معرفی ارزها

دوشنبه, 10 آذر 1399 17:13

کاردانو Cardano چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(5 رای‌ها)

کاردانو یا به اختصار ADA ارز دیجیتالی است که از مقالات بررسی شده توسط همتایان برای ایجاد شبکه‌ای فاقد مشکلات ارزهای دیجیتالی مثل بیت‌کوین و اتریوم استفاده می‌کند. این شبکه به سه بخش تقسیم می‌شود: بنیادی که کار توسعه شبکه را انجام می‌دهد، IOHK که با دانشگاه‌ها برای تحقیق و مطالعه همکاری می‌کند و Emurgo که اپلیکیشن‌های بیزنسی را روی کاردانو ایجاد می‌کند.

ارزهای دیجیتال با چندین چالش روبرو هستند از جمله مقیاس پذیری، مصرف انرژی و تعامل با ارزهای فیات. هدف ارز دیجیتال کاردانو رفع این مشکلات است و جامعه آن در حال تلاش برای حل این مشکلات به نفع دیگران هستند.

کاردانو چیست؟

حتماً نام اتریوم را شنیده اید. هدف اتریوم ایجاد پلتفرمی برای اجرای قراردادهای هوشمند بود اما طراحان کاردانو بر این باورند که اتریوم از همان مرحله طراحی بیش از حد محدود بوده است.

آنها باور داشتند اتریوم طوری طراحی نشده که عده زیادی از آن استفاده کنند و این شبکه فورک‌ها و تقسیماتی را تجربه کرده که باعث بروز اختلال در عملکرد آن شده‌اند. بنابراین امیدوار بودند که کاردانو بتواند این مشکلات را حل کند.

چه کسی کاردانو را ابداع کرد؟

نقش اصلی در ابداع و راه‌اندازی کاردانو بر عهده Charles Hoskinson بود که یکی از هم‌بنیانگذاران اتریوم محسوب می‌شود.

آیا می‌دانستید؟

نامگذاری کاردانو برگرفته از نام شاعران بزرگ انگلیسی است و بر اساس نقشه راه این پروژه، اخیراً فاز بایرون به اتمام رسید و حالا در مرحله شلی قرار دارد.

تاریخچه‌ای مختصر

  • کاردانو در سال 2015 به عنوان یک پروژه تحقیقاتی شروع به کار کرد تا چگونگی بهبود و اصلاح ارزهای دیجیتال را بررسی کند.
  • دو سال بعد کاردانو برای اولین بار در تاریخ 29 سپتامبر 2017 به صورت عمومی منتشر شد. اولین فاز این پروژه بایرون نام دارد که نام یکی از شاعران بزرگ انگلیسی است.
  • در سه ماهه دوم سال 2018، کاردانو وارد مرحله شلی شد که قرار بود در این مرحله قابلیت‌های جدیدی به آن اضافه شود تا اجرای تراکنش‌ها در آن بهتر از پیش انجام شود.

ویژگی خاص کاردانو

تیم کاردانو از دنیای مقاله‌های علمی الهام گرفته که در آن از روش بررسی توسط همتایان استفاده می‌شود و آن را در دنیای ارزهای دیجیتال پیاده سازی کرد.

این یعنی همه تغییرات و قابلیت‌های جدیدی که به این پلتفرم اضافه می‌شوند قبل از استفاده، توسط اشخاص دانشگاهی مورد بررسی قرار می‌گیرند. اما ویژگی‌های این سیستم محدود به این موارد نیست.

در شبکه اتریوم اعتبارسنجی تراکنش‌ها توسط سیستم اثبات کار انجام می‌شود که برق زیادی مصرف می‌کند و تعداد تراکنش‌هایی که در هر لحظه قادر به اجرای آنهاست، محدودیت دارد. اما در کاردانو از اثبات سهام استفاده می‌شود که انرژی بسیار کمتری مصرف می‌کند و شبکه از طریقی سیستمی به نام Ouroboros انتخاب می‌کند چه کسی بلاک بعدی را بسازد.

تیم کاردانو در حال کار روی نسخه‌ای از کاردانو است که در آن نیازی نیست که همه یک نسخه کامل از بلاک‌چین را داشته باشند در نتیجه اشخاص بیشتری می‌توانند از این شبکه استفاده کنند و همزمان امکان اجرای تراکنش‌های بیشتر فراهم می‌شود.

همچنین این تیم در حال کار برای ساختن اینترنت بلاک‌چین‌هاست که در آن همه ارزهای دیجیتال می‌توانند بدون نیاز به وجود اکسچنج‌ها با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

آیا می‌دانستید؟

نام توکن کاردانو، Ada برگرفته از نام ریاضیدان قرن نوزدهم ایدا لاولیس است که اولین برنامه نویس کامپیوتر و دختر لورد بایرون شاعر بود.

سایر ویژگی‌های متفاوت کاردانو

کاردانو سه بخش دارد:

  • بنیاد کاردانو که از تحقیق و توسعه شبکه پشتیبانی می‌کند.
  • IOHK شرکتی که با چندین دانشگاه برای تحقیق و توسعه این پروژه کار می‌کند.
  • Emurgo یک کمپانی مجزا که قرارداد کار روی این بلاک چین را دارد و هدف آن جذاب کردن این پروژه برای کسب و کارهاست.

نحوه تولید کاردانو

ارز ADA کاردانو مثل بیت‌کوین ماین نمی‌شود بلکه ماینرهای آن اعتبارسنج‌ها هستند که توسط شبکه و بسته به میزان توکن ADA که در اختیار دارند انتخاب می‌شوند. اگر این ماینرها به عنوان اعتبارسنج انتخاب شوند درباره میزان اطمینانی که به تراکنش‌ها دارند شرط بندی می‌کنند و اگر بلاک‌چین بلاک آنها را تایید کند، این شرط را برنده شده و توکن ADA دریافت می‌کنند.

نحوه تهیه کاردانو

بیشتر اشخاصی که به دنبال توکن ADA هستند می‌توانند این توکن را در اکسچنج‌ها تهیه کنند.

کارهای قابل انجام با کاردانو

هر چند می‌توان ADA را مثل بسیاری از ارزهای دیجیتال خریده و معامله کرد، اما این ارز دیجیتال مثل بیت‌کوین که امکان استفاده از آن برای خرید کالاها و خدمات وجود دارد نیست.

آینده

تیم کاردانو امیدوار است که بعضی از مشکلات ارزهای دیجیتال مهم را تا اواخر سال 2019 حل کند و در صورت موفقیت در انجام این کار می‌تواند کسب و کارهای بزرگ را به سمت بلاک‌چین جذب کند و در سال‌های پیش رو پرچمدار انقلاب کریپتو شود.