معرفی ارزها

دوشنبه, 28 مهر 1399 00:18

اتریوم کلاسیک ETC چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(5 رای‌ها)

اتریوم کلاسیک پلتفرمی برای قراردادهای هوشمند و یک ارز دیجیتال است. نباید اتریوم کلاسیک (ETC) را با اتریوم معمولی (ETH) اشتباه گرفت هر چند هر دوی آنها ریشه‌ای مشترک دارند و پس از بروز یک اختلاف از هم تفکیک شدند.

اتریوم کلاسیک یک ارز دیجیتال و پلتفرمی برای قراردادهای هوشمند است. نباید اتریوم کلاسیک (ETC) را با اتریوم معمولی (ETH) اشتباه گرفت هر چند هر دوی آنها ریشه‌ای مشترک دارند و پس از بروز یک اختلاف از هم تفکیک شدند. در ادامه به شما خواهیم گفت که چه چیزی باعث این جدایی شد.

اتریوم کلاسیک چیست؟

اتریوم کلاسیک یک پلتفرم اپن سورس مبتنی بر تکنولوژی بلاک‌چین است. تمرکز اصلی اتریوم کلاسیک قراردادهای هوشمند است – کدهایی که امکان مبادله پول، املاک و مستغلات، سهام و هر چیز با ارزش دیگری را بدون نیاز به وجود واسطه‌ها فراهم می‌کنند. اتریوم کلاسیک هم خیلی از ویژگی‌ها و امکانات برجسته اتریوم – از جمله ماشین مجازی اتریوم (EVM)، مکانیزم ماینینگ اثبات کاری و گس – را دارد.

چه کسی اتریوم کلاسیک را ابداع کرد؟

یک برنامه نویس کانادایی/روسی به نام ویتالیک بوترین مقاله سفید اتریوم را نوشت اما اتریوم کلاسیک از دهم جولای 2016 و بر اساس اختلافات پیش آمده بین توسعه دهندگان این پلتفرم ایجاد شد.

تاریخچه‌ای مختصر

  • می 2016 – یک آسیب پذیری در ساختار یک صندوق سرمایه گذاری در اتریوم پیدا شد.
  • ژوئن 2016 – از طریق آسیب پذیری که چند ماه پیش پیدا شده بود، 50 میلیون دلار از این صندوق سرمایه گذاری به سرقت رفت.
  • بروز اختلاف درباره انتخاب بهترین اقدام، منجر به اجرای یک ‌هارد فورک و تشکیل اتریوم کلاسیک شد.
  • بهار 2017 – اتریوم کلاسیک اجرای «بمب سختی» در شبکه خودش را به تعویق انداخت.
  • جولای 2018 – کوین بیس اعلام کرد که اتریوم کلاسیک را به اکسچنج خودش اضافه می‌کند.
  • ژانویه 2019 – شبکه مورد هدف چندین حمله خرج کردن دوباره قرار گرفت.

آیا می‌دانستید؟

اتریوم کلاسیک با انتشار یک اعلامیه استقلال از تصمیم خود برای جدا شدن از اتریوم خبر داد. در این اعلامیه لیستی از شکایات و اصول جدید برای این انشعاب مشخص شده است.

ویژگی خاص اتریوم کلاسیک

در ابتدا فقط اتریوم وجود داشت. گروهی به نام سازمان مستقل غیرمتمرکز (DAO) از اتریوم برای ایجاد سیستمی که در اصل یک صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر (venture capital fund) بود استفاده کردند. این صندوق با بازده خیلی خوبی روبرو شد و توانست از طریق فروش توکن‌ها بیشتر از 100 میلیون دلار جذب سرمایه کند.

اما یک آسیب پذیری در کد این صندوق وجود داشت که بعداً از آن سوء استفاده شد. میلیون‌ها دلار از این صندوق استخراج و سرمایه گذاران دچار وحشت شدند. 28 روز فرصت وجود داشت تا قبل از نقد کردن این توکن‌ها توسط هکرها، یک راهکار ارائه شود. یکی از راهکارهای پیشنهادی اجرای یک ‌هاردفورک برای لغو هک و برگرداندن پول مردم بود. اما این اقدام باعث اعتراض عده‌ای شد که باور داشتند نباید در دفتر کل این بلاک‌چین دستکاری صورت بگیرد.

اکثریت اعضای این جامعه از جمله اشخاص مهمی مثل خود ویتالیک بوترین هارد فورک را انتخاب کردند. به این ترتیب اتریوم امروزی شکل گرفت. در مقابل اشخاصی که باور داشتند شرایط نباید تغییر کند با پلتفرم فعلی به کار ادامه دادند و نام آن را به اتریوم کلاسیک تغییر دادند.

نحوه تولید اتریوم کلاسیک

اتریوم کلاسیک یک کوین اثبات کاری است یعنی می‌توان آن را با استفاده از قدرت پردازشی ماین کرد. اما اتریوم کلاسیک بر خلاف اتریوم معمولی که سقف تولید ندارد، حداکثر 210 میلیون کوین خواهد داشت.

اتریوم کلاسیک چطور کار می‌کند؟

طرز کار اتریوم کلاسیک شباهت زیادی به اتریوم معمولی دارد. در این شبکه از گس به عنون معیاری برای هزینه کارهای انجام شده در بلاک‌چین استفاده می‌شود و سایر ویژگی‌ها هم شباهت زیادی به اتریوم معمولی دارند.

کارهای قابل انجام با اتریوم کلاسیک

ETC سوخت اصلی شبکه بلاک چین اتریوم کلاسیک است و امکان معامله آن با چندین ارز دیجیتال مختلف در یکسری از اکسچنج‌ها وجود دارد.

آینده

زمانی که اتریوم هاردفورک اجرا کرد، بیشتر افراد بانفوذ با آن همراه شدند از جمله اتحادیه اتریوم که متشکل از شرکت‌های بزرگی مثل مایکروسافت هستند که سعی به گسترش پذیرش و کاربرد اتریوم دارند.

در نبردی که بر سر اجرای هاردفورک وجود دارد، اتریوم به نوعی پیروز میدان شد. اتریوم توانست اعتبار و شهرت، سرمایه گذاری بیشتر و ارزش ارزی بیشتری برای خود دست و پا کند.

اما اتریوم کلاسیک هم یک جامعه فعال دارد و اخیراً به اتحادیه اتریوم پیوسته است. اتریوم کلاسیک به ساخت و توسعه زنجیره‌های جانبی کمک کرده موضوعی که اتریوم معمولی همچنان در حال بررسی و آزمایش آن است و همچنین فعالانه در حال ایجاد زبان‌های کدنویسی پیچیده تری در قالب پروژه Emerald است.

اتریوم کلاسیک هنوز به رقیب خود نرسیده اما از نظر عده‌ای در این جامعه، این موضوع ضرورتاً چیز بدی نیست و شرایط اتریوم کلاسیک هم امیدوار کننده است.