معرفی ارزها

دوشنبه, 09 فروردين 1400 17:04

معرفی ارز Siacoin (SC) سیاکوین

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

اخیراً سیاکوین بارها در سر خط خبرها قرار گرفته اما آیا شما با این کوین آشنایی دارید؟

سیاکوین یک سرویس بلاک چین برای ذخیره فایل‌های خصوصی بر روی یک شبکه توزیع شده است. مهم ترین مزیت این طرح این است که خریدارانی که به دنبال فضای ذخیره اطلاعات هستند می‌توانند با این روش فایل‌های خودشان را به شکل امن و با قیمتی بسیار کمتر از آنچه توسط دراپ باکس، گوگل و آی‌کلود اپل در اختیارشان قرار می‌گیرد ذخیره کنند.

در ادامه مطلب نگاهی به یکسری از جزئیات این پلتفرم خواهیم داشت که اخیراً قیمت کوین آن به صورت چشمگیری افزایش پیدا کرد.

اولین نسخه بتای سیاکوین در ماه مارس سال 2019 عرضه شد و نسخه 1 آن در  2016 منتشر شد. از آن زمان به بعد محبوبیت و میزان استفاده از سیاکوین دائماً رو به افزایش بوده است.

سیاکوین یک بلاک‌چین سفارشی، با مکانیزم اثبات کار و ایمن سازی شده با روش Blake2-B است. به توکن پلتفرم سیا، سیاکوین گفته می‌شود که در ماه گذشته قیمت آن از 0.003 دلار به 0.02 دلار افزایش یافت.

طرز کار سیاکوین

شبکه سیاکوین دو جنبه دارد. یک جنبه آن خریدارانی هستند که به دنبال ذخیره فایل هستند. سمت دیگر تأمین کنندگان فضای ذخیره هستند. در واقع اشخاصی که این فضای ذخیره را تأمین می‌کنند، در قبال انجام این کار سیاکوین دریافت می‌کنند.

قیمت‌ها در این شبکه توسط اشخاصی مشخص می‌شود که این فضای ذخیره اطلاعات را تأمین می‌کنند. این شبکه یک شبکه رقابتی است و طوری طراحی شده که قیمت‌های ایده آلی برای خریداران ارائه کند.

وقتی شخصی قصد ذخیره فایل در شبکه سیاکوین را داشته باشد، فایل‌های او اول رمزنگاری شده و سپس به بلاک‌های کوچک تقسیم می‌شود و این بلاک‌ها به صورت تکراری در سطح شبکه ذخیره می‌شوند. رمزنگاری فایل‌ها با هدف حفاظت از حریم خصوصی انجام می‌شود.

فایل‌ها به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شوند تا یک نفر ملزم به ذخیره بخش بزرگی از فایل‌ها نباشد.

در نهایت این قطعات به صورت تکراری ذخیره می‌شوند تا اگر شخصی که داده‌ها را ذخیره کرده تصمیم به خروج از شبکه گرفته یا آفلاین شود، فایل‌ها و داده‌های او برای همیشه از دست نروند.

فایل‌ها به صورت توزیع شده ذخیره می‌شوند تا سرعت کار افزایش پیدا کند. مثل شبکه BitTorrent، هر چقدر نودهای بیشتری ذخیره یا میزبانی فایل‌ها را انجام دهند، سرعت دانلود بیشتر می‌شود.

اشخاصی که به دنبال ذخیره فایل در شبکه هستند یک مبلغ ماهیانه برای این کار پرداخت می‌کنند همچنین مبلغ دیگری که برای دانلود مجدد فایل‌ها استفاده می‌شود.

علاوه بر به دست آوردن سیاکوین از طریق تأمین فضای ذخیره اطلاعات، امکان ماین کردن آن هم وجود دارد. به تازگی یک سیستم ASIC جدید به نام Obelisk طراحی و عرضه شد. این دستگاه اولین مدل در نوع خودش است و امکان ماین کردن سیاکوین و دیکرد را فراهم می‌کند که هر دو از یک الگوریتم مشابه استفاده می‌کنند.

این دستگاه به قیمت 2499 دلار فروخته می‌شود و طبق اطلاعات سایت خود سیاکوین اگر قرار باشد از این دستگاه برای ماین کردن سیاکوین استفاده کنید، هر ماه حدود 150 هزار کوین خواهید داشت که با قیمت 0.02 دلاری فعلی سیاکوین، ارزش این کوین‌ها حدوداً 3 هزار دلار خواهد بود. طبق اطلاعات این ماشین حساب، درآمد کاربران با چنین روشی 120860 سیاکوین در ماه خواهد بود.

ارزش سیاکوین به چیست؟

 

در جریان هستیم که این توکن‌ها در حال حاضر 0.02 دلار قیمت دارند اما از نظر قیمت فضای ذخیره اطلاعات، این کوین چه کاربردی دارد؟ طبق اطلاعات این سایت که قیمت فضای ذخیره اطلاعات را محاسبه می‌کند، می‌توانید با 45 سیاکوین 1 ترابایت فضا برای یک ماه داشته باشید و طبق نرخ فعلی این یعنی 0.90 دلار برای هر ترابایت در هر ماه.

برای مقایسه توجه داشته باشید که سرویس‌هایی مثل دراپ باکس بیزنسی برای هر 2 ترابایت فضا در ماه، 15 دلار هزینه دریافت می‌کنند.

آینده سیاکوین، آیا سیاکوین سرمایه گذاری خوبی محسوب می‌شود؟

از آنجایی که روزبروز حجم استفاده از اینترنت بیشتر شده و کاربران هم آگاهی بیشتری درباره احتمال از دست رفتن داده‌های خودشان در اثر خرابی ‌هارددرایو پیدا می‌کنند، سرویس‌هایی مثل سیاکوین که قیمت‌های رقابتی تری عرضه می‌کنند به مرور زمان جذاب تر می‌شوند.

اما در حال حاضر مشخص نیست که کاربران چقدر از این شبکه برای ذخیره فایل‌های خودشان استفاده می‌کنند. با توجه به قیمت‌های کم شبکه در حال حاضر، به نظر می‌رسد که حجم استفاده فعلی از شبکه کم باشد.

این احتمال وجود دارد که هنوز کاربران درباره این سرویس و قابلیت ذخیره فایل توسط آن به صورت دائمی تردید داشته باشند. با توجه به این واقعیت که اشخاصی که فضای ذخیره اطلاعات را تأمین می‌کنند می‌توانند همین فردا تصمیم به توقف ارائه این خدمات بگیرند، ممکن است فایل‌های ذخیره شده روی نود آنها ناپدید شوند.

میزان افزونگی در شبکه هم 10 و 30 برابر ذکر شده است. به گفته توسعه دهنده این شبکه، این حجم افزونگی برای پیشگیری از فقدان داده‌ها کفایت می‌کند.

بعلاوه، روش مورد استفاده در این شبکه برای ارائه فضای ذخیره اطلاعات طوری انتخاب شده که رفتار مولد و سازنده را تشویق کند. مثلاً اگر شخصی فضای ذخیره اطلاعات در اختیار شبکه قرار داده ولی ناگهان آفلاین شود، امکان جریمه کردن او با از دست رفتن توکن‌هایی که در فرایندی شبیه به استیکینگ در شبکه بلوکه شده، وجود دارد.

طبق اطلاعات سیاکوین ویکی:

... میزبان‌ها با ضبط کردن پول خودشان به عنوان وثیقه در این شبکه قول می‌دهند که شبکه را ترک نکنند چون در صورت ترک زودهنگام شبکه توسط میزبان، این وثیقه از بین می‌برد.

چگونه می‌توانید با ارائه فضای ذخیره اطلاعات، درآمد کسب کنید؟

ظاهراً طبق نرخ‌های فعلی، میزبانی داده‌ها در شبکه سیاکوین خیلی پرسود نیست. طبق اطلاعات ماشین حساب SiaPulse، میزبانی 16 ترابایت داده یا به عبارتی 4 ‌هارد 4 ترابایتی در ماه 720 سیاکوین درآمد خواهد داشت.

البته این در صورتی است که بتوانید حداقل 80 درصد از فضای ‌هارد خودتان را بفروشید. اگر این فضا بدون استفاده بماند، درآمدی نخواهید داشت. طبق نرخ‌های فعلی این یعنی 14 دلار در ماه با حداقل زمان آنلاین بودن 95 درصدی.

سیاکوین محصولی عرضه کرده که کاملاً جذاب است و امروزه کاربردهای زیادی دارد و این پلتفرم در حال کار و قابل استفاده است.

آنچه که مسلم نیست این است که آیا کاربران زیادی تصمیم به استفاده از این سیستم می‌گیرند یا خیر. در حال حاضر توکن‌های سیاکوین فقط از طریق اکسچنج‌ها قابل خرید است.

شاید کاربران معمولی که فقط به دنبال راهکاری ساده برای پشتیبان گیری از اطلاعات خودشان هستند تمایلی به طی کردن مراحل لازم برای خرید این توکن و درک نحوه کار این پلتفرم نداشته باشند.

اما با آشنایی هر چه بیشتر کاربران با طرز کار فناوری بلاک‌چین و آسان تر شدن فرایند خرید و مبادله توکن‌ها به مرور زمان، احتمالاً این مشکل حل خواهد شد. فعلاً نمی‌توان درباره این موضوع اظهار نظر کرد و پیش از سرمایه گذاری در این پلتفرم باید به این نکات و ملاحظات توجه داشت.