معرفی ارزها

چهارشنبه, 21 مهر 1400 22:58

معرفی ارز مینا MINA

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

به لطف گسترش میزان استفاده از اتریوم، به ویژه پروتکل‌های لایه 2 در ماه‌های پیش رو شاهد گسترش محبوبیت فناوری‌های "دانش صفر" خواهیم بود.

وقتی به دنبال افزایش بازگشت سرمایه باشید، سرمایه گذاری روی ICOهای امیدبخش می‌تواند یک استراتژی مؤثر و کارآمد باشد. در این ICOها می‌توانید قبل از لیست شدن کوین یا توکن‌های جدید در اکسچنج‌ها آن‌ها را بخرید که معمولاً در این حالت با تخفیف فروخته می‌شوند.

مشکل اینجاست که اکثر ICOها خیلی خوب نیستند و ICOهای خوب هم تقاضای بسیار زیادی دارند به حدی که معمولاً خیلی زود به پایان می‌رسند. یکی از ICOهایی که مدتهاست عده زیادی منتظر آن هستند، مربوط به توکن بومی پروتکل مینا یعنی توکن Mina است.

سرمایه گذارانی که موفق به خرید این توکن شدند همین حالا هم به بازگشت سرمایه 10 تا 20 برابر رسیده اند اما برای افرادی که به پروتکل MINA چشم دارند، پول همه چیز نیست!

امروز با شما درباره سبک ترین بلاک‌چین جهان صحبت می‌کنیم و یک نقد و بررسی کامل بر آن خواهیم داشت

مینا پروتکل چیست؟

مینا پروتکل توسط دو دانشمند علوم کامپیوتر یعنی ایوان شاپیرو و ایزاک مکلر ساخته شده است.

ایوان و ایزاک از زمان دبیرستان دوست هم بودند و از سال 2011 وارد عرصه بلاک‌چین شدند. ایوان در یک مصاحبه اعلام کرده بود که این دو تا دوره صعود ارزهای دیجیتال در سال 2017 این بازار را جدی نمی‌گرفتند تا اینکه پس از سقوط بازار متوجه شدند که همه ارزهای دیجیتال بازار یک نقص مشابه دارند.

همانطور که در جریان هستید، هر ارز دیجیتال یک بلاک‌چین دارد که تاریخچه تراکنش‌های آن ارز بر روی آن ذخیره می‌شود. هر بلاک از این زنجیره ویژگی‌های مشخصی داشته و همواره بلاک‌های جدیدی در حال تولید هستند.

مثلاً اندازه بلاک در بلاک‌چین بیت‌کوین 1 مگابایت است و هر 10 دقیقه یک بار یک بلاک جدید ایجاد می‌شود. هر زمان بلاک جدیدی به بلاک‌چین بیت‌کوین اضافه می‌شود، اندازه بلاک‌چین بیت‌کوین 1 مگابایت بیشتر می‌شود.

ماینرهای بیت‌کوین باید تاریخچه بلاک‌چین بیت‌کوین را ذخیره کنند تا مطمئن شوند که تراکنش‌ها را درست پردازش کرده و به پاداش می‌رسند. نودهای بیت‌کوین با حفظ یک نسخه به روز از بلاک‌چین این شبکه، به ارتقای امنیت آن کمک می‌کنند.

گرچه نودهای بیت‌کوین صرفاً برای انجام این کار پاداش کسب نمی‌کنند اما خیلی از شرکت‌هایی که بیت‌کوین پذیرفته یا آن را نگه می‌دارند، برای ارتقای امنیت آن یک نود کامل را اداره می‌کنند و بخش عمده‌ای از امنیت بیت‌کوین توسط همین نودها ایجاد می‌شود.

با رشد و افزایش حجم بلاک‌چین ذخیره کردن کل تاریخچه بیت‌کوین برای نودها و ماینرهای این بلاک‌چین سخت تر می‌شود. در حال حاضر اندازه حجم بلاک‌چین بیت‌کوین حدود 350 گیگابایت است.

ایوان و ایزاک معتقدند که به زودی بلاک‌چین‌هایی مثل بیت‌کوین به اندازه‌ای بزرگ می‌شود که تعداد کمی از ماینرها توانایی ذخیره تاریخچه تراکنش‌ها را خواهند داشت. این متمرکز شدن تدریجی باعث می‌شود که ارزهای دیجیتال در برابر حمله و دستکاری آسیب پذیر شوند.

به این ترتیب ارزهای دیجیتال به قدری متمرکز خواهند شد که تفاوت چندانی با سیستم اقتصاد امروزی ندارند. وقتی ایزاک در حال مطالعه در زمینه ارزهای دیجیتال بود، استفاده از فناوری دانش صفر برای فشرده کردن اندازه بلاک‌چین در حد چند توئیت مطرح شده بود.

وقتی ایزاک متوجه شد که راهکار مشکل متمرکز شدن بیت‌کوین را پیدا کرده، به همراه ایوان در سال 2017 یک شرکت نرم‌افزاری به نام O(1) Labs در سانفرانسیسکو تأسیس کرد تا پروتکل کودا را بسازد.

پس از شکایت یک توسعه دهنده سازمانی بلاک‌چین به اسم R3 از این نام به دلیل شباهت زیاد آن به بلاک‌چین کودای این شرکت، در سپتامبر 2020 نام آن به مینا پروتکل تغییر یافت.

گرچه O(1) Labs پروتکل مینا را توسعه داده و از آن نگهداری می‌کند، اما مالک اصلی آن بنیاد مینا است، یک سازمان غیرانتفاعی در جزایر کیمن که فوریه امسال با مینا شروع به همکاری کرد.

مین نت مینا در اواسط ماه مارس یعنی پس از حدود سه ساله توسعه با حمایت مالی بزرگترین شرکت‌های سرمایه گذاری خطرپذیر از جمله Multicoin Capital، Polychain Capital و Coinbase Ventures رونمایی شد.

بنیاد مینا ICO این توکن را در آوریل برگزار کرد و ICO توکن MINA در ماه آوریل برگزار شده و معاملات آن در انتهای ماه می‌ شروع شد.

در ادامه مطلب دوباره به توکن مینا برمی گردیم اما اول نگاهی به طرز کار پروتکل مینا خواهیم داشت.

فناوری مینا پروتکل

مینا پروتکل یک بلاک‌چین ارز دیجیتال سازگار با قراردادهای هوشمند و مبتنی بر مکانیزم اثبات سهام است. این پروتکل طوری طراحی شده که اندازه بلاک‌چین آن همیشه 22 کیلوبایت باشد.

انجام این کار به لطف استفاده از سوئیچ اثبات دانش صفر میسر شده که با همراهی Silvio Micali استاد دانشگاه MIT و بنیانگذار الگورند ابداع شد.

اثبات دانش صفر به اثبات کردن یک موضوع بدون نیاز به در اختیار داشتن اطلاعاتی برای پشتیبانی از اثبات آن کمک می‌کند.

برای ساده تر شدن درک این موضوع، از یک مثال ساده استفاده می‌کنیم. فرض کنید که در حیاط منزل خودتان یک قطعه طلای مدفون شده پیدا می‌کنید و می‌خواهید این موضوع را به اطلاع دوستانتان برسانید. از آنجایی که احتمال می‌دهید دوستانتان درباره این موضوع دچار تردید شوند، نیاز به راهی برای اثبات آن دارید.

برای انجام این کار دو راه دارید: یا می‌توانید قطعه طلای پیدا شده را پیش دوستتان ببرید و به او نشان دهید یا اینکه یک عکس از آن بگیرید و برای دوستتان بفرستید.

در دنیای ارزهای دیجیتال، روش اول مثل دانلود کل تاریخچه بلاک‌چین یک ارز دیجیتال است. این روش سخت است، بهره وری کمی دارد و مقیاس پذیری آن بشدت سخت است چون مثل این است که این قطعه طلای سنگین را پیش یک به یک دوستانتان ببرید که انجام این کار زمان زیادی می‌برد.

همچنین در دنیای ارزهای دیجیتال، عکس گرفتن از طلای کشف شده مثل گرفتن یک اسنپ شات از تاریخچه تراکنش‌های بلاک‌چین است که انجام آن راحت است و به راحتی افزایش مقیاس پیدا می‌کند. چون شما به جای خود طلا عکس آن را پیش دوستتان می‌برید در نتیجه راحت تر می‌توانید آن را به دوستانتان نمایش دهید.

مینا پروتکل هم این ایده را با استفاده از سیستمی موسوم به اثبات دانش صفر بازگشتی به سطح جدیدی رسانده است.

در این روش به جای تبدیل کردن هر تراکنش و بلاک به یک اسنپ شات 22 کیلوبایتی، هر تراکنش و بلاک اضافه شده، تبدیل به عضوی از همان اسنپ شات 22 کیلوبایتی قبلی می‌شود.

برای توضیح بهتر این موضوع از همان مثال قبلی استفاده می‌کنیم. فرض کنید که پس از پیدا کردن طلا در حیاط منزلتان، حس می‌کنید که احتمالاً در ملک شما پول بیشتری نهفته است. در نتیجه شروع به کندن حیاط می‌کنید و به یک جعبه کوچک حاوی تعدادی الماس می‌رسید.

حالا می‌خواهید به دوستتان درباره این جعبه هم اطلاع بدهید. برای اینکه دوستتان هر دو گنج مکشوف شما را ببیند، تصمیم می‌گیرید که از هر دوی آنها با هم عکس بگیرید اما مشکل اینجاست که قطعه طلای شما در برابر جعبه الماس‌ها بیش از حد بزرگ است و اگر از این دو کنار هم عکس بگیرید، جعبه الماس قابل مشاهده نخواهد بود. بعلاوه به دلیل خطر گم شدن الماس‌ها مایل نیستید که جعبه الماس را به صورت حضوری پیش دوستانتان ببرید.

برای راحت شدن کار، یک عکس از جعبه الماس‌ها می‌گیرید، آن را کنار عکس طلا قرار می‌دهید و بعد از هر دو عکس می‌گیرید؛ به این ترتیب فقط نیاز به جابجایی یک عکس خواهید داشت.

طرز کار اثبات دانش صفر بازگشتی به طور ساده به همین شکل است اما در اینجا به این مجموعه عکس‌ها، یک مجموعه اثبات می‌گوییم.

نکته مهم این است که در دنیای ارزهای دیجیتال اثبات دانش صفر کاملاً با عکس‌های مثال ما یکی نیست چون این پروتکل هیچ داده‌ای را آشکا نمی‌کند.

به همین دلیل در کوین‌های پیگرد گریز که متمرکز بر حفظ حریم خصوصی کاربران هستند، از اثبات دانش صفر استفاده می‌شود و بلاک‌چین مینا هم با وجود اضافه شدن داده‌های جدید به آن، باز هم 22 کیلوبایت حجم خواهد داشت.

مسلماً برای ایجاد این اثبات دانش صفر نیاز به کارهای خاصی وجود دارد و باید فرایندی برای گرفتن این اسنپ شات‌ها وجود داشته باشد... به این ترتیب به معماری بلاک‌چین مینا می‌رسیم.

معماری پروتکل مینا

در بلاک‌چین مینا سه جنبه عضو وجود دارد: اعتبارسنج، تولیدکننده بلاک و اسنارکرها (snarker).

اعتبارسنج‌ها با نگه داری از این اثبات‌های 22 کیلوبایتی، به حفظ امنیت بلاک‌چین مینا کمک می‌کنند. به دلیل حجم بسیار پایین این اسنپ شات‌ها، دانلود آنها بسیار راحت است در نتیجه همه می‌توانند به عنوان یک اعتبارسنج در این پروتکل فعالیت کنند.

تولیدکننده‌های بلاک در بلاک‌چین مینا شبیه به ماینرهای بیت‌کوین هستند. این افراد بلاک‌های حاوی تراکنش را تولید کرده و از کارمزد تراکنش و پاداش‌های بلاک توکن مینا جمع آوری می‌کنند. تولیدکنندگان بلاک در بلاک‌چین مینا تنها وضعیت کنونی بلاک‌چین را ذخیره می‌کنند و یک اسنپ شات (تصویر لحظه‌ای) از این وضعیت را برای اعتبارسنج‌ها ارسال می‌کنند.

همچنین مینا به جای اثبات کار از مکانیزم اجماع اثبات سهام استفاده می‌کند. در واقع مکانیزم اثبات سهام مینا، یک مدل بهبود یافته از پروتکل اثبات سهامی Ouroboros کاردانو است که باعث می‌شود محدودیتی از نظر تعداد تولیدکنندگان بلاک که امکان پیوستن به این بلاک‌چین را دارند، وجود نداشته باشد.

علاوه بر این، برای تبدیل شدن به تولیدکننده بلاک در مینا محدودیتی از نظر حداقل استیک وجود ندارد و در صورت رفتار نادرست، جریمه و مصادره موجودی در کار نیست.

تولیدکننده‌های بلاک بر اساس میزان توکن مینایی که در مقایسه با سایر اعضاء استیک می‌کنند، پاداش دریافت می‌کنند و همه می‌توانند توکن مینا را به تولیدکننده‌های بلاک محول کنند تا درصدی از پاداش‌های بلاک را دریافت کنند.

اسنارکرها هم در این پروتکل اشخاصی هستند که مأموریت اسنپ شات گرفتن از همه تراکنش‌های این بلاک‌چین را دارند. این افراد برای انجام این کار نیازی به استیک کردن توکن مینا ندارند.

لازم به ذکر است که تولیدکننده‌های بلاک، در ازای انجام این کار مقداری از پاداش بلاک خودشان را به اسنارکرها پرداخت می‌کنند و چند اسنارکر می‌توانند برای یک اسنپ شات در بازاری به اسم Snarked Place پیشنهاد قیمت ثبت کنند.

اسنارکرها می‌توانند به صورت موازی هم از تراکنش‌ها اسنپ شات بگیرند و نیازی نیست که اسنپ شاتشان بلافاصله وارد بلاک جاری شود. دلیل انجام این کار به مسائل رمزنگاری مرتبط است که توضیح آن پیچیده و فراتر از مقاله است.

با وجود این پیچیدگی‌های داخلی، تراکنش‌های مینا تفاوت خاصی با تراکنش‌های بیت‌کوین ندارند. وقتی یک تراکنش در شبکه مینا انجام می‌شود، وارد مخزن تراکنش‌های در حال اجرا شده و بر اساس میزان کارمزد، توسط تولیدکنندگان بلاک انتخاب می‌شود.

اگر کارمزد تراکنش خیلی کم باشد، تراکنش وارد هیچ بلاکی نمی‌شود. وقتی تولیدکننده بلاک تراکنش مورد نظرش برای درج کردن در یک بلاک را انتخاب کرد، اسنارکرها از این تراکنش‌ها اسنپ شات گرفته و پیشنهاد می‌دهند تا اسنپ شاتشان توسط یک بلاک ساز انتخاب شود.

تولیدکننده بلاک پس از انتخاب اسنارکری که بهترین قیمت را پیشنهاد داده باشد، از همه اسنپ شات‌های تراکنش‌ها در بلاک خودش یک اسنپ شات می‌گیرد. سپس یک اسنپ شات از وضعیت جاری بلاک‌چین گفته و آن را برای اعتبارسنج‌ها ارسال می‌کند تا آن را بررسی و تأیید کنند.

این فناوری پیشرفته به پروتکل مینا امکان داده که کارهای خاصی انجام دهد مثل اثبات بالا بودن امتیاز اعتباری یک کاربر برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز بدون اینکه نیازی به افشای هویت یا امتیاز اعتباری آن داشته باشد.

علاوه بر این، پروتکل مینا بر خلاف سایر بلاک‌چین‌ها نیازی به اوراکل داده ندارد و می‌تواند از داده‌های مورد نظر روی چند سایت یک اسنپ شات بگیرد.

بعلاوه پروتکل مینا در تلاش است تا حساب‌های ایمیل را تبدیل به اسنپ شات اثبات دانش صفر کند یعنی اینکه می‌توانید بدون اعلام ایمیل آدرس خودتان، به هر اپلیکیشن دلخواهی با ایمیلتان لاگین کنید.

احتمالاً بحث ما کمی سنگین شده در نتیجه مسیر بحث را تغییر داده و در ادامه به اقتصاد این توکن و پرایس اکشن آن می‌پردازیم.

اقتصاد توکن مینا

MINA توکن بومی پروتکل مینا است و از آن برای استیک کردن استفاده می‌شود و در آینده برای حاکمیت در پروتکل مینا از آن استفاده خواهد شد.

تولید اولیه MINA، یک میلیارد توکن بوده و فاقد حداکثر نرخ تولید است.

نرخ تورم سالیانه مینا 12 درصد است و پس از دو سال به 7 درصد کاهش پیدا می‌کند. احتمال کاهش این نرخ تورم بر اساس رأی جامعه حاکمیتی مینا وجود دارد.

حدود 20 درصد از موجودی اولیه مینا طی سه دور جذب سرمایه به سرمایه گذاران خصوصی فروخته شد. قیمت مینا در این دوره از 7 سنت به 15 سنت افزایش یافت و در این طرح مبلغی نزدیک به 30 میلیون دلار جمع آوری شد.

در مجموع 6 درصد این موجودی به بنیاد مینا تعلق دارد، 7.5 درصد به  Labs تعلق یافت و بیش از 23 درصد آن به بنیانگذاران و تیم اولیه پروژه اختصاص یافت. 34 درصد از موجودی اولیه مینا هم برای طرح‌های مختلف انگیزه دهی به اعضای اجتماع کاربران تعلق یافت و فقط 7.5 درصد از آن طی یک ICO در Coinlist به فروش گذاشته شد. این ICO که در آن توکن مینا به مبلغ 25 سنت فروخته شد، مجموعاً موجب جذب 18.7 میلیون دلار سرمایه دیگر شد.

درصد تخصیص مینا بر اساس برنامه‌های زمانی مختلف تغییر می‌کند که در ادامه آن را مشاهده می‌کنید.

لازم به ذکر است که توکن‌های تخصیص یافته به تیم بنیاد مینا و Labs هم اساساً در دسترس و قابل استفاده است.

تحلیل قیمت مینا

با توجه به زمانبندی واگذاری MINA و نرخ تورم پایه آن، می‌توان گفت که نرخ تورم سالیانه این توکن در حدود 300 درصد است. این یعنی فشار عرضه این توکن زیاد است و طبق اصل عرضه و تقاضا، اگر عرضه بیشتر از تقاضا باشد، قیمت کالا کاهش پیدا می‌کند.

این شرایط برای مینا هم برقرار بوده؛ به خصوص با توجه به شکست ماه می‌ بازار کریپتو. قیمت مینا به عنوان یک آلت کوین وابستگی زیادی به بیت‌کوین دارد و همه ما در جریان هستیم که اخیراً بیت‌کوین اوج گرفت.

در مجموع پیش بینی می‌شود که با برگشتن بازار به روزهای اوج، شرایط پروتکل مینا هم بهتر شود به سه دلیل: اول اینکه ارزش بازار مینا نسبتاً کم است و این یعنی بالا رفتن قیمت آن نسبت به سایر ارزهای دیجیتال نیاز به جذب سرمایه زیادی ندارد.

دوم اینکه احتمال لیست شدن این توکن در اکسچنج‌های معتبرتر به ویژه کوین بیس زیاد است.

همانطور که قبلاً اشاره شد، Coinbase Ventures پشتوانه پروتکل مینا است و این یکی از ویژگی‌های مشترک بسیاری از ارزهای دیجیتال در کوین بیس است.

دلیل سوم، مربوط به رابطه مینا با اتریوم است. لازم به ذکر است که ویتالیک بوترین بنیانگذار اتریوم از طرفداران تکنولوژی‌های دانش صفر است چون به افزایش مقیاس اتریوم کمک می‌کنند.

در نتیجه جای تعجب نیست که بنیاد مینا و بنیاد اتریوم فوریه امسال شروع به همکاری کردند. این دو قصد دارند که با کمک هم امکان استفاده از فناوری مینا را بر روی اتریوم فراهم کنند و به زودی شاهد همکاری‌های جالبی از سمت این دو بلاک‌چین خواهیم بود.

به احتمال زیاد این همکاری در همکاری ماه آوریل مینا با یکی از پروتکل‌های اقتصاد غیرمتمرکز در اتریوم تأثیرگذار بوده است. این همکاری باعث شد که امکان دریافت وام‌های کوین DAI با وثیقه کمتر از مبلغ لازم فراهم شود که این کار با ارائه یک اثبات دانش صفر از امتیاز اعتباری کاربران انجام می‌شود.

مقیاس پذیری پروتکل مینا

جای تردید نیست که پروتکل مینا ویژگی‌های مطلوب مورد نظر را از نظر تمرکززدایی دارد اما نمی‌توان درباره مقیاس پذیری و امنیت آن هم همین دیدگاه را داشت.

اگر مطالب قبلی ما را دنبال کرده باشید، در جریان هستید که برای ارزیابی سرعت بلاک‌چین دو معیار وجود دارد یعنی تعداد تراکنش‌هایی که در هر ثانیه اجرا می‌شوند و زمان نهایی شدن تراکنش‌ها.

ایوان شاپیرو بنیانگذار پروتکل مینا در مصاحبه‌ای که اخیراً با سایت decrypt داشت درباره تعداد تراکنش‌های قابل اجرا در هر ثانیه در این بلاک‌چین صحبت کرد که به گفته او حدود 22 تراکنش در ثانیه است. به احتمال زیاد این کندی تراکنش‌ها به روش ایجاد اسنپ شات‌های اثبات دانش صفر ارتباط دارد.

برای ایجاد یک اثبات دانش صفر نیاز به قدرت پردازشی زیادی هست که اجرای آن برای یک کامپیوتر معمولی حدود 30 ثانیه زمان می‌برد.

این یعنی مدت زمان اجرای هر تراکنش مینا به میزان زمان ایجاد اثبات دانش صفر آن تراکنش توسط اسنارکرها بستگی دارد.

با در نظر گرفتن فرایندهای پیشنهاد قیمت و انتخاب این پیشنهادها توسط بلاک سازها، متوجه می‌شوید که کارایی شبکه به طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

به طور خلاصه، نهایی شدن تراکنش یعنی زمانی که تراکنش تأیید شده و می‌توان آن را معتبر تلقی کرد. احتمال نهایی شدن تراکنش با اضافه شدن هر بلاک به بلاک‌چین بیشتر می‌شود.

به همین دلیل وقتی ارز دیجیتالی به یک اکسچنج واریز می‌کنید باید منتظر تأیید بمانید. هر یک تأیید متناظر با یک بلاک است.

در پروتکل مینا برای رسیدن به اطمینان 99.9 درصدی از اعتبار تراکنش، به 15 تأیید نیاز است یعنی حدود 1 ساعت که تقریباً با زمان نهایی شدن تراکنش‌های بیت‌کوین برابری می‌کند.

خوشبختانه تیم O(1) Labs اعلام کرده که در حال کار روی مسئله مقیاس پذیری است و به احتمال زیاد این مشکل در آینده نزدیک حل خواهد شد اما در رابطه با امنیت پروتکل مینا هنوز چنین صحبتی به میان نیامده است.

امنیت پروتکل مینا

گرچه مکانیزم اجماع و کد مینا توسط شرکت‌های معتبر بررسی شده‌اند اما هیچ کدام به یک سوال مهم توجه نداشتند: از آنجایی که اعتبارسنج‌ها تنها یک اثبات دانش صفر دارند و تولیدکنندگان بلاک هم فقط وضعیت کنونی بلاک‌چین را ذخیره می‌کنند، کل تاریخچه بلاک‌چین مینا کجا ذخیره می‌شود؟

به هر حال اگر مشکل مهلکی ایجاد شود، نیاز به دسترسی به کل تاریخچه بلاک‌چین وجود دارد. همین سوال در صفحه پرسش و پاسخ مینا هم مطرح شده و پاسخ ارائه شده برای آن این است که به دلیل طراحی خاص پروتکل مینا نیازی به ذخیره کل تاریخچه بلاک‌چین وجود ندارد.

اما پس از مطالعه مستندات مینا به یک عضو چهارم در پروتکل مینا برخورد کردیم یعنی نود آرشیو. همانطور که از نام نود آرشیو مشخص است، این نودها مسئول ذخیره کردن کل تاریخچه بلاک‌چین مینا هستند.

گرچه پاسخ ذکر شده در صفحه پرسش و پاسخ مینا اهمیت نودهای آرشیو را نادیده گرفته اما مستندات مینا نشان می‌دهد که نود آرشیو برای کاربردهایی که مستلزم جستجوی تاریخچه این پروتکل هستند حیاتی است.

علاوه بر این، وجود نود آرشیو در صورتی که یک رویداد فاجعه بار رخ داد و نیاز به ساختن دوباره وضعیت کنونی وجود داشته باشد، بسیار ضروری است.

به زبان ساده، اگر مشکل خیلی بزرگ و مهمی در پروتکل مینا رخ دهد، باید از این نودهای آرشیو به عنوان ذخیره کننده نسخه بکاپ استفاده شود. تعداد دقیق این نودهای آرشیو مشخص نیست اما ظاهراً این نودها کل بلاک‌چین را بر روی گوگل کلود ذخیره می‌کنند.

مسلماً پیامدهای این راهکار برای امنیت پروتکل مینا و حریم خصوصی کاربران آن مشخص است. در عین حال باید دقت داشت که توسعه دهندگان پروتکل مینا یک فناوری جدید ساخته اند و مثل هر فناوری در این راهکار جدید هم نیاز به برقراری یکسری موازنه وجود داشته است.

با در نظر گرفتن دستاوردهای پروتکل مینا و پتانسیل‌های آن، شاید بتوان این اتکا به یک سرویس ذخیره ابر را نادیده گرفت.

نتیجه گیری

گرچه مینا پروتکل سبک ترین بلاک‌چین جهان است اما مجهز به بعضی از سنگین ترین فناوری‌هایی است که در دنیای ارزهای دیجیتال مشاهده می‌شود. درک اثبات دانش صفر کار راحتی نیست؛ بعلاوه باید دقت داشت که مینا از یک نسخه پیچیده تر این فناوری استفاده می‌کند که درک آن را برای کاربران معمولی سخت تر می‌کند.

اندازه بلاک‌چین مینا 22 کیلوبایت است چون تنها یک اسنپ شات (تصویر لحظه‌ای) از کل بلاک‌چین را ذخیره می‌کند؛ از نظر عده‌ای این راهکار جادویی و اعجاب انگیز است.

حجم کوچک بلاک‌چین مینا باعث افزایش مقیاس پذیری، امنیت و تمرکززدایی آن می‌شود. هر چند در حال حاضر بلاک‌چین مینا خیلی مقیاس پذیر نیست و به نظر نمی‌رسد که ایمن باشد. حتی شاید بتوان ادعا کرد که پروتکل مینا تمرکززدایی زیادی هم ندارد.

البته این موضوع بستگی به تعریف شما از تمرکززدایی دارد. مینا تولیدکنندگان بلاک خودش را با ماینرهای بیت‌کوین و اعتبارسنج‌های آن را با نودهای بیت‌کوین مقایسه می‌کند و با توجه به این خصوصیات می‌توان آن را غیرمتمرکز تلقی کرد.

اما از طرفی نودهای آرشیو مینا هم شباهت زیادی به ماینرها و نودهای بیت‌کوین دارند. مهم تر اینکه طبق تعریف، تمرکززدایی یعنی اینکه هیچ نقطه شکست واحدی وجود ندارد و هر چقدر تعداد نقاط شکست واحد یک ارز دیجیتال کمتر باشد، این ارز دیجیتال غیرمتمرکزتر خواهد بود.

اما اگر نودهای آرشیو مینا، کل تاریخچه بلاک‌چین آن را روی سرویس گوگل کلود ذخیره می‌کنند، به این ترتیب یک نقطه شکست واحد ایجاد می‌شود. این ویژگی باعث نقض هدف کلی پروتکل مینا می‌شود که تضمین تمرکززدایی بلندمدت با کم نگه داشتن اندازه بلاک‌چین است. با توجه به این نکات شاید اندازه بلاک‌چین معضل خیلی مهمی نباشد. هزینه ذخیره داده رزبروز کمتر می‌شود، سرعت اینترنت دائماً بیشتر می‌شود و ارزهای دیجیتالی مثل سولانا استفاده از سیستم‌های ذخیره غیرمتمرکز را برای ذخیره تاریخچه بلاک‌چین خودشان شروع کرده اند.

با این وجود، نمی‌توان انکار کرد که مینا پروتکل فناوری‌های پیشرفته‌ای دارد و بدون شک قادر است در ماه‌های پیش رو تحول چشمگیری در دنیای بلاک‌چین ایجاد کند.