آکادمی

پنج شنبه, 08 ارديبهشت 1401 10:00

ییلد گیلد گیمز (Yield Guild Games) چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

خلاصه

ییلد گیلد گیمز (با توکن YGG) یک نوع انجمن بازی متمرکز بر بازی‌هایی به سبک «بازی برای درآمدزایی» است. این پلتفرم در اصل یک نوع اجتماع است که بر روی توکن‌های تعویض ناپذیر سرمایه گذاری کرده و گیمرهای بلاک‌چین را در سطح جهان به هم متصل می‌کند. هدف این پلتفرم ایجاد شبکه‌ای متشکل از سرمایه گذاران و بازیکنان است که به یکدیگر برای شروع و رشد در حوزه گیمینگ NFT کمک می‌کنند.

مقدمه

پس از موفقیت اکسی اینفینیتی حوزه بازی‌های بلاک‌چین به سبک بازی و درآمدزایی (P2E) رشد چشمگیری پیدا کرد. در حالی که P2E میلیون‌ها کاربر را از سطح جهان به خود جلب کرده، توکن‌های تعویض ناپذیر مخصوص بازی‌ها برای خیلی از بازیکنان مقرون به صرفه نیستند به خصوص در کشورهای در حال توسعه. ییلد گیلد گیمز در حال ساختن یک انجمن P2E است و راهکاری در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد تا بتوانند وارد عرضه گیمینگ NFT شوند.

ییلد گیلد گیمز (YGG) چیست؟

ییلد گیلد گیمز یک سازمان مستقل غیرمتمرکز (DAO) است که بر روی توکن‌های تعویض ناپذیر (NFT) مورد استفاده در بازی‌های بلاک‌چین سرمایه گذاری می‌کند. این بازی‌ها بخشی از مفهومی وسیع تر موسوم به متاورس هستند. اصطلاح متاورس بسیاری از عناصر دنیاهای دیجیتال مبتنی بر بلاک‌چین را پوشش می‌دهد از جمله زمین‌های مجازی، دارایی‌های مجازی و غیره.

ایده کلی ایجاد یک جامعه گیمینگ بر اساس مفهوم Play to earn است. Gabby Dizon هم بنیانگذار و مدیرعامل ییلد گیلد گیمز متوجه شد که گیمینگ مبتنی بر بلاک‌چین در آسیای جنوب شرقی در حال رونق گرفتن است. در آن زمان خیلی از گیمرها تازه بازی محبوب اکسی اینفینیتی را شروع کرده بودند اما پول خرید کاراکترهای NFT این بازی‌ها یعنی اکسی‌ها را نداشتند.

Dizon که متوجه بود گیمینگ مبتنی بر بلاک‌چین می‌تواند برای اشخاصی که در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند ابزاری توانمندساز باشد، شروع به اجاره دادن اکسی‌های خودش به بازیکنانی کرد که امکان خرید این کاراکترها را نداشتند. این حرکت الهام بخش او برای ساخت ییلد گیلد گیمز در سال 2020 به همراه Beryl Li شد تا به گیمرها کمک کند در دنیای توکن‌های تعویض ناپذیر و گیمینگ بلاک‌چین رشد و پیشرفت کنند.

ییلد گیلد گیمز چگونه کار می‌کند؟

ییلد گیلد گیمز اقتصاد غیرمتمرکز و NFTها را با هم ترکیب می‌کند تا یک اقتصاد متاورسی بر روی بلاک‌چین اتریوم بسازد. سازمان غیرمتمرکز مستقل YGG یک پروتکل اپن سورس است که قوانین آن توسط قراردادهای هوشمند اعمال می‌شوند. این سازمان اهداف و مقاصد مختلفی دارد مثل تصمیم گیری‌های حاکمیتی بر اساس آرای اعضا، پاداش دهی و فراهم کردن امکان اجاره توکن‌های تعویض ناپذیر.

YGG متشکل از چند SubDAO (یا DAO فرعی) است که شامل گروه بازیکنان یک بازی NFT خاص یا یک لوکیشن جغرافیایی هستند. هر SubDAO مجموعه قوانین خاصی برای مدیریت فعالیت‌ها و دارایی‌های بازی مربوطه دارد.

این مدل به بازیکنان یک بازی NFT امکان می‌دهد که با همکاری یکدیگری سود خودشان را در بازی به حداکثر برسانند. همچنین در این مدل اعضای گلید می‌توانند توکن‌های NFT متعلق به سایر اعضا را اجاره کرده و از آن برای کسب پاداش در بازی‌ها استفاده کنند. افرادی که توکن‌های تعویض ناپذیر خودشان را از طریق DAO اجاره می‌دهند در ازای این کار سهمی از درآمدهای گیمرها را کسب می‌کنند.

در YGG همه توکن‌های تعویض ناپذیر و دارایی‌های دیجیتال در یک خزانه مخصوص قرار دارند که تحت کنترل اعضا است. این خزانه توکن‌های NFT را در اختیار هر SubDAO قرار می‌دهد و شامل توکن‌های بازی‌های P2E مختلف است.

کمک هزینه‌های YGG

YGG DAO برای به حداکثر رساندن ارزش و کاربرد NFTهای گیمینگ از یک طرح اجاره NFT به اسم کمک هزینه یا بورسیه استفاده می‌کند. این طرح در ابتدا توسط جامعه کاربران اکسی اینفینیتی و با هدف ایجاد مزایایی برای مالکان NFT و همچنین گیمرها راه اندازی شد.

در اکسی اینفینیتی مالکان اکسی‌ها می‌توانند ارزهای خودشان را در ازای دریافت درصدی از پاداش‌های درون بازی به دیگران قرض بدهند تا به رشد بازیکنان تازه کار کمک کنند. این فرایند از طریق قراردادهای هوشمند بلاک‌چین و به گونه‌ای انجام می‌شود که امکان استفاده از NFTهای قرض گرفته شده تنها در بازی‌ها وجود داشته باشد. تنها مدیر (مالک) می‌تواند توکن‌های NFT را معامله یا منتقل کند.

YGG هم از طریق یک طرح اشتراک درآمد کمک هزینه‌هایی در اختیار بازیکنان جدید قرار می‌دهد که در این طرح می‌توانند از توکن‌های NFT برای شروع بازی و کسب درآمد در بازی‌ها استفاده کنند. این افراد نیازی به سرمایه گذاری قبلی ندارند اما سهمی از درآمدهای خودشان را با مدیرشان به اشتراک می‌گذارند. به غیر از توکن‌های NFT بازیکنان جدید از مدیرشان آموزش و راهنمایی دریافت می‌کنند.

طرح کمک هزینه YGG محدود به توکن‌های تعویض ناپذیر در اکسی اینفینیتی نیست. مثلاً خزانه YGG یکسری زمین مجازی در بازی سندباکس و لیگ پادشاهی‌ها (League of Kingdoms) و همچنین یکسری ماشین مجازی در بازی F1 Delta Time دارد.

SubDAO

همانطور که اشاره شد YGG DAO متشکل از یکسری SubDAO است. این مجموعه‌ها نقش جوامعی محلی در YGG اصلی را دارند. این جوامع محلی متشکل از بازیکنان یک بازی یا محل خاص هستند. مثلاً یک SubDAO مخصوص بازیکنان سندباکس وجود دارد، یکی برای بازیکنان آسیای جنوب شرقی و به همین ترتیب. با گروه بندی بازیکنان در قالب SubDAOهای مختلف آنها می‌توانند درباره استراتژی‌های بازی با هم بحث و تبادل نظر کنند و به ارتقای کارایی یکدیگر کمک کنند.

هر SubDAO مجموعه فعالیت‌ها و توکن‌های خودش را بر اساس مجموعه‌ای از قوانین و شرایط خاص مدیریت می‌کند اما باز هم همگی در YGG DAO نقش دارند. در یک SubDAO یک رهبر جامعه، یک والت و یک توکن SubDAO وجود دارد. توکن داران می‌توانند از درآمد گیم پلی بر اساس نقشی که در این اجتماع دارند بهره مند شوند. همچنین می‌توانند پیشنهاد مطرح کرده و درباره تصمیمات مربوط به SubDAO رأی بدهند مثل اینکه آیا توکن‌های NFT بیشتری خریداری شود یا اینکه دارایی‌ها چگونه مدیریت شوند.

توکن YGG چیست؟

ییلد گیلد گیمز (YGG) یک نوع توکن ERC-20 است که دارندگان آن حق مشارکت در حاکمیت YGG DAO را پیدا می‌کنند. این توکن سقف تولید 1 میلیاردی دارد و 25 توکن از طریق یک IDO (عرضه اولیه دکس) در سوشی سواپ در سال 2021 به فروش رسیدند. YGG برای حمایت از جامعه کاربران 45 درصد از موجودی کل را کنار گذاشته تا به تدریج ظرف 4 سال بین آنها توزیع شود.

YGG به عنوان توکن بومی این پلتفرم برای پرداخت هزینه سرویس‌های این شبکه استفاده می‌شود. همچنین این توکن برای کسب پاداش در والت‌های YGG قابل استیک است یا می‌توان از آن برای دسترسی به محتوای اختصاصی در کانال دیسکورد YGG استفاده کرد. بعلاوه، دارندگان YGG می‌توانند پیشنهاد ثبت کرده و درباره تصمیمات مربوط به تکنولوژی، محصولات، پروژه‌ها، توزیع توکن و ساختارحاکمیتی کلی گیلد رأی بدهند. پیشنهادات برنده که در نهایت روی DAO پیاده سازی شوند، توکن YGG دریافت می‌کنند.

والت YGG

رویکرد YGG DAO برای کشت سود نسبت به اکثر پلتفرم‌های کشت سود DeFi متفاوت است. معمولاً توکن‌ها استیک می‌شوند تا یک سود ثابت به دست آورند. در YGG هر والت (vault) یک طرح پاداش توکن اختصاصی برای یک فعالیت خاص دارد. مثلاً ممکن است یک والت بر اساس عملکرد یک طرح کمک هزینه، سود توزیع کند و یکی دیگر بر اساس طرح پرورش اکسی به استیک کننده‌ها پاداش بدهد.

همچنین YGG قصد دارد یک والت سوپر ایندکس چند کاره طراحی کند که منعکس کننده همه فعالیت‌های تولید سود در این اکوسیستم است. این والت به استیک کننده‌ها بر اساس درآمد گیلد از فروش اشتراک، کالاها، اجاره، رشد خزانه و عملکرد شاخص SubDAO پاداش می‌دهد.

دارندگان این توکن می‌توانند برای فعالیت دلخواهشان توکن استیک کنند و پاداش‌ها هم متناسب با میزان توکن YGG که از طریق قراردادهای هوشمند استیک می‌کنند توزیع می‌شود. بسته به شیوه برنامه نویسی والت، پاداش‌ها می‌توانند شامل توکن‌های YGG، اتر یا استیبل کوین هم باشند.

چگونه در بایننس YGG بخریم؟

می توانید از طریق اکسچنج‌هایی مثل بایننس توکن YGG بخرید.

  1. وارد حساب بایننس خودتان شده و روی Trade کلیک کنید. سپس حالت کلاسیک یا پیشرفته را برای ادامه انتخاب کنید.
  2. روی [BTC/USDT] کلیک کنید تا نوار جستجو باز شود و بعد برای مشاهده جفت ارزهای در دسترس روی YGG کلیک کنید. ما در این مثال از YGG/BUSD استفاده می‌کنیم.
  3. به باکس Spot در سمت راست رفته و مبلغ YGG مورد نظر برای خرید را وارد کنید. ما در این مثال از سفارش بازار استفاده می‌کنیم. برای تأیید سفارش روی [Buy YGG] کلیک کنید تا YGG خریداری شده به والت اسپات (آنی) شما واریز شود.

صحبت‌های پایانی

YGG از طریق یک مدل اشتراک درآمد منحصربفرد در حال ایجاد یک جامعه غیرمتمرکز در دنیای واقعی است. این طرح به شرکت کنندگان امکان می‌دهد از طریق یک اقتصاد گیمینگ مبتکرانه و جدید در این جهان‌های مجازی رشد کنند. با توجه به محبوبیت روزافزون پروژه‌های متاورس، انجمن‌های NFT مثل ییلد گیلد گیمز از جذب افراد جدید به این حوزه و علاقمند ارزهای دیجیتال که به دنبال اجرای بازی‌های سبک P2E به عنوان یک منبع درآمد جانبی هستند، سود خواهند برد.