پنج شنبه, 04 اسفند 776 22:40

خرید کاردانو Cardano

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

 

 

کاردانو چیست ؟

کاردانو یک شرکت ارائه کننده ارز دیجیتالِ به نام ADA می باشد که می تواند برای ارسال و دریافت آسان وجوه دیجیتال رمزنگاری شده (کریپتوکارنسی) استفاده شود. ارز دیجیتال ADA تصویری از آینده ی پول بوده و انتقال سریع ، مستقیم و ایمن وجوه را با استفاده از رمزنگاری تضمین می کند.

باید توجه داشت که کاردانو مفهومی فراتر از صرفا یک ارز دیجیتال بوده و در حقیقت یک پلتفورم تکنولوژیک برای اجرای برنامه های مالی ای است که در حال حاضر توسط افراد، سازمان ها و دولت ها در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد.

این پلتفرم به صورت  لایه ای طراحی شده  که این خاصیت به سیستم انعطاف پذیری بیشتری برای حفظ و نگهداری داده و ارتقای آن از طریق soft fork (چنگال یا سافت فورک که یک انشعاب یا شاخه ای از یک ارز دیجیتال گفته می شود) را ممکن میسازد.

در این پلتفورم بعد از تکمیل لایه ی "توافق" که ADA را اداره میکند، یک لایه محاسباتی جداگانه برای مدیریت قراردادهای هوشمند، (توافقنامه های حقوقی دیجیتال که تجارت و بیزینس های آینده را پایه ریزی می کنند) ساخته خواهد شد.

کاردانو همچنین قابلیت اجرای برنامه های غیر متمرکز و یا Dapp ها را نیز دارد، دی اپ ها سرویس هایی هستند که توسط شخص خاصی اداره و مدیریت نمیشوند بلکه بر روی بلاک چین ساخته شده و اکثریت کاربران متصل شده به برنامه آن را مدیریت میکنند.

 کاردانو اولین پروژه بلاکچینی است که بر مبنای یک فلسفه علمی و توسط یک تیم برجسته از دانشمندان و مهندسین دانشگاهی  طراحی و ساخته شده است. در این پروژه ضرورت امنیت، انعطاف پذیری و مقیاس پذیری برای استفاده توسط میلیون ها کاربر در اولویت قرار گرفته و در نتیجه، تفکر و ملاحظه ی قابل توجهی از سوی تمام متخصصان فعال در این پروژه در زمینه های مرتبتشان اعمال گشته و در تصمیم گیری های مربوط به طراحی به کار گرفته شده است.

این پروژه سختگیری علمی موجود در سیستم های با ضریب اهمیت بالا مانند هوا فضا و سیستم های بانكی را با تطابق بالا به حیطه ی ارزهای دیجیتال آورده است. ما معتقدیم این اولین بار است که این کار انجام شده است.

نوآوری مهم کاردانو در این است که نیازهای کاربران را با رگلاتوری ها (بخش های قانون گزاری) همسنجی و تعدیل کرده و در نتیجه این عمل، حریم خصوصی کاربران را با مقررات رگلاتوری ها ترکیب می کند. چشم انداز کاردانو این است که سبک جدید محاسباتی این پروژه، با فراهم آوردن دسترسی آزاد به خدمات مالی منصفانه، باعث افزایش شمول مالی کاربران خواهد شد.

استخراج سازوکار اثبات سهام (گواه بر سهام)

کاردانو از یک الگوریتم جدید سازوکار اثبات سهام به نام Ouroboros استفاده می کند که تعیین می کند که چگونه گره های منفرد در مورد شبکه به توافق برسند. این الگوریتم بخش مهمی از زیرساخت هایی که ارز دیجیتال ADA را پشتیبانی می کند بوده و نوآوری بزرگی در تکنولوژی بلاکچین می باشد.

با اوروبوروس دیگر نیازی به پروتوکول های "گواه بر سهام " انرژی بر که خود به عنوان مانعی بر سر راه گسترش بلاکچین برای استفاده در سطوح بالاتر هستند، نخواهد بود. این الگوریتم جدید که توسط یک تیم حرفه ای به سرپرستی دانشمند ارشد شرکت IOHK، پروفسور اگِلوس کیاییس (Aggelos Kiayias) طراحی شده، اولین سازوکار گواه سهامی است که امنیت آن به صورت ریاضیاتی اثبات شده است و در کنفرانس رمزنگاری (Crypto 2017 ) مورد بررسی و تایید دانشمندان حاضر در کنفرانس قرار گرفته است. میزان  امنیت اوروبوروس با بلاکچین بیتکوین مقایسه شده که تاکنون هرکز به خطر نیفتاده است.

 

 

سازوکار اثبات سهام (گواه بر سهام) چیست ؟

گواه بر سهام به عنوان الگوریتمی جایگزین برای الگوریتم گواه بر کار (proof of work) ارائه شده‌است. طبق الگوریتم گواه بر کار، تمامی داوطلبان ایجاد یک بلوک جدید در بلاکچین به رقابت با یکدیگر می‌پردازند و کسی به عنوان تولید کننده بلوک جدید انتخاب می‌شود که از قدرت پردازش خود بیشترین استفاده را کرده‌است. در الگوریتم گواه بر سهام اما شخصی که یک بلوک جدید را تولید (استخراج) میکند، در زنجیره بلوکی به صورت تصادفی انتخاب می‌شود؛ ولی شانس انتخاب کسانی که سهام بالاتری دارند از بقیه افراد بیشتر است.

"گواه" در اینجا به معنی داشتن مدرک برای اثبات قانونی بودن بلوک های داد و ستد در بلاکچین است و "سهام" به معنی ارزش نسبی آدرس های موجود در گره ها ی شبکه است. "ارزش نسبی" به حاصل تقسیم مجموع ارزش کیف های پول های موجود در یک گره به ارزش کل سیستم گفته میشود.

تا به امروز تلاش های متعددی توسط ارائه کنندگان ارزهای دیجیتال مختلف برای ایجاد الگوریتم های گواه سهام صورت گرفته است، اما همه ی انها دارای نقص هایی بوده و امنیتشان به اثبات نرسیده است.

برای اینکه یک بلاکچین ایمن باشد، میبایست ابزاری که برای انتخاب سهامدار ایجاد کننده بلوک استفاده میشود کاملا تصادفی باشد. یکی دیگر از نوآوریهای Ouroboros ایجاد یک پروسه ای است که طی آن سهامدار ایجادکننده بلوک از طریق یک پروتوکل ایمن و چند جزئی انداختن سکه (شیر یا خط) به صورت کاملا تصادفی انتخاب میشود.

تیم کاردانو

در حال حاضر برای توسعه کاردانو سه سازمان همکاری می کنند. اولین آنها، بنیاد Cardano است که یک سازمان مستقل مستقر در سوئیس میباشد که مسئولیت اصلی حمایت از جامعه کاربران کاردانو را به عهده دارد و با مقامات فعال در امور نظارتی و تجاری سر و کاردارد. موسسه دومی که در توسعه کاردانو همکاری دارد، IOHK است که یک شرکت پیشرو در پژوهش و توسعه ارزهای دیجیتال می باشد و طبق یک قرارداد تا سال 2020 مسئولیت کنترل پلتفورم را برعهده دارد. و در نهایت همکار دیگر این پروژه که به امور مربوط به استارت آپها پرداخته و همچنین به شاخه های تجاری مجموعه در ساخت بلاکچین کاردانو کمک میکند، شرکت Emurgo می باشد.

بنیاد کاردانو

ماموریت و هدف اصلی بنیاد کاردانو استانداردسازی، حفاظت و ترویج و تبلیغ تکنولوژی پروتوکل کاردانو است.

اهداف

مطالعه و پیشنهاد قوانین و رگلاتوری های مربوط به بلاکچین و ارزهای دیجیتال

فعالیت به عنوان یک سازمان استاندارد برای بلاکچین و ارز دیجیتال

حفاظت، پیشبرد و تکامل اکوسیستم کاردانو

گردآوری، آموزش و رشد جامعه ی مشترکین کاردانو

و در نهایت عمل کردن به عنوان سازمانی برای جذب شرکت های جدید جهت همکاری، از جمله اهداف بنیاد کاردانو می باشند.

 

  EMURGO ایمورگو

در این پروژه ، نقش شرکت  Emurgo توسعه، پشتیبانی و انکشاف سرمایه گذاری های تجاری و کمک به ادغام این سرمایه گزاری ها در اکوسیستم بلاکچین کاردانو است. Emurgo یک شرکت سرمایه محور است که به دو روش سرمایه گذاری میکند:

یکی از طریق سرمایه گزاری مستقیم در استارتاپ ها و دیگری با یافتن شرکای تجاری که خواهان استفاده از بلاکچین برای توسعه ی صنایع خود باشند.

Emurgo مراکز تحقیق و توسعه ای را در مناطق کلیدی مانند فیلیپین، کره جنوبی و ویتنام تأسیس کرده و مقر اصلی آن در ژاپن است. در مرحله اول ساخت جامعه ی مشترکین، Emurgo بر ایجاد زیرساخت ها تمرکز خواهد کرد تا بعدا بتواند منابع مالی را به پروژه های استراتژیک و سازندگان نرم افزار اختصاص دهد.

شرکت های موجود

ایمارگو جامعه ی کاردانو را از طریق کمک به شرکت های موجود برای به کارگیری استراتژی بلاکچین و همچنین توسعه ی برنامه های غیرمتمرکز بر روی نرم افزار کاردانو برای صنایع کلیدی، گسترش میدهد.

شرکت ها میتوانند در این مسیر از کمکم های تخصصی شرکت های زیرشاخه ایمارگو، در زمینه های مختلف مانند مالی، حقوقی و لجستیک که بر روی زمینه های تجاری و تبلیغاتی تمرکز دارد بهرهمند شوند.

شرکت های مبتدی بلاکچین

ایمارگو همچنین شرکت های مبتدی بلاکچین را شناسایی کرده و به آنها کمک و سرمایه گزاری می رساند تا بر روی پلتفورم کاردانو برنامه  و اپلیکیشن بسازند.

علاوه بر چنین سرمایه گذاریهایی، ایمارگو همچنین با سایر شرکت های همکار در پروژه در ارتباط بوده و همکاری دارد و همزمان به امکانات تحقیق و توسعه، و ارتباط با شرکت های خارجی که نیاز به توسعه برنامه های بلاکچین دارند، نیز مرتبط می گردد.

 

IOHK

IOHK، که در سال 2015 توسط چارلز هاکینسون و جرمی وود تاسیس شده است، یک شرکت مهندسی و فناوری در سطح جهانی است و متعهد به استفاده از نوآوری های همتا به همتا جهت ارائه خدمات مالی به بیش سه میلیارد نفر است که به اینگونه خدمات دسترسی ندارد. این گروه قراردادی برای طراحی، ساخت و نگهداری پلت فرم Cardano تا سال 2020 با این مجموعه دارد .


 

نقشه راه

تیم Cardano متشکل از کارشناسان خبره ای از سراسر جهان است که در این میان شرکت IOHK و مهندسان و دانشمندان آن به عنوان رهبر تیم می باشند. تیم مرکزی فن آوری این پروژه نیز شامل شرکت های متعددی از جمله Well Typed, Tweag I/O, Runtime Verification, Predictable Network Solutions and ATIX می باشد. البته شرکت هایی هم همزمان از خارج پروژه را از نظر کیفی رصد می کنند که از میان این شرکت ها می توان به Grimm, RPI Cryptography Group and FP Complete اشاره کرد.

در ایجاد نقشه ی راه کاردانو، سه اصل مهم در نظر گرفته شده است : اول، رشد جامعه ی مشترکین و نیازهای آنها ؛ دوم ایجاد یک شبکه گسترده و انعطاف پذیر که به دیدگاه های satoshi  پایبند باشد و سوم رعایت تعادل بین تحقیق و توسعه به طوری که منافع مالی و تجاری چیزی از سختگیری و اهمیت علمی کار نکاهد.

در حال حاضر ما در این پروژه در مرحله "بایرون" هستیم ، همان مرحله راه اندازی خودکار (بوت استرپینگ) که اقدامات اولیه برای بهبود طرح صورت میگیرد. این بهبود و بهینه سازی شامل کد ها مانند بک اند کیف پول و یا اشکال زدایی میشود.

در این فاز همچنین طراحی دایدالوس (کیف پول بسیار امن برای ADA ) را بهینه سازی کرده و اتصال و انتگریشن مشترکین از طریق ای پی آی های مختلف را ساده تر خواهیم کرد.

پس از مرحله ی "بایرون" پرئژه به مرحله "شِلی" خواهد رفت که در آن شبکه غیرمتمرکز خواهد شد.

با پیشرفتن در فاز شلی ، بر روی قابلیت های مربوط به به ثبات، قابلیت همکاری و مدیریت پروژه کار خواهد شد. در طی مسیر توسعه، پروتکل های Cardano پیچیده تر شده وابستگی متقابل بیشتری پیدا میکنند و همینطور استفاده از اصول رمزنگاری پیچیده و جذاب افزایش می یابد.

مقبولیت و جذابیت یک ارز دیجیتال در وهله ی اول بازتابی از جامعه ی استفاده کنندگان آن ارز است و ما بابت داشتن مشترکینی شکیبا و حمایتگر و خوب به خودمان میبالیم. ما امیدواریم که نقشه راهمان را با هم و در کنار هم بسازیم و آن را تبدیل به یکی از اصلی ترین و قویترین ستون های این پروژه گردانیم.

مدل های قرارداد هوشمند موجود، مبنای سختگیرانه و محکم قانونی لازم را ندارند و یکی از اهداف اصلی IOHK در همکاری با ما اصلاح این مدل هاست. برای انجام این کار، IOHK متخصصین برجسته ی برنامه نویسی کامپیوتر را جهت طراحی زبان های برنامه نویسی و همینطور سیستم عامل های مناسب برای قرارداد های هوشمند به کار گرفته است.

در این رابطه ما منابعمان را عموما برای تحقیق در دوحیطه ی موازی تخصیص داده ایم : یک حیطه متمرکز بر روی برطرف کردن مشکلات و مسایل مربوط به قراردادهای هوشمند Ethereum خواهد بود که تحت نظارت پروفسور گریگوری روسو از دانشگاه الیونز و با همکاری Runtime Verification. انجام خواهد شد. حیطه ی دوم بر مطالعات مربوط به مبانی اولیه ی طراحی  قراردادهای هوشمند متمرکز بوده و همچنین به بررسی سایر مدل های محاسباتی که اهداف مشابهی را بدون لزوما پیچیدگی ها و هزینه های Ethereum دنبال میکنند، می پردازد.

همانطور که پیشتر اشاره شد، فاز دوم توسعه ی کاردانو "شلی" خواهد بود که درآن کاردانو به طور کامل غیرمتمرکز خواهد شد. در آینده بیشتر به نقاط عطف این فاز خواهیم پرداخت.

ما همچنین به معرفی " پیشنهادات ارتقاء کاردانو" یا اصطلاحا CIP ها خواهیم پرداخت. در این راستا تلاش و سرمایه گذاری زیادی برای ایجاد یک سیستم رأی گیری منصفانه و درست انجام داده ایم، جزئیات آن به زودی منتشر خواهد شد. تمام این کارها پس از شلی به اجرا در خواهد آمد و اگر چه در ابتدا تمام پیشنهادات برای ارتقا را IOHK خواهد داد ، اما با گذر زمان مکانیزم رای گیری مذکور جهت بهبود سیستم و  کسب رضایت هر چه بیشتر به کار گرفته خواهد شد.

نقشه راه Cardano به طور مرتب به روزرسانی خواهد شد و همواره یک ساعت شمارش معکوس زمان انتشار نسخه ی بعدی تغییرات را نشان خواهد داد. ما می خواهیم از ایده های جامعه درباره ی نقشه راه مطلع شویم و به همین منظور یک کانال ارتباطی برای ارتباط با مشترکین برقرار خواهد شد. نقشه راه Cardano تحت مالکیت IOHK، بنیاد کاردانو و یا شرکت Emurgo نیست بلکه مالکیت آن کاملا متعلق به جامعه ی کاردانو است. هنگامی که یک ارز دیجیتال جدید معرفی میشود، در ابتدا باید محافظان و حامیان خوبی برای هدایتش داشته باشد، اما در آینده به طور کامل در دست کاربرانش خواهد بود.

 

 

نام ارز کاردانو
نام انگلیسی Cardano
نماد ADA
تاریخ راه اندازی Oct 2017
آیکن
آدرس سایت https://cardano.org
 قابلیت استخراج
نوع ارز Coin
تعداد کل 45,000,000,000
الگوریتم رمز نگاری  
کیف پول ها

ولت دسکتاپ

صرافی ها

 

لقب اتریوم پیشرفته ژاپنی را به کاردانو داده اند