شنبه, 05 مرداد 1398 09:48

خرید ورج Verge

این مورد را ارزیابی کنید
(3 رای‌ها)

ورج (Verge ) چیست ؟

داشتن حریم خصوصی و ناشناس بودن یکی از مهمترین و تحسین شده ترین ویژگی های کریپتوکارنسی هاست که باعث رشد روزافزون استفاده از این ارزها شده است. اما امروزه همواره جامعه کریپتو از نبود حریم شخصی واقعی در بلاکچین ها گله دارد.

با وجود همه ی مزایای بیتکوین مکانیسم های حریم خصوصی در این ارز فرسنگ ها از امنیت کامل فاصله دارد. در این شبکه یافتن رد تراکنش های مختلف شامل اطلاعات مربوط به فرستنده با داشتن حداقل دانش کامپیوتری ممکن خواهد بود.

در پاسخ به این مشکلات امنیتی سکه های جدید بیشماری در حال ورود به بازارند که با شعار تامین امنیت کامل برای کاربران ارائه می شوند.

ورج هم یکی از همین شبکه های خصوصی است. هدف این سکه درست مثل بیتکوین است اما از این نظر با بیتکوین تفاوت دارد که این شبکه به ادعای خود حریم خصوصی قویتری به کاربررانش ارائه می کند. همانطور که همه می دانیم بیتکوین یک شبکه کاملا خصوصی نیست و ورج بر خلاف بیتکوین در تلاش است تا کاربرانش به طور کامل ناشناس بمانند.

هدف این ارز این است که برای انجام تراکنش های بین المللی استفاده شود، با این امید که هزینه های پایین تراکنش ها و سرعت بالا ی آنها، کاربران را به خرید و استفاده از این سکه ترغیب کند. ورج TOR و i2P را در بلاکچین خود ترکیب کرده که در نتیجه امنیت بیشتری را فراهم می کند. همچنین این ارزدر نظر دارد قراردادهای هوشمند  را نیز در آینده به شبکه خود بیفزاید.

ورج پروژه ای مبتنی بر جامعه است، یعنی کاملا منبع باز بوده و جامعه تأثیر زیادی بر تصمیمات اتخاذ شده خواهد داشت. هیچ ارائه یا استخراج اولیه ای برای سکه های این پلتفورم اجرا نخواهد شد و این بدان معنی است که مسیری که سکه های ورج پیش خواهند گرفت کاملا توسط کاربران شکل خواهد گرفت.

سکه هایی مانند Zcash، Monero و Dash همگی الگوریتم های خاص خود و ویژگی های فنی مخصوص خود را دارند که در سطوح مختلف از رعایت حریم خصوصی اطمینان حاصل می کنند. سوال این است: چه چیزی باعث می شود Verge با دیگر سکه ها در حفظ حریم خصوصی متفاوت باشد ؟

پاسخ را باید در تلاش ورج برای پوشش ویژه قراردادهای هوشمند دانست که میتواند ویژگی خاصی برای این ارز باشد. این مساله میتواند برای ورج کاربردی را به ارمغان بیاورد که آن را از سایر ارزهای مدعی رعایت حریم خصوصی برتر خواهد کرد.

 

 

تاریخچه ورج

ورج در سال 2014 راه اندازی شد و در ابتدا DogeCoin Dark نامگذاری شد. سپس در سال 2016 به Verge تغییر برند داد. هدف تیم ورج این است که ارزهای دیجیتال را به استفاده های روزمره کاربران وارد کند یعنی به افراد و شرکت ها امکان پرداخت های انعطاف پذیر و راحت را بدهد. پروتکل Wraith کلید این انعطاف پذیری است،این پرتکل به کاربران اجازه می دهد برای تراکنش های خود بین دفترهای کل خصوصی و عمومی یکی را انتخاب کنند.

ورج کاملا مبتنی بر جامعه است. هیچ  عرضه ی اولیه ای برای سکه هایش سازماندهی نشد و هیچ سکه ای نیز از پیش استخراج نگردیده . این ارز بر روی بلاکچین بیتکیون قرار دارد.

 

 

ورج چگونه کار می کند ؟

ورج با ترکیب پروتوکل های TOR و i2P ، حریم خصوصی کاربران را از طریق پنهان کردن آدرس "آی پی" آنها حفظ میکند. اگر نمیدانید TOR و i2P چه هستند باید بگوییم که این دو از طریق هدایت ترافیک اینترنت به پروکسی های داوطلب باعث ناشناس ماندن هویت کاربر می شوند. این مساله کار کنترل کننده های ترافیک را مشکل کرده و باعث می شود که فعالیت های شما در اینترنت ناشناس بماند چرا که ترافیک شما از طریق گره های مختلفی در شبکه جا به جا می شود.

نکته ای که باید در اینجا اشاره شود این است که i2P علاوه بر تمام مازایای گفته شده یک ویژگی دیگر هم دارد و آن وجود یک شبکه ی مجزا درون اینترت است. این شبکه تمامی اطلاعاتی که از آن می گذرد را در خود حفظ کرده و مانع دسترسی هرگونه عامل خارجی می شود. این ویژگی i2P یک لایه ی امنیتی اضافی را برای کاربران به ارمغان می آورد.یک VPN تا زمانی امن است که ISP شما اطلاعاتتان را به کسی بروز ندهد اما استفاده از تور و ای تو پی امنیت کامل شما را تضمین می کند. ورج با ترکیب این دو ویژگی در شبکه خود تراکنش هایش را غیر قابل ردیابی کرده است.

ورج برای استخراج سکه هم پیچیدگی های خاص خودش را داشته و از 5 الگوریتم مختلف گواه اثبات کار استفاده می کند. این الگوریتم ها شامل scrypt, x17, lyra2rev2, myrgroestl و blake2s می شود. همراه این 5 الگوریتم خود باعث حضور بیشتر کاربران این شبکه در استخراج سکه شده و به آنها شانس تاثیر گذاری بیشتری بر این شبکه را خواهد داد. مثلا در صورتی که یک الگوریتم نیازمند منابع بیشتری برای استخراج باشد کاربر به راحتی میتواند به الگوریتم دیگری سوییچ کند.

تیم ورج قبلا اعلام کرده بود که می خواهد برای همه ی کاربران شانس برابری برای استخراج سکه فراهم کند و سیاست پشت قرار دادن این 5 الگوریتم هم از همین مساله نشات می گیرد. از دیگر مزایای داشتن الگوریتم های بیشتر میتوان به امنیت بالا اشاره کرد ، در اینگونه شبکه ها احتمال حمله "51 درصدی" هکر ها کاهش می یابد.

ورج همچنین تلاش می کند تا سکه ی خود را تا جایی که ممکن است در دسترس و کاربر پسند کند. از این رو آنها کیف پول های مختلفی را بر روی پلتفورم های متنوع ارائه کرده اند که تمرکز اصلی آنها داشتن فضای سیار بیشتر است. در رابطه با هدف ارز خود نیز آنها قبلا اعلام کرده بودند که میخواهند Verge برای کاربردهای روزمره استفاده شود و بنابراین ارائه کیفهای پول سیار می تواند به این قضیه بسیار کمک کند.

البته کیف پولی که تیم ورج آن را ترجیح می دهد Electrum نام دارد و دلیل این ترجیح این است که TOR و i2P را ساپورت می کند. الکتروم کیف پولی بسیار محبوب است چرا که بسیار سریع و کاربرپسند بوده و نیازمند سیستم آنچنانی هم نمی باشد. در این پلتفورم کاربران همچنین قادر خواهند بود تا سکه های خود را به صورت آفلاین ذخیره کنند که این مساله ذخیره ی ایمن تر سکه ها را برای آنها به ارمغان خواهد آورد.

الکتروم همچنین نیازمند تایید امضای دوگانه است. کارکرد این ویژگی به این صورت است که فرض کنید شما الکتروم را هم بر روی گوشی و هم موبایل خود دارید، حال اگر بخواهید یک تراکنش انجام دهید باید یک امضا از هر دو دستگاه شما تایید شود تا تراکنش مذکور انجام گیرد. از این طریق احتمال سرقت به شدت پایین می آید چرا که هر دو دستگاه شما باید با هم توافق داشته باشند.

البته لازم به ذکر است که ورج در حقیقت دو کیف پول سیار دارد که یکی بر روی TOR کار می کند و یکی هم بر روی i2P. هر دوی این کیف پول ها مانند الکتروم عمل می کنند چرا که کاربر نیاز نخواهد داشت تا تمام بلاکچین را دانلود کند. از طریق تکنیک "تاییدیه پرداخت ساده" یا simple payment verification تراکنش های موجود در یک بلاک خاص قابل تایید شدن می باشند. این تکنیک به کاربر امکان انجام سریعتر تراکنش ها را می دهد چرا که اطلاعات بسیار کمتری در رابطه با بلاک دانلود می شود. کیف پول های ورج همچنین از کیف پول های کاغذی دارای بارکد QR هم پشتیبانی می کنند.

 

 

پروتوکل Wraith

به یقین می توان گفت که پروتوکل wraith با اختلاف بارزترین ویژگی پلتفورم ورج می باشد. با استفاده از این پروتکل کاربران می توانند بین لجر های عمومی و خصوصی ورج یکی را برای انجام تراکنش هایشان انتخاب کنند.

هنگامی که کاربری از این ویژگی استفاده می کند، دفتر کل خصوصی مورد استفاده قرار گرفته و اطلاعات مربوط به تراکنش ها برای هیچکسی قابل مشاهده نمی باشد. و بالعکس زمانی که این قابلیت خاموش باشد لجر عمومی استفاده شده و تراکنش ها بر روی بلاکچین قابل مشاهده اند. در هر دو حالت از Tor  برای مخفی کردن ادرس "آی پی" استفاده می شود. در دفتر کل خصوصی هر دوی فرستنده و گیرنده برای دیگران قابل مشاهده نخواهند بود.

این پروتوکل راه حل بسیاری مناسبی برای ارائه شفافیت در تراکنش های انجام شده با کریپتوکارنسی است چرا که برای مثال تاجران می توانند تمامی اطلاعات مربوز به تراکنش های خود را بر روی دفتر کل عمومی ورج مشاهده کنند و از آنها برای کارهای حسابداری استفاده کنند. ورج به کاربرانش حق انتخاب بین مخفی بودن یا شفافیت را می دهد.

 

 

آدرس دهی پنهان یا Stealth Adressing

ورج برای ناشناس نگه داشتن تراکنش های انجام شده بر روی شبکه اش از یک ویژگی به نام آدرس دهی پنهان بهره می برد. به بیان ساده تر، ورج از آشکار شدن هویت طرف گیرنده تراکنش برای دیگران جلوگیری می کند در حالی که فرستنده قابل شناسایی است.

در این تکنیک، یک کلید یکبارمصرف برای تراکنش تولید می شود که بر روی بلاکچین قابل مشاهده است اما تنها فرستنده و گیرنده ی تراکنش می دانند که این کلید مزبوز به تراکنش آنهاست. طرف گیرنده ی تراکنش یک کلید خصوصی یک بار مصرف (تقریبا شبیه یک بار رمز های بانک) دریافت می کند که مطابق کلید عمومی گفته شده است و به این شخص اجازه می دهد تا به پول مورد تراکنش دسترسی پیدا کند. این کار باعث می شود که ادرس شخص گیرنده اصلا به هیچ تراکنشی به صورت عمومی لینک نشود.

البته این ویژگی ادرس دهی پنهان چیز جدیدی نیست و ارزهای دیگری هم مانند Monero و Verticon از این قابلیت بهره می برند. به نظر می رسد ورج امیدوار است که با ترکیب کردن این تکنیک و مخفی کردن ادرس "آی پی" کاربران  سختگیرانه ترین پروتوکل را برای حفظ حریم شخصی کاربران ارائه دهد.

برای حفاظت فرستنده نیز ورج در حال بررسی متد دیگری به نام Ring Signiture است. این متد فعلا در مرجله تحقیق قرار دارد.

 

 

روت استاک (Rootstock )

روت استاک به عنوان یک بلاکچین فرعی می تواند اسلحه سری ورج محسوب شود. این ویژگی عملکردهای مربوط به قراردادهای هوشمند را در شبکه ترکیب می کند، کاری که هیچکدام از دیگر ارزهای امنیت-محور تا به حال انجام نداده است. روت استاک که به طور مختصر RSK گفته می شود یک بلاکچین مستقل است که سکه های ورج را برای اجرای قراردادهای هوشمند بر روی بلاکچینش استفاده کرده. ارزش یک RSK برابر همان یک سکه ی ورج است.

روت استاک با ارائه ی مکانیسم های ساده برای استفاده کاربران، پلتفورم قرارداد هوشمند اتریوم را به چالش کشیده است. کاربران ورج می توانند سکه های خود را بروی زنجیره RSK هم نگهداری کنند  تا بعدا برای پرداخت هایشان در شبکه ی RSK از آن استفاده کنند.

نکته ی جالب توجه دیگر در رابطه با RSK این است که این زنجیره می تواند 400 تراکنش در ثانیه را پردازش کند. در حال حاضر شبکه ی اصلی ورج 100 تراکنش را در ثانیه انجام می دهد از این رو به کارگیری RSK پیشرفت قابل توجهی برای ورج محسوب می شود. تیم توسعه دهنده ی ورج قصد دارد تعداد تراکنش هایش را به 2000 تراکنش در ثانیه برساند. اگر این هدف به حقیقت بپیوندد ورج را به یکی از بهترین ارزهای موجود برای تراکنش هابی بین المللی تبدیل خواهد کرد.

چرا به ارز ورج نیاز است؟

همانطوری که قبلا اشاره کردیم، سکه های کریپتوکارنسی آنقدرها هم که کاربران از آن انتظار دارند خصوصی نیستند. ویژگی های امنیتی بیشتر و حریم خصوصی بهتری وعده می دهند خود گواهی بر محبوبیت چنین خاصیتی در ارزهای دیجیتال است. اکثر افراد ترجیح می دهند که تراکنش هایشان کاملا خصوصی و ناشناس باقی بماند اما با این حال سکه های کمی هستند که بتوانند چنین ویژگی را تمام و کمال ارائه دهند.

البته در برابر ارزهای کاملا خصوصی هم  مقاومت هایی وجود دارد.استدلال اینچنین مقاومت هایی این است که شبکه هایی که خدمات کاملا ناشناس ارائه می دهند میتواند مامنی برای جولان دادن فعالیت های مجرمانه باشد. این یکی از مهمترین استدلال هایی است که دولت ها برای قوانین مربوط به کریپتوکارنسی ها در نظر می گیرند. با تمام این اوصاف حریم شخصی یک حق مسلم برای همگان است.

در برابر استدلالهای ذکر شده باید گفته شود که عدم وجود حریم خصوصی می تواند بسیار خطرناکتر از احتمال بروز فعالیت های مجرمانه باشد. برای مثال اگر شخصی بتواند به کامپیوتر شخصی شما دسترسی پیدا کند تنها از طریق یک تراکنش شما در بلاکچین می تواند به تمام تاریخچه ی تراکنش های شما دست پیدا کند.

درنتیجه اگر یک شرکت تجاری تراکنشی را بر روی شبکه بلاکچین انجام دهد، رقبایش خواهند توانست که پرداخت های انجام شده توسط حساب این شرکت را رصد کنند که همین مساله میتواند موجودیت این شرکت را به خطر بیاندازد. ورج به شرکت ها امکان حفظ تراکنش هایشان به صورت محرمانه را میدهد که این برایشان یک مزیت است.

تمام جزییات مربوط به کارکردهای خصوصی سازی در شبکه ورج در "black paper " آنها موجود است که ارزش یک بار خواندن را دارد.

 

تیم ورج

Verge  یک پروژه اجتماعی پرشور است و در نتیجه بسیاری از کارها توسط داوطلبان اجرا می شود. بیش از 200 داوطلب در حال حاضر در پروژه فعالیت می کنند. تیم اصلی شامل 13 نفر با تجربه در زمینه های مختلف است.

Sunerok  توسعه دهنده اصلی و بنیانگذار ورج می باشد. تخصص اصلی او در امنیت شبکه بوده که در این کار بیش از 20 سال تجربه دارد و هم اکنوان بیش از 6 سال است که در عرصه بلاکچین فعالیت می کند.  CryptoRek، که یکی از مهندسان ارشد سیستم در شرکت سیسکو است، مدیر بازاریابی ورج می باشد. او یک دهه در زمینه کریپتوکارنسی تجربه کاری دارد.

سایر اعضای برجسته این تیم عبارتند از: ساشا، معاون رئیس عملیات، و کیران دانیلز، معاون رییس بازاریابی.

به طور کلی، ورج تیمی کاملا با تجربه و بسیار شاخص دارد که برای آینده این سکه میتواند بسیار مفید باشد.

 

 

رقبا و چالش ها

سکه های متعددی وجود دارد که سعی در ارائه حریم خصوصی کامل در شبکه ای دارند که برای کاربری در مقیاس وسیع قابل استفاده باشد. هر کدام روش و متد خود را به ارمغان آورده و ورج مطمئنا آخرین و برنده نهایی این جنگ خاص کریپتوکارنسی ها نخواهد بود. رقبای اصلی این ارز عبارتند از Monero، Dash، PivX و Zcash.

مانند Verge، Monero نیز از پروتوکل آدرس دهی نهان برای محافظت از گیرنده ها استفاده می کند اما همچنین از Ring Signiture نیز برای محافظت از فرستنده ها استفاده می کند. مونرو از یک تکنیک "مخلوط کردن" استفاده می کند که در آن یک تراکنش با سایر معاملات مخلوط می شود تا دیگران را گمراه کند. مونرو حریم خصوصی کاملی را ارائه میدهد، یعنی اطلاعات مربوط به فرستنده، گیرنده و مبلغ معامله را پنهان میکند. با این حال، سیاست ها و برنامه های اصلی مونرو اغلب توسط تیم آن تعیین شده و هیچ سیستم رای گیری استانداردی در این ارز وجود ندارد. علاوه بر این، همانند Bitcoin ، کارمزد های تراکنش با افزایش قیمت توکن افزایش می یابد.

PivX یکی دیگر از ارزهای امنیتی رو به رشد است. این سکه در نظر دارد پروتکل Zerocoin را اجرا کند که باعث افزایش قدرت امنیتی آن خواهد شد. همچنین استفاده این ارز از الگوریتم های گواه اثبات سهم نیز برای کاربران بهتر و ایمن تر از الگوریتم های Proof-of-Work خواهد بود. علاوه بر اینها،  PivX از  Masternodes ابرگره ها استفاده می کند که نفوذ و تاثیر بیشتری در شبکه دارند. اما خوب اگر یکی از این ابرگره ها هک شود، کل شبکه به شدت آسیب خواهد دید. PivX همچنین آدرس IP و مقدار پول فرستاده شده را پنهان نمی کند.

دش هم یکی دیگر از ارزهایی است که خود را به عنوان یک سکه حریم خصوصی تعریف می کند، اما به اندازه ی دیگر ارزهای ذکر شده در اینجا خصوصی نیست. تکنیک مخلوط کردن آن نیز کند می باشد. البته این ارز ویژگی هایی فراتر از حفظ حریم خصوصی دارد که باعث می شود آن یک رقیب قوی برای ورج محسوب شود. مدل مدیریت همراه با رای گیری از مسترنادها یکی از ویژگی های عالی ارز دش است.

Zcash   از رمزنگاری zk-snark برای محافظت از اطلاعات کاربران استفاده می کند. البته خوب مشکل اینجاست که 20 درصد از سکه های این پلتفورم را خود توسعه دهندگانش برداشته اند.

پنهان کردن آدرس IP به خودی خود کار بزرگی نیست به همین منظور ورج به دنبال پیاده سازی ویژگی های امنیتی بیشتری میباشد. این حقیقت را نیز نباید فراموش کرد که کیف پول ورج به صورت داخل شبکه ای با TOR و i2P همخوان می شود که واقعا یک ویژگی بی نظیر است.

با این اوصاف، نکته ای که باید به آن توجه شود این است که در نقشه راه ویژگی های زیادی وجود دارد و نگرانی این است که توسعه ی پلتفورم با سرعت قابل توجه و بر مبنای نقشه راه پیش نمی رود. برای مثال ورج نتوانست پروتوکل Wraith را در زمان پیش بینی شده تمام و ارائه کند، و شاید به همین دلیل بود که ارزش آن در سال گذشته ضربه ی سختی خورد.

با اینکه در مورد پیشرفت توسعه ورج نگرانی های مذکور را به خود جلب کرده است. اما آنها توانسته اند همواره جامعه خود را مطلع و  به روز نگه دارند که این همیشه خوشایند است.

 

کلام آخر

ورج یکی از ارزهای توانمند در بازار داغ ارزهای امروزی می باشد. مسابقه بر سر ارائه خدمات مبتنی بر حریم خصوصی تازه در خط شروع خود قرار دارد و فعلا اصلا نمیتوان با قاطعیت گفت کدام سکه میتواند برنده ی این بازی باشد. روش جامعه-محور ورج البته یک نشانه ی مثبت است که البته باید با توسعه و پیشرفت مداوم و به روز همراه شود. قابلیت ناشناس ماندن در این پلتفورم هم هنوز عالی و کامل نیست . البته قطعا از بیتکوین و تعداد زیادی از ارزهای موجود بهتر است اما همچنان نقص هایی وجود دارد.

شاید پیاده سازی RSK در سال 2018 به این ارز نسبت به ارزهای دیگر یک برتری بدهد. زمان این مساله را روشن خواهد کرد. تیم توسعه ی ورج تیمی  مقتدر است که دارای چندین سال تجربه می باشد. با این وجود، در مورد سکه هایی با شعار حفظ حریم خصوصی، سطح حریم شخصی  است که تعیین کننده موفقیت است. اگر Verge بتواند ویژگی ناشناس ماندن  را در کنار حفظ ویژگی های لازم برای تبدیل شدن به یک سیستم پرداخت جهانی ارائه دهد، قطعا در این راه موفق خواهد بود.