معرفی ارزها

جمعه, 14 آذر 1399 23:06

ترون TRON چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(5 رای‌ها)

ترون یا به اختصار TRX بلاک‌چینی است که هدف از طراحی آن کمک به کاربران برای در اختیار گرفتن داده‌هایی است که در فضای آنلاین تولید می‌کنند و کسب درآمد از این داده‌ها. این شرکت که مقر آن واقع در سنگاپور است، از یک سیستم رای دهی برای انتخاب اشخاصی استفاده می‌کند که امنیت شبکه را حفظ می‌کنند و در ICO خودش موفق به جذب 70 میلیون دلار شد.

کنترل و حاکمیت اینترنت در اختیار واسطه‌ها قرار دارد. شرکت‌هایی همچون گوگل، فیسبوک و آمازون مالک داده‌هایی هستند که ما تولید می‌کنیم و کنترل آنها را در اختیار دارند. همین شرایط باعث ثروتمندتر شدن این شرکت‌ها شده و دیگران مثل ما کاربران معمولی علاوه بر اینکه هیچ سودی از این فرایند نداریم در جریان نیستیم که چطور و کجا از این داده‌ها استفاده می‌شود.

قصد ترون، حل کردن این مشکل است. ترون سعی دارد دوباره به تولیدکنندگان محتوا قدرت دهد و راهی برای کسب درآمد از تولیدات کاربران و حفظ آنها روی بلاک‌چین فراهم کند.

ترون چیست؟

ترون یک بلاک‌چین متمرکز است که برای تولید محتوا و سرگرمی ساخته شده است. این پلتفرم که یک شبکه اجتماعی و یک پلتفرم تولید محتواست، با این هدف طراحی شده که به کاربران امکان دهد محتوایی قابل بازنشر و معامله تولید کنند. این محتوا می‌تواند هر شکل و فرمی از متن تا عکس و صوت و ویدیو داشته باشد.

ترون هم مثل اتریوم قراردادهای هوشمند، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و والت خاص خودش را دارد اما بر خلاف اتریوم، هدف ترون ساختن سرویس‌های پیچیده تر مثل پلتفرم معاملاتی خودش و در نهایت یک شبکه گیمینگ غیرمتمرکز است تا توسعه دهندگان بتوانند بر روی آن محصول تولید کنند.

آیا می‌دانستید؟

نقشه راه 6 مرحله‌ای توسعه ترون بر اساس برنامه تلویزیونی استار ترک طراحی شده و Stage 5 هم بر اساس نامگذاری‌های همین برنامه علمی – تخیلی نامگذاری شده است.

چه کسی ترون را ابداع کرد؟

ترون توسط جاستین سان نماینده ارشد پیشین ریپل در چین تأسیس شد. هر چند سان مدیرعامل این شبکه است اما این شبکه تحت مدیریت یک سازمان غیرانتفاعی به نام بنیاد ترون قرار دارد.

تاریخچه‌ای مختصر

  • مارس 2014 Raybo نسخه پیش از ترون راه اندازی شد.
  • جولای 2017 بنیاد ترون در سنگاپور تاسیس شد.
  • دسامبر 2017 ترون پروتکل اپن سورس خودش را راه اندازی کرد.
  • مارس 2018 ترون تست‌نت و والت تحت وب خودش را راه اندازی کرد.
  • آوریل 2018 ترون نمایندگان اصلی خودش را انتخاب کرد.
  • می  2018 ترون مین‌نت خودش را راه اندازی کرد.
  • ژوئن 2018 اولین بلاک ترون ایجاد شد.

ویژگی خاص ترون

هدف ترون، التیام شرایط اینترنت است و باور دارد که می‌تواند با توسعه چهار ویژگی به این هدف برسد:

  • آزادی داده‌ای: فراهم کردن امکان حرکت آزادانه و بدون سانسور داده‌ها در شبکه ترون.
  • دارایی‌های دیجیتال: ایجاد اکوسیستمی که کاربران در آن حق مالکیت بر محتوای خودشان و نظارت بر آن را دارند.
  • ICOهای شخصی: فراهم کردن امکان جذب سرمایه و توزیع دارایی‌های دیجیتال برای همه.
  • فراتر از قراردادهای هوشمند: ایجاد زیرساختی برای فراهم شدن امکان اجرای اپلیکیشن‌های پیچیده تر مثل بازی‌ها و بازار پیش بینی روی این پلتفرم.

نحوه تولید ترون

برخلاف ارزهای مبتنی بر ماینینگ مثل اتریوم و بیت‌کوین، توکن‌های ترون در همان ابتدا منتشر شدند. ترون 99 میلیارد توکن دارد و هم اکنون دو سوم این رقم در گردش است.

آیا می‌دانستید؟

ترون در ICO خودش 70 میلیون دلار سرمایه جذب کرد و پشتوانه‌ی یکی از هم‌بنیانگذاران BITMAIN، بنیانگذار کمپانی حمل و نقل Ofo و بنیانگذاران BTCC را برای خود جلب کرد.

طرز کار ترون

پروتکل اجماع مورد استفاده در شبکه ترون اثبات سهام محول شده یا به اختصار DPOS نام دارد. در این سیستم کاربران به دیگران رای می‌دهند تا تبدیل به نود یا به عبارتی نماینده برتر شوند. در شبکه ترون 27 نماینده برتر وجود دارد که کار آنها اعتبارسنجی تراکنش‌ها، ایجاد بلاک‌های جدید و رقابت برای دستیابی به پاداش رفتار خوب است. سیستم رای گیری برای انتخاب نماینده برتر به شکل مستمر و دائم کار می‌کند در نتیجه اگر سوء رفتاری از یک نماینده سر بزند امکان جایگزینی وی وجود دارد.

آیا می‌دانستید؟

برای تبدیل شدن به یکی از نمایندگان برتر ترون باید بیشتر از 100 میلیون رای کسب کنید. هر توکن معادل با یک رای است.

کارهای قابل انجام با ترون

ترون بیشتر یک ابزار برای ذخیره ارزش است تا یک ارز دیجیتال مثل بیت‌کوین. ترون به دنبال این است که توکن TRX آن امکان مبادله دارایی بدون نیاز به وجود واسطه‌ها را فراهم کند.

یکی از اولین پروژه‌های ساخته شده روی بستر ترون Gifto نام داشت، Gifto یک شبکه اجتماعی است که به تولیدکنندگان محتوا امکان می‌دهد از دنبال کنندگان خودشان هدیه دریافت کنند.

توکن‌های TRX ترون نقش یک دفتر کل را داشته و مبادله دارایی‌ها در این شبکه را دنبال می‌کنند و در نهایت تبدیل به یک ابزار ذخیره ارزش دارایی می‌شوند که تولیدکنندگان محتوا می‌توانند از آن استفاده کنند.

آینده

ترون توانست از طریق همکاری‌هایی که در سنگاپور و آسیا با شرکت‌های دیگر برقرار کرد، به موفقیت خوبی برسد. ترون هم مثل نئو تمرکزش را بر جذب مخاطبان از کشور چین قرار داده که کاربران آن فعالانه از فناوری بلاک‌چین استفاده می‌کنند اما به غیر از ترون پلتفرم‌های دیگری مثل EOS و کاردانو هم به دنبال ساختن اکوسیستم‌های مشابهی هستند و باید دید کدامیک در این هدف موفق تر خواهند بود. گزینه محتمل تر این است که ترون هم در کنار سایر رقبا به فعالیت خودش ادامه دهد که این حالت برای همه بهتر است.