجم از کار برای پروژه‌ای در این مرحله از توسعه چندان چشمگیر نیست اما باز هم پیشرفت کمی نیست.

در واقع اگر نگاهی به آمار سایت‌هایی مثل CoinCodeCap داشته باشیم، کاملاً مشخص است که خروجی کد Theta Labs نسبت به سایر پروژه‌ها بسیار کمتر است. 8 منبع کد دیگر هم برای این پروژه وجود دارند اما اخیراً در هیچ یک از آنها توسعه و پیشرفت قابل توجهی مشاهده نشده.

از نظر نقشه راه پروژه، تیم پروژه عملکرد خوبی داشته و برنامه‌های خیلی زیادی برای سال 2021 دارد که بعضی از آنها همین حالا هم محقق شده اند.

نقشه راه سال 2021 تتا.

برای دنبال کردن پیشرفت‌های پروژه می‌توانید اکانت توئیتر یا وبلاگ رسمی آن را دنبال کنید.

نتیجه گیری

پروژه تتا از زمان شروع به کار در سال 2016 راهی طولانی را پیموده است. حالا با شروع به کار تتا و پلتفرم SLIVER.tv آن و همچنین با توجه به عملکرد خوب مین نت پروژه و نزدیک بودن نسخه سوم آن، می‌توان گفت که تیم پروژه کارهای زیادی برای توسعه شبکه تتا و تشکیل روابط و همکاری‌های جدید انجام داده است.

در قرن بیست و یکم سرویس‌های استریم ویدیو تقاضای زیادی دارند و تیم تتا توکن هم قصد دارد پلتفرم خودش را تبدیل به اصلی ترین بلاک‌چین برای ویدیو استریمینگ کند. برای دیدن موفقیت پروژه باید منتظر بمانیم اما این تیم شامل افرادی مجرب و بااستعداد و چشم اندازی قوی است. بعلاوه، این پروژه نسبت به سایر پروژه‌های مشابه شروع خیلی خوبی داشته.

همچنین این پروژه طرح‌های جالب زیادی در راه دارد از جمله به اشتراک گذاشتن پاداش ماینینگ جهت توزیع این پاداش‌ها بین کاربران مختلف، راهکارهای ضد کلاهبرداری و دزدی و غیره.

طرح‌هایی هم برای اضافه شدن یک پلتفرم سرویس دهی عمومی وجود دارد که کاربردی فراتر از ویدیو استریمینگ دارد. همچنین تیم پروژه قصد دارد پلتفرم تتا را در تلویزیون‌های هوشمند هم پیاده سازی کند که این حرکت می‌تواند منجر به ایجاد یک پایگاه کاربری چند صد میلیونی برای تتا توکن شود.

با وجود فشارهای اخیر، توکن تتا بیست و چهارمین کوین بزرگ در سایت Coinmarketcap.com محسوب می‌شود و TFUEL هم را رتبه 116 را دارد. در حال حاضر قیمت هر دو توکن تقریباً در سطح all-time high (بیشترین رقم تا امروز) قرار داد و با راه اندازی نسخه سوم مین نت شبکه که منجر به اضافه شدن قابلیت استیکینگ برای TFUEL می‌شود، احتمال زیادی می‌رود که باز هم شاهد اوج گیری ارزش این توکن‌ها باشیم.