معرفی ارزها

چهارشنبه, 13 اسفند 1399 18:13

معرفی ارز آیکون ICON

این مورد را ارزیابی کنید
(4 رای‌ها)

آیکون ICON یا به اختصار ICX که معمولاً از آن با نام اتریوم کره جنوبی یاد می‌شود یک پروژه بلند پروازانه است که به دنبال برقراری "ابَر اتصال" در جهان است.

آیکون در چند ماه اخیر از پروتکل تعامل پذیری بلاک‌چین خودش رونمایی کرده و اقدامات مختلف دیگری هم برای توسعه این پروژه انجام داده است. در نتیجه این پروژه به هدف خودش مبنی بر اتصال همه بلاک‌چین‌ها در سطح جهان هم در داخل و هم در خارج از حوزه ارزهای دیجیتال نزدیک تر شده است.

آیکون اخیراً تمرکز خودش را معطوف بر توکنیزه کردن دارایی‌های فیزیکی مثل املاک و مستغلات بر روی بلاک‌چین آیکون کرده است. هر چند این پیشرفت جدید یا خیلی انقلابی محسوب نمی‌شود اما آیکون یک ویژگی خیلی مهم دارد که بیشتر پروژه‌های بلاک‌چین فاقد آن هستند.

آیکون پشتیبانی ده‌ها مؤسسه مختلف در هر دو بخش خصوصی و عمومی از جمله دولت کره جنوبی را دارد. آیکون از نظر تعداد تراکنش‌هایی که در ثانیه اجرا می‌کند (بیش از 9 هزار) هم جزء رکوردهای حوزه بلاک‌چین محسوب می‌شود.

آیکون چیست؟

آیکون یک سازمان غیرمتمرکز مستقل (DAO) است که به دنبال متصل کردن همه بلاک‌چین‌های جهان صرف نظر از مدل طراحی یا مکانیزم اجماع نظر آنهاست (اثبات سهام، اثبات کار و غیره).

 

به بلاک‌چین بومی آیکون، loopchain گفته می‌شود و می‌توان آن را مثل یک حلقه‌ی‌کلید دیجیتال دانست که امکان اتصال چندین بلاک چین به یک قطب مرکزی به نام Nexus را فراهم می‌کند تا بلاک‌چین‌های مختلف بتوانند با هم ارتباط برقرار کنند. بلاک‌چین‌های شرکت کننده در این اکوسیستم در نهایت قادر به ساختن توکن‌های تعویض پذیر و تعویض ناپذیر با پشتوانه توکن ICX آیکون و یا دارایی‌های دنیای واقعی خواهند بود.

آیکون توسط گروه مالی DAYLI کره جنوبی ساخته شده که توسط یک کره‌ای آمریکایی به نام مین کیم (Min Kim) طراحی شده است. کیم یکی از هم‌بنیانگذاران بنیاد سوئدی آیکون هم هست که بر فعالیت‌های اساسی پروژه از جمله ترویج و توسعه پروتکل آیکون نظارت دارد.

شرکتی که در اصل توسط گروه مالی DAYLI تأمین مالی شده تا شبکه آیکون را بسازد، یک شرکت نرم‌افزاری کره‌ای به نام ICONLOOP است که هدف و تمرکز آن افزایش نرخ پذیرش loopchain و ایجاد راهکارهای سفارشی برای شرکت‌های هر دو بخش خصوصی و عمومی از جمله دولت کره است.


ICONLOOP، شرکتی که توسعه شبکه آیکون را برعهده دارد.

هر چند همه توسعه دهنده‌ها می‌توانند در loopchain آیکون اپلیکیشن غیرمتمرکز بسازند اما خود شبکه آیکون هنوز اپن سورس نیست. کل کارهای توسعه و نگهداری بلاک چین توسط ICONLOOP و با نظارت بنیاد آیکون انجام می‌شود. هدف بنیاد آیکون ایجاد دنیایی متشکل از دولت‌های دیجیتالی است که توسط بلاک‌چین‌ها تعریف شده و توکن داران شهروند آن محسوب می‌شوند.

به این ترتیب توسعه فناوری‌های شناسایی بر اساس بلاک‌چین مثل شناسه غیرمتمرکز و MyID (DID) از جمله امکانات اساسی آیکون است. آیکون سرویس نام مستعار ICONick را هم ارائه کرده که می‌توان از آن به جای آدرس والت استفاده کرد تا انتقال وجوه بین کاربران شبکه راحت تر انجام شود.

آیکون چطور کار می‌کند؟

همانطور که حتماً شما هم حدس می‌زنید، آیکون یک پروتکل فوق العاده پیچیده است. برای توضیح هر یک از اجزای این پروتکل باید یک مقاله مجزا نوشته شود. در نتیجه برای ساده تر کردن مطلب فقط این اجزای پروتکل را توضیح می‌دهیم: مکانیزم اجماع آیکون، سیستم امتیازدهی انگیزشی آیکون، ساختار حاکمیتی آیکون، اکوسیستم اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز آیکون و پروتکل انتقال بلاک‌چین آیکون که تعامل پذیری بلاک‌چین‌ها را ممکن می‌کند.

مکانیزم اجماع نظر آیکون

آیکون از مکانیزم اجماعی به نام تحمل خطای حلقه‌ای (LFT) استفاده می‌کند که یک نسخه خاص از الگوریتم اجماع تحمل خطای بیزانس است. تحمل خطای بیزانس (BFT) متشکل از یکسری نود است که تراکنش‌های بلاک‌چین را بررسی کرده و بلاک‌های جدید ایجاد می‌کنند.


تصویری فنی از مکانیزم اجماع LFT شبکه آیکون

هر چند سیستم‌های BFT طراحی‌های مختلفی دارند اما عملکرد اصلی آنها مقابله با اقدامات مخرب نودها در شبکه و فراهم کردن امکان ادامه عملیات شبکه در صورت قطع ارتباط بین نودها است. آیکون از سپتامبر 2019 برای انتخاب نودهای تولیدکننده بلاک از الگوریتم اثبات سهام محول شده (DPoS) استفاده می‌کند.

بین مکانیزم اجماع نظر آیکون و ساختار حاکمیتی آن اشتراکات زیادی وجود دارد. کاملاً مشخص نیست که چه افرادی از ساختار حاکمیتی آیکون در فرایند تولید و اعتبارسنجی بلاک‌ها نقش دارند بخصوص با توجه به در جریان بودن توسعه آیکون.

طبق اطلاعات موجود، Public Representatives یا نمایندگان عمومی (P-Rep) نودهایی را اداره می‌کنند که بلاک تولید می‌کنند. نودهای شهروند (C-Node) تراکنش‌ها را ایجاد می‌کنند و نمایندگان شهروندان (C-Rep) کار اعتبارسنجی تراکنش‌ها را انجام می‌دهند. تقریباً هر 2 ثانیه یک بلاک جدید تولید می‌شود و کارمزدهای شبکه آیکون کمتر از 1 سنت هستند (حدود 0.01 ICX).

سیستم امتیازدهی انگیزشی آیکون (IISS)

IISS روش مورد استفاده سیستم آیکون برای انگیزه دادن به کاربران جهت مشارکت در شبکه آیکون است. به کاربران شبکه آیکون، آیکونیست گفته می‌شود. دو روش برای مشارکت آیکونیست‌ها در این شبکه وجود دارد: مستقیم و غیرمستقیم.

در روش مستقیم، آیکونیست‌ها یک اپلیکیشن غیرمتمرکز (Dapp) می‌سازند، یک نود تولید کننده بلاک را اداره می‌کنند یا یک پروژه توسعه اکوسیستم (EEP[1]) را شروع می‌کنند. روش غیر مستقیم شامل استیکینگ و محول کردن کوین‌های ICX به آیکونیست‌هایی است که مستقیماً در شبکه آیکون مشارکت دارند.

 

داکیومنتی که طرز کار سیستم IISS را تشریح می‌کند حدود 40 صفحه حجم دارد. نکته اصلی این داکیومنت این است که: پاداش تولید بلاک صرفاً به نودهایی که بلاک تولید می‌کنند یا اشخاصی که تراکنش‌ها را تأیید می‌کنند تعلق نمی‌گیرد. بلکه این پاداش‌ها بین آیکونیست‌ها و بر اساس امتیازی که برای مشارکت مستقیم یا غیرمستقیم در شبکه به دست می‌آورند توزیع می‌شود. این سیستم امتیاز دهی (I-Score) به نوعی شبیه سیستم بررسی اعتبار است که به صورت عددی ارزیابی شده و می‌توان آنها را هر زمان دلخواهی با توکن‌های ICX و به نسبت هزار (امتیاز) به یک (ICX) مبادله کرد.

اکوسیستم اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز آیکون

هر چند آیکونیست‌ها قادر به پیشنهاد دادن تغییر برای بلاک‌چین آیکون نیستند اما می‌توانند با استفاده از طرحی موسوم به طرح ارتقای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (Dapp Booster Program) برای توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در این شبکه اظهار نظر کنند. هر آیکونیست باید برای ارسال پیشنهاد حداقل 500 ICX کروگذاری کند و خود آیکونیست‌ها باید اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را طراحی کنند.

همه آیکونیست‌های شبکه می‌توانند برای رای دادن درباره پروژه از ICX گروگذاری شده خودشان استفاده کنند. حداقل 10 درصد از همه ICXهای گروگذاری شده باید در فرایند رای دهی شرکت کنند در غیر این صورت پروژه رد شده و ICX گروگذاشته شده توسط آیکونیست‌هایی که پیشنهاد مورد نظر را مطرح کرده اند سوزانده می‌شود.


توضیحات فنی درباره توزیع پاداش انگیزشی در شبکه آیکون.

با فرض اینکه بیش از 10 درصد ICXهای گروگذاری شده در فرایند رأی دهی شرکت کنند، 66 درصد باید به نفع اپلیکیشن غیرمتمرکز پیشنهادی رای دهند در غیر این صورت پروژه رد می‌شود اما بدون سوزانده شدن ICX. اگر اپلیکیشن غیرمتمرکز پیشنهادی تأیید شود، ICX گروگذاشته شده توسط پیشنهاد دهنده در یک قرارداد هوشمند بلوکه می‌شود.

سپس، پیشنهاد دهنده 90 روز مهلت دارد تا محصول را برای بررسی و پیاده سازی توسط ICONLOOP تحویل دهد. آیکون امیدوار است که در نهایت یک نوع فروشگاه Dapp عرضه کند که در آن همه بلاک‌چین‌های متصل به این اکوسیستم با یکدیگر همکاری کرده و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را به آن ارسال کنند. در حال حاضر حدود ده‌ها اپلیکیشن در شبکه آیکون هستند که در حوزه‌هایی مثل تبلیغات، شرط بندی، مسافرت و حتی کارائوکه فعالیت دارند.

ساختار حاکمیتی آیکون

ساختار حاکمیتی آیکون نسبتاً پیچیده است چون آیکون علاوه بر مدیریت شبکه باید بلاک‌چین‌های دیگری که به Nexus متصل می‌شوند را هم مدیریت کند.

برای درک هر چه بیشتر اکوسیستم آیکون باید پروتکل حاکمیتی آیکون را نه تنها یک مکانیزم رای گیری بلکه یک نوع سازمان دیجیتال در نظر گرفت که در آن هر اجتماع مربوط به یک بلاک‌چین متفاوت است که به Nexus متصل می‌شود. قابلیت رای دادن به نمایندگان مختلف در ماه آگوست/سپتامبر سال پیش معرفی شد و آیکون را تبدیل به یک DAO کرد.


یک تصویر سازی از ساختار حاکمیتی آیکون

نودهای شهروند، کاربران بلاک‌چین‌های مختلف هستند که به Nexus متصل می‌شوند. این کاربران نمایندگان اجتماع (C-Rep) را انتخاب می‌کنند که نماینده منافع بلاک‌چینی هستند که در آن عضویت دارند. نمایندگان عمومی (P-Rep) هم به نوعی مثل پارلمان شبکه آیکون محسوب می‌شوند.

این سیستم متشکل از 22 نماینده اصلی و 88 نماینده فرعی است که کاربران شبکه آیکون و جوامع مختلف آن این افراد را انتخاب می‌کنند. یک ICX معادل با یک حق رأی است و تقریباً هر 24 ساعت یک بار به نماینده‌ها (P-Rep) رای داده می‌شود. 22 نماینده اصلی می‌توانند درباره 7 فاکتور حاکمیتی مختلف از جمله کارمزد تراکنش‌ها و پاداش بلاک‌ها رای بدهند.

پروتکل انتقال بلاک‌چین آیکون (BTP)

طبق نقل قول آیکون، "BTP (پروتکل انتقال بلاک‌چین) استانداردی است که به تعامل پذیری بلاک‌چین‌های مختلف از جمله بلاک‌چین‌هایی با مدل‌های اجماع نظر و الگوریتم‌های مختلف کمک می‌کند."

یک تصویرسازی از پروتکل تعامل پذیری بلاک‌چین آیکون که Relay در آن نقطه اتصال به loopchain آیکون است.

بر خلاف سایر زیرساخت‌های آیکون، درک BTP کاملاً آسان است و اساساً از 3 پلاگین تشکیل شده که سایر بلاک‌چین‌ها باید از آنها در کد خودشان استفاده کنند تا بتوانند در شبکه آیکون با هم ارتباط برقرار کرده و مشارکت کنند. این سه پلاگین عبارتند از: مرکز پیام BTP، تأیید کننده پیام‌های BTP و مدیر سرویس‌های BTP.

ارز دیجیتال ICX چیست؟

ارز دیجیتال ICX شبکه آیکون در سال 2017 و به شکل یک توکن ERC-20 در بلاک‌چین اتریوم رونمایی شد اما همه توکن‌ها در سال 2018 و بعد از راه اندازی مین نت آیکون به این شبکه منتقل شدند. توجه داشته باشید که اگر توکن‌های ICX را به یک آدرس ERC-20 منتقل کنید، آنها را از دست خواهید داد (هنوز خیلی از منابع آیکون را به عنوان یک توکن ERC-20 معرفی می‌کنند!)

ICX ارز دیجیتالی است که در loopchain آیکون از آن برای انجام فعالیت‌های اقتصادی مختلف استفاده می‌شود از جمله استیکینگ، پرداخت کارمزد تراکنش‌ها و قراردادهای هوشمند، پاداش دادن به کاربران برای مشارکت در شبکه آیکون و نهایتاً از آن برای پشتیبانی توکن‌های صادر شده در شبکه آیکون استفاده می‌شود.

طرح عرضه اولیه توکن ICX

طرح عرضه اولیه توکن (ICO) آیکون در سپتامبر 2017 اجرا شد. در این طرح حدود 400 میلیون توکن ERC-20 ICX با قیمتی حدود 11 سنت به ازای هر توکن فروخته شد. لازم به ذکر است که این فروش فقط 50 درصد از 800 میلیون توکن ICX که در ابتدا تولید شده بود را شامل می‌شد.

از بین 400 میلیون توکن باقیمانده 16 درصد به اعضای تیم، اولین شرکت کنندگان در این سیستم و مشاوران آن تعلق گرفت، 20 درصد به اعضای جامعه این پروژه و همکاران آن تعلق گرفت و 14 درصد به بنیاد آیکون اهداء شد. ارز دیجیتال ICX فاقد سقف تولید است.

استیکینگ ICX

آیکون فرایند استیکینگ را در اواخر سال 2019 فعال و فرایند «پیش انتخاب» نماینده‌های P-Rep را انجام داد. در اواخر سپتامبر 2019، 22 P-Rep با موفقیت انتخاب شدند و ادغام استیکینگ در آیکون شروع شد. استیکینگ از طریق والت ICONex آیکون انجام می‌شود و امکان انجام آن با لجر نانو X وجود دارد.


جزئیات و محاسبات استیکینگ ICX

پاداش استکینگ برای ICX هر سال بین 6 تا 36 درصد است که بستگی به میزان ICX گروگذاری شده دارد. هر چقدر میزان کوین‌های گروگذاشته شده بیشتر باشد، بازده سالیانه کل کمتر می‌شود. در ماه می‌ امسال، بنیاد آیکون پروتکل جدید LICX را رونمایی کرد که به آیکونیست‌ها امکان می‌دهد توکن‌های ICX گروگذاشته شده در شبکه را جابجا کنند و باز هم پاداش استیکینگ دریافت کنند.

پاداش‌های استیکینگ در شبکه آیکون مستقیماً به صورت ICX پرداخت نمی‌شوند بلکه به صورت I-Score هستند که می‌توان آنها را فوراً تبدیل به ICX کرد. وقتی ICX گرو گذاشته می‌شود، این مبالغ برای یک دوره زمانی که به آن دوره‌ی Un-staking گفته می‌شود و بین 5 تا 20 روز است بلوکه می‌شوند.


نمودار دوره un-staking برای ICX

امکان تمدید این دوره به صورت نامحدود وجود دارد و این موضوع هم به حجم ICX گرو گذاشته شده در شبکه بستگی دارد (هر چقدر ICX کمتری گرو گذاشته شود، توکن‌های شما مدت طولانی تر بلوکه می‌شوند). استیکینگ در شبکه ICX شامل رای دادن به یک نماینده P-Rep و محول کردن اختیار توکن‌های ICX شما به آن نماینده است تا بتواند درباره مباحث حاکمیتی رای داده و اظهار نظر کند. در مستندات آیکون به این کار اثبات مشارکت محول شده (DPC) گفته می‌شود.

یک نکته جالب درباره استیکینگ ICX این است که بعضی افراد مجرب آن را روش قابل اطمینانی برای نگه داشتن ارزهای دیجیتال می‌دانند. به این دلیل که در چند ماه اخیر قیمت آن ثابت و پایین باقی مانده است (و بسته به تعریفی که از باثبات داریم، می‌توان گفت در چند سال اخیر).

از آنجایی که پاداش‌های استیکینگ به صورت ICX پرداخت می‌شود، می‌توانید مطمئن باشید که یک بازده ثابت از نظر ارزش دلاری دارید و در عین حال در صورت اوج گرفتن بازار باز هم به سود می‌رسید. در حال حاضر پاداش سالیانه استیکینگ ICX حدود 13 درصد است.

تحلیل قیمت ICX

ICX تاریخچه قیمتی نسبتاً قابل پیش بینی دارد. در اواخر سال 2017 ICX با قیمت حدود 40 سنت (4 برابر نرخ ICO) وارد بازار شد و در اوایل سال 2018 قیمت آن به حدود 13 دلار رسید.

تاریخچه قیمت ارز دیجیتال ICX

در ماه‌های بعد قیمت ICX دچار ریزش شده و تا اواخر سال 2019 به حدود 10 سنت رسید. اما در فوریه سال 2020 قیمت آن رشد پیدا کرد و به 50 سنت رسید و از آن زمان بین 20 تا 40 سنت رشد داشته است.

ثبت ICX در اکسچنج‌های مختلف

در حال حاضر ICX در چندین اکسچنج مشهور از جمله بایننس، هووبی، کراکن و OKEx قابل معامله است. به نظر می‌رسد که حجم نقدینگی این توکن بین 10 جفت ارز برتر به صورت یکنواخت توزیع شده است.


Register at Binance and Buy ICX

حجم معاملات روزانه ICX با توجه به این که این توکن از نوع قابل استفاده در فرایند استیکینگ است، بسیار مناسب است. از ماه می امسال امکان خرید مستقیم ICX با ارز فیات از طریق Simplex و با داشتن کارت اعتباری یا بدهی (برای کاربران خارجی) فراهم شد.

والت‌های ICX

اگر قصد ذخیره ICX به صورت امن را داشته باشید متأسفانه گزینه‌های محدودی دارید. تنها والت‌های شخص ثالثی که از ICX پشتیبانی می‌کنند والت موبایلی تراست و والت سخت‌افزاری لجر نانو X هستند.

 

والت ICX آیکون، ICONex

نکته قابل توجه و مفید این فرایند این است که می‌توانید از والت سخت‌افزاری لجر برای استیکینگ ICX هم استفاده کنید. آیکون والت مخصوصی به نام ICONex دارد که به صورت افزونه گوگل کروم و یک اپلیکیشن موبایلی برای اندروید و iOS طراحی شده و در دسترس است. در هر دو مدل از فرایند استیکینگ پشتیبانی می‌شود. لازم به ذکر است که امکان ذخیره کردن توکن‌های اتریوم هم در ICONex وجود دارد.

نقشه راه آیکون

با وجود افت قیمت ICX، تیم توسعه آیکون همواره در پشت صحنه سخت مشغول توسعه و پیشبرد این پروژه بوده است. بنیاد آیکون از نظر حفظ آگاهی اعضای جامعه آیکون درباره تغییرات نقشه راه و دستاوردهای این پروژه در شبکه Medium خیلی خوب عمل کرده است.


نقشه راه شبکه آیکون برای سال 2020

در فوریه 2020 نقشه راه آیکون برای این سال منتشر شد و کاربران هر ماه در جریان پیشرفت این نقشه راه قرار گرفتند. در مطلب مربوط به ماه فوریه چهار موضوع کلیدی تشریح شدند: ارتقای شبکه، ارتقای قابلیت‌های اپن سورس، آپدیت‌های سیستم حاکمیتی و پیاده سازی BTP و یک زنجیره جانبی.

توسعه اپن سورس آیکون

در ماه مارس، آیکون با فراهم کردن امکان توسعه ICONex و ICON Tracker برای یک شرکت فین‌تک و بلاک‌چین کره‌ای به نام VELIC یک گام به اپن سورس کردن این پروژه نزدیک تر شد. همانطور که قبلاً اشاره شده بود، ICONex والت آیکون است.

VELIC تبدیل به یکی از توسعه دهندگان شبکه آیکون شد.

ICON Tracker هم بلاک‌چین اکسپلورر آیکون است. به گفته بنیاد آیکون این تغییر بیشتر برای متمرکز شدن ICONLOOP بر توسعه و پذیرش سایر تکنولوژی‌های آیکون مثل MyID و DID صورت گرفته است.

توسعه شبکه آیکون

تیم توسعه آیکون برای ارتقای این پروژه در ماه آوریل از مکانیزم اجماع جدیدی موسوم به LFT2 رونمایی کرد. LFT2 که هم اکنون در دست توسعه است یک نسخه کارآمدتر از مکانیزم فعلی آیکون محسوب می‌شود.


توضیحی تکنیکی از مکانیزم اجماع LFT2 آیکون

LFT2 پس از پیاده سازی سه کار انجام می‌دهد: افزایش TPS شبکه آیکون، ارتقای کارایی قراردادهای هوشمندی که در شبکه ساخته می‌شوند و افزایش سطح امنیت شبکه. لازم به ذکر است که مؤسسه تحقیقاتی KAIST در کره کار بررسی LFT2 را انجام داده است.

توسعه حاکمیتی آیکون

برای ارتقای مدل حاکمیتی آیکون در ماه‌های آوریل و می‌ اصلاحاتی در آن صورت گرفتند. مهم ترین این تغییرات معرفی طرح محول کردن نمایندگی P-Rep و تغییری در مکانیزم توزیع پاداش بلاک‌ها بودند.


تغییرات پاداش بلاک‌های آیکون

مهم ترین ویژگی طرح محول کردن نمایندگی P-Rep این است که بنیاد آیکون مبلغی از وجوه موجود در خزانه ICX را به اعضایی از شبکه اهدا می‌کند که نقش فعالی در ساختن، توسعه شبکه و یا بازاریابی داشته باشند.

پاداش بلاک‌ها هم به صورتی تغییر کردند که پاداش به دست آمده از هر بلاک با نسبت 17.5 به 82.5 بین اعتبارسنج/ رای دهنده تخصیص پیدا می‌کند که این نسبت قبلاً 36 به 65 بود. این تغییر با هدف انگیزه دادن به رای دهنده‌ها ایجاد شده است.

توسعه BTP و زنجیره جانبی آیکون

BTP در اواخر ماه می‌ معرفی شد و در ابتدای مقاله درباره طرز کار سیستم داخلی آن صحبت کردیم. با این وجود هنوز زنجیره جانبی آن پیاده سازی نشده اما در چند ماه اخیر اطلاعاتی درباره آن منتشر شد. این سیستم به نوعی مثل ماشین مجازی جاوا (JVM) کار می‌کند و به توسعه دهنده‌ها برای ساختن قراردادهای هوشمند انگیزه می‌دهد.

هدف زنجیره جانبی افزایش سطح مقیاس پذیری و فراهم کردن امکان تمرکز بر پردازش تراکنش‌ها و تعامل پذیری بلاک‌چین‌ها توسط loopchain آیکون است. هر چند زنجیره جانبی هم در نهایت به زنجیره اصلی وابسته است اما زنجیره جانبی ساختار حاکمیتی و انگیزشی خاص خود را دارد.

توسعه آینده آیکون

نقشه راه بلندمدت آیکون در وبسایت ICON Foundation قابل مشاهده است و می‌توان آن را به سه بخش تقسیم کرد: بلاک‌چین، بخش حاکمیتی و بخش سرویس‌ها. کنار هر یک از این سه بخش یک آیکون قرار دارد که نشان می‌دهد آیا اجرای آن تکمیل شده، در حال حاضر بهینه سازی شده یا اینکه در مرحله تحقیق و یا توسعه قرار دارد.

عداد نقاط عطف آیکون بسیار زیاد است و نمی‌توان همه آنها را در اینجا نام برد اما مهم ترین آنها آپدیت جدیدی درباره استاندارد توکن‌های تعویض ناپذیر آیکون به نام IRC-3 است که اولین بار در سال 2018 معرفی شد. توکن‌های IRC-3 که معادل توکن‌های ERC-721 شبکه اتریوم هستند، به کاربران امکان می‌دهند آیتم‌های قابل جمع آوری و کلکسیون سازی بسازند و در نهایت دارایی‌های دنیای واقعی را در بلاک‌چین آیکون توکنیزه می‌کند.

دیدگاه ما نسبت به آیکون و ICX

بدون شک آیکون یکی از بزرگترین پروژه‌های حوزه ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. هر چند افراد و تیم‌هایی که روی آیکون کار می‌کنند چهره‌های قابل اعتمادی هستند اما گستردگی و قابل درک نبودن حوزه پروژه باعث شده درک و توضیح یا حتی قرار گرفتن در جریان پیشرفت آن سخت باشد.


آیکون در یک نگاه کلی

به نظر می‌رسد که اخیراً ICONLOOP تغییرات و اصلاحات چشمگیری داشته که حرکت خیلی خوبی است اما این پروژه با چنان سرعتی پیش می‌رود که شاید فقط چند نفری که ارتباط نزدیکی با پروژه دارند بتوانند توضیحات کاملی از آن برای شما ارائه کنند. ما در این مطلب فقط یک بررسی سطحی کلی از پروژه انجام دادیم.

عدم شفافیت آیکون

در این مقاله درباره مشکلات موجود از نظر فقدان شفافیت و اطلاع رسانی ضعیف درباره پروژه بخصوص اصطلاحات به کار رفته در مقاله سفید اولیه آن صحبت شده است.

از آن زمان به بعد بنیاد آیکون تلاش‌های چشمگیری برای شفاف سازی درباره شبکه آیکون انجام داده است. از جمله مقاله‌های زرد مختلفی که درباره این بلاک‌چین به خصوص مکانیزم اجماع، ساختار حاکمیتی و ساختار انگیزشی آن ارائه شده است.

با این حال به نظر می‌رسد که بخش قابل توجهی از مستندات موجود برای افراد مبتدی بیش از حد فنی و تکنیکی هستند و اصطلاحات متناقض مورد استفاده در داکیومنت‌های حساس پروژه چه در گذشته و چه در حال باعث شده درک طرز کار شبکه آیکون بسیار سخت شود.

هر چند این کار عمدی نبوده اما پیامد آن ایجاد پروژه‌ای است که چیزی جزء مجموعه‌ای عظیم از کدهای کامپیوتری نیست. در عین حال، حضور دائم مین کیم و مصاحبه‌های همیشگی او به درک آنچه در ماه‌های اخیر در پشت صحنه پروژه در جریان بوده اند کمک می‌کند.

مشکلات حاکمیتی و اجماع آیکون

مشکلات مختلفی درباره مکانیزم اجماع و ساختار حاکمیتی آیکون وجود دارد. بدیهی ترین مشکل این است که در سیستمی با شرایط 1 رای = 1 ICX، اشخاصی که بیشترین میزان ICX را داشته باشند بیشترین سهم را در کنترل شبکه دارند.

مهم نیست که برای این مکانیزم اجماع از چه کلمات و اصطلاحاتی استفاده شود چون باز هم این سیستم به نوعی یک سیستم "پرداخت برای پرداخت" است که اساساً از همان ابتدا در آن تقلب شده چون حجم عظیمی از توکن‌ها در اختیار بازیگران مهم شبکه آیکون قرار دارد از جمله ICONLOOP و ICON Foundation.


برترین 5 P-Rep در سیستم حاکمیتی آیکون

همچنین آیکون تفاوت زیادی با یک سازمان غیرمتمرکز مستقل دارد. مین کیم هم به این موضوع اعتراف و اعلام کرده که این پروژه به تدریج در اختیار اعضای جامعه آیکون قرار می‌گیرد.

ظاهراً تا آن زمان حرف نهایی را ICON Foundation و از طریق ICONLOOP می‌زند که اصلاحات مختلف را به صورت مستقل پیاده سازی می‌کند چون سایر آیکونیست‌ها فقط می‌توانند پیشنهادات خودشان را برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز ارسال کنند که این پیشنهادات هم توسط ICONLOOP بررسی می‌شود.

حتی اگر اعضای جامعه آیکون نقش بیشتری برای انتخاب عناصر مهم این بلاک‌چین داشته باشند، باز هم بنیاد آیکون و سایر طرف‌های وابسته تأثیر چشمگیری بر نتایج رای گیری دارند.

بلاک‌چین با ارز دیجیتال تفاوت دارد

در مباحث مختلفی که در حوزه کریپتو انجام می‌شود، معمولاً بلاک‌چین و ارز دیجیتال یک مفهوم تلقی می‌شود. واقعیت این است که کشوری مثل چین در حال توسعه بلاک‌چین خودش است که تأثیری در افزایش میزان پذیرش و کاربرد ارزهای دیجیتال ندارد. در واقع آزمایشات چین برای بلاک‌چین بیشتر یک توسعه منفی تلقی می‌شود تا مثبت!

استفاده از بلاک‌چین توسط دولت چین می‌تواند به تقویت دیکتاتوری این دولت منجر شود.

به نظر می‌رسد که آیکون هم از این نظر روی یک خط باریک حرکت می‌کند. همانطور که قبلاً اشاره شد، آیکون یک سیستم شناسه بلاک‌چین مخصوص طراحی می‌کند. چنین سیستمی می‌تواند به سرعت از یک سیستم مثبت و خوب به یک سیستم بد تبدیل شود.

بعلاوه، پروتکل تعامل پذیری BTP نه خصوصی و نه بی نیاز به اعتماد است. این سیستم را با سیستمی مثل RenVM مقایسه کنید که امکان تعامل پذیری بی نیاز به اعتماد بین بلاک‌چین را فراهم می‌کند.

گرچه در حال حاضر این تعامل پذیری به چند بلاک‌چین خاص محدود است اما به مرور تعداد بلاک‌چین‌های پشتیبانی شده بیشتر می‌شود و ممکن است در نهایت از پروژه‌هایی خارج از حوزه ارزهای دیجیتال هم پشتیبانی شود.

نتیجه گیری

به غیر از دغدغه‌ها و نگرانی‌های ذکر شده، به نظر می‌رسد که آیکون با قدرت به مسیرش ادامه می‌دهد. امسال توسعه این پروژه به صورت بی وقفه انجام شد و هیچ نشانه‌ای از توقف پیشرفت آن مشاهده نمی‌شود. مهم تر اینکه، آیکون سعی دارد با نهادهایی خارج از کره و آسیا هم همکاری کند.

حتی موضوعات ساده‌ای مثل ثبت توکن در اکسچنج‌های جدید نقش چشمگیری در ورود پروژه به عرصه‌های بین المللی دارد. هر چند هنوز راهی طولانی در پیش است اما آیکون قدرت و استقامتش برای دستیابی به اهداف خودش را نشان داده است.

اینکه آیا آیکون هم می‌تواند مثل اتریوم و سایر رقبایی که در سال‌های پیش رو ظهور می‌کنند موفق ظاهر شود یا خیر، فقط با گذشت زمان ثابت خواهد شد.

 

 

 

موارد مرتبط