شنبه, 05 مرداد 1398 13:29

خرید لیسک Lisk

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

 

 

لیسک (Lisk ) چیست ؟

با وجود حجم بالای کریپتوکارنسی های جدیدی که هر روز به بازار اضافه می شوند دیگر مشکل می توان همه ی آنها را دنبال کرد. البته در این آشفته بازار در حالی که بیتکوین و اتریوم جایگاه خود را به عنوان دو ارز در مرکز توجه مستحکم کرده اند دیگر برای سایر ارزهای نوپا ساده نخواهد بود که در این شلوغی گم نشوند. لیست ارزهایی که از صحنه خارج شده اند انقدر زیاد شده و روز به روز نیز در حال افزایش است.

خوب حالا سوال اینجاست، در این میان چه کس یا کسانی ارزش توجه را دارند ؟

جهت اطلاع باید عرض کنیم که لیسک قطعا یکی از آنهاست. با داشتن دلایلی همچون همکاری این شرکت با لازور مایکروسافت و همینطور ثبت شدن ارائه ی سکه ی این بلاکچین توسط ROI به عنوان هفتمین ارائه ی موفق دنیا، میبینید که قطعا این سکه ارزش دنبال کردن را دارد. در این مقاله ما به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که اصلا لیسک چیست و چرا اصلا شما باید درباره ی این "اولین پلتفورم مدولار بلاکچین-محور" دنیا کنجکاو باشید.

 

 

لیسک چه کاری انجام می دهد ؟

هر چه تعداد شرکت هایی که به استفاده از تکنولوژی بلاکچین رو می آورند بیشتر و بیشتر می شود نیاز به پلتفرمهای ویژه برای ایجاد اپلیکیشن های مخصوص این شرکت ها نیز بیشتر احساس می شود. لیسک یک پلتفورم بر مبنای بلاکچین است که ارز مخصوص خود به نام LSK را نیز دارد.

هر وسیله ای که ساخت اپلیکیشن های بر مبنای بلاکچین را ساده تر کند به اندازه ی طلا ارزش دارد و خوب لیسک هم ادعا دارد که هدف اصلیش همین است یعنی ارائه ی پلتفرمی برای توسعه ی راحتتر اپلیکیشن های بلاکچین –محور که هم بسیار انعطاف پذیر است و هم پایدار.

حال سوال این است که لیسک چگونه این ادعایش را ارائه می کند؟ راز اصلی موفقیت این ادعا در زنجیره های فرعی نهفته است.

در حال حاضر تکنولوژی بلاکچین دو مدل کلی دارد:

بلاکچین منفرد

بلاکچین خصوصی

به جای استفاده از یکی از این دو مدل موجود، لیسک تلاش می کند تا چیزی فراتر از هر دوی این دنیاها (مدل ها) ارائه دهد، مدل جدیدی که ترکیب بلاکچین اصلی در کنار بلاکچین های مکمل پایداری و امنیت را در بلاکچین اصلی لیسک ارائه میدهد در حالی که توسعه دهندگان هم میتوانند بر روی بلاکچین های فرعی (sidechain ) به راحتی برنامه های خود را ارائه کنند.

با اینکه لیسک تنها ابزار موجود برای ساخت اپلیکیشن های بر مبنای بلاکچین در دنیا نیست ( اتریوم و نئو هم هستند برای مثال) ، این ابزار از این نظر منحصر به فرد است که برنامه های غیرمتمرکز (dapp ) ساخته شده در این پلتفورم بر روی بلاکچین های فرعی خود این شبکه اجرا می شوند. این مساله انعطاف پذیری بالایی به شبکه می دهد یعنی در حالی که دست توسعه دهندگان برای ایجاد اپلیکیشنهای گسترده باز است، بلاکچین اصلی هم ایمن باقی می ماند.

این ابزار همچنین ایجاد اپلیکیشن های بلاکچین را ساده تر نیز می کند چرا که برنامه های این شبکه در زبان جاوا نوشته می شوند. این مساله باعث ایجاد موجی از استقبال از سوی برنامه نویسان سراسر دنیا شده است چرا که جاوا شایع ترین زبان برنامه نویسی در میان توسعه دهندگان دنیاست. غولی مثل مایکروسافت هم همین پتانسیل عظیم لیسک را دیده و بلاکچین آن را به شبکه ی Azure  خود به عنوان یک سرویس جدید متصل کرده است.

Lisk مفهوم تمام عیار یک پلتفرم قابل اعتماد و ایمن است که موانع موجود بر سر راه ایجاد برنامه های سفارشی را از بین می برد. با وجود لیسک دیگر بازی ها، شبکه های اجتماعی، پیامرسان ها و برنامه های کاربردی می تواند کاملا مستقل از سیستم عامل باشند. در این پلتفرم Lisk App SDK توسعه دهندگان را قادر می سازد تا هر دو یک بک اند (چیزهای تحت هود) و فرانت اند (رابط کاربر) را برای برنامه ها ایجاد کنند.

 

تاریخچه لیسک

ریشه های لیسک بر می گردد به سال 2016 و کلافگی دو توسعه دهنده به نام های Max kordek و Oliver Beddoes . این صحبت کوردک در آن زمان به خوبی گویای وضعیت است: "هیچ پلتفورم کریپتوکارنسی عمومی وجود ندارد که به توسعه دهندگان اجازه دهد تا بلاکچین خود را داشته و برنامه های خود را روی آن قرار دهند."

با مشاهده عدم حضور پررنگ توسعه دهندگان در بلاکچین، آن دو به این نتیجه رسیدند که عدم دسترسی آسان مشکل عمده است. گویا توسعه برنامه برای استفاده بر روی بلاکچین ها اصلا کار ساده ای نبود.

این پروژه در حقیقت یک فورک از شبکه ی Crypti است که مبنای اصلی ایجاد پلتورم لیسک بوده است. از ابتدای کار، گروه لیسک پلتورم خود را بر مبنای دسترسی آسان مهندسی کرده اند و طبیعی است که جاوا را به عنوان زبان برنامه نویسی برای اپلیکیشن های خود انتخاب کردند.

در طی ژانویه و فوریه 2016 ؛ این شرکت 100 میلیون توکن LSK را با قیمت کلی معادل 5.8 میلیون دلار در بازار عرضه کرد که این موفقیت آن را تبدیل به دومین کراودفاند موفق ارز دیجیتال در ان زمان کرد. تا تاریخ نوامبر 2017 ، این عرضه به عنوان هفتمین عرضه موفق تاریخ توسط ROI  اعلام شد.

 

 

تیم لیسک

مکس Kordek و الیور Beddows سران Lisk هستند. این شرکت در سوئیس ثبت شده است، و به دلیل موضع ریلکس خود در قبال کریپتوکارنسی ها و همچنین موضع گیری خنثی از نظر سیاسی به سرعت به یک مرکز در حال رشد برای شروع فعالیت استارتاپ های کریپتوکارنسی تبدیل شده است. این تیم حدودا شامل 23 نفر از افراد بلندپایه ای است که از طریق Lightcurve که یک مرکز مشاوره ای وابسته به لیسک در برلین می باشد استخدام شده اند.

در گروه لیسک افراد معروفی از گروه اتریوم نیز فعالیت دارند به عنوان مثال Charles Hoskinson که مدیرعامل قبلی اتریوم بوده و در حال حاضر به عنوان مشاور ارشد با لیسک همکاری میکند. این افراد نه تنها تجربه ی کاری خود را در اختیار لیسک قرار می دهند بلکه وجهه و اعتبار دومین ارز دیجیتال بزرگ دنیا را هم با خود به لیسک آورده اند.

در کنار روش استاندارد بالا به پایین خود، Lisk همواره در حال صحبت از دیدگاه های خود است تا بلاکچین را برای توده ها در دسترس قرار دهد. ابتکار سفیران کشورها ((Country Ambassadors Initiative، یک ویژگی منحصر به فرد از این پروژه است، به این معنی که یک فرد برای هر کشوری جهت "تقویت پیوند بین تیم هسته ی لیسک و جوامع محلی" تعیین می شود. سفیران وظیفه ی حمایت از اعضای جامعه لیسک در کشورهای منسوب خود و همچنین ترویج پذیرش اکوسیستم Lisk در آنجا را بر عهده دارند.

 

رقبا و چالش ها

فهم اینکه اتریوم بزرگترین رقیب لیسک در دنیا می باشد نیاز به دانش تکنیکی آنچنانی ندارد. از همان قدم اول ماهیت این دو ارز به گونه ای است که در رقابت با هم قرار می گیرند. در طول دوران کمپین جهت تبلیغ عرضه ی سکه های LSK گروه لیسک در یک شعار تبلیغاتی خود را "جایگزین اتریوم برای توسعه دهندگان جاوا" معرفی کرده بودند که در دنیای برنامه نویسی این یعنی یک نماینده ی خوب برای عوام.

از همان زمان، موسسان لیسک با تشریح ارزشهای مورد اعتقاد خود، خط مشی لیسک را از اتریوم جدا دانستند. در حالی که اتریوم همه ی قراردادهایش را در یک بلاکچین نگه می دارد، لیسک از زنجیره های جانبی استفاده خواهد کرد که آن را ورای رقیب بزرگ خود (یعنی اتریوم) مقیاس پذیرتر خواهد کرد. علاوه بر این لیسک سعی در ساده تر کردن توسعه برنامه های بلاکچین محور دارد یا به عبارتی سعی دارد از رقیب خود کاربرپسندتر باشد.

مسلما، استفاده Lisk از جاوا اسکریپت، اندکی مانند یک شمشیر دو لبه عمل خواهد کرد. در حالی که جاوا اسکریپت یک زبان فوق العاده محبوب است و برای ورود به آن موانع اندکی وجود دارد ، اما از طرفی، کیفیت را تضمین نمی کند. اگر در آینده عوام بتوانند به راحتی کد نویسی کنند، احتمال فراوانی پروژه های ضعیف نوشته شده برای Lisk وجود دارد.

این مساله میتواند یک چالش ذاتی برای پروژه Lisk باشد چراکه حتی یک قرارداد هوشمند آسیب پذیر که بد کدنویسی شده باشد میتواند برای لیسک به معنی دردسری بزرگ باشد زیرا ممکن است پای میلیون ها دلار - اگر نه میلیارد - در میان باشد.

البته گفته می شود که لیسک همه ی اینها را به خوبی می داند و همه ی این جوانب را در طراحی های خود در نظر خواهد گرفت. به جای پرداختن به حاشیه ها آنها سعی در پرداختن به اصل موضوع دارند یعنی لیسک در حال حاضر در حال تقویت و محکم کردن کدهای مورد استفاده در این پلتفورم است. با انتقال به Typescript گروه لیسک مصمم است تا یک پلتفورم پایدار و ایمن بسازد.

در دنیای کریپتو، امنیت چیزیست که نمیتوان بر آن قیمت گذاشت، و به همین دلیل است که علاوه بر چالش های تکنیکی امنیت و تکنولوژی، لیسک باید برای ایجاد چهره ای قابل اعتماد از خود در چشم سرمایه گزاران بجنگد. تنها از این طریق است که لیسک شکوفا خواهد شد.

 

کلام آخر

امروزه گویا دسترسی به تکنولوژی بلاکچین توسط شرکت های Bitcoin و Ethereum تعریف شده و دیکته می شود و احتمالش اندک است که این دو شرکت دستورالعمل های مخفی خود را به این زودی ها در اختیار عموم قرار دهند. برای اینکه این تکنولوژی تبدیل به ابزاری مفید برای همه شود، پذیرش گسترده آن ضروری است، و این دقیقا همان چیزی است که لیسک به دنبال دستیابی به آن است.

با حذف موانع موجود بر سر راه توسعه برنامه های کاربردی، Lisk یک پلتفرم ساخته است که میتواند یک فضای کاملا انقلابی باشد؛ این پلتورم توسعه دهندگان را قادر می سازد از زمینه های متنوع آن به راحتی برای ایجاد Dapps در زنجیره های فرعی ایمن استفاده کنند..

اگر مایکروسافت توانسته پتانسیل بالقوه این فناوری را درک کند، پس دلایل بیشماری داریم که انتظار داشته باشیم این پروژه در آینده موفق شود. پهر چه باشد لیسک ادعا دارد، کلید باز کردن دربهای بلاکچین به روی همگان است.

 

نام ارز لیسک
نام انگلیسی Lisk
نماد LSK
تاریخ راه اندازی Apr 2016
آیکن
آدرس سایت https://lisk.io
 قابلیت استخراج
نوع ارز Coin
تعداد کل نامحدود
الگوریتم   
کیف پول ها Coinpayments
صرافی ها  

 

لیسک یک ارز دیجیتال است که قرارداد های هوشمند را بر اساس جاوا اسکریپت انجام می‌ دهد