آکادمی

سه شنبه, 28 دی 1400 03:13

معرفی پروتکل ونوس Venus Protocol

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

وام‌های وثیقه دار بین پروژه‌های اقتصاد غیرمتمرکز بسیار متداول هستند چون همه از قابلیت وام گرفتن همزمان با کسب سود و درآمد از وثیقه استقبال می‌کنند. این راهکار روش فوق العاده خوبی برای به حداکثر رساندن سود است.

در این مطلب شما را با یکی از این پروتکل‌ها موسوم به پروتکل ونوس آشنا می‌کنیم که اولین پلتفرم وام وثیقه دار در بایننس اسمارت چین است. این پلتفرم توسط Swipe – یک شرکت شناخته شده ارائه دهنده سرویس والت کریپتو و کارت بدهی – طراحی شده که بایننس در سال 2020 آن را خریداری کرد.

ونوس در حال حاضر یعنی اواخر فوریه، پلتفرم شماره یک در BSC با 4.5 میلیارد دلار ارزش قفل شده است. ارزش بازار توکن این پلتفرم یعنی XVS در حال حاضر بیش از 600 میلیون دلار است.

در این مطلب با پروتکل ونوس و طرز استفاده از این پلتفرم آشنا می‌شوید.

اصول و پایه‌های پروتکل ونوس

با استفاده از پروتکل ونوس می‌توان ارزهای دیجیتال را به عنوان وثیقه استفاده کرده و بهره کسب کرد. همزمان با این کسب بهره می‌توانید ارزهای دیجیتال دیگر را قرض بگیرید تا به روش‌های مختلف درآمدتان به حداکثر برسد.

پلتفرم ونوس دو توکن دارد یعنی XVS و VAI. XVS توکن حاکمیتی این پلتفرم است و VAI یک استیبل کوین قابل ماین است.

برای توضیح بهتر از یک مثال استفاده می‌کنیم.

فرض کنید که شخصی 20 توکن BNB دارد و معتقد است که قرار است به زودی قیمت آن افزایش پیدا کند. او به جای نگه داشتن BNB در والت خودش تصمیم می‌گیرد که با کسب سود، پس اندازش را بیشتر کند. در نتیجه به پلتفرم پروتکل ونوس مراجعه کرده و نرخ بهره 6 درصدی آن را مشاهده می‌کند. گرچه این نرخ بهره زیاد نیست اما به هر حال از نگه داشتن کوین‌ها در والت بهتر است.

حالا فرض کنید که 20 BNB 5 هزار دلار ارزش داشته باشد. ونوس پروتکل 60 درصد وثیقه BNB به کاربران وام می‌دهد بنابراین کاربر می‌تواند به اندازه 3 هزار دلار یک ارز دیجیتال دیگر را قرض بگیرد یا اینکه به صورت رایگان VAI تولید کند.

با استفاده از VAI هم می‌تواند ارزهای دیجیتال دیگر خریده و با تکنیک‌های مختلف به سود برسد یا اینکه آنها را در پروتکل ونوس استیک کند تا XVS ماین کند. امکان تأمین XVS به عنوان وثیقه برای کسب بهره هم وجود دارد.

پس از پرداختن به اصول کلی این پلتفرم در ادامه به بررسی شیوه تأمین ارز دیجیتال برای کسب VAI می‌پردازیم.

چگونه ارزهای دیجیتال را برای وام دهی تأمین کنیم؟

 

ونوس از 16 ارز دیجیتال مختلف پشتیبانی می‌کند از جمله کوین‌های باثباتی مثل BUSD و غیره. در این راهنما برای مثال از BNB استفاده شده است.

اول از همه نیاز به والتی با قابلیت پشتیبانی از بایننس اسمارت چین داریم. همچنین باید در این والت مقداری BNB وجود داشته باشد. از آنجایی که برای کارمزد تراکنش‌ها از BNB استفاده می‌شود، بایننس اسمارت چین بررسی می‌کند که حتماً در والتتان BNB داشته باشید.

اپلیکیشن ونوس را باز می‌کنیم.

اگر والت ما به اپلیکیشن متصل نباشد، یک اعلان برای انجام این کار نمایش داده می‌شود که کافیست از دستورالعمل‌های نمایش داده شده پیروی کرد.

در سمت راست، فهرست ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده قابل مشاهده است. هر ارز دیجیتال یک چک باکس به اسم collateral یا وثیقه دارد. برای تأمین یکی از این ارزها (یعنی قرض دادن آنها)، باید به اپلیکیشن ونوس اجازه انجام این کار را بدهیم. پس برای مثال سطر مربوط به BNB را تیک می‌زنیم. به این ترتیب یک پنجره متامسک باز می‌شود تا از کاربر تأیید بگیرد. روی Confirm کلیک می‌کنیم.

پس از تأیید و کمی تأخیر، این چک باکس نارنجی می‌شود که یعنی حالا آماده تأمین ارز هستیم.

روی سطر BNB کلیک می‌کنیم تا یک پنجره باز شود که در آن می‌توانیم مبلغ را مشخص کرده و جزئیات را بررسی کنیم.

Supply APY نرخ بهره‌ای است که با تأمین ارز دیجیتال مورد نظر در قالب همان ارز (در این مثال BNB) به دست می‌آوریم.

Distribution APY نرخ بازده بر حسب XVS است بنابراین ما BNB + XVS را به عنوان سود به دست می‌آوریم.

borrowing limit نشان دهنده حداکثر میزان VAI است که می‌توانیم تولید کنیم.

مبلغ را وارد کرده و روی Supply کلیک می‌کنیم. یک بار دیگر پنجره متامسک برای تأیید باز می‌شود.

به این ترتیب مقداری vBNB در والت ما ایجاد می‌شود که نشان دهنده مبلغ تأمین شده در ونوس است. اگر این رقم را مشاهده نمی‌کنید، باید این توکن را با استفاده از دکمه Add Token به صورت دستی به متامسک اضافه کنید. آدرس قرارداد را در ادامه مشاهده می‌کنید.

با تأمین BNB می‌توانیم نرخ بهره BNB و همچنین XVS را به دست آوریم. بهره BNB به صورت خودکار (با موجودی ما) ترکیب می‌شود اما XVS را باید به صورت دستی جمع آوری کرد. برای انجام این کار هر زمان که مایل بودید، به صفحه Vote رفته و روی collect کلیک کنید.

پس از تأمین 20 توکن BNB، می‌توانیم با محدودیت 3300 دلار VAI تولید کنیم یا ارزهای دیجیتال دیگر قرض بگیریم. این محدودیت به توکن تأمین شده توسط ما بستگی دارد. هر توکنی محدودیت‌های خاص خود را دارد که برای BNB 60 درصد است.

می توانیم به اندازه 3300 دلار توکن VAI تولید کنیم اما این ایده خوبی نیست. دلیل این مسئله بحث تسویه است. اگر قیمت BNB به شدت دچار ریزش شود، پوزیشن ما تسویه شده و موجودی BNB خودمان را از دست می‌دهیم به همین دلیل هیچ وقت محدودیت کامل تولید و قرض گرفتن را مصرف نکنید.

چگونه VAI تولید کنیم؟

روی تب Mint / Repay VAI کلیک کنید. حالا یک دکمه  SAFE MAXمشاهده می‌کنید. در این دکمه مصرف 40 درصد محدودیت برای تولید VAI پیشنهاد شده است. می‌توانیم به صورت دستی یک رقم بزرگتر را وارد کنیم اما بهتر است از این محدوده فراتر نرویم. روی SAFE MAX و بعد Mint کلیک کنید.

پس از تأیید توکن VAI به والت ما واریز می‌شود. اگر توکن را مشاهده نمی‌کنید باید آن را به صورت دستی وارد کنید. می‌توانید XVS و VAI را با کلیک کردن روی دکمه‌های بعلاوه در گوشه سمت چپ بالای صفحه داشبورد اضافه کنید.

با توکن‌های VAI چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

VAI یک استیبل کوین است و می‌توان آن را در اکسچنج‌هایی مثل پنکیک سواپ با ارزهای دیجیتال دیگر معاوضه کرد.

کاربرد بعدی استیکینگ است. می‌توانید از طریق منو به صفحه Vault بروید و VAI ایجاد شده را استیک کنید تا XVS به دست آورید.

همچنین می‌توانید در تب Borrow Market ارزهای دیجیتال دیگر را قرض بدهید. تولید VAI بدون بهره است اما قرض گرفتن خیر. پس انجام محاسبات لازم و تصمیم گیری بر عهده خودتان است!