آکادمی

شنبه, 06 ارديبهشت 1399 15:48

ایردراپ Airdrop ارز دیجیتال چیست ؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

هر آنچه که باید درباره ایردراپ ارزهای دیجیتال بدانید

در دنیای ما به دست آوردن پول مجانی و بدون زحمت غیرممکن به نظر می‌رسد اما در دنیای شگفت انگیز و بزرگ ارزهای دیجیتال قواعد قدیمی دیگر صادق نیستند و چنین چیزی در این دنیا عجیب نیست.

این پول مجانی که درباره آن صحبت می‌کنیم، به صورت ایردراپ در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. شاید شما هم قبلاً در دنیای ارزهای دیجیتال با این اصطلاح روبرو شده باشید؛ اگر این مفهوم برای شما قابل درک نیست، حتماً این مقاله را مطالعه کنید.

در ادامه چگونگی اجرای ایردراپ و دلیل آن را توضیح می‌دهیم.

ایردراپ چیست؟

در دنیای ارزهای دیجیتال ایردراپ با مفهومی که در حوزه نظامی دارد (فرود سرباز یا تجهیزات با چتر یا بی چتر از هوا) متفاوت است. در دنیای کریپتو اصطلاح ایردراپ به پول مجانی یا هدیه گفته می‌شود. در واقع ایردراپ هنگامی انجام می‌شود که یک تیم توسعه دهنده، کمپانی یا یک جامعه توکن‌هایی را بدون هزینه بین کاربران توزیع می‌کند.

ایردراپ تکنیکی است که کسب و کارهای استارتاپی که ICO اجرا می‌کنند برای افزایش شهرت برندشان و ایجاد هیجان و اشتیاق نسبت به پروژه خودشان از آن استفاده می‌کنند. ایردراپ هم به نوعی شبیه نمونه‌های رایگانی است که در برخی فروشگاه‌ها بین مشتریان توزیع می‌شود. اجرای ایردراپ دلایل مختلف دیگری هم دارد که در ادامه آن را بیشتر بررسی می‌کنیم.

برخی ایردراپ‌ها به صورت ناگهانی اجرا می‌شوند و برخی از قبل بخوبی هماهنگ شده و درباره آنها اطلاع رسانی می‌شود. ایردراپ‌های برنامه ریزی شده بخشی از استراتژی بازاریابی کمپانی مربوطه هستند و از قبل اعلام می‌شوند که هدف از انجام این کار برپا کردن سروصدا و جلب توجه است. ایردراپ‌های ناگهانی هم می‌توانند تبلیغ قابل توجهی برای یک کوین باشند و به اهداف مشابه برسند اما این ایردراپ‌ها به نوعی شبیه یک قمار هستند و فقط برای ارزهای دیجیتالی که از قبل شهرت کافی را به دست آورده باشند، می‌توانند کارآمد واقع شوند.

چرا ایردراپ اجرا می‌شود؟

دلایل مختلفی برای اجرای ایردراپ وجود دارد از جمله پاداش دادن به مشتریان وفادار، ایجاد شور و هیجان نسبت به یک شرکت حوزه بلاک چین و غیره.

برای پاداش دادن به کاربران: گاهی اوقات توکن‌های رایگان به کاربران یک سرویس اهدا می‌شود تا به نوعی به خاطر نشان دادن وفاداری از آنها قدردانی شود. بایننس که یکی از اکسچینج‌های شناخته شده در حوزه ارزهای دیجیتال است یک نمونه از چنین کمپانی‌هایی است.

برای انجام یک کار خاص: گاهی اوقات وقتی یک ارز دیجیتال فورک می‌شود یا شبکه‌ای جدید راه اندازی می‌شود، ایردراپ رخ می‌دهد. یک نمونه از چنین حالاتی بیت کوین بود که در آن کاربران بیت کوین کش دریافت کردند و اتریوم که در آن به اندازه همان مبلغی که در والت خودشان داشتند، توکن اتریوم کلاسیک دریافت کردند. همچنین وقتی به دارندگان ETC در اثر ظهور بلاک چین Callisto توکن CLO داده شد یا وقتی پس از فروش توکن IGNIS به دارندگان NXT، توکن IGNIS اهدا شد.

جهت کمک به تمرکززدایی: ایردراپ‌ها می‌توانند به ایجاد سطوح بالاتری از امنیت برای یک شبکه و کاربران آن کمک کنند. OmiseGO هم به همین دلیل ایردراپ اجرا کرد و مقدار قابل توجهی از توکن‌های خود را بین کاربران اتریوم توزیع کرد. طبق توضیحات پست وبلاگی رسمی این شرکت:

ما بر این باوریم که اضافه شدن چند صدهزار دارنده حساب جدید که ممکن است تبدیل به اعتبارسنج‌های PoS شوند می‌تواند باعث قوی تر شدن هر چه بیشتر شبکه شود و امیدواریم که این کار منجر به ایجاد علاقه نسبت به OmiseGO و مکانیزم‌های مربوط به آن شود.

افزایش تلاش‌های بازاریابی: همانطور که اشاره شد، ممکن است کمپانی‌ها یا تیم‌های توسعه دهنده تصمیم بگیرند که برای جذب توجه نسبت به ICO و تشویق سرمایه گذاری روی توکن خودشان ایردراپ اجرا کنند. همچنین معمولاً این کار در هنگام معرفی یک ارز دیجیتال جدید برای جلب کاربران و ایجاد شور و هیجان انجام می‌شود. اخیراً فیسبوک یک سیاست تبلیغاتی جدیدی در پیش گرفته و ICOها را به صورت صریح مسدود کرد، در نتیجه عده زیادی از ایردراپ به عنوان روش جایگزین برای تبلیغات PPC (تبلیغاتی که هزینه آنها به صورت یک مبلغ مشخص به ازای هر کلیک محاسبه می‌شود) استفاده کردند.

چگونگی پیدا کردن اطلاعات درباره ایردراپ

معمولاً می‌توانید در هر جایی که راجع به ارزهای دیجیتال بحث و گفتگو می‌شود اطلاعاتی درباره ایردراپ‌ها پیدا کرد، از جمله:

  • Slack, Discord یا کانال‌های تلگرامی
  • Reddit یا Bitcointalk
  • گروه‌های فیسبوکی

چندین سایت هم وجود دارند که صرفاً برای اطلاع رسانی به کاربران در رابطه با ایردراپ‌ها راه اندازی شدند از جمله:

اکانت‌های متعددی در شبکه‌های اجتماعی وجود دارند که به کاربران درباره این رویدادها اطلاع رسانی می‌کنند (مثل https://twitter.com/cryptoairdrops). گاهی اوقات هم خود کمپانی در شبکه‌های اجتماعی یا نشریه‌های خبری درباره ایردراپ اطلاع رسانی می‌کند (مثل این مورد در Ethereum World News).

نحوه مشارکت در ایردراپ

اگر کمی در شبکه اجتماعی Reddit تحقیق کنید متوجه می‌شوید که معمولاً درباره چگونگی دریافت کوین‌های ایردراپ شده ابهامات زیادی وجود دارد.

در بسیاری از موارد کوین ایردراپ مبتنی بر پروتکل ERC-20 اتریوم است و برای دریافت آن نیاز به یک والت غیراکسچینجی سازگار با ERC-20 خواهید داشت. MetaMask و MyEtherWallet دو نمونه از محبوب ترین راهکارها برای این کار هستند و لازم به ذکر است که والت شما حتماً باید فعال باشد. بیشتر ایردراپ‌ها مکانیزم‌هایی دارند که بررسی می‌کنند کاربران شرکت کننده یک گروه آدرس تصادفی ایجاد نکرده باشند تا با ورود از طریق اکانت‌های مختلف حجم زیادی از کوین‌های ایردراپ را از آن خود کنند.

برخی مواقع کوین‌ها به صورت خودکار وارد والت شما می‌شوند و تنها اقدامی که باید انجام دهید، انتظار است. در موارد دیگر برای واجد شرایط بودن باید کار خاصی انجام داده یا تعداد مشخصی توکن داشته باشید.

معمولاً قبل از ایردراپ به صورت کامل برای کاربران شفاف سازی می‌شود که جهت دریافت توکن باید چه کارهایی انجام دهند چون به هر حال هدف کلی ارائه کوین رایگان به کاربران است. همچنین ممکن است برای دریافت توکن نیاز به دنبال کردن یک حساب توییتری یا ملحق شدن به یک گروه تلگرامی داشته باشید. حتماً باید این اقدامات را انجام داده و قبل از ایردراپ اکانت یا گروه را آنفالو یا ترک نکنید در غیر اینصورت توکنی به شما تعلق نمی‌گیرد.

نکاتی درباره امنیت

متاسفانه دنیای کریپتو پر از انواع کلاهبرداری و افراد بدنیتی است که قصد سوء استفاده از کاربران را دارند. این نکته را در نظر داشته باشید و توجه کنید که ایردراپ هم از این قائده مستثنی نیست.

با توجه به تعداد زیاد توکن‌هایی که ایردراپ می‌شوند، احتمال زیادی وجود دارد که کاربران روی یک لینک جعلی کلیک کرده و دچار دردسر شوند. بهترین راه دفاع از خودتان افزایش اطلاعات و آگاهی و بررسی همه جوانب است. چند نکته‌ای که باید به آن توجه باشید، عبارتند از:

  1. مراقب کلیدهای خصوصی خودتان باشید: اگر کسی ادعا کرد که برای بررسی موجودی والت شما به این کلیدهای خصوصی نیاز دارد، هرگز ادعای وی را باور نکنید. این کار به راحتی با استفاده از Etherscan انجام می‌شود.
  2. برای هیچکس پول ارسال نکنید: به خاطر داشته باشید که در یک ایردراپ شما باید ذینفع باشید در نتیجه هرگز در چنین شرایطی برای کسی پول ارسال نکنید. اگر در ایردراپی از شما خواسته شده که پول واریز کنید، بلافاصله از آن دوری کنید.
  3. منابع رسمی را بررسی کنید: اگر قرار باشد کوینی ایردراپ اجرا کند به احتمال زیاد این موضوع به اطلاع عموم خواهد رسید. حتماً حساب‌های رسمی را بررسی کنید تا مطمئن شوید که ایردراپ مورد نظر مجاز و مشروع است در غیر این صورت ممکن است طعمه یک کلاهبرداری شوید و افرادی سعی داشته باشند اطلاعات شما را جمع آوری کنند.

صبحت‌های پایانی

بدون شک ایردراپ تکنیک مفیدی برای افزایش آگاهی نسبت به یک توکن جدید و ایجاد وفاداری بین کاربران جدید است. این ابزار به برنامه نویسان و تبلیغ کنندگان یک پروژه جدید کمک می‌کند تا بین مردم شناخته شوند و در مجموع باعث می‌شود عده بیشتری به بازار ارزهای دیجیتال علاقمند شده و استفاده از آنها گسترش پیدا کند.

ایردراپ‌ها به افراد امکان می‌دهند بدون هیچ ریسکی کوین جمع آوری کنند. از دید سرمایه گذاری این موضوع بسیار جالب توجه و هیجان انگیز است فقط همیشه اعتبار ایردراپ را پیش از مشارکت در آن بررسی کنید.

در امریکا بحث ایردراپ منجر به ایجاد سوالاتی در رابطه با مالیات شده و اینکه آیا باید آنها را درآمد حساب کرد یا سود سرمایه ای. هنوز توافقی درباره پاسخ به این سوال حاصل نشده اما کاربران امریکایی باید قبل از مشارکت در این طرح‌ها حتماً با یک فرد حرفه‌ای در حوزه مباحث مالیاتی مشورت کنند. Bitcoin.tax هم منبع خوبی در این زمینه به شمار می‌رود.