سه شنبه, 03 مهر 777 13:37

خرید چین لینک Chainlink

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

ChainLink  چیست؟

ظهور Ethereum منجر به شروع اکتشاف فناوری بلاک چین برای اهداف مهمتر از مبادله ارز شد. امکان مبادله قراردادهای هوشمندانه و برنامه­ های غیرمتمرکز ارزش­های منحصربفرد پروژه­های بلاک چین مانند Ethereum می­باشد.

با این حال، ارائه راه حل توسط پروتکل­ های قراردادی هوشمند برای وضعیت فعلی صنایع در دنیای واقعی، نیازمند ایجاد ارتباط بین داده­ها و اطلاعاتی است که خارج از بلاک چین وجود دارند.

در حال حاضر، اکثر سیستم­های دنیای واقعی از بلاک چین استفاده نمی­کنند. در آینده­ای نزدیک، بسیاری از این سیستم­ها باید خود را با تکنولوژی بلاک چین تطبیق دهند. ادغام داده­ ها یا اطلاعات صحیح و دقیق به یک قرارداد هوشمند از خارج بلاک چین، اگر به راحتی در دسترس باشد، نیاز به اقدامات ویژه دارد.

ChainLink یک پروژه بلاک چین است که این اقدامات ویژه را ایجاد می­کند.

هدف ChainLink اتصال بلاک چین به زیرساخت خارج از زنجیره است. این پروژه قصد دارد ارتباط بین زیرساخت­ های بلاک چینی و غیر بلاک چینی را برقرار کرده و دسترسی قراردادهای هوشمند را به داده­ ها، APIها و پرداخت­ها ایجاد نماید.
>

ChainLink چه کاری را انجام می­دهد؟

ChainLink اساسا یک شبکه اوراکل غیرمتمرکز است.

یک اوراکل "عاملی" است که داده­های دنیای حقیقی را پیدا و تایید می­کند و این داده­ها را به بلاک چینی که در قراردادهای هوشمند استفاده می­شود، انتقال می­دهد. اوراکل­ های موجود متمرکز هستند و تنها یک نقطۀ شکست دارند، در حالی که یک اوراکل غیرمتمرکز بدون نقطه شکست می­باشد. این همان چیزی است که ChainLink برای رسیدن به آن طراحی شده است.

هدف ChainLink ایجاد ارتباط بین اکوسیستم­های داخل و خارج از زنجیره است. بنابراین، معماری ChainLink شامل اجزای داخل و خارج از زنجیره است.

اجزای داخلی زنجیره

اجزای داخلی زنجیره شامل قراردادهای درون زنجیره­ای مربوط به بلاک چین Ethereum است. این قرادادها شامل 3 قرارداد اصلی می­باشند: قرارداد اعتباری، قرارداد مطابق سفارش و قرارداد جمع آوری. آنها درخواست­های کاربرانی را که می­خواهند دسترسی به داده­هایی داشته باشند که در بلاک چین نیستند، پردازش می­کنند.

اگر یک کاربر یا نهاد مایل به دسترسی به اطلاعات خارج از بلاک چین باشد، آنها یک قرارداد درخواستی در ChainLink ثبت می­کنند. شبکه ChainLink قرارداد درخواستی را به قراردادهای خود پردازش می­کند. قراردادهای داخل زنجیره­ای ChainLink مسئول تطبیق قرارداد درخواستی با اوراکل مناسب است.

قرارداد اعتباری رکورد ارائه شده توسط اوراکل را بررسی می­کند تا صحت آن را تأیید کند. قرارداد تطبیق سفارش، توافق قرارداد درخواست کننده کاربر را در شبکه وارد می­کند و پیشنهادات را از ارائه دهندگان گواهی اوراکل می­گیرد. قرارداد داده­ها را از اوراکل انتخاب شده جمع آوری کرده و نتیجه نهایی و دقیق را برای پرس و جو محاسبه می­کند.

سیستم ChainLink قابل ارتقاء طراحی شده است به طوری که وقتی تکنیک­ها و فن آوری­های بهتر بوجود می­آیند، سیستم می­تواند به آنها انتقال یابد. گردش کار درون زنجیره­ای ChainLink 3 مرحله دارد:

1- انتخاب اوراکل: هنگامی که یک کاربر یک قرارداد درخواستی را ثبت می­کند، الزامات و پارامترهای مشخصی تعیین می­شود که پیشنهاد سطح موافقت نامه خدمات (SLA) را تشکیل می­دهند. اینها عبارتند از شهرت اوراکل، مشخصات داده­ها، تعداد منابع اوراکل مورد نیاز و غیره. کاربران می­توانند از فیلترها استفاده کنند و یا به صورت دستی oracles را جستجو کنند. زمانی که جستجو دستی امکان پذیر نباشد ChainLink یک موتور تطابق خودکار را فراهم می­کند. در این جستجوی خودکار، اوراکل براساس SLA قرارداد درخواستی پیشنهاد می­دهد. هنگامی که یک قرارداد درخواستی دارای مزایای کیفیتی کافی باشد، اوراکل انتخاب می­شود.

2- گزارش دهی داده­ها: انتخاب اوراکل­های خارج از زنجیره توافقنامه خدمات را به اجرا در می­آورد و به زنجیره داخلی  گزارش می­دهد.

3- جمع آوری نتیجه: قرارداد جمع آوری داده­هایی را که توسط تمام اوراکل­هایی که مربوط به قرارداد درخواست شده است، جمع آوری می­کند. سپس قرارداد جمع آوری میانگین تمام داده­ها را برای ارائه پاسخ صحیح به قرارداد درخواست شده، حساب می­کند. این کار برای اطمینان از صحت اطلاعات است.

قراردادهای درخواست شده توسط کاربران می­تواند یک هزینه مجازات برای سوء رفتار با اوراکل ایجاد کند.

اجزای خارج از زنجیره

اجزای خارج از زنجیره ChainLink شامل یک شبکه از گره­های اوراکل متصل به شبکه Ethereum (و بطور همزمان از تمام شبکه­های پیشرفته قرارداد هوشمند پشتیبانی می­کند) است.

این گره­ها داده­های درخواست شده را از منابع خارج از زنجیره جمع آوری مرده و اطلاعات مربوطه را از طریق هسته ChainLink پردازش می­کند، نرم افزار گره هسته امکان تعامل بین زیرساخت خارج از زنجیره و بلاک چین ChainLink را فراهم می­کند.

شکل 1: گردش کار ChainLink: 1) USER-SC یک درخواست داخل زنجیره­ای می­دهد؛ 2) CHAINLINK-SC یک رویداد را برای اوراکل گزارش می­کند؛ 3) هسته ChainLink رویداد را برمی­گزیند و به یک آداپتور هدایت می­کند؛ 4) آداپتور ChainLink یک درخواست را به API خارجی ارسال می­کند؛ 5) آداپتور ChainLink پاسخ را پردازش کرده و به هسته بازمی­گرداند؛ 6) هسته ChainLink گزارش داده ها به CHAINLINK-SC می­دهد؛ 7) CHAINLINK-SC پاسخ­ها را جمع آوری کرده و آنها را به شکل یک پاسخ به USER-SC ارسال می­کند.


اپراتورهای اوراکل خارج از زنجیره، توکن ERC-20 مربوط به CHECKLINE، برای کمک به جمع آوری و انتقال اطلاعات در LINK جبران می­شوند. گره­های خارج از زنجیره همچنین به توسعه دهندگان اجازه می­دهد تا پلاگین­هایی را که اپراتورها برای تطبیق برنامه­های دیگر برای جمع آوری داده­ها ساده می­کنند، ادغام کنند.

ChainLink از چندین اوراکل برای جمع آوری داده­ ها برای یک قرارداد درخواستی استفاده می­کند. انتظار می­رود اوراکل از منابع متعددی برای جمع آوری داده­ها استفاده کند. این امر ماهیت توزیع شده پلتفرم و صحت اطلاعات جمع آوری شده را تضمین می­کند.

تیم ChainLink

در سال 2014 ChainLink توسط شرکت SmartContract توسعه و توسط سرگئی نظروف (مدیر عامل) و استیو الیس (مدیریت تکنولوژی) تاسیس شد.

تیم ChainLink متشکل از مهندسین و توسعه دهندگان کسب و کار است. آدرس ایمیل آنها نشان می­دهد که این پروژه در جزایر Cayman واقع شده است. اعضای کلیدی این تیم عبارتند از: دانیل كوچی (مدیر توسعه تجارت جهانی)، مارک اوبلد (سرپرست عملیات)، دیمیتری روچ (مهندس نرم افزار)، الکس کویاتکوفسکی (مهندس نرم افزار)، توماس هودز (مدیر فنی).

مشاوران در این پروژه شامل آری جولز، اندرو میلر ، اوان چنگ، هادسون جیمسون، جک بورخمانو بریان لیو هستند.
Image result for chainlink team

نقشه راه و دستاوردها

ChainLink در حال حاضر در آزمایشگاه Ethereum به عنوان Ropsten شناخته شده است. بر خلاف برخی از پروژه­های ارزهای دیجیتال که فعالیت­هایشان را به اشتراک می­گذارند، ChainLink به نظر می رسد شاید برای اینکه کاربران و توسعه دهندگان بر روی آنچه واقعا برای ساخت شبکه اهمیت دارد تمرکز کنند، مسیر خود را با هیجان کمتری دنبال می­کند.

توسعه پروژه می­تواند در اینجا نظارت شود.

پایگاه داده ChainLink را می توان حین ساخت در Github و Glitter تحت نظارت قرار داد.

در دسامبر 2017 ZeppelinOS   اعلام همکاری با ChainLink  را برای استفاده از خدمات اوراکل امن ChainLink اعلام کرد. همچنین شراکت با Factom تایید شد و شبکه درخواست شده به همکاری با ChainLink علاقه نشان داده است.

اخیراً، مشارکت با Kaiko ، Wanchain و Hydrogen اعلام شده است. مشارکت­های ویژه در انجمن ChainLink شامل SWIFT، مایکروسافت، Salesforce،   Docusign  و Ceek هستند. 

در نوامبر 2018، مالکیت TownCrier توسط ChainLink اعلام شد.

چالش ها و رقبا

با وجود اینکه ChainLink مدتهاست که در حال استفاده است، پیشرفتی که تجربه کرده است کمتر از آن چیزی است که بسیاری از پروژه­های بلاک چین دیگر تجربه کرده­اند. این موضوع به خاطر پیچیدگی پروژه است. راه اندازی Mainnet هنوز هم توسط انجمن پیش بینی شده است.

ChainLink در یک حوزه منحصر به فرد از صنعت بلاک چین کار می­کند. رقبای آن عمدتا پروژه­های متمرکز (اگر چه برخی از پروژه­های بلاک چین نزدیک می­شوند)، از جمله مایکروسافت،Coco، Corda، Oraclize، Hivemind و Mobius هستند.

ویژگی برجسته ChainLink ماهیت غیرمتمرکز آن است که آن را قابل اعتبار و اطمینان می­کند.

توکن LINK

توکن LINK، توکن بومی اکوسیستم ChainLink است.

این توکن به منظور پرداخت اپراتورهای گره برای بازیابی داده­ها از خارج زنجیره­ها، قالب بندی داده­ها به فرمت­های قابل خواندن توسط بلاک چین، محاسبات خارج از زنجیره­ای و تضمین­های در حال اجرا استفاده می­شود. از مجموع کل 1 میلیارد توکن میزان 350 میلیون توکن در حال حاضر با قیمت حدودی 30/0 دلار در گردش است.

توکن LINK را می­توان در Binance با بیت کوین و Ether، در Bithumb با Won کره جنوبی، در Bkex با Ether و USDT، در   Huobi   با بیت کوین و Ether و چند مبادله دیگر خریداری کرد.

توکن LINK یک توکن ERC-20 است. این توکن می­تواند در هر کیف پول سازگار با ERC-20 مانندMetamask، کیف پول Myether، Jaxx ذخیره شود. همچنین می­تواند در کیف پول­های سخت افزاری سازگار با استانداردهای توکن ERC-20، مانند Nano Ledger S و Trezor ذخیره شود.

نتیجه گیری

سیستم اوراکل غیرمتمرکز برای آینده قراردادهای هوشمند ضروری است. برای عملکرد قراردادهای هوشمند در مقیاس جهانی، به یک میان افزار مانند ChainLink نیاز است. Ethereum و سایر سیستم عامل­های بلاک چین به این میان افزار برای کارکرد یکپارچه با داده­های دنیای واقعی که در حال حاضر خارج از بلاک چین موجود هستند، نیاز است.

در حالی که سیستم­های اوراکل با مدل­های متمرکز در زمان حاضر بیشتر قابل توجه هستند، موفقیت و مقیاس پذیری سیستم عامل­های بلاک چین نیازمندی­ هایی را ایجاد می­کند که ChainLink در حال حاضر پشتیبانی می­کند.

تیم ChainLink هنوز هم برای اجرای دیدگاه پروژه راه زیادی را پیشرو دارد و پیشرفت آنها نتیجه موفقیت ChainLink را مشخص می­کند.