آکادمی

سه شنبه, 11 آبان 1400 03:18

آپگرید آلتیر اتریوم Ethereum Altair

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

آپگرید Altair اتریوم موفقیت آمیز ذکر شده اما بعضی توسعه دهندگان همچنان با دقت آن را تحت نظر دارند تا مطمئن شوند که مشکلی ایجاد نمی‌شود.

روز چهارشنبه بلاک‌چین اتریوم سومین آپگرید خودش را در هفت ماه اخیر پشت سر گذاشت و بر خلاف دو آپگرید مهم قبلی، تا اینجا همه چیز به آرامی پیش رفته است.

آپگرید Altair اولین (و احتمالاً آخرین) آپگرید زنجیره بیکن پیش از حرکت کامل این شبکه به سمت مکانیزم اثبات سهام است. زنجیره بیکن که منجر به پیاده سازی قابلیت استیکینگ شد و شرایط را برای پیاده سازی زنجیره‌های شارد (که ظرفیت شبکه را افزایش می‌دهند) مهیا کرد، در کنار زنجیره فعلی اتریوم کار می‌کند اما جدا از آن باقی می‌ماند تا زمانی که در اتریوم 2 (که قرار است سرعت شبکه را افزایش دهد) ادغام شود.

به گفته Pooja Ranjan مدیر تیم مدیریت پروژه "Altair با مشارکت بیشتر از 95 درصد اعتبارسنج‌ها در زمان آپگرید، مستقر شد." به عبارتی کاربران وقت گذاشتند تا سیستم‌های خودشان را آپدیت کرده و آخرین نسخه نرم‌افزار را برای اتصال به شبکه اجرا کنند.

این مسئله برای امنیت شبکه اهمیت زیادی دارد.

در ماه آگوست، سه هفته پس از اینکه آپگرید لندن از طریق پروپوزال EIP-1559 باعث کاهش تورم در شبکه شد، بلاک‌چین اتریوم به صورت موقت منشعب شد و دو زنجیره به صورت همزمان تراکنش‌ها را پردازش می‌کردند. دلیل ایجاد این مشکل یک نسخه قدیمی از کلاینت نرم‌افزاری Geth یعنی محبوبترین روش دسترسی به بلاک‌چین اتریوم بود. گرچه این خطا در هجدهم آگوست یعنی حدود دو هفته پس از آپگرید رفع شد اما اکثر اشخاصی که نرم‌افزار Geth را اجرا می‌کردند، از آپدیت به موقع نود خودشان غافل شده و باعث شکاف زنجیره شدند.

گاهی اوقات مشکل مربوط به نرم‌افزار قدیمی نیست بلکه وجود یک خطا در کد جدید است. در ماه آوریل چند ساعت پس از هاردفورک برلین، نودهایی که از نرم‌افزار کلاینت Open Ethereum استفاده می‌کردند، پس از اینکه این نرم‌افزار با سایر نرم‌افزارهای کلاینت به مشکل خورد، نتوانستند همگام سازی را ادامه دهند. در نتیجه اشخاصی که از این نرم‌افزار استفاده می‌کردند باید منتظر اصلاحیه می‌مانند. این مشکل حتی باعث از کار افتادن موقت سایت Etherscan شد اما از آنجایی که اتریوم برای پیشگیری از ایجاد یک نقطه شکست واحد از تنوع کلاینت‌ها پشتیبانی می‌کند، این مشکل رفع شد و فقط یک آسیب جزئی ایجاد کرد.

به گفته Ranjan "توسعه دهندگان کلاینت در چند روز آینده مراقب زنجیره هستند تا مشکل انشعاب در اثر عدم توافق کلاینت‌ها ایجاد نشود."

یکی از مهم ترین جنبه‌های آپگرید Altair افزایش جریمه نودهای غیرفعال یا آفلاین است. استیکرهایی که حداقل 32 اتر برای این شبکه استیک کرده و قرار است در ایمن سازی شبکه نقش داشته باشند، باید آنلاین بمانند در غیر اینصورت مبلغی که گرو گذاشته اند، مصادره می‌شود.

به گفته Jeff Coleman، محقق اتریوم، اعتبارسنج‌هایی که نود خودشان را آپدیت نکنند، به تدریج شاهد کاهش موجودی خودشان خواهند بود و اگر به این مسئله رسیدگی نکنند، از حد نصاب گذشته و حذف می‌شوند.