معرفی ارزها

جمعه, 13 فروردين 1400 20:28

معرفی سوشی سواپ SushiSwap (SUSHI) و محصولات مختلف آن

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

معرفی سوشی سواپ و محصولات مختلف آن

وضعیت فعلی حوزه DeFi (اقتصاد غیرمتمرکز) شبیه به جنگ غذاست چون هر روز یک پروتکل DeFi جدید با تم غذا به این حوزه اضافه می‌شود که جدیدترین آنها سوشی است.

برای بعضی از کاربران معرفی سوشی سواپ نشان داد که DeFi رسماً تا کجاها پیشرفت داشته! رویدادهای بحث برانگیزی که در رابطه با این پروژه اتفاق افتاد و تنها چند هفته پس از رونمایی از آن به وقوع پیوست، شور و اشتیاق خیلی از افراد نسبت به حوزه DeFi را تخریب کرد.

اما نباید به سوشی سواپ نگاه ظاهری داشت. بازده سالیانه بیش از 2500 درصدی این پروتکل فقط بخشی از موفقیت‌های آن است و این پروژه توانست در یک بازه موقت تبدیل به بزرگترین پروتکل DeFi شود و همیشه جزء 5 پروتکل برتر بوده (هر چند این رتبه به صورت رسمی مشخص نشده).

همچنین توکن سوشی یا به اختصار SUSHI  هم در فهرست توکن‌های قابل معامله در بایننس ثبت شده و اخیراً پروتکل سوشی هم توسط یکی از برترین بازیگران حوزه کریپتو تصاحب شد. در انتهای مطلب متوجه خواهید شد که چرا سوشی سواپ جزء بهترین و موفق ترین‌های این عرصه محسوب می‌شود.

چه کسی سوشی سواپ را ساخته؟

سوشی سواپ   توسط دو توسعه دهنده ناشناس به نام‌های 0xMaki و Chef Nomi ساخته شد. Chef Nomi در 26 آگوست مطلبی در شبکه اجتماعی مدیوم منتشر کرد که در آن درباره پروتکل سوشی سواپ توضیح داده بود. این باعث شد که 0xMaki هم به صفحه دیسکورد سوشی سواپ ملحق شود.

0xMaki که یکی از اولین شرکت کنندگان در این پروژه بود، صحبت‌هایی طولانی با Chef Nomi داشت که باعث شد خود او هم تبدیل به یکی از هم بنیانگذاران سوشی سواپ شود. این باور وجود دارد که هنگام انتشار این پروتکل حدود 5 توسعه دهنده روی آن کار می‌کردند.

هر چند اطلاعات زیادی از این دو شخص در دست نیست اما 0xMaki در یک مصاحبه جدید اعلام کرده که Chef Nomi آسیایی است. این واقعیت که بازی کارتی Hearthstone که نام مستعار Chef Nomi از آن انتخاب شده، چینی است نشان می‌دهد که خود Chef Nomi هم به احتمال زیاد چینی است.

با توجه به لهجه فرانسوی، ظاهر و سرنخ‌های موجود از منطقه زمانی 0xMaki این احتمال وجود دارد که او هم فرانسوی یا اهل یکی از کشورهای خاورمیانه با زبان فرانسوی باشد. 0x نشان دهنده شماره و حرف اول همه آدرس‌های اتریوم است و Maki هم یکی از انواع سوشی محبوب است.

تاریخچه سوشی سواپ

علاوه بر اینکه سوشی سواپ توسط توسعه دهندگانی ناشناس ساخته شده، این پروژه پیش از راه اندازی مورد بازرسی قرار نگرفت. با این وجود Chef Nomi به صورت صریح در اولین پستش در شبکه مدیوم یکسری از شرکت‌های معتبر از جمله Quanstamp و Consensys را برای بازرسی کد سوشی سواپ دعوت کرد.

سوشی سواپ در اولین هفته شروع به کارش بیش از 1 میلیون دلار سرمایه در قالب وجوه بلوکه شده به دست آورد و توانست موقتاً از اوه که بزرگترین پروتکل DeFi محسوب می‌شود عبور کند. نرخ بهره وجوه بلوکه شده در این پلتفرم هر سال از بیش از 2500 درصد عبور می‌کند.

تراکنش کلاهبرداری خروج (اگزیت اسکم) Chef Nomi در Etherscan.io 

پنجم سپتامبر، Chef Nomi ناگهان 14 میلیون دلار از توکن‌های سوشی را که برای توسعه این پروتکل جمع آوری شده بودند نقد کرد. او در یکسری پست توئیتری اعلام کرد که حس می‌کند حق برداشت این وجوه را دارد. این اقدام او باعث ایجاد خشم و عصبانیتی وسیع در جامعه ارزهای دیجیتال شد بخصوص از سمت Andre Cronje از yearn.finance.

Ivan on Tech یوتیوبر محبوب هم وارد عمل شد و اعلام کرد که سوشی سواپ هم به اندازه سوشی واقعی بد است! همچنین او اعلام کرد که احتمالاً فروش دسته جمعی سوشی توسط کاربران منجر به سقوط روز بعد بازار شده که به کل حوزه DeFi آسیب وارد کرد.

اشخاص دارای آدرس والت چند امضایی سوشی سواپ

پس از این اقدام Chef Nomi از سوشی سواپ اخراج شد و Sam Bankman-Fried مدیرعامل اکسچنج مشتقات ارزهای دیجیتال FTX جای او را گرفت. توسعه دهندگان سوشی سواپ Andre Cronje را به عنوان رهبر جدید این پروتکل در نظر گرفتند.

جامعه کاربران سوشی سواپ به انتخاب 9 نفر از حوزه DeFi مثل Robert Leshner بنیانگذار Compound Finance برای نگه داشتن کلید والت چند امضایی که حاوی سرمایه‌های سوشی سواپ بود، رأی دادند.

نهم سپتامبر وقتی کاربران سوشی سواپ بیش از 1.14 میلیارد دلار را از پلتفرم یونی سواپ به پلتفرم جدید سوشی سواپ انتقال دادند، این پلتفرم جایگاه خودش به عنوان بزرگترین اکسچنج غیرمتمرکز جهان را از دست داد.

هر چند قرار بود این جابجایی زمان رونمایی از این پلتفرم انجام شود اما 0xMaki معتقد بود که بیشتر از چند صد میلیون ارز دیجیتال در این فرایند جابجا نمی‌شود. این انتقال ناگهانی نقدینگی از پروتکلی به پروتکل دیگر، حمله خون آشام نامیده شد.

یازدهم سپتامبر Chef Nomi ناگهان وجوه به سرقت رفته را به سوشی سواپ برگرداند. عده‌ای بر این باورند که این اقدام با هدف جلب توجه نسبت به پروژه انجام شده اما 0xMaki در مصاحبه اش اعلام کرد که او به Chef Nomi اولتیماتوم داده که اگر به پیامش پاسخ ندهد، اطلاعات حساس سوشی سواپ (و احتمالاً هویت واقعی Chef Nomi) را افشاء می‌کند.

در حال حاضر Chef Nomi دیگر در این پروژه دخیل نیست و در بیوگرافی توئیتر او عبارت "سرآشپز قبلی سوشی سواپ" مشاهده می‌شود.

سوشی سواپ چیست؟

سوشی سواپ یک اکسچنج غیرمتمرکز است که بر روی بلاک‌چین اتریوم طراحی شده است و قصد دارد یک نسخه تکامل یافته از یونی سواپ باشد که محبوب ترین اکسچنج غیرمتمرکز اتریوم در بازار ارزهای دیجیتال است و از نظر ظاهر و عملکرد شباهت زیادی به یونی سواپ دارد.

سوشی سواپ به اشخاصی که برای تأمین نقدینگی این پلتفرم به آن ارز دیجیتال واریز کنند، با توکن سوشی جایزه می‌دهد. این توکن یک توکن ERC-20 است که امکان استفاده از آن برای حاکمیت این پروتکل وجود دارد.

گرچه سوشی سواپ تاریخچه بحث برانگیزی دارد اما همچنان طبق اصول و تعهداتش به جامعه کاربران عمل کرده و به ماهیت اپن سورس ارزهای دیجیتال پایبند است. همه کدها و قراردادهای هوشمند این پروژه از طریق پست‌های مدیوم و گیت‌هاب سوشی سواپ در دسترس هستند.

سوشی سواپ توسط PeckShield بازرسی و توسط Quantstamp بررسی شده است. بخش عمده‌ای از کد این پلتفرم از سایر پروتکل‌های محبوب DeFi مثل یونی سواپ، کامپاند و Yam Finance اقتباس شده است.

سوشی سواپ و یونی سواپ

از آنجایی که یونی سواپ هم به تازگی توکن مخصوص خودش UNI را عرضه کرده، حالا یونی سواپ و سوشی سواپ از همیشه به هم شبیه تر هستند. اما یک نکته مهم هم است که باید به آن توجه داشت: اینکه یونی سواپ مشکلی دارد که سوشی سواپ فاقد آن مشکل بود.

Image via Publish0x

در هر دو پروتکل تأمین کنندگان نقدینگی مقداری از کارمزدهای تراکنش‌ها را دریافت می‌کنند. در یونی سواپ هر چقدر شخصی نقدینگی بیشتری تأمین کند، سهم بیشتری از کارمزدهای استخر نقدینگی به او تعلق می‌گیرد.

در نتیجه، با رشد و توسعه استخر، پاداش کاربرانی که نقدینگی کمتری برای این پلتفرم تأمین می‌کنند کمتر می‌شود. نهادهای بزرگی مثل اکسچنج‌ها، استخرهای ماینینگ و صندوق‌های سرمایه گذاری خطرپذیر در چنین سیستمی می‌توانند کارمزدهای انبوهی دریافت کنند.

در مقابل، سوشی سواپ سیستم توزیع سوشی را طوری طراحی کرده که اولین کاربران این پلتفرم نسبت به اشخاصی که دیرتر به آن ملحق شده اند 10 برابر بیشتر توکن سوشی دریافت می‌کنند. این توکن‌ها برای کاهش کارمزدهای معامله از همه استخرها استفاده می‌شوند حتی در صورتی که این گروه اولیه تأمین نقدینگی برای این پلتفرم را متوقف کنند (در ادامه بیشتر به این موضوع می‌پردازیم).

سوشی سواپ چطور کار می‌کند؟

سوشی سواپ هم مثل بسیاری از اکسچنج‌های غیرمتمرکز از چند استخر نقدینگی تشکیل شده است که هر یک از این استخرها حاوی 2 نوع دارایی هستند مثل اتر و لینک (از چین لینک) چون این سیستم از یک بازار گردان خودکار استفاده می‌کند – قرارداد هوشمندی که از نسبت بین دو دارایی در هر پروتکل برای تعیین قیمت آنها استفاده می‌کند.

زمانی که سوشی سواپ تازه شروع به کار کرده بود، تمرکز اصلی آن توکن‌های تأمین نقدینگی (LP) یونی سواپ بود. توکن‌های LP در یونی سواپ، توکن‌های ERC-20 هستند که وقتی تأمین کنندگان نقدینگی ارزی به یونی سواپ واریز کنند، برای آنها صادر می‌شوند.

امکان مبادله این توکن‌ها با وجوه واریز شده‌ی مربوطه وجود دارد و می‌توان از آنها در بقیه پروتکل‌های DeFi استفاده کرده و حتی آنها را با سایر توکن‌های LP معاوضه کرد. تأمین کنندگان نقدینگی هم سهمی از دارایی‌های استخری که برای آن توکن LP تأمین می‌کنند را دریافت می‌کنند.

سوشی فارمینگ در یونی سواپ

کار سوشی سواپ پاداش دادن به تأمین کنندگان نقدینگی در یونی سواپ برای گرو گذاشتن توکن‌های LP یونی سواپشان در پروتکل سوشی سواپ بود. این پاداش به شکل توکن‌های سوشی پرداخت می‌شود. در دو هفته اول شروع به کار این پروتکل، برای کاربرانی که توکن‌های LP یونی سواپشان را در منابعی موسوم به استخر یا pool گروگذاری می‌کردند، در هر بلاک اتریوم (حدوداً هر 12 ثانیه) هزار توکن سوشی صادر می‌شد.

با توجه به ارزش بالای سوشی در آن زمان، نرخ بهره خیلی از این استخرها در سال 2500 درصد بود. بیشترین نرخ بازده مربوط به استخر Sushi Party بود (و هست) که برای گرو گذاشتن توکن‌های LP یونی سواپ برای جفت ارز سوشی – اتر پاداش 2 برابری (به شکل سوشی) اهدا می‌کرد.

در انتهای یک بازده دو هفته ای، Liquidity Migration ™ (مهاجرت نقدینگی) رخ داد. به این ترتیب همه توکن‌های LP یونی سواپ دوباره به یونی سواپ برگشتند تا به توکن مربوطه تبدیل شده و بعد به استخرهای جدید سوشی سواپ واریز شوند. این رویداد باعث شد ظرف 24 ساعت بیشتر از 1.14 میلیارد دلار سرمایه از یونی سواپ تخلیه شود.

 

رابط کاربری جدید سوشی سواپ تقریباً شبیه به یونی سواپ است

بعد از این، اساساً سوشی سواپ تبدیل به یک کپی از یونی سواپ با امکانات اضافه می‌شود. پاداش‌های سوشی به 100 سوشی در هر بلاک کاهش پیدا کردند. سوشی سواپ در حال حاضر شامل چهار عنصر کلیدی است: اکسچنج سوشی سواپ، استخر نقدینگی سوشی سواپ، منوی (فارم‌ها) سوشی سواپ و سوشی بارِ سوشی سواپ.

گرچه هنوز سیستم حاکمیت سوشی سواپ به طور کامل شروع به کار نکرده اما مختصراً همراه مکانیزم رأی دهی SushiPowah مورد بررسی و آزمایش قرار گرفت.

اکسچنج سوشی سواپ

با اکسچنج سوشی سواپ به راحتی می‌توانید بیش از 100 توکن ERC-20 را مبادله کنید. در این اکسچنج هم مثل یونی سواپ نیازی به طی کردن مراحل احرازهویت KYC وجود ندارد. فقط کافیست یک والت وب 3 مثل متامسک و مقداری اتریوم برای پرداخت هزینه گس جهت اجرای فرایند مبادله داشته باشید.

کارمزدهای معامله در اکسچنج سوشی سواپ مثل یونی سواپ 0.3 هستند. 0.25 درصد این کارمزدها به اشخاصی تعلق می‌گیرد که برای استخر نقدینگی سوشی سواپ تأمین نقدینگی می‌کنند و 0.05 درصد باقیمانده وارد استخر سوشی بار می‌شود.

استخرهای نقدینگی سوشی سواپ

پس از اجرای فرایند Liquidity Migration ™، سوشی سواپ استخرهای ماینینگ نقدینگی رسمی را معرفی کرد. تأمین کنندگان نقدینگی می‌توانند با واریز مقدار معادل دو از ارز دیجیتال در یک استخر در سوشی سواپ یا با ایجاد استخر خودشان، 0.25 تخفیف دریافت کنند.

به تأمین کنندگان نقدینگی «توکن استخر نقدینگی سوشی سواپ» (SLP) تعلق می‌گیرد که قابلیت‌های آن شبیه به توکن‌های LP یونی سواپ است. همانطور که احتمالاً حدس می‌زنید این توکن‌ها به جای توکن‌های LP یونی سواپ برای کشت سود استفاده می‌شوند.

منوی (فارم) سوشی سواپ

منوی سوشی سواپ حاوی استخرهای کشت سود قبلی است که در نسخه اولیه این پروتکل موجود هستند اما به جای توکن‌های LP یونی سواپ، توکن‌های SLP متعلق به سوشی سواپ برای به دست آوردن نرخ بهره سالیانه متغیر، گروگذاری می‌شوند.

در حال حاضر پربازده ترین آیتم این منو "سوشی پارتی" است که به توکن‌های SLP گروگذاشته شده نرخ بازده سالیانه صددرصد پرداخت می‌کند. بیشترین نرخ بازده به توکن‌های سوشی تعلق می‌گیرد که برای گروگذاشتن توکن‌های SLP (که در ازای تأمین نقدینگی برای استخر SUSHI-ETH به دست آمده اند) دریافت می‌شوند.

سوشی بار سوشی سواپ

سوشی بار سوشی سواپ جایی است که در آن می‌توانید توکن‌های سوشی را گروگذاری کنید تا توکن‌های سوشی بیشتری کسب کنید. اگر این سوال برای شما ایجاد شده که این پاداش‌ها از کجا به دست می‌آیند، به کارمزد 0.05 درصدی که پیش از این به آن اشاره شد دقت کنید. کارمزدهای 0.05 درصدی سوشی سواپ در قالب توکن SLP به استخر سوشی بار اضافه می‌شوند.

 

حداقل هر 24 ساعت یک بار، امکان فراخوانی قرارداد پاداش‌ها وجود دارد که همه توکن‌های SLP موجود در استخر سوشی بار را نقد می‌کند تا به صورت خودکار در اکسچنج سوشی سواپ توکن سوشی خریداری کند. سپس این توکن‌ها بین همه کاربرانی که توکن سوشی را (به شکل توکن‌های xSUSHI) در سوشی بار گروگذاشته اند توزیع می‌شود که می‌توان آنها را به توکن‌های سوشی معمولی در سوشی بار تبدیل کرد.

حاکمیت سوشی سواپ

تیم سوشی سواپ در حال طراحی یک فریم ورک حاکمیتی به اسم Omakase DAO است که کنترل این پروتکل را در اختیار جامعه آن قرار می‌دهد. هر شخصی که برای تأمین نقدینگی استخر سوشی – اتر توکن SLP دریافت کرده یا اشخاصی که توکن xSUSHI دارند (که دریافت این توکن هم مستلزم داشتن توکن‌های سوشی – اتر است) قادر به رأی دادن درباره تغییرات سوشی سواپ است.

گرچه هنوز جزئیات این طرح مشخص نیست اما پیش بینی شده که برای رأی دادن باید این توکن‌ها را به مدت مشخصی در این پروتکل گروگذاری کنید.

در حال حاضر هر شخصی که در صفحه اسنپ شات SushiPowah عضو باشد، امکان مطرح کردن پیشنهادهای اصلاح سوشی سواپ (SIP) و رأی دادن به آنها را دارد. این اسنپ شات‌ها انجمن‌های حاکمیتی هستند که به صورت عمومی قابل مشاهده هستند و پروتکل‌های DeFi مثل Aave، Balancer و yearn.finance امکان استفاده از آنها را دارند.

با سوشی سواپ، هر توکن SLP برای استخر سوشی – اتر معادل با یک رأی به نفع یا بر علیه پروپوزال است و برای تصویب این پیشنهادها نیاز به 300 هزار رأی SLP و تأیید بیش از 50 درصد از اعضاء وجود دارد. این طرح‌ها در نهایت باید توسط اعضای دارنده کلید چند امضائی تأیید شوند.

ارز دیجیتال سوشی

سوشی یک توکن ERC-20 است که برای تأمین کنندگان نقدینگی در اکسچنج غیرمتمرکز سوشی سواپ صادر می‌شود. این توکن با ایجاد نقدینگی در سوشی سواپ ایجاد شده و می‌توان برای دریافت توکن‌های SLP آن را گروگذاری کرد (که از این توکن‌ها هم برای حاکمیت بر پروتکل استفاده می‌شود).

این توکن‌ها طوری طراحی شده اند که به اولین کاربران پروتکل امکان بدهند که حتی در صورت توقف تأمین نقدینگی برای استخرهای سوشی سواپ هم کارمزدهای سوشی سواپ را دریافت کنند. امکان انجام این کار با گرو گذاشتن سوشی برای به دست آوردن سوشی‌های بیشتر در سوشی بار وجود دارد.

ICO ارز دیجیتال سوشی

ارز دیجیتال سوشی فاقد ICO بود. صدور توکن‌های سوشی از بلاک شماره 10750000 اتریوم شروع شد. همانطور که قبلاً اشاره شد، در هر بلاک اتریوم (هر 12 ثانیه) هزار سوشی برای اشخاصی که توکن LP سوشی سواپ را در پروتکل اولیه سوشی سواپ گرو گذاشته اند، صادر می‌شود.

بلاک اتریومی که صدور توکن‌های سوشی را آغاز کرد.

بعد از اجرای مهاجرت نقدینگی، پاداش‌های سوشی به صد سوشی در هر بلاک اتریوم کاهش پیدا کردند. ممکن است رأی جامعه این پروژه منجر به کاهش این پاداش‌ها شود. در حال حاضر سیستم سوشی حالت تورمی دارد و سقف تولیدی برای آن مقرر نشده است. این کار با هدف انگیزه دهی مستمر به تأمین کنندگان نقدینگی در سوشی سواپ انجام شده است.

تحلیل قیمت سوشی

همانطور که احتمالاً حدس می‌زنید، 28 آگوست سوشی با ارزش نزدیک به صفر وارد بازار ارزهای دیجیتال شد اما تا اول سپتامبر ارزش این توکن از چند سنت به 12 دلار رسید چون کاربران فعال در حوزه کشت سود شروع به سرمایه گذاری روی این پروتکل برای دریافت بازده سالیانه سوشی سواپ کردند.

اما یک روز بعد قیمت این ارز دیجیتال بیش از 50 درصد کاهش یافته و به کمتر از 6 دلار رسید و بعد از آن در پنجم سپتامبر باز هم کاهش یافته و به حدود 2.5 دلار رسید یعنی وقتی که Chef Nomi هم بنیانگذاری سوشی سواپ بیش از 14 میلیون دلار سوشی را نقد کرد. با وجود اینکه این اختلاف یک هفته بعد حل شد اما قیمت سوشی همچنان کاهش یافت.

خرید ارز دیجیتال سوشی

دریافت توکن سوشی به اندازه سوشی واقعی راحت است. اول سپتامبر بایننس این توکن را در فهرست توکن‌های تحت پشتیبانی خودش ثبت کرد که به احتمال زیاد این اقدام منجر به افزایش چشمگیر قیمت این توکن می‌شود. پس از آن اکسچنج‌های معتبری مثل هووبی و OKEx هم این توکن را لیست کردند.

بازارهای ارز دیجیتال سوشی

برای کاربرانی که اکسچنج‌های غیرمتمرکز را ترجیح می‌دهند، در حال حاضر سوشی در یونی سواپ در دسترس است و امکان خرید آن در اکسچنج سوشی سواپ وجود دارد. حجم نقدینگی در همه این اکسچنج‌ها بسیار بالاست و حجم معاملات 24 ساعته سوشی تقریباً دو برابر ارزش بازار آن است. بنابراین مشکلی برای تهیه این توکن نیست.

والت‌های ارز دیجیتال سوشی

از آنجایی که سوشی یک توکن ERC-20 است می‌توانید آن را با هر والتی که از ارزهای مبتنی بر اتریوم پشتیبانی می‌کند ذخیره کنید. محل نگه داشتن این توکن بستگی به کاری دارد که قرار است با آن انجام دهید.

والت تحت وب متامسک

اگر به استفاده از سوشی سواپ علاقمند هستید بهترین کار استفاده از یک والت وب 3 مثل متامسک است. اگر قصد دارید این توکن را نگه دارید تا وقتی که قیمت آن افزایش پیدا کند، یک والت موبایلی امن مثل اتمیک والت یا یک والت سخت‌افزاری مثل Trezor بهترین گزینه خواهد بود.

نقشه راه سوشی سواپ

سوشی سواپ فقط یک هدف دارد و آن هم تبدیل شدن به بهترین اکسچنج غیرمتمرکز است. این هدف بسیار کلی است و در حال حاضر نقاط عطف لازم برای دستیابی به این هدف توسط تیم جدید پروژه مشخص نشده اند.

نقاط عطف قبلی سوشی سواپ

نزدیک ترین سند به نقشه راه سوشی سواپ، سندی است که 12 سپتامبر در شبکه اجتماعی مدیوم منتشر شد و شامل یکسری هدف از جمله رفع باگ‌های موجود، برقراری همکاری با سایر پروژه‌ها مثل Ren، اضافه کردن قابلیت‌های جدید مثل سفارش حد توقف، سفارش محدود و نهایی کردن و پیاده سازی مکانیزم حاکمیتی جدید است. پس از راه اندازی DAO سوشی سواپ، سرنوشت آن در اختیار اعضای جامعه این ارز دیجیتال خواهد بود.

چرا به سوشی سواپ علاقه داریم؟

با وجود ماهیت عجیب این پروژه و جنجال‌هایی که در تاریخچه کوتاه آن شکل گرفتند، سوشی سواپ توانست حدود 800 میلیون از 1.14 میلیارد دلار تخلیه شده از یونی سواپ را حفظ کند. حجم تراکنش‌های روزانه این اکسچنج در حدود 200 میلیون دلار آمریکا حفظ شده است.

اما با وجود این اعداد و ارقام، هنوز این اکسچنج در رتبه‌های DeFi سایت Etherscan.io و در CoinMarketCap ثبت نشده است. در نتیجه سوشی سواپ باید سعی کند اعتبار و نامش را در جامعه DeFi تقویت کند.

هر چند انتقادات زیادی نسبت به سوشی سواپ مطرح شده اما معتبرترین آنها این است: حالا که یونی سواپ توکن بومی خودش را منتشر کرده، چه سرنوشتی در انتظار سوشی سواپ خواهد بود؟

سوشی سواپ برای اینکه کاربرد و مشتریان خاص خودش را حفظ کند باید ابتکار عمل به خرج دهد بخصوص در این فضای رقابتی که با سرعت بسیار زیاد رو به رشد و حرکت است. لازم به ذکر است که همین حالا هم دو فورک از سوشی سواپ به نام‌های Kimchi و Sashimi داریم که هیچ یک از آنها موفق به جلب توجه و علاقه زیادی نشدند.

ساشیمی سواپ، انشعابی از سوشی سواپ

لازم به ذکر است که نام گذاری غیرحرفه‌ای و رابط کاربری خیلی از پروتکل‌های DeFi از جمله سوشی سواپ می‌تواند مانع از جذب سرمایه گذاران مهم و برجسته به سمت آنها شود. جنجال‌هایی مثل کلاهبرداری خروج Chef Nomi هم می‌توانند آسیب زیادی به این سیستم وارد کنند.

با این حال به نظر می‌رسد که سوشی سواپ هم توانسته جذابیت‌های خاص خود را ارائه کند. بلندپروازی و تعهد توسعه دهندگان این پروژه و جامعه کاربران آن قابل تحسین است و می‌تواند به موفقیت هر چه بیشتر آن در آینده کمک کند.

نرخ تورم فعلی ارز دیجیتال سوشی

هر چند ما نمی‌توانیم توصیه سرمایه گذاری یا مشاوره مالی به شما بدهیم اما از نظر ما سرمایه گذاری با ارزهای قابل کشت مثل توکن سوشی بهتر از تلاش برای درآمدزایی از طریق سرمایه گذاری است.

هر چند اقتصاد توکنی سوشی می‌تواند از طریق رأی جامعه کاربران تغییر کند اما نرخ عرضه نسبتاً بالای آن باعث پایین ماندن ارزش این توکن می‌شود چون اشخاصی که این توکن را کشت می‌کنند هر روز خریداران کمتری خواهند داشت. در نهایت موفقیت این پروتکل بیش از هر چیزی به حجم تقاضای موجود برای آن بستگی دارد.