معرفی ارزها

یکشنبه, 12 دی 1400 06:12

توکن‌های هش ریتی Hashrate Tokens چیست

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

خلاصه

محبوبیت کلود ماینینگ کاهش یافته است؛

توکن‌های هش ریتی سعی دارند مزایایی مشابه با توکن‌های معمولی به همراه کاهش متمرکزسازی ارایه کنند.

اینکه آیا این توکن‌ها موفق به دستیابی به هدفشان خواهند شد یا خیر، تنها با گذشت زمان مشخص می‌شود.

با حاکم شدن بازار خرسی، شور و هیجان ایجاد شده برای کلود ماینینگ در سال‌های 2017/2018 فروکش کرد. حالا توکن‌های هش ریتی جان آن را می‌گیرند.

به مرور زمان ارائه دهندگان کلود ماینینگ کم فروغ تر شدند و حتی مشخص شد که بعضی از آنها طرح پونزی یا کلاهبرداری بوده اند.

این در حالیست که محبوبیت توکن‌های هش ریتی رو به افزایش است. این توکن‌های جدید فرصت‌های جدیدی برای رسیدن به اهداف نهایی کلود ماینینگ فراهم می‌کنند.

تاریخچه ای مختصر از کلود ماینینگ و توکن‌های هش ریتی

وعده اصلی کلود ماینینگ، مناسب کردن ماینینگ برای توده مردم بود. ورود به عرصه کلود ماینینگ برای سرمایه گذاران غیرحرفه ای با موانع خاصی همراه است. دسترسی به برق ارزان، خرید و راه اندازی تجهیزات و پیچیدگی فنی ماینینگ باعث شده که انجام این کار برای سرمایه گذاران شخصی سخت باشد.

در کلود ماینینگ، سرمایه گذاران با شرکت‌های ارائه دهنده این خدمات یک قرارداد امضا می‌کنند تا در ازای دریافت دستمزد در قالب بیت‌کوین یا ارزهای دیجیتال دیگر، از آنها نرخ هش اجاره کنند. خود این شرکت‌ها کار تنظیم و نگهداری از تجهیزات ماینینگ را انجام می‌دهند.

اما به مرور زمان سه مشکل مهم کلود ماینینگ مشخص شد. اولاً کاربران کلود ماینینگ دائماً قربانی کلاهبرداری می‌شدند. دوماً قراردادهای کلود ماینینگ عمدتاً گران و غیرسودآور بودند. سوماً کلود ماینینگ سرمایه کاربران را برای کل دوره قرارداد قفل می‌کرد. این یعنی کاربران راهی برای فروش این قراردادها نداشتند و گاهی اوقات باید کارمزدهای سنگین ماهیانه ای برای نگهداری این تشکیلات پرداخت کنند.

توکن‌های هش ریتی

توکن‌های هش ریتی هم شبیه به کلود ماینینگ عمل می‌کنند. در این روش هم مثل قرارداد کلود ماینینگ، پشتوانه توکن‌های هش ریتی با ماینینگ تأمین می‌شود. دارندگان توکن‌های هش ریتی بر اساس عملکرد ماینینگ، سهم خاصی از ارز دیجیتال مورد نظر دریافت می‌کنند.

اما بر خلاف کلود ماینینگ در این حالت هیچ رابطه قراردادی با یک شرکت خاص وجود ندارد بلکه یک قرارداد هوشمند کنترل و توزیع توکن‌ها را در اختیار دارد.

با توجه به اینکه برای هر توکن هش ریتی از بلاک‌چین اثبات کاری خاصی استفاده شده و قدرت پردازشی متفاوتی برای هر کدام وجود دارد، توکن‌های هش ریتی با هم تفاوت دارند.

توکن GoMining (GMT) و توکن هش ریت Standart بیت‌کوین (BTCST) هر کدام یک قدرت ماینینگ خاص را به عنوان وثیقه برای خودشان ثبت می‌کنند. این رقم برای GMT، 0.001 تراهش بر ثانیه و برای BTCST 0.1 تراهش بر ثانیه است.

شبکه ماین (Mine Network) اولین پروتکل توکن هش ریتی استاندارد غیرمتمرکز است که مشکل نقدینگی ماینرها در مالتی چین‌ها را حل می‌کند. این پروتکل میزان مشخصی از عملکرد ماینینگ یک بلاک‌چین اثبات کاری متفاوت مثل بیت‌کوین، اتریوم یا لایت کوین را به عنوان سطح استاندارد در نظر می‌گیرد.

مثلاً توکن pBTCM به عنوان توکن هش ریت استاندارد بیت کوین یا pFILM به عنوان توکن هش ریت استاندارد فایل کوین وجود دارد. EHash توکن هش ریتی است که پشتوانه نرخ هش 0.01 مگاهش بر ثانیه دارد. برای دارندگان توکن EHash به صورت خودکار و از طریق یک قرارداد هوشمند، توکن اتریوم اختصاص داده می‌شود.

ارائه فرصت‌های از دست رفته کلود ماینینگ

توکن‌های هش ریتی وعده داده اند که از مزایای کلود ماینینگ استفاده کرده و بر معایب آن غلبه کنند.

با توکن‌های هش ریتی هم مثل کلود ماینینگ، مردم می‌توانند به راحتی وارد بازار ماینینگ شوند بدون اینکه نیاز به خرید تجهیزات گران قیمت داشته باشند. بعلاوه، توکن داران از مزیت برق ارزان سایر کشورها هم بهره مند می‌شوند.

اما توکن‌های هش ریتی با استفاده از قراردادهای هوشمند، واسطه‌ها را حذف می‌کنند. به این ترتیب با این توکن‌ها امکان اجرای قرارداد به صورت مقرون به صرفه تر فراهم شده و سود بیشتری برای سرمایه گذاران فراهم می‌کنند.

بزرگترین مزیت توکن‌های هش ریتی نسبت به کلود ماینینگ بازارپذیری آنها است. خروج از قراردادهای کلود ماینینگ در دوره قرارداد کار سختی است اما سرمایه گذاران توکن‌های هش ریتی می‌توانند به راحتی در بازارهای ثانویه هش ریت‌های توکنیزه شده را خرید و فروش کنند.

می توان توکن‌های هش ریتی را در اکسچنج‌های متمرکز و غیرمتمرکز مختلفی معامله کرد. وقتی بازار ارزهای دیجیتال رونق می‌گیرد، احتمال افزایش قیمت این توکن‌ها هم وجود دارد.

توکن‌های هش ریتی هم بدون الزامات مشخص نیستند

برای یک توکن هش ریتی، دو پیش شرط مهم وجود دارد.

اولاً توکن هش ریتی باید منعکس کننده یک نرخ هش خاص، به روشی استاندارد باشد. برای دستیابی به این هدف، ماینر باید اول اثبات کند که انرژی ماینینگ مشخص شده توسط خودش را واقعاً در اختیار دارد.

علاوه بر این، نرخ هشی که قدرت ماینینگ را تولید می‌کند باید در محلی بدون ریسک از جمله ریسک‌های قانونی قرار گرفته باشد. در شرایط فعلی معمولاً این کار توسط یک شخص ثالث مثل یک استخر ماینینگ انجام می‌شود.

پیش شرط بعدی برای اینکه یک توکن هش ریتی آنطور که باید، کار کند، پذیرش آن توسط بازار است. تنها در صورتی که تعداد افراد مشخصی نقدینگی کافی را تأمین کنند امکان شکل گیری یک بازار ثانویه هش ریتی کارآمد وجود خواهد داشت. توکن‌های پرنوسان مناسب چنین کاری نیستند.

برقراری ارتباط بین اقتصاد غیرمتمرکز و ماینینگ سنتی

احتمال اینکه توکن‌های هش ریتی تبدیل به ابزار جدید کلود ماینینگ شوند، زیاد است. این توکن‌ها همه مزایای کلود ماینینگ بعلاوه بازارپذیری ثانویه و بهره وری بیشتر را دارند.

توکن‌های هش ریتی بین اقتصاد غیرمتمرکز و ماینینگ سنتی ارتباط برقرار می‌کنند اما هنوز مشخص نیست که آیا این توکن‌ها به پذیرش کافی از سمت بازار می‌رسند و آنطور که انتظار می‌رود، می‌توانند نرخ هش استانداردی تأمین کنند یا خیر.