آکادمی

جمعه, 23 خرداد 1399 09:15

عبارت بازیابی Recovery Phrase چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

نکات کلیدی
- عبارت بازیابی تنها پشتیبان برای تمام ارزهای دیجیتال شماست که از طریق دستگاه Ledger مدیریت می‌شوند و می‌توان از این عبارت برای بازیابی دسترسی به آنها استفاده کرد.
- عبارت بازیابی 24 کلمه‌ای شما باید مخفی نگه داشته شود و هرگز نباید آن را با دیگران به اشتراک بگذارید.
- حتماً عبارت بازیابی را درست بنویسید. می‌توانید درستی این عبارت را با اپلیکیشن بررسی عبارت بازیابی (Ledger Recovery Check) چک کنید.
- حتی اگر به هر دلیلی دیگر Ledger وجود نداشته باشد، می‌توانید از عبارت بازیابی 24 کلمه‌ای خودتان با یک والت سازگار متفاوت دیگر برای دسترسی به ارزهای دیجیتالتان استفاده کنید.

هنگام شروع استفاده از والت سخت‌افزاری Ledger یک مجموعه 24 کلمه‌ای تصادفی دریافت می‌کنید که به آن عبارت بازیابی گفته می‌شود. وجود این عبارت برای استفاده از والت سخت‌افزاری ضروری است و باید همواره ایمن و به صورت آفلاین نگه داری شود. در این مقاله نگاهی نزدیک به عبارت بازیابی خواهیم داشت.

کاربرد عبارت بازیابی

عبارت بازیابی که به آن Seed Phrases هم گفته می‌شود نقش بسیار مهمی در استفاده از والت سخت‌افزاری دارد. اگر به هر دلیلی (مثلاً خرابی یا سرقت) امکان استفاده از Ledger Nano X یا Ledger Nano S وجود نداشته باشد، ارزهای دیجیتال شما از دست نمی‌روند. عبارت بازیابی 24 کلمه‌ای شما نقش یک پشتیبان را برای تمام ارزهای دیجیتال تحت مدیریت دستگاه دارد.

فرض کنید دستگاه Ledger شما گم شده و قصد دسترسی به ارزهای دیجیتال خودتان را دارید. شما قبلاً یک Ledger Nano X سفارش دادید و آماده استفاده از آن هستید. وقتی کار با دستگاه جدید را شروع می‌کنید، امکان انتخاب Restore from recovery phrase یا بازیابی از روی عبارت بازیابی را خواهید داشت. پس از اینکه هر 24 کلمه را درست وارد کردید، دستگاه امکان دسترسی به همان آدرس‌های قبلی را برای شما فراهم می‌کند.

عبارت بازیابی چطور کار می‌کند؟

می‌توان عبارت بازیابی را مثل یک کلید اصلی در نظر گرفت که همه اپلیکیشن‌های روی دستگاه Ledger از آن برای محاسبه کلیدهای خصوصی خودشان استفاده می‌کنند. این یعنی تا زمانی که کلید بازیابی تغییر نکند، محاسبه کلید خصوصی همیشه همان نتایج قبل را ایجاد خواهد کرد. د

احتمالاً شما هم حدس زده اید که لیست کلمات قابل استفاده در عبارت بازیابی مشخص است. این لیست حاوی 2048 کلمه است که به آن لیست کلمات BIP-39 هم گفته می‌شود.

اگر فکر می‌کنید که ممکن است کسی عبارت عبور 24 کلمه‌ای شما را حدس بزند، جای نگرانی نیست. در مجموع 115.792.089.237.316.195.423.570.985.008.687.907.853.269.984.665.640.564.039.457.584.007.913.129.639.936 ترکیب مختلف برای این کلمات وجود دارد. احتمال پشت سر هم برنده شدن در لاتاری بیشتر از احتمال حدس زدن عبارت عبور 24 کلمه‌ای شماست.

هر چند ممکن است عبارت بازیابی به صورت یک مجموعه کلمه در اختیار شما قرار گرفته باشد، این کلمات در اصل به یک رشته از اطلاعات تبدیل می‌شوند که به نوعی شبیه آدرس ارزهای دیجیتال هستند. برای راحتی شما، این حروف به صورت کلماتی خوانا نمایش داده می‌شوند.

این کلمات را ایمن و مخفی نگه دارید

همانطور که اشاره شد، عبارت بازیابی 24 کلمه‌ای شما یک پشتیبان برای تمام ارزهای دیجیتال شما محسوب می‌شود. در نتیجه اگر کسی به این عبارت عبور دسترسی پیدا کند، به ارزهای دیجیتال شما هم دسترسی خواهد داشت. بنابراین حفظ امنیت عبارت عبور اهمیت فوق العاده زیادی دارد. برای حفظ امنیت عبارت عبور این نکات را در نظر داشته باشید:

  • هرگز عبارت عبور 24 کلمه‌ای خودتان را در اختیار کسی قرار ندهید – حتی خود Ledger. Ledger هرگز چنین چیزی را از شما نمی‌خواهد.
  • هرگز عبارت عبور خودتان را در کامپیوتر، گوشی موبایل یا هر وسیله متصل به اینترنت دیگری وارد نکنید. اگر کامپیوتر شما هک شود، هکر به عبارت عبور شما دسترسی خواهد داشت.
  • عبارت بازیابی را فقط روی یک تکه کاغذ یا فلز پشتیبان گیری کنید.
  • عبارت عبورتان را فقط در یک والت سخت‌افزاری مجاز وارد کنید – هرگز آن را در اپلیکیشن‌های موبایلی یا کامپیوتر وارد نکنید.

حتماً برای حفظ امنیت ارزهای دیجیتال خودتان از این قواعد ساده پیروی کنید. . 

بررسی عبارت بازیابی

به غیر از ایمن نگه داشتن عبارت بازیابی، نوشتن درست آن هم اهمیت زیادی دارد. هر گونه خطای املایی یا اشتباه در ترتیب کلمات منجر به تولید آدرس‌هایی متفاوت با آدرسی که ارزهای دیجیتال شما در آن قرار دارد، می‌شود.

می توانید برای بررسی اینکه آیا عبارت بازیابی نوشته شده با عبارتی که دستگاه با آن تنظیم شده همخوانی دارد یا خیر، از اپلیکیشن  Recovery Check استفاده کنید. همچنین حین مرحله اولیه تنظیم دستگاه از شما درخواست می‌شود که عبارت عبور را بنویسید تا مطمئن شوید این عبارت را درست یادداشت کرده اید.

فراتر از Ledger

در نهایت لازم به ذکر است که اگر به هر دلیلی دیگر Ledger وجود نداشته باشد، می‌توانید از عبارت بازیابی برای دسترسی به ارزهای دیجیتال خودتان استفاده کنید.

Ledger تنها ارائه دهنده سرویس والت نیست که از عبارت بازیابی استفاده می‌کند. در واقع این شرکت از استانداردی موسوم به BIP-32 پیروی می‌کند. این یعنی اگر به هر دلیلی دیگر Ledger وجود نداشته باشد می‌توانید عبارت بازیابی 24 کلمه‌ای خودتان را در یک والت سازگار دیگر وارد کنید تا به ارزهای خودتان دسترسی پیدا کنید. همچنین، می‌توانید عبارت بازیابی یک والت دیگر را هم در دستگاه Ledger وارد کنید. برای حفظ امنیت توصیه می‌کنیم که این کار را فقط با والت‌های سخت‌افزاری انجام دهید.

توجه: والت‌های سخت‌افزاری Ledger فقط عبارت بازیابی 24 کلمه‌ای تولید می‌کنند. می‌توانید عبارت عبور 12، 18 یا 24 کلمه‌ای که از ارائه دهنده سرویس والت دریافت کردید را هم وارد کنید.