آکادمی

شنبه, 13 بهمن 777 14:23

هش ریت Hash Rate چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

هش ریت (HashRate) یا نرخ هش خروجی تابع هش می ‌باشد و در بیت کوین، هش ریت سرعت اتمام عملیات محاسباتی در کد بیت کوین تعریف می شود. هش ریت بیشتر در ماینینگ بهتر می باشد چراکه فرصت یافتن بلاک بعدی و‌ دریافت جایزه افزایش می‌یابد.

اگر قصد ورود به عرصه ماینینگ را دارید، دانستن مفهوم هش ریت و اهمیت آن برای شما بسیار ضروری است. هم چنین باید از اثرات آن بر ظرفیت استخراج کوین ها آگاه باشید. دانش کافی در حوزه هش ریت به شما کمک می کند تا به راحتی بهترین تصمیم ممکن در حوزه ماینینگ را اتخاذ کنید، پس برخورداری از این دانش امری ضروری می باشد. در این مقاله به این موضوعاتی پیرامون هش ریت و اهمیت آن می پردازیم و اینکه هزینه های برق مصرفی بر سودآوری چه تاثیری دارد.

تعریف هش ریت

در واقع هش ریت همان سرعت عملکرد دستگاه ماینینگ می‌باشد. استخراج ارز دیجیتال (ماینینگ کریپتو) شامل یافتن بلاک ها از طریق محاسبات پیچیده می‌باشد و بلاک ها مشابه پازل های ریاضیاتی می باشند. دستگاه های ماینینگ باید هزاران یا حتی میلیون ها حدس در ثانیه بزنند تا جواب صحیح برای حل بلاک بیابند.

به بیانی دیگر برای استخراج موثر یک بلاک، ماینر بایستی طوری هِدِر بلاک را هش کند که کمتر یا برابر با هدف (تارگت) شود. هدف به دنبال تغییر سختی نیز تغییر می‌کند. ماینر بایستی بعضی از هدرهای بلاک که نانس (nonce) نام دارند به منظور رسیدن به هش (یا هدف) مورد نظر تغییر دهد. هر نانس با “۰” شروع شده و برای رسیدن به هش (یا هدف) ضروری افزایش می‌یابد.

از آن جا که تغییر نانس به صورت کاملا تصادفی می‌باشد، احتمال رسیدن به هش (یا هدف) مورد نظر ماینر بسیار کم است این به آن معنی می باشد که ماینر با تغییر نانس باید تلاش زیادی کند. هش ریت و یا قدرت هش به تعداد دفعاتی که ماینر در ثانیه برای رسیدن به هش مورد نظر تلاش می‌کند می‌گویند.

 

اندازه گیری هش ریت و واحدهای آن

واحد اندازه گیری هش ریت، هش در ثانیه h/s می‌باشد. بعضی از اصطلاحات رایج مورد استفاده شامل مگا، گیگا و ترا است که براساس تعداد هش ها گفته می‌شوند. برای مثال دستگاهی با سرعت ۶۰ هش در ثانیه ، هنگام تلاش برای حل کردن بلاک، ۶۰ حدس در ثانیه می‌زند. برای ۱۰۰۰ هش از کیلوهش KH/s ، برای ۱۰۰۰ کیلوهش از مگاهش MH/s ، برای ۱۰۰۰ مگاهش از تراهش TH/s و برای ۱۰۰۰ تراهش از پتاهش PH/s استفاده می‌شود.

در راستای استخراج ارزهای دیجیتال دستگاه های متفاوتی به کار گرفته می‌شوند که دارای هش های برابر نیستند. برای مثال، یک دستگاه ماینینگ بیت کوین هش ریت متفاوتی با دستگاه ماینینگ اتریوم دارد. این موضوع را با الگوریتم های متفاوتی که ارزهای دیجیتال به کار می‌گیرند به راحتی می‌توان توضیح داد، زیرا برای استخراج آن ها از میزان حافظه و محاسبات یکسان استفاده نمی‌شود.

رابطه بین هش ریت، سودآوری ماینر و سختی استخراج

هش ریت، سودآوری ماینر و سختی استخراج از چند طریق به هم وابسته اند. برای مثال بیت کوین را در نظر می‌گیریم. هربار که سختی شبکه بیت کوین افزایش می‌یابد، هش ریت نیز زیاد می‌شود و به دنبال آن، ماینر 12.5 بیت کوین (BTC) و کارمزد تراکنش مربوطه را به دست می‌آورد. تعداد ماینرها در شبکه بیت کوین با سختی رابطه مستقیم دارد و مقدار سختی را افزایش می دهند زیرا ماینر باید حدس های بیشتری در ثانیه محاسبه کند.

تاثیر برق مصرفی بر سودآوری

برای سودآوری، بیت کوین را در نظر می‌گیریم. در حال حاضر یک دستگاه ماینینگ بیت کوین با سخت افزار ASIC تقریبا قدرت ماینینگی برابر با ۱۲ تراهش در ثانیه دارد که با در نظر گرفتن سختی حال حاضر شبکه، این دستگاه می‌تواند  ۰.۳۱۸ بیت کوین BTC در سال تولید کند.

هرچند هنگام محاسبه سودآوری، باید هزینه برق مصرفی تجهیزات ماینینگ را در نظر بگیرید. به این مورد، بازده (راندمان) ماینر می‌گویند. افزایش سختی ماینینگ ارز دیجیتال با هزینه های برق مصرفی رابطه مستقیم دارد و با افزایش سختی مصرف برق دستگاه های ماینینگ  بیشتر می شود. برای مثال، یک دستگاه ماینینگ با ۱۰ درصد هش ریت بیشتر نسبت به دستگاهی دیگر، ۵۰ درصد بیشتر برق مصرف می‌کند. بنابراین، هرچند هش ریت عاملی مهم در ماینینگ می‌باشد، اما همواره راندمان را نیز در نظر بگیرید.