آکادمی

سه شنبه, 16 بهمن 777 12:02

استیبل کوین Stablecoin چیست ؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

استیبل کوین Stablecoin یا کوین باثبات چیست و آیا بازار ارزهای دیجیتال به این کوین‌ها نیاز دارد؟

بازار ارزهای دیجیتال علیرغم سودآوری زیادی که می‌تواند داشته باشد نوسان بسیار زیادی هم دارد که این ویژگی ممکن است برای سرمایه گذاران و علاقمندان به ارزهای دیجیتال بسیار تنش آفرین باشد. قیمت‌ها دائماً در حال بالا و پایین رفتن هستند و کل این بازار ارتباط تنگاتنگی با نحوه عملکرد بیت‌کوین دارد. این بازار پرنوسان باعث شده که نیاز به ارزهای دیجیتال باثبات بشدت حس شود.

به گفته سایت فوربز یک ارز دیجیتال بهینه این ویژگی‌ها را دارد: ثبات قیمت، مقیاس پذیری، حفظ حریم خصوصی و تمرکززدایی. همچنین این وبسایت کوین‌های باثبات را جام مقدس ارزهای دیجیتال در نظر می‌گیرد زیرا این کوین‌ها به دلیل ثباتی که دارند می‌توانند باعث پرکاربرد شدن هر چه بیشتر ارزهای دیجیتال شوند.

استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین یک ارز دیجیتال است که قیمت آن با قیمت دارایی که از آن پشتیبانی می‌کند، همگام می‌شود. به این کوین‌ها استیبل کوین گفته می‌شود چون ارزش چنین کوین‌هایی نسبت به دارایی مربوطه ثابت حفظ می‌شود.

بنابراین ارزش یک کوین باثبات به یک دارایی دیگر بستگی دارد که به آن ارزش داده است. این دارایی‌ها می‌توانند ارزهای فیات، کالاهایی مثل نفت، طلا و نقره یا حتی املاک و مستغلات باشند. ترجیح بر این است که دارایی مورد نظر که ارزش استیبل کوین با آن حفظ می‌شود ارزش نسبتاً باثباتی داشته باشد هر چند این مورد الزامی نیست.

استیبل کوین ها از همه مزایای ارزهای دیجیتال بهره مند هستند. این کوین‌ها هم با تکنیک‌های رمزنگاری ایمن سازی می‌شوند، می‌توان به راحتی و آسانی آنها را منتقل کرد و هر کسی که به اینترنت دسترسی داشته باشد می‌تواند یک والت بسازد و مالک این کوین‌های باثبات شود.

اما کوین‌های باثبات دچار نوسان قیمت شدیدی که ارزهای دیجیتال معمولی دارند، نمی‌شوند.

ارزهای دیجیتال معمولی یک سقف تولید مشخص دارند که باعث می‌شود با تغییر حجم تقاضا، قیمت آنها هم به میزان قابل توجهی تغییر کند اما کوین‌های باثبات به ارزش یک دارایی خاص وابسته می‌شوند. این باعث می‌شود که ارزش این کوین‌ها نسبتاً ثابت باقی بماند و چنین ارزهای دیجیتالی هم به عنوان یک روش پرداخت و هم به عنوان یک ابزار ذخیره ارزش بسیار مفید و سودمند باشند.

کوین‌های باثبات دو نوع دارند:

  • کوین‌های باثباتی که پشتوانه آنها دارایی است که اصطلاحاً به آن میخکوب می‌شود. این کوین‌ها پشتوانه قانونی هم دارند. اگر مشکلی در رابطه با آنها ایجاد شود، دارندگان این کوین‌ها از نظر قانونی مستحق دریافت دارایی که پشتوانه این کوین‌ها هستند، خواهند بود.
  • کوین‌های باثباتی که ارزش آنها نسبت به دارایی مربوطه ثابت حفظ می‌شود اما حاکی از مالکیت آن دارایی نیستند. این نوع کوین‌های باثبات از طریق سیستم‌های پیچیده‌ای که مانع از اختلاف قیمت آن کوین و دارایی مربوطه می‌شود، باثبات باقی می‌مانند.

ایجاد یک کوین باثبات که پشتوانه‌ای از جنس یک دارایی خاص داشته باشد، کار ساده‌ای نیست. کمپانی صادر کننده این کوین‌ها واقعا باید دارایی مربوطه را داشته باشد و مردم باید اعتماد داشته باشند که آن کمپانی واقعاً دارایی مربوطه را دارد. بعلاوه، خطرات امنیتی، مسائل لجستیک و مشکلات زیادی در زمینه سودآوری وجود دارند که باید حل شوند و کمپانی باید با هزینه‌های سربار هم مقابله کند. اما چنین کمپانی در شرایطی که جابجایی این دارایی 15 درصد ارزش آن هزینه در بر دارد، نیاز به حفظ ارزش آن و پرداخت هزینه‌های سربار دارد چگونه می‌تواند سودآوری داشته باشد؟

در مقابل، کوین‌های باثباتی که ارزش آنها معادل با ارزش یک دارایی خاص است بدون اینکه آن دارایی پشتوانه آنها باشد، نیاز به مکانیزم‌های فوق العاده پیچیده‌ای دارند تا این اطمینان حاصل شود که قیمت آنها نسبت به دارایی مورد نظر ثابت باقی می‌ماند.

مزایای استیبل کوین ها

کوین‌های باثبات پتانسیل ترویج استفاده از ارزهای دیجیتال و تبدیل کردن آنها به ابزاری بسیار متداول و پرکاربرد را دارند زیرا این کوین‌ها فاقد نوسانات قیمتی هستند که اکثر ارزهای دیجیتال در برابر آن آسیب پذیرند و در عین حال از مزایای تکنولوژی بلاک‌چین نیز بهره مند هستند.

مزیت اصلی آنها در حوزه حواله‌های ارزی کاملاً بدیهی است. حواله‌های ارزی تراکنش‌های مالی هستند که افرادی که خارج از کشور خودشان کار می‌کنند از آنها برای ارسال درآمد خودشان به اعضای خانواده شان استفاده می‌کنند. این بخش بزرگ بازار مالی به دلیل هزینه‌های بالای ارسال حواله بسیار ناکارآمد است و باعث می‌شود که بخش عظیمی از حقوق این افراد برای پوشش هزینه‌های تراکنشی صرف شود.

تکنولوژی بلاک‌چین روشی برای کارآمد شدن این صنعت ارائه کرده است اما به دلیل نوسان قیمت ارزهای دیجیتال هنوز این ارزها راهکار ایده آلی برای کارگران مهاجر محسوب نمی‌شوند. اگر یک کارگر مهاجر برای افراد خانواده اش بیت‌کوین ارسال کند، ممکن است سقوط ناگهانی 15 درصدی بیت‌کوین حجم زیادی از درآمد وی را از بین ببرد.

کوین‌های باثبات با فراهم کردن امکان باز کردن والت و اجرای تراکنش‌های فوری همزمان با حل مسئله نوسان قیمت‌ها این مشکل را حل می‌کنند.

این مزایا برای بسیاری از صنایع که به دنبال بهره برداری از مزایای ارزهای دیجیتال هستند اما نمی‌خواهند در معرض ریسک‌های مربوط به قیمت‌ها قرار داشته باشند، مهم است. به عنوان مثال فروشنده‌ها می‌توانند برای خرید کالاها کوین باثبات قبول کنند، افراد می‌توانند از این کوین‌ها به عنوان ابزار ذخیره ارزش استفاده کنند و برای انتقال وجه و ذخیره این دارایی‌ها نیازی به وجود اشخاص ثالث نیست و هر کسی که به اینترنت دسترسی داشته باشد می‌تواند یک والت کوین باثبات باز کند.

این‌ها مزایایی هستند که باعث می‌شوند کوین‌های باثبات در آینده و وقتی متداول و فراگیر شوند، بسیار کاربردی باشند اما این ارزها برای افرادی که از قبل در این حوزه بودند مثل سرمایه گذاران، معامله گران و ارائه دهندگان سرویس‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال هم مزایای زیادی دارند.

کوین‌های باثبات در دوره سقوط و رکود بازار یک پناهگاه امن برای معامله گران و سرمایه گذاران ایجاد می‌کنند بدون اینکه نیاز به تبدیل دوباره سرمایه خودشان به ارز فیات داشته باشند. با استفاده از کوین‌های باثبات علاوه بر افزایش سرعت تراکنش و انتقال وجه نیازی به رویارویی با مشکلات مرتبط با ارزهای فیات وجود ندارد، از جمله:

  •  پشتیبانی نکردن از ارزهای فیات در اکسچینج‌ها: به دلیل وجود مقررات سختگیرانه تعداد کمی از اکسچینج‌ها از ارزهای فیات پشتیبانی می‌کنند. اما کسب مجوز اجرای تراکنش با کوین‌های باثبات بسیار آسان تر است.
  • کندی زمان اجرای تراکنش: جابجایی ارز فیات بین حساب‌های بانکی چندین روز زمان می‌برد.
  • برخی مقررات منجر به محدودیت تراکنش‌های کریپتو می‌شوند: بانک‌ها تراکنش‌های مربوط به ارزهای دیجیتال را محدود یا بلوکه می‌کنند در نتیجه ممکن است در عرض یک شب امکان ارسال وجه به یک کمپانی مرتبط با ارزهای دیجیتال از بین برود.

بعلاوه استیبل کوین ها به اکسچینج‌های غیرمتمرکز امکان ایجاد جفت‌های معاملاتی کریپتو – فیات را می‌دهند. از آنجایی که بسیاری از کمپانی‌های اقتصادی تمایلی به ارتباط با اکسچینج‌های غیرمتمرکز ندارند، گاهی اوقات تراکنش‌های ارز فیات در این اکسچینج‌ها سخت می‌شود.

کوین‌های باثبات این مشکل را حل می‌کنند و این ویژگی برای اکسچینج‌های غیرمتمرکز (DEX) که غیرقابل هک هستند بسیار مهم است. هکرها فقط قادر به هک کردن افراد هستند اما نه چنین اکسچینج‌هایی. وجود کوین‌های باثبات برای چنین اکسچینج‌هایی که پیش از این در زمینه جذب معامله گران با دشواریی‌هایی روبرو بودند بسیار مفید است.

بعلاوه کوین‌های باثبات باعث می‌شوند که کاربران دیگر نیازی به انجام محاسبات برای تبدیل نرخ ارزهای دیجیتال به ارز فیات نداشته باشند. از آنجایی که بسیاری از اکسچینج‌ها با ارز فیات معامله اجرا نمی‌کنند، سرمایه گذاران و معامله گران باید محاسبات را بر حسب ارزهای دیجیتال انجام دهند.

این شرایط برای کاربران بخصوص افراد تازه وارد بسیار سخت است و در مجموع تاثیر منفی بر بازار دارد که این موضوع پیشتر هم با توجه به نفوذ گسترده بیت‌کوین بر بازار مشاهده شده بود. مثلاً آیا معقول است که وقتی قیمت بیت‌کوین دچار افت می‌شود، ارز نئو نیز همزمان افت پیدا کند؟ مسلماً خیر، اما بارها شاهد وقوع این اتفاق بوده ایم. کوین‌های باثبات می‌توانند با معرفی جفت‌های معاملاتی کوین باثبات – آلت کوین این مشکل را حل کنند.

تغییر اقتصاد (ارزهای دیجیتال)

کوین‌های باثبات می‌توانند تبدیل به جام مقدس ارزهای دیجیتال شوند چون منجر به گسترش کاربرد و استفاده از آنها خواهند شد. به این دلیل که این کوین‌ها امکان ورود به فضای کریپتو را بدون قرار گرفتن در معرض نوسانات شدید بازار برای افراد فراهم می‌کنند. به این ترتیب کاربران از مزایای تکنولوژی بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال بهره مند شده و در عین حال از آنها در برابر ریسک ناشی از نوسان قیمت‌ها محافظت می‌شود.

این یعنی کاربران در ونزوئلا یا زیمباوه که در حال حاضر با مشکلات اقتصادی زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند، می‌توانند با کوین‌های باثبات ارزش دارایی‌های خود را حفظ کنند بدون اینکه با شکست بازار کریپتو باز هم ارزش دارایی آنها سقوط کند.

علاوه بر این موارد کوین‌های باثبات یک ایده جدید و مبتکرانه دیگر هم عرضه می‌کنند.

در سال 1971 امریکا استاندارد طلا را ترک کرد و سایر کشورها هم به تبعیت از امریکا همین رویکرد را در پیش گرفتند. در نتیجه دلار تبدیل به یک ارز بدون پشتوانه، قابل چاپ و فسادپذیر شد. دلار امریکا یک کوین باثبات شد بدون اینکه پشتوانه خاصی داشته باشد.

با استفاده از کوین‌های باثبات می‌توان این فرایند را با توکنیزه کردن طلا معکوس کرد. هیچ وقت استفاده از طلا روش مناسبی برای پرداخت هزینه نان و غذا محسوب نمی‌شده اما با وجود کوین باثباتی که پشتوانه طلا داشته باشد، می‌توانیم با طلا هزینه این خواروبارها را پرداخت کنیم.

با وجود مدل شفافی که در آن به وضوح اعلام شده باشد که یک کوین باثبات با مقداری طلای معادل پشتیبانی می‌شود، می‌توانید یکی از بزرگترین اشتباهات تاریخ اقتصاد را لغو کرده و باز هم با طلا(ی دیجیتال) هزینه‌ها را پرداخت کنید.

می‌توان این ایده را برای سایر دارایی‌ها و کالاها هم در نظر گرفت و به این ترتیب مدل اقتصادی کاملاً جدیدی شکل می‌گیرد. معمولاً کالاهایی مثل طلا و نقره و بسیاری دیگری از دارایی‌ها جهت سرمایه گذاری در دسترس شهروندان معمولی قرار ندارند اما می‌توان با کوین‌های باثبات این مشکل را حل کرد.

بررسی اجمالی استیبل کوین ها در بازار امروز کریپتو

کوین‌های باثبات با پشتوانه ارز فیات

تتر

در حال حاضر USD Tether یا تتر دلار امریکا (به اختصار USDT) بهترین نمونه از کوین باثبات در بازار کریپتو محسوب می‌شود. USDT مستقیماً با قیمت دلار امریکا جفت شده و در حال حاضر با داشتن ارزش بازار بیشتر از 2 میلیارد دلار، پرکاربردترین کوین باثبات محسوب می‌شود.

برای همگام نگه داشتن USDT با دلار امریکا، هر یک عدد از این کوین باثبات با یک دلار امریکا پشتیبانی می‌شود یعنی سازندگان این ارز باید بیشتر از 2 میلیارد دلار سرمایه در یک یا چند حساب بانکی پس انداز کرده باشند. اینکه آیا چنین چیزی وجود دارد یا خیر، همراه سوالات متعدد دیگری که در رابطه با فعالیت‌های USDT وجود دارد پاسخی مشخص و قطعی ندارد و به این سوالات جنجال‌های تتر گفته می‌شود.

 

Truecoin

پروژه Truecoin هم مثل USDT روی ارز دیجیتالی کار می‌کند که پشتوانه دلار امریکا دارد. سازندگان کوین TrueUSDی Truecoin با درس گرفتن از تتر، پشتوانه آن را به صورت کامل و صددرصد در حساب‌های امانی پس انداز کرده اند. این امانت‌ها توسط شرکای بانکی مختلفی مدیریت می‌شوند که با ارائه حقوق قانونی به دارندگان این توکن‌ها از آنها محافظت می‌کنند.

بعلاوه بازرسی‌های TrueUSD هر ماه به صورت شفاف اجرا می‌شوند. این کمپانی گواهینامه مالکیت در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌دهد که ثابت می‌کند دلار پشتوانه‌ی آنها واقعاً در حساب بانکی نگهداری می‌شوند. TrueUSD یک کوین جدید پرطرفدار است که به دلیل رویکرد منطبق با قانون و شفافیتی که دارد منجر به آرامش خاطر سرمایه گذاران می‌شود. این نکته با توجه به تنش‌ها و تردیدهایی که در رابطه با USDT وجود دارد، اهمیت خاصی پیدا می‌کند.

مدل پشتوانه‌ی دلاری Truecoin تنها یکی از کوین‌های باثبات مختلفی است که این کمپانی قصد عرضه آنها را دارد و سایر پروژه‌های این کمپانی هنوز در دست احداث هستند.

 

سایر تازه واردها

Kowala هم یکی دیگر از کمپانی‌هایی است که کوین باثبات kUSD را با پشتوانه دلار امریکا ساخته است و این کوین را از طریق قراردادهای هوشمند و استفاده از یک رویکرد غیرمتمرکز، باثبات حفظ می‌کند.

یکی دیگر از این پروژه‌ها Basecoin است که از پروتکل‌های پایه اوراق قبضه استفاده می‌کنند یعنی وقتی basecoin کمتر از 1 دلار امریکا معامله شود، اوراق قبضه صادر می‌کنند.

 

کوین‌های باثباتی با پشتوانه‌های متفاوت

DAI

Maker  کمپانیست که DAI را معرفی کرد که یک ارز دیجیتال دیگر با پشتیبانی 1 به 1 دلار است. ارزش DAI با استفاده از سیستمی متشکل از وثیقه و فیدهای قیمتی نسبت به دلار امریکا ثابت باقی می‌ماند اما فاقد پشتوانه دلاری واقعی است.

DAI در هنگام تقاضا ساخته می‌شود و پشتوانه آن اتر است. این پشتوانه توسط جامعه کاربران Maker و دارندگان توکن MKR حفظ می‌شود. DAIی Maker یک کوین باثبات است که کاملاً روی بلاک‌چین مستقر است. این کوین با استفاده از قراردادهای هوشمندی که روی بلاک‌چین اتریوم ساخته می‌شوند، اتوماسیون شده و برای حفظ ثبات این ارز از یک طراحی پیچیده استفاده می‌شود.

 

Globcoin

Globcoin یک کوین باثبات است که نمایانگر سبدی حاوی 15 ارز جهانی و طلا است. کمپانی سازنده این کوین با استفاده از این سبد متنوع سعی به ارائه باثبات ترین کوین ممکن برای معامله گران و سرمایه گذاران دارد.

بعلاوه این سبد ارزی متنوع پوششی کامل در برابر تفاوت‌های قدرت خرید در سطح جهان فراهم می‌کند. این یعنی در صورت موفقیت این کوین باثبات، می‌توان از آن به عنوان پوششی کامل در برابر ریسک مبادلات ارزی جهانی استفاده کرد.

 

SwissRealCoin

SwissRealCoin  یک کوین باثبات با پشتوانه املاکی در سوئیس است که یک دارایی بسیار باثبات محسوب می‌شود. این کوین اولین کوین باثبات جهان است که وعده افزایش ارزش بر اساس رشد دارایی پشتوانه‌ی آن را ایجاد کرده است.

برای مقابله با نوسان، از افزایش تقاضا برای صدور کوین‌های جدید استفاده می‌شود. سپس از درآمد حاصل از فروش توکن برای گسترش سایز املاک پشتوانه‌ی آن استفاده می‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب این کوین این است که همه دارندگان آن می‌توانند به صورت دموکراتیک برای انتخاب‌های سرمایه گذاری رای بدهند.

 

Digix Gold Tokens

همان طور که از نام Digix Gold Tokens پیداست، این ارز دیجیتال توسط شمش‌های طلای واقعی پشتیبانی می‌شود. برای اطمینان از وجود چنین پشتوانه ای، کمپانی صادر کننده این کوین از مکانیزم اثبات دارایی و کارت‌های دارایی استفاده می‌کند. این مکانیزم گواهینامه‌هایی ایجاد می‌کند که اثبات می‌کنند این طلا واقعاً وجود دارد و در فرایند شهادت امضای سه طرف یعنی فروشنده، نگهدارنده دارایی و بازرس وجود دارد.

Digix غیرمتمرکز و خودکار است. دارندگان توکن DGD که مبتنی بر بلاک‌چین اتریوم است، در رابطه با پیشرفت‌ها و تغییرات DigixDAO تصمیم گیری می‌کنند.

 

نکات پایانی

کوین‌های باثبات روشی ساده و سریع برای محافظت از سرمایه گذاران و معامله گران در برابر نوسان قیمت ارزهای دیجیتال فراهم می‌کنند. اکسچینج‌ها و DEXها می‌توانند از این کوین‌ها برای افزایش حجم معاملات و تعداد کاربرانشان از طریق جفت کردن آلت کوین – کوین باثبات، کاهش وابستگی بازار به ارزش بیت‌کوین و کاهش وابستگی به تغییر ارزش ارزهای فیات نسبت به هم استفاده کنند.

با این وجود در صورتیکه کمپانی صادر کننده این ارزها یک کمپانی بحث برانگیز (مثل تتر) باشد چنین ارزهایی چندان امن محسوب نمی‌شوند. خوشبختانه سایر کمپانی‌هایی که اعتماد و شفافیت بیشتری ایجاد کرده اند، باعث شدند که حوزه کوین‌های باثبات بتواند ارزش بازار قابل توجهی پیدا کند.

با در نظر گرفتن عملکرد این ارزها می‌توان آنها را بسیار فراتر از یک محافظ برای معامله گران و سرمایه گذاران دانست. چنین کوین‌هایی در صورت پیاده سازی و اجرای درست می‌توانند با محافظت از افراد تازه وارد در برابر ریسک ارزهای دیجیتال همزمان با ارائه مزایای این ارزها، منجر به پذیرش انبوه این ارزها شوند. صنعت حواله‌های ارزی یکی از کاربردهای خاص این کوین‌های باثبات محسوب می‌شود.

ثبات قیمت‌ها یکی از الزامات مهم برای فراگیر شدن ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود که کوین‌های باثبات می‌توانند این هدف را محقق کنند. این کوین‌ها می‌توانند تبدیل به وسیله تبادل فوق العاده‌ای جهت اجرای تراکنش‌های روزانه برای مشتریان و فروشندگان شوند.

اگر کوین‌های باثبات درست پیاده سازی شوند و قابل اعتماد، مقیاس پذیر و ایمن باشند می‌توانند تبدیل به یکی از پایه‌های مهم اقتصاد نوظهور مبتنی بر ارزهای دیجیتال شوند.