آکادمی

یکشنبه, 13 -2666 14:35

استخر استخراج یا Mining Pool چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

استخر استخراج (Mining Pool) چیست؟

استخرهای استخراج، گروهی از ماینرهای همکار هستند که به‌صورت توافقی، پاداش‌های حاصل از بلاک‌های خود را به نسبت قدرت هش استخراجشان، تقسیم می‌کنند.

هرچند استخرهای استخراج، به دلیل پرداخت پاداش و قابلیت پیش‌بینی بالا، برای ماینرهای معمولی مطلوبیت بیشتری دارند، اما اکثراً قدرت را بر مالک استخر استخراج، متمرکز می‌کنند. البته ماینرها می‌توانند در هر زمان، قدرت هش خود را به استخر دیگری منتقل کنند.  

استخرهای استخراج در چین:

قبل از انتخاب بهترین استخرهای استخراج، باید توجه داشته باشید که اکثر استخرها در چین واقع‌شده‌اند و اغلب آن‌ها خدمات پشتیبانی و وب سایتهایی در چین دارند. از سوی دیگر، متمرکز سازی استخراج در چین، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های فعلی بیت کوین است.

در حال حاضر بیش از 20 استخر استخراج اصلی وجود دارند که بر اساس درصد قدرت هش و موقعیت شرکت مالک استخر، ارزیابی می‌شوند. بر اساس پیش‌بینی ما، استخرهای موجود در چین، حدود 81% شبکه نرخ هش را کنترل می‌کنند.

بزرگ‌تری استخرهای استخراج:

لیست زیر، بزرگ‌ترین استخرهای استخراج بیت کوین را نشان می‌دهد. البته توصیه ما به ماینرهای جدید و تازه‌کار، عضویت در استخر Slush است. Slush، اولین و قدیمی‌ترین استخر استخراج است و هرچند در حال حاضر، در رده استخرهای برتر نیست، همچنان یکی از معتبرترین و قابل‌اعتمادترین استخرها مخصوصاً برای ماینرهای مبتدی به شمار می‌رود.

1) BTC.com: BTC.com یک استخر عمومی است و همه ماینرها می‌توانند در آن عضو شوند. بااین‌حال ما توصیه می‌کنیم که اگر تازه‌کار هستید، حتماً به استخر Slush ملحق شوید.

2) Antpool: Antpool یکی از استخرهای واقع در چین بوده که شرکت بیت مِین مالک آن است. استخرهای Antpool، مالک حدود 25% همه بلاک‌ها هستند.

3) ViaBTC: ViaBTC یک استخر تازه تأسیس با عمر حدود یک سال است که بیشتر روی ماینرهای چینی تمرکز دارد.

 4) Slush : هرچند Slush اولین استخر استخراج در جهان است، اما در حال حاضر تنها مالک 3% از بلاک‌هاست. بااین‌حال این استخر، یکی از بهترین و معروف‌ترین استخرهای استخراج در سطح دنیاست.

5) F2pool: F2pool یا DiscusFish یکی دیگر از استخرهای در چین واقع است. این استخر طی شش ماه گذشته، چیزی حدود 6-5% همه بلاک‌ها را استخراج کرده است.

6) BTC.top: BTC.top یکی از استخرهای خصوصی است که عضویت در آن، شرایط خاصی دارد.

7) Bitclub.Network: Bitclub.Network یکی از استخرهای عمومی است اما به دلیل وضعیت مشکوک آن، توصیه می‌کنیم در این استخر عضو نشوید.

8) BTCC: BTCC یک استخر عمومی و سومین مرکز تبادل بیت کوین است. این استخر، حدود 7% همه بلاک‌ها را استخراج می‌کند.

9) Bitfury: Bitfury هم یک استخر خصوصی است و عضویت در آن، شرایط خاصی دارد. در حال حاضر حدود 2% همه بلاک‌ها را استخراج می‌کند.

10) BW Pool: BW در سال 2014 تأسیس‌شده و یکی از استخرهای واقع در چین است. در حال حاضر، 2% همه بلاک‌ها را استخراج می‌کند.

مقایسه استخرهای استخراج بیت کوین:

هرچند در لیست بالا، 10 استخر اصلی استخراج بیت کوین معرفی شد اما درواقع، موقعیت مکانی استخر اهمیت چندانی ندارد زیرا اکثر استخرها در کشورهای مختلف، خدمت‌رسانی می‌کنند و حتی اگر در چین واقع‌شده باشند، می‌توانید با سرورهایی از کشورهای دیگر نیز به آن‌ها متصل شوید.

 

تهیه کیف پول بیت کوین و نرم‌افزار استخراج:

قبل از عضویت در یک استخر، به یک نرم‌افزار بیت کوین و کیف پول بیت کوین نیاز دارید.

 

استخرهای استخراج و استخراج ابری:

بسیاری از افراد، تصور نادرستی از استخرهای استخراج دارند و استخرها را به‌عنوان مراکزی برای پرداخت بیت کوین‌های آزاد می‌شناسند. درصورتی‌که این استخرها، مناسب افرادی هستند که سخت‌افزار استخراج (مخصوص تقسیم سود) را تهیه‌کرده‌اند.

درواقع استخرهای استخراج با استخراج ابری متفاوت است. در استخراج ابری، شما به یک مرکز خدمات ماینر، مبلغی برای استخراج پرداخت و در قبال عملیات آن، پاداش دریافت می‌کنید.  

 

کدام کشورها بیشترین استخراج بیت کوین را انجام می‌دهند؟

استخراج بیت کوین، بیشتر در کشورهایی انجام می‌شود که برق ارزان‌قیمت دارند.

هم‌زمان با تمرکز استخراج بیت کوین در چند کشور خاص، 15-10 شرکت استخراج، بیشترین میزان شبکه قدرت هش را کسب کرده‌اند. بااین‌حال، بسیاری از این شرکت‌ها در یک یا چند کشور خاص واقع‌شده و مقدار قابل‌توجهی از بیت کوین را استخراج و صادر می‌کنند.

  • چین

چین بیشترین بیت کوین جهان را استخراج و صادر می‌کند. قیمت پایین برق در این کشور، به ماینرهای بیت کوین در چین اجازه می‌دهد تا درصد بالایی از قدرت هش بیت کوین را کسب کنند .

همچنین شایعه شده که برخی شرکت‌های برق چینی، برای کاهش اتلاف انرژی، انرژی اضافه خود را به سمت تجهیزات و تأسیسات استخراج بیت کوین هدایت می‌کنند.

چین مقر بسیاری از شرکت‌های استخراج بیت کوین اصلی ازجمله F2Pool، AntPool ، BTCC، BW است.

تخمین زده‌شده که این استخرهای استخراج، مالک بیش از 60% قدرت هش هستند، به‌عبارت‌دیگر آن‌ها حدود 60% از همه بیت کوین‌های جدید را استخراج می‌کنند.

  • گرجستان

شرکت BitFury، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سخت‌افزارها و تراشه‌های استخراج بیت کوین، در کشور گرجستان واقع‌شده است. این شرکت اکنون حدود 15% همه بیت کوین‌ها را استخراج می‌کنند.

  • سوئد

شرکت KnCMiner واقع در استکهلم سوئد، در حال حاضر حدود 7.5% از بیت کوین‌ها را استخراج می‌کند.

  • آمریکا

شرکت 21 Inc. که یکی از شرکت‌های استخراج بیت کوین و واقع در کالیفرنیا است، مدیریت تعداد زیادی از ماینرها را به عهده دارد و  ماینرهای بیت کوین باقدرت پایین را به‌عنوان بخشی از کامپیوتر بیت کوین 21، می‌فروشد.

بیشتر قدرت هش کامپیوترهای بیت کوین 21، به استخرهای استخراج 21 هدایت می‌شود و این شرکت، حدود 3% همه بیت کوین‌ها را استخراج می‌کند.

  • سایر کشورها:

کشورهای یادشده، حدود 80% همه بیت کوین‌ها را استخراج می‌کنند.

مابقی قدرت هش که بین سایر کشورهای جهان، توزیع‌شده است، اغلب به سمت استخرهای کوچک‌تر استخراج مانند Slush(جمهوری چک) و Eligius(ایالت متحده امریکا) هدایت می‌شود.

نکاتی در مورد استخرهای استخراج:

شناسایی بزرگ‌ترین استخرهای استخراج امکان‌پذیر است بااین‌حال باید بدانید که مالک استخر استخراج، الزاماً مالک قدرت هش آن استخر نیست.

برخی شرکت‌ها ازجمله BitFury و KnCMiner عملیات استخراج را انجام می‌دهند اما مدیریت استخر استخراج را به عهده ندارند.

ماینرهای بیت کوین، می‌توانند به‌راحتی استخرهای استخراج خود را با مسیریابی قدرت هش، تغییر دهند به همین دلیل سهم بازار استخرها همواره در حال تغییر است.

برای شناسایی ماینرهای معروف، ما با استفاده از اطلاعات BlockTrail، بلاک‌های موجود را طی 6 ماه گذشته بررسی و لیستی از 10 ماینر برتر تهیه‌کرده‌ایم که با توجه به ابعاد متغیر استخرهای استخراج، این لیست همواره به‌روزرسانی می‌شود.

نکته:

اگر از استخراج ابری استفاده می‌کنید، نیازی به مشارکت در یک استخر ندارید زیرا شرکت‌های استخر ابری، خودبه‌خود این کار را انجام می‌دهد.

چرا ماینرها مهم هستند؟

وجود ماینرها برای بیت کوین و حفظ امنیت آن بسیار ضروری است. بدون ماینرها، بیت کوین بسیار آسیب‌پذیر بوده و به‌راحتی در معرض حمله و آسیب‌دیدگی است. 

توجه کنید:

هرچند اغلب کاربران بیت کوین، ماینر نیستند بااین‌حال وجود ماینرها برای تولید بیت کوین‌های جدید و بخش مهمی از اکوسیستم بیت کوین، حیاتی هستند.

استخراج که زمانی در کامپیوترهای خانگی معمولی انجام می‌شد، اکنون توسط انبارهای حرفه‌ای و بزرگ و با کمک تعداد زیادی سخت‌افزار استخراج انجام می‌شود. معمولاً این انبارها، قدرت هش خود را به استخرهای استخراج، هدایت می‌کنند.