آکادمی

چهارشنبه, 19 خرداد 1400 15:54

چگونه عبارت بازیابی (Seed) کیف پول لجر را چک کنیم؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

برای ذخیره ارز دیجیتال، کیف پول های سخت افزاری متنوعی در بازار مانند لجر، تروزر، کیپ کی وجود دارند. فرایند راه اندازی و نحوه کار همه انواع کیف پول ها یکسان است.

بعد از راه اندازی کیف پول باید عبارت بازیابی (Seed) را یادداشت کنید. این عبارت بک آپ شامل تمامی اطلاعاتی است که برای بازیابی کیف پول خود نیاز دارید. عبارت بازیابی (Seed) با توجه به کیف پول شما ممکن است ۱۲،۱۸ و یا ۲۴ کلمه باشد. نوشتن این عبارت و نگه داشتن آن مهمترین مرحله است. کاربران باید این عبارت را یادداشت کنند و آن را جای امنی نگه دارند.

در این صورت اگر کیف پول سخت افزاری شما خراب یا گم شود، می توانید یک کیف پول جدید بخرید و با عبارت بازیابی (Seed)، تمام اطلاعات کیف پول قبلی را بازیابی کنید. برای بازیابی لزومی به خرید همان نوع کیف پول و یا حتی کیف پول سخت افزاری نیست، فقط کافی است در یک کیف پول سازگار با BIP39 عبارت بازیابی (Seed) خود را وارد کنید و کیف پول شما به همین سادگی بازیابی می شود. اما کاربران باید به خطرات امنیتی کیف پول های نرم افزاری توجه کنند، و از آنها موقتی و تا زمان تهیه دستگاه جدید استفاده کنند. به محض اینکه دستگاه جدیدی تهیه کردید، آن را راه اندازی کنید و عبارت بازیابی (Seed) جدید را بنویسید، و تمام دارایی خود را به کیف پول سخت افزاری منتقل کنید.

پس از فعالسازی کیف پول سخت افزاری و دریافت عبارت بازیابی (Seed) و انتقال توکن های دیجیتال، برخی کاربران ممکن است از صحت عبارت بازیابی دریافتی اطمینان نداشته باشند. نیازی به نگرانی نیست، اکثر کیف پول های ارز دیجیتال برای بررسی بک آپ گزینه بررسی عبارت بازیابی دارند. و در ادامه این مقاله به نحوه بررسی عبارت بازیابی (Seed) در کیف پول لجر می پردازیم.

بررسی عبارت بازیابی در کیف پول لجر

کیف پول ترزور سوییت نیز از قابلیت بررسی عبارت بازیابی برخوردار است که برای بررسی نسخه بک آپ کیف پول یک بازیابی در لحظه انجام می دهد. کیف پول لجر نیز برای آزمایش عبارت بازیابی (Seed)،  این ویژگی را ارائه می دهد.

در ادامه نحوه بررسی عبارت بازیابی (Seed) در کیف پول لجر را توضیح می دهیم که بدون خالی کردن کیف پول لجر نانو و یا انتقال وجه، عبارت نمونیک (یادآور) ۲۴ کلمه ای آزمایش می شود. برای این کار شما به یک دستگاه کیف پول لجر و لجر لایو نیاز دارید که باید آن را دانلود کنید.

بررسی عبارت بازیابی (Seed) در کیف پول لجر

برای آزمایش عبارت بازیابی (Seed) کیف پول لجر باید برنامه Recovery check رو نصب کنید. این برنامه را می توانید از لجر لایو منیجر ( گزینه منیجر در برنامه لجر لایو) نصب کنید.

مرحله ۱: نصب برنامه Recovery check

۱. برنامه لجر لایو را باز کنید و به بخش منیجر بروید.

۲. دستگاه خود را متصل و آنلاک کنید. ( از پین کد عادی استفاده کنید و نه عبارت عبور ثانویه).

۳. به محض اتصال به لجر لایو منیجر روی دستگاهتان اجازه دسترسی دهید.

۴. در برنامه لجر لایو، برنامه recovery check را پیدا و نصب کنید.

می توانید برخی برنامه ها را حذف کنید تا فضای ذخیره سازی کافی در دستگاه فراهم شود و این کار تاثیری روی ارزهای شما ندارد. به محض اینکه عبارت بازیابی چک شد می توانید این برنامه را پاک کنید و برنامه های حذف شده را مجددا نصب کنید.

مرحله۲: ریکاوری چک را شروع کنید

در دستگاه کیف پول لجر خود وارد برنامه ریکاوری چک شده و آن را باز کنید. سپس برای بررسی عبارت بازیابی (Seed) هر دو دکمه را فشار دهید.

سپس طول عبارت بازیابی (Seed) را انتخاب کنید (۱۲،۱۸ و یا ۲۴ کلمه) و دو دکمه را برای تایید فشار دهید.

مرحله ۳: عبارت بازیابی (Seed) خود را وارد کنید

کلمات را به ترتیب وارد کنید.

از دو دکمه برای انتخاب حرف اول عبارت استفاده کنید، و برای تایید آن هر دو دکمه را فشار دهید.

سپس حرف دوم عبارت را انتخاب کنید و به همین ترتیب ادامه دهید تا دستگاه لیست کلمات پیشنهادی را نشان دهد. با استفاده از دو دکمه برای انتخاب کلمه اول استفاده کنید.

سپس همین فرایند را برای هر یک از کلمات عبارت بازیابی ۱۲،۱۸،۲۴ کلمه ای تکرار کنید. 

اگر همه کلمات را به درستی وارد کنید، دستگاه لجر “عبارت درست است” ( “Phrase is correct”) را نشان می دهد.

به همین ترتیب آزمایش عبارت بازیابی (Seed) تکمیل شده و فقط باید آن را در جای امنی نگه دارید.

کاربران می توانند پس از بررسی عبارت بازیابی (Seed)، برنامه ریکاوری چک را از دستگاه خود پاک کنند. این برنامه فضای زیادی را اشغال می کند و بعد از تایید عبارت بازیابی دیگر کاربردی ندارد.

عبارت  بازیابی (Seed) اشتباه

اگر موفق به دریافت عبارت بازیابی (Seed) صحیح نشدید، باید این چند نکته را بررسی کنید:

  • اگر دستگاه لجر شما با عبارت عبور محافظت شده (passphrase)، باید از طریق پین کد ثانویه به آن دسترسی پیدا کنید. اگر عبارت عبور دستگاه شما فعال باشد نمی توانید عبارت بازیابی را آزمایش کنید، اطمینان حاصل کنید که از پین کد عادی استفاده می کنید و مجددا ریکاوری چک را اجرا کنید.
  • طول عبارت بازیابی (Seed) متنوع است. با توجه به راه اندازی اولیه کیف پول شما، ممکن است ۱۲،۱۸ و یا ۲۴ کلمه باشد. دقت کنید که طول مناسبی برای عبارت بازیابی (Seed) انتخاب می کنید.
  • سرانجام کلمات و ترتیبی که وارد کردید را با عبارت بازیابی یادداشت شده تطبیق دهید.

از بین رفتن عبارت بازیابی (Seed)

اگر موفق به دریافت عبارت بازیابی صحیح نشدید و یا آن را گم کرده اید، راهنمای زیر به شما کمک می کند.

اگر کیف پول لجر نانو اس و یا هر نوع کیف پول سخت افزاری دیگری دارید، آن را راه اندازی کنید و تمام ارزهای دیجیتال خود را به آن منتقل کنید. این بار حتما عبارت بازیابی را جای امنی یادداشت کنید.

اگر کیف پول پشتیبان نداشتیم چکار کنیم؟

با استفاده از پین کد به کیف پول خود دسترسی پیدا کنید و فورا تمام سکه های خود را به حسابتان در صرافی و یا یک کیف پول نرم افزاری وارد کنید. درصورتی که کیف پول سخت افزاری شما خراب شود دیگر هیچ دسترسی به دارایی تان نخواهید داشت، زیرا با استفاده از کد پین نمی توانید به عبارت بازیابی (Seed) دسترسی پیدا کنید. علاوه بر این اگر برای ورود به کیف پول لجر بیش از ۳ بار کد پین را اشتباه وارد کنید، دستگاه به صورت خودکار ریست می شود.

پس از اینکه ارزهای دیجیتال خود را منتقل کردید، دستگاه لجر را ریست کرده و عبارت بازیابی (Seed) جدیدی ایجاد کنید و سپس می توانید دارایی خود را به کیف پول لجر خود بازگردانید.

کاربران همیشه قبل از به روزرسانی دستگاه خود و یا بازگردانی آن به تنظیمات کارخانه باید اول ریکاوری چک را انجام دهند، به این ترتیب مطمئن می شوید که عبارت بازیابی (Seed) صحیح را دراختیار دارید.