اخبار کریپتوکارنسی

سه شنبه, 20 خرداد 1399 00:44

رشد و تکامل خرید با بیت‌کوین از پیتزا تا لامبورگینی

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

بیت‌کوین از زمان ابداع آن در سوم ژانویه 2009 مسیری طولانی را طی کرد. امروزه این ارز دیجیتال برای خرید انواع کالاها قابل استفاده است و نرخ پذیرش آن با سرعت زیادی رو به افزایش است. در این سال‌ها لحظات خاطره انگیز و مهمی برای بیت‌کوین رقم خورد. در این مطلب به مهم ترین خریدهایی که می‌توان با بیت‌کوین انجام داد، می‌پردازیم.

گران ترین پیتزای جهان

همه چیز از 22 می سال 2010 شروع شد. Laszlo Hanyecz در این روز تصمیم گرفت با بیت‌کوین پیتزا بخرد و لحظه‌ای کلیدی را در تاریخ بیت‌کوین رقم بزند؛ یعنی انجام اولین خرید با بیت‌کوین. در آن روز سرنوشت ساز Laszlo به انجمن Bitcointalk رفت و در آنجا اعلام کرد که حاضر است برای خرید 2 پیتزای بزرگ 10 هزار بیت‌کوین پرداخت کند.

کاربری به نام jercos پیشنهاد او را قبول کرد، دو پیتزا برای او سفارش داد و 10 هزار بیت کوین پیشنهادی را دریافت کرد. Jercos که یکی از طرفداران پر و پا قرص بیت کوین است به آینده این ارز دیجیتال باور دارد. او در مصاحبه‌ای اعلام کرده: "به نظر من نقش بیت کوین بیشتر شبیه به پی پال یا استرایپ خواهد بود و پلی بین شرکت‌های ارائه دهنده خدمات کارت بانکی یا بانک‌ها و خریداران ایجاد می‌کند." او در آن زمان نسبت به خرید این دو پیتزا نگرانی قابل توجهی داشت چون این پیتزا را در امریکا و از انگلستان خریداری می‌کرد. او می‌گوید در آن زمان نگران بوده که Laszlo برای تحویل پیتزایی که هزینه آن را پرداخت کرده مشکل داشته باشد. در مقابل در رابطه با تراکنش بیت کوین چنین نگرانی وجود نداشت چون بیت کوین کاملاً بدون مرز و غیرقابل سانسور است.

دو پیتزایی که Laszlo از پیتزا فروشی Papa John خرید، در آن زمان حدود 40 دلار قیمت داشت. با نرخ فعلی بیت‌کوین در حال حاضر ارزش 10 هزار بیت‌کوین پرداخت شده برای این دو پیتزا به بیشتر از 70 میلیون دلار می‌رسد و این دو پیتزا را تبدیل به گران پیتزاهایی می‌کند که تا به امروز وجود داشته است. البته Laszlo از خریدن این دو پیتزا پشیمان نیست و می‌گوید: "به نظرم فوق العاده است که من هم به این ترتیب جزئی از تاریخچه بیت کوین شدم." مطمئناً Laszlo تاریخ ساز شد. اولین خرید در تاریخ بیت کوین انجام شد و پس از آن هم خریدهای بیشماری با این ارز دیجیتال صورت گرفت.

تبدیل 115 دلار به لامبورگینی

بدون شک مسیر طی شده توسط بیت‌کوین مسیری پر فراز و نشیب بود. تنها چند ارز دیجیتال موفق به افزایش قیمت قابل توجه شدند که اوج آن در سال 2017 بود. یکی از موضوعات رو به رشد در جامعه بیت‌کوین بحث Bitcoin Lambo است به این صورت که کاربران این سوال را مطرح می‌کنند که آیا می‌توانند با بیت کوین‌های خودشان یک خودروی لامبورگینی بخرند. مطمئناً عده‌ای هم بوده اند که این رویا را تبدیل به واقعیت کردند.

مشهورترین این افراد Peter Saddington بود که در پائیز 2019 یک خودروی سوپرلوکس فوق العاده به نام لامبورگینی هوراکان خرید. نکته مهم و قابل توجه این خرید این بود که او هزینه این خودرو را با بیت کوین‌هایی که در سال 2011 به قیمت 115 دلار خریده بود، پرداخت کرد.

خرید Peter به کمک نمایشگاه لامبورگینی Lamborghini Newport Beach انجام شد که تصمیم گرفت پرداخت بیت کوین برای خرید این خودروی سوپرلوکس را قبول کند. این کار با استفاده از BitPay انجام شد در نتیجه Peter توانست هزینه خودرو را به صورت بیت‌کوین پرداخت کند و فروشنده هم آن را به صورت دلار دریافت کرد. Pietro Frigerio مدیر کل نمایشگاه Lamborghini Newport Beach گفت که نمی‌تواند قیمت این بیت‌کوین‌ها را تخمین بزند و این بیت‌کوین‌ها هم باید مثل هر ارز خارجی اول به دلار تبدیل شوند.

بدون شکل، نوسان بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال از جمله مواردی است که ممکن است مانع پذیرش این ارزها توسط فروشنده‌ها شود. این یعنی یک شرکت ارائه خدمات پرداخت مثل BitPay برای چنین کاری مناسب است چون به خریداران امکان می‌دهد هزینه کالاها را به صورت ارز دیجیتال پرداخت کنند تا فروشنده ارز فیات دریافت کند. پذیرش ارزهای دیجیتال می‌تواند منجر به یکسری چالش‌های قانونی برای فروشنده‌ها شود. بیت‌کوین به عنوان پول قانونی مورد پذیرش نیست چون به عنوان یک پول قانونی اعلام نشده و به رسمیت شناخته نمی‌شود. بنابراین نمی‌توان از آن برای پرداخت‌های این چنینی استفاده کرد. اما این شرایط رو به تغییر است و استثنائاتی هم در این زمینه وجود دارد. در سال 2018 ایالت اوهایو تبدیل به اولین ایالت امریکا شد که پرداخت مالیات در قالب بیت‌کوین را قبول کرد. حالا قوانین و نظارت‌های بیشتری بر این دارایی‌ها در دست اجرا هستند که می‌تواند به فروشندگان کمک کند تا مستقیماً ارزهای دیجیتال را قبول کنند بدون اینکه نیاز به تبدیل آن به ارز فیات وجود داشته باشد.

خرید املاک با استفاده از بیت‌کوین

بیت‌کوین حالا فراتر از ابزارهای حمل و نقل حرکت کرده و حتی امکان خرید خانه هم با استفاده از آن فراهم شده است. از خانه‌های 15 میلیون و 300 هزار دلاری تا 50 آپارتمان لوکس در دبی همگی با کمک این ارز دیجیتال فروخته شدند. بیت‌کوین تبدیل به ابزاری قابل قبول برای اجرای تراکنش‌های بزرگ شده است. هر چند هنوز نمی‌توانید هر خانه یا آپارتمان مورد علاقه تان را با ارزهای دیجیتال بخرید اما آینده کاملاً روشن است.

این املاک هم مثل لامبورگینی ذکر شده با استفاده از BitPay فروخته شدند. Barrowman که در دبی آپارتمان می‌فروشد و بیت‌کوین قبول می‌کند در رابطه با دیدگاه‌های خودش نسبت به ارزهای دیجیتال می‌گوید: "دوست دارم ببنیم که از این فضای کریپتو برای خرید دارایی‌های دنیای واقعی استفاده می‌شود." شریک او در این پروژه Michelle Mone در رابطه با اینکه چطور قصد داشت این فرصت را برای جامعه کریپتو که خودش هم بخشی از آن است فراهم کند، صحبت کرد.

Eric Hedvat – یک کارگزار املاک که نماینده شرکت است – در رابطه با آپارتمان نیویورک گفت به نتیجه رساندن این قرارداد فرایند ساده و راحتی بود. مطمئناً اجرای تراکنش‌های بزرگ هم بخشی از کاربردهای در نظر گرفته شده برای بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال هستند. حتی ارسال 1 میلیارد دلار امریکا هم در عرض کمتر از چند دقیقه انجام می‌شود در حالیکه ممکن است اجرای چنین تراکنشی در سیستم‌های اقتصادی سنتی بسیار بیشتر زمان ببرد. هر چند هنوز هم خرید خانه با بیت‌کوین اتفاق نادری است اما شرکت‌هایی مثل Epoch BTC در حال ظهور هستند که در این زمینه تخصص دارند. در مجموع به نظر می‌رسد که دیدگاه مردم نسبت به ارزهای دیجیتال در حال تغییر است و قطعاً تعداد فروشندگان و سرویس‌های دخیل در فضای کریپتو رو به افزایش است.

پذیرش ارزهای دیجیتال رو به افزایش است

هر چند فضای ارزهای دیجیتال در اولین مراحل تکامل و رشد قرار دارد اما در سال‌های اخیر محبوبیت آن افزایش یافته است. مطالعه Statista Global Consumer Survey نشان داد که در آن زمان 20 درصد از شهروندان ترکی ارز دیجیتال داشتند و این رقم در چند کشور دیگر هم به بیش از 15 درصد می‌رسد.

این جنبش تنها محدود به اشخاص نیست چون حالا بسیاری از شرکت‌ها هم پرداخت ارز دیجیتال را قبول می‌کنند. از شرکت‌های بزرگی مثل مایکروسافت گرفته تا پلتفرم‌های مسافرتی آنلاین مثل اکسپدیا خیلی از شرکت‌ها بیت کوین و ارزهای دیجیتال را به عنوان روشی مجاز برای پرداخت هزینه‌ها قبول می‌کنند. حتی حالا می‌توان با بیت کوین به فضا سفر کرد. شرکت حقوقی بزرگ Quinn Emanuel Urquhart & Sullivan هم پس از پذیرش بیت کوین اعلام کرد: "ما قصد داریم انعطاف پذیری را برای مشتریان خودمان افزایش دهیم. بیت کوین راهی ساده و آسان برای انتقال وجه است و ما هم آن را قبول می‌کنیم."

اما این یک نمونه از تغییر سریع دیدگاه مردم نسبت به بیت‌کوین است. یک تحقیق دیگر هم نشان داد که دیدگاه عموم نسبت به ارزهای دیجیتال در چندین کشور بشدت مثبت است.

همواره شاهد پذیرش بیت‌کوین از سوی افراد و نهادهای جدید هستیم. ما هم بی صبرانه منتظر هستیم تا ببینیم چه آینده‌ای در انتظار بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال است.