کیف پول ها

سه شنبه, 17 مهر 1403 06:29

چگونه والت کریپتو را تنظیم و راه‌اندازی کنیم؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نکات کلیدی

  • والت‌های کریپتو شکل و فرم‌های مختلفی دارند. تنظیم و راه‌اندازی والت‌های کاستدی راحت است اما با چنین والت‌هایی، کنترل کمتری بر دارایی خودتان دارید.
  • والت‌های غیرکاستدی امکان کنترل کامل را برای کاربران فراهم می‌کنند اما در این روش خود شما مسئول حفظ امنیت کلیدها و دارایی‌های خودتان خواهید بود.
  • والت‌های سخت‌افزاری، قدرت مقاومت بیشتری در برابر هک و اکسپلویت دارند اما نسبتاً گران‌تر بوده و برای کاربران مبتدی خیلی مناسب نیستند.
  • در این مطلب شما را با انواع والت و چگونگی تنظیم و راه‌اندازی یک والت کریپتو طی چند گام ساده آشنا می‌کنیم.

مقدمه

اگر تازه وارد دنیای ارزهای دیجیتال شده‌اید، قبل از هر چیزی نیاز به یک والت کریپتو دارید. والت کریپتو، ابزاری برای ارسال، دریافت و ذخیره انواع دارایی‌های دیجیتال و رمزارزهای مختلف است. این والت‌ها اشکال مختلفی دارند که هر کدام مزایا، محدودیت‌ها و ریسک‌های خاص خودشان را دارند. در ادامه مطلب، شما را با انواع والت‌های کریپتو آشنا می‌کنیم تا بتوانید بهترین گزینه را بر اساس نیازهای خودتان انتخاب کنید.

والت‌های کاستدی

این والت‌ها که به آنها والت میزبانی شده هم گفته می‌شود، توسط یک اکسچنج کریپتو یا یک شخص ثالث دیگر مدیریت می‌شوند. با والت‌های میزبانی شده، شما کنترل کامل دارایی‌های خودتان را در اختیار ندارید و برای واریز یا برداشت ارز دیجیتال به خدمات یک شرکت متکی هستید.

مزیت اصلی این والت‌ها این است که نیازی به نگرانی درباره مدیریت کلیدهای خودتان ندارید و در صورت نیاز، می‌توانید پسوردتان را ریست کنید.

چگونه والت کاستدی را تنظیم کنیم؟

انتخاب یک پلتفرم: یک اکسچنج کریپتوی معتبر و مشهور را انتخاب کرده و قوانین آن را بررسی کنید.

ایجاد حساب: با ایمیل خودتان عضو شده و یک رمز قوی تعریف کنید.

احرازهویت: بیشتر پلتفرم‌ها برای رعایت قانون باید هویت کاربران را بررسی و تأیید کنند (طبق قانون KYC).

افزودن وجه: پس از تأیید، می‌توانید روی یک روش پرداخت کلیک کنید تا به والت خودتان ارز فیات یا کریپتو واریز کنید.

شروع معامله: حالا می‌توانید سرمایه گذاری یا معامله را شروع کنید.

والت‌های غیرکاستدی

والت‌های غیرکاستدی یا سلف کاستدی امکان کنترل کامل کلیدها و دارایی شما را توسط خودتان فراهم می‌کنند. با چنین والت‌هایی، کنترل و آزادی عمل بیشتری دارید اما مسئولیت به خاطر سپردن رمز و عبارت‌های یادآوری که از ارزهای دیجیتال شما حفاظت می‌کنند، کاملاً بر عهده خودتان قرار دارد.

در اکثر مواقع، اگر حساب شما هک شده یا امکان دسترسی به والت را از دست بدهید، راهی برای ریست کردن رمز یا بازیابی وجه ندارید. متامسک و تراست ولت جزء محبوب‌ترین والت‌های غیرکاستدی هستند.

چگونه والت غیرکاستدی را تنظیم کنیم؟

دریافت والت: اگر با موبایل کار می‌کنید، حتماً اپلیکیشن والت معتبر را از منابعی مثل اپ استور یا گوگل پلی دانلود کنید. اگر با کامپیوتر کار می‌کنید، افزونه مرورگر را از سایت رسمی دریافت کنید. ما برای مثال، متامسک را در نظر می‌گیریم.

ایجاد والت جدید: اپلیکیشن را باز کرده و گزینه ایجاد والت جدید را انتخاب کنید.

تنظیم رمز جدید: این رمز از اپلیکیشن شما در برابر دسترسی غیرمجاز حفاظت می‌کند.

پشتیبان گیری از عبارت بازیابی (seed phrase): عبارت بازیابی 12 یا 24 کلمه‌ای ارایه شده توسط اپلیکیشن را بنویسید. این عبارت را به شکل امن نگه دارید. عبارت بازیابی، برای بازیابی والت شما در صورت از دست دادن دسترسی لازم است.

اضافه کردن موجودی: روش سنتی اضافه کردن وجه به والت غیرکاستدی، انتقال ارز از یک اکسچنج مثل بایننس است. اما بعضی از والت‌ها، یکسری سرویس خاص هم برای خرید ارز با کارت بانکی دارند.

حالا والت سلفی کاستدی شما آماده استفاده است. در این مرحله می‌توانید به پلتفرم‌های دیفای مثل یونی سواپ، پنکیک سواپ و غیره متصل شوید. اما مراقب باشید، چون اتصال به سایت‌های فیشینگ یا DAppهای مخرب می‌تواند باعث از دست دادن موجودی شما شود.

قبل از اتصال والت خودتان به پلتفرم‌های وب 3 مطمئن شوید که از سرویس‌های معتبر و مجاز استفاده می‌کنید. برای کاهش سطح ریسک، می‌توانید موجودی خودتان را تقسیم کرده و از والت‌های برنر استفاده کنید.

والت‌های سخت‌افزاری

والت‌های سخت‌افزاری دستگاه‌هایی فیزیکی هستند که کلیدهای خصوصی شما را به روش آفلاین نگه داری می‌کنند. برندهای محبوبی مثل لجر و ترزور دارای قابلیت‌هایی قوی برای حفاظت از موجودی در برابر بدافزارها و هکرها هستند. اما ممکن است قیمت چنین والت‌هایی بالا بوده و کار کردن با آنها برای کاربران مبتدی چندان راحت نباشد. این والت‌ها بیشتر مناسب کاربران مجربی هستند که قصد دارند برای مدت طولانی از ارزهای خودشان نگهداری کنند و موجودی زیادی دارند.

چگونه والت سخت‌افزاری را تنظیم کنیم؟

  1. والت سخت‌افزاری را بخرید: والت سخت‌افزار لجر یا ترزور را از منابع معتبر بخرید.
  2. نصب والت نرم‌افزاری: والت نرم‌افزاری همراه (مثل لجر لایو یا ترزور سوییت) را روی کامپیوتر یا گوشی نصب کنید.
  3. وصل کردن دستگاه: والت سخت‌افزاری را با استفاده از کابل USB به کامپیوترتان وصل کنید.
  4. تنظیم پین کد: برای حفاظت از دستگاه، یک پین کد امن انتخاب کنید.
  5. پشتیبان گیری از عبارت بازیابی: دستگاه یک عبارت بازیابی ایجاد می‌کند. آن را نوشته و در محلی امن ذخیره کنید.
  6. ارسال و دریافت کریپتو: پس از تنظیم والت، می‌توانید ارسال و دریافت ارز دیجیتال را با والت سخت‌افزاری خودتان انجام دهید.

جمع بندی

با طی کردن مراحل ساده ذکر شده در این مطلب، می‌توانید ارسال، دریافت و ذخیره ارزهای دیجیتال را شروع کنید. دقت داشته باشید که مهم‌ترین کار برای حفظ امنیت در دنیای کریپتو، حفاظت از کلیدهای خصوصی خودتان و آشنایی با همه تهدیدات امنیتی موجود است.