کیف پول ها

چهارشنبه, 09 مهر 1399 00:42

آشنایی با MetaMask و طرز استفاده از آن

این مورد را ارزیابی کنید
(3 رای‌ها)

MetaMask یک افزونه مرورگر است که برای ساده تر شدن دسترسی به اکوسیستم اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز اتریوم طراحی شده است. این افزونه نقش یک والت برای نگه داشتن توکن‌های ERC-20 را هم بازی می‌کند و به کاربران امکان می‌دهد تا از طریق والت به سرویس‌های ساخته شده بر روی شبکه دسترسی پیدا کنند.

خلاصه

  • MetaMask یک پلاگین مرورگر است که نقش والت اتریوم را بازی می‌کند.
  • کاربران می‌توانند اتر و توکن‌های ERC-20 را در والت MetaMask ذخیره کنند.
  • همچنین می‌توان از این والت برای کار با اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز یا به اختصار dapp استفاده کرد.

اپلیکیشن غیرمتمرکز (dapp) محبوب CryptoKitties در دسامبر 2017 با اجرای 1.3 میلیون تراکنش بر روی بلاک‌چین اتریوم باعث بروز اختلال در آن شد اما پس از آن، تعداد کاربران در حد چند صد نفر باقی ماندند.

برای بسیاری از کاربران، استفاده از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز کار سختی است. MetaMask امیدوار است که این شرایط را تغییر دهد، موانع ورود به دنیای شگفت انگیز اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را کاهش دهد و وب غیرمتمرکز را در اختیار توده مردم قرار دهد.

MetaMask چیست؟

MetaMask (که توسط ConsenSys انکوباتور اتریوم طراحی شد) یک پلاگین مرورگر است که نقش والت اتریوم را ابزی می‌کند و مثل همه پلاگین‌های معمولی نصب می‌شود. این مرورگر پس از نصب به کاربران امکان می‌دهد اتر و سایر توکن‌های ERC-20 را ذخیره کنند تا بتوانند بر روی هر آدرس اتریوم تراکنش اجرا کنند.

کاربران می‌توانند با اتصال به Dappهای مبتنی بر اتریوم کوین‌های خودشان را در بازی‌ها خرج کنند، توکن‌ها را در اپلیکیشن‌های قمار بازی استفاده کنند و آنها را در اکسچنج‌های غیرمتمرکز معامله کنند. همچنین کاربران یک درگاه جدید برای ورود به دنیای اقتصاد غیرمتمرکز یا DeFi خواهند داشت و به اپلیکیشن‌های مختلف DeFi مثل Compound و PoolTogether دسترسی خواهند داشت.

شروع استفاده از MetaMask

دانلود از سایت : https://metamask.io

شاید در ابتدا این کار پیچیده به نظر برسد اما MetaMask از جمله والت‌ها و مرورگرهای dapp است که کار با آن بسیار ساده است و در بیشتر موارد می‌توان آن را در عرض چند دقیقه تنظیم کرد.

برای استفاده از MetaMask، نیاز به کروم یا یک مرورگر مبتنی بر موتور کرومیوم مثل Brave یا فایرفاکس خواهید داشت.

اول از همه باید افزونه Metamask را برای مرورگر خودتان دانلود کنید که بسته به نوع مرورگر می‌تواند افزونه گوگل کروم یا فایرفاکس باشد. در این راهنما از نسخه فایرفاکس استفاده شده اما مراحل کار برای سایر مرورگرها به همین صورت است.

 

 

در مرحله بعد روی دکمه Create a Wallet کلیک کنید.

 

 

حالا از شما سوال می‌شود که تمایلی به بهبود و اصلاح MetaMask دارید. اگر تمایل به انجام این کار ندارید روی No Thanks و در غیر این صورت روی I agree کلیک کنید.

 


 

در گام بعد باید یک پسورد انتخاب کنید. پسورد شما حداقل باید 8 کاراکتر طول داشته باشد. توصیه می‌کنیم از یک پسورد کاملاً منحصربفرد استفاده کنید که جای دیگری استفاده نکردید. پسوردی که شامل ترکیبی از حروف کوچک و بزرگ، اعداد و سمبل‌ها باشد.

 

 

 

 

 

Terms of Use را خوانده و قبول کنید و پس از تنظیم پسورد روی Create کلیک کنید.

بعد از این مرحله MetaMask یک عبارت پشتیبان 12 کلمه‌ای در اختیار شما قرار می‌دهد که باید آن را به همان ترتیبی که روی صفحه مشخص می‌شود یادداشت کنید. در صورتی که به هر دلیلی امکان دسترسی به کامپیوترتان را نداشته باشید، وجود این عبارت برای بازیابی والتتان ضروری است و باید آن را در امنیت کامل حفظ کنید. هر شخصی که به این عبارت 12 کلمه‌ای دسترسی داشته باشد، می‌تواند دارایی‌های شما را تحت اختیار بگیرد پس از آن مراقبت کنید و آن را در اختیار دیگران قرار ندهید.

پس از نوشتن این عبارت روی Next کلیک کنید.

 

 

در صفحه بعد با تایپ کردن این کلمات به ترتیب قبل، آنها را تایید کنید. پس از انجام کار روی Confirm کلیک کنید.

 

 

حالا فرایند تنظیم MetaMask تکمیل شد. در آخرین صفحه روی All Done کلیک کنید تا به صورت خودکار به MetaMask لاگین شوید. اگر از سیستم لاگ – اوت کردید، می‌توانید با کلیک کردن روی آیکن اضافه شده به مرورگر خودتان (که معمولاً کنار نوار آدرس قرار دارد) دوباره لاگین کنید.

 

 

حالا در تب Assets امکان دسترسی به ارزهای دیجیتال خودتان و در تب Activity امکان مشاهده تاریخچه تراکنش‌های خودتان را خواهید داشت.

ارسال تراکنش به سادگی کلیک کردن روی دکمه send، وارد کردن آدرس گیرنده و مبلغ مورد نظر و انتخاب کارمزد تراکنش است. می‌توانید کارمزد تراکنش را با استفاده از دکمه Advanced Options به صورت دستی تنظیم کنید. برای انجام این کار می‌توان از اطلاعات ETH Gas Station یا پلتفرم‌های مشابه برای انتخاب مناسب ترین قیمت گس انتخاب کرد.

پس از کلیک کردن روی Next می‌توانید در صفحه بعدی تراکنش را تایید یا رد کنید.

 

 

برای استفاده از MetaMask جهت تعامل با یک اپلیکیشن غیرمتمرکز یا قرارداد هوشمند، معمولاً نیاز به پیدا کردن دکمه Connect to Wallet یا سایر دکمه‌های مشابه در پلتفرم مورد نظرتان دارید. پس از کلیک کردن روی این گزینه، پیامی نمایش داده می‌شود و از شما سوال می‌شود که آیا قصد دارید به DApp امکان دهید به والت شما متصل شود یا خیر.

مثال زیر مربوط به Uniswap است اما برای سایر اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز هم فرایندی مشابه وجود دارد. ارتباط با یک اپلیکیشن غیرمتمرکز به این معناست که آن اپلیکیشن قادر به مشاهده آدرس‌های شماست – البته امکان دسترسی به دارایی‌های شما را نخواهد داشت.

پس از برقراری ارتباط می‌توانید با اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در تعامل باشید و از امکانات آنها استفاده کنید.

 

 

 

اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز به صورت خودکار به MetaMask متصل شده و فرایند اتصال را ساده تر می‌کنند. اگر در اپلیکیشن غیرمتمرکز نیازی به پرداخت وجود داشته باشد، یک پنجره باز می‌شود و از شما درخواست می‌کند که اجرای تراکنش از اکانت MetaMask خودتان را تایید کنید.

مزایای MetaMask

  • محبوب بودن: این پلاگین بسیار محبوب است و کاربران با استفاده از آن می‌توانند به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز مختلف دسترسی پیدا کنند.
  • ساده بودن: به جای مدیریت کلیدهای خصوصی، کاربران فقط باید لیستی از کلمات را به خاطر بسپارند و تراکنش‌ها از جانب آنها امضاء خواهند شد.
  • صرفه جویی در فضا: کاربران نیازی به دانلود بلاک‌چین اتریوم ندارند چون درخواست‌ها به نودهایی خارج از کامپیوتر کاربر ارسال می‌شوند.
  • ادغام شده: اپلیکیشن‌های غیرمتمرکزی برای کار با این پلاگین طراحی شده اند بنابراین ارسال و دریافت اتر آسان تر از قبل شده است.

معایب MetaMask

  • شخص ثالث بودن: MetaMask کلیدها را داخل مرورگر کاربر نگه می‌دارد. این روش نسبت به استفاده از والت کاغذی یا سخت افزاری امنیت کمتری دارد. در واقع کاربران در قبال راحت تر شدن کار، امنیت کمتری خواهند داشت.
  • نودهای بیرونی: این پلاگین به جای نود کامل متکی به نودهای اکسترنالی است که گاهی اوقات از کار می‌افتند و این مسئله باعث بروز اختلالاتی در MetaMask می‌شود.

گزینه‌های جایگزین

  • Parity – یک والت تحت مرورگر دیگر که امکان دسترسی به تراکنش‌های اتریوم و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را فراهم می‌کند.
  • مرورگر Mist – این مرورگر برای دسترسی به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز طراحی شده که با والت Mist (یکی از والت‌های نود کامل اتریوم) کار می‌کند.
  • MyEtherWallet – یک والت آنلاین محبوب که مبتنی بر کوین‌ها و توکن‌های اتریوم است. این والت به شما امکان می‌دهد که بدون نیاز به دانلود بلاک چین اتریوم، تراکنش اجرا کنید اما با اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز قابل ادغام نیست.

آیا می‌دانستید؟

MetaMask با والت‌های سخت‌افزاری مثل Trezor و Ledger هم قابل ادغام است و کاربران می‌توانند از این سرویس استفاده کنند در حالیکه ارزهای دیجیتال آنها در یک والت سخت‌افزاری نگهداری می‌شود.

آینده MetaMask

MetaMask از ابتدای راه اندازی امکان دسترسی آسان به حوزه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را فراهم کرده است. با ایجاد سرویس‌ها و محصولات جدید در حوزه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، تعداد کاربران هم افزایش یافته و تا فوریه 2020 تعداد این کاربران برای نسخه کروم این افزونه به یک میلیون نفر رسید.

MetaMask در سپتامبر 2020 MetaMask Mobile را برای اندروید و آیفون راه اندازی کرد که اولین اپلیکیشن گوشی هوشمند آن بود.

این اپلیکیشن به کاربران امکان می‌دهد اکانت MetaMask جدید بسازند یا با اکانت فعلی کار کنند و قابلیت‌های آن با نسخه تحت مرورگر یکسان است. با این اپلیکیشن والت توکن، key vault و امکان لاگین در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز مثل Uniswap و OpenSea هم دسترسی خواهند داشت.

 

این مقاله صرفا ترجمه از سایت اصلی بوده و ارزمدرن در نگارش محتوای آن نقشی ندارد.