آکادمی

سه شنبه, 24 تیر 1399 21:44

کیف پول ارزهای دیجیتال Crypto Wallet چیست ؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

درست همانطور که پول معمولی نیاز به محلی برای نگهداری مثل حساب بانکی یا یک کیف پول دارد، والت ارزهای دیجیتال هم به نوعی یک خانه دیجیتال برای بیت‌کوین، ریپل، اتریوم و غیره محسوب می‌شود با این تفاوت که این والت‌ها دیجیتال هستند و ماهیت فیزیکی ندارند.

این والت‌ها به صورت یک کد برنامه نویسی هستند که طبق ماهیت کوین‌های دیجیتال طراحی شده اند. هر والت ویژگی‌های خاص و متفاوتی دارد اما در مجموع ماهیت همه آنها یکسان است یعنی از آنها برای ارسال، دریافت و ذخیره ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود.

به طور کلی دو نوع والت ارز دیجیتال داریم:

  • محبوب ترین نوع، والت‌های گرم یا والت‌هایی هستند که با اینترنت تعامل دارند مثل اپلیکیشن‌های موبایلی، حساب‌های اکسچنج‌های کریپتو، والت‌های آنلاین ساده و والت‌های کامپیوتری.
  • نوع دوم والت‌های سرد هستند که شامل والت‌های کاغذی و سخت‌افزاری می‌شوند که به اینترنت متصل نمی‌شوند.

اما طلاع داشتن از این دسته بندی چه اهمیتی دارد؟

به طور کلی سطح امنیت دارایی‌های دیجیتال شما بستگی به این دارد که آنها را چطور ذخیره می‌کنید یعنی به روش سرد یا گرم.

والت‌های آنلاین (یا گرم)

ویژگی خاص والت‌های گرم این است که به اینترنت متصل می‌شوند. این ویژگی همزمان می‌تواند هم یک مزیت باشد و هم یک نقطه ضعف. اما بحث را با بررسی مزایای آن شروع می‌کنیم.

والت‌های آنلاین مناسب اشخاصی هستند که از آنها برای تراکنش‌های ساده استفاده می‌کنند و پول زیادی در اکانتشان نگه نمی‌دارند.

وقتی با یک اپلیکیشن موبایلی مثل GreenAddress، Jaxx، Mycelium یا هر اپلیکیشن دیگری ثبت نام می‌کنید، دریافت ارزهای دیجیتال برای شما بسیار آسان خواهد بود.

برای ارسال ارزهای دیجیتال اول باید ارز دیجیتال داشته باشید. می‌توانید در LocalBitcoins با ارز فیات بیت کوین بخرید یا در یک پلتفرم معاملاتی کریپتو ثبت نام کنید تا از سایر ارزهای دیجیتال (که به آنها آلت کوین گفته می‌شود) استفاده کنید.

در واقع صدها پلتفرم آنلاین و اکسچنج ارز دیجیتال وجود دارند که امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال با ارز فیات یا ارز دیجیتال را فراهم می‌کنند. Kraken، OKEx و Bitfinex از جمله این پلتفرم‌ها هستند.

بنابراین انتخاب کاملاً با خود شماست.

اما حالا به معایب والت‌های گرم می‌رسیم. از آنجایی که بعضی از این سرویس‌ها کلید کاربران خودشان را در یک محل ذخیره می‌کنند که به نوعی به اینترنت متصل هستند، به دست آوردن این کلیدها برای هکرها آسان‌تر است.

جهت درک اهمیت کلیدهای خصوصی برای هکرها، ابتدا توضیح مختصری از طرز کار آنها ارائه می‌کنیم.

برای ارسال ارز دیجیتال به یک شخص دیگر باید تراکنش را با کلیدهای خصوصی خودتان امضا کنید در غیر این صورت امکان انتقال این وجوه وجود نخواهد داشت.

در مجموع، این یعنی هر کسی که کنترل کلیدهای خصوصی شما را در دست داشته باشد، می‌تواند این امضاء را انجام داده و پول شما را برای هر شخص دلخواهی ارسال کند.

به همین دلیل معامله گران مجرب پس از جمع آوری مقداری ارز دیجیتال آنها را از اکسچنج‌های ارز دیجیتال به والت‌های سرد منتقل می‌کنند. در واقع برای هکرها برداشت پول از یک نقطه دسترسی واحد (اکسچنج) آسان تر از برداشت تدریجی آن از آدرس‌های مختلف کاربر است.

به طور خلاصه، اگر شما مالکیت کلیدهای خصوصی خودتان را در دست نداشته باشید، شخص دیگری دارد و اکثر مواقع این شرایط برای والت‌های گرم/آنلاین وجود دارد.

برای اشخاصی که تمایل دارند بر کلیدهای خصوصی خودشان کنترل داشته باشند، گزینه "گرم" دیگری هم وجود دارد یعنی والت‌های کامپیوتری.

در حال حاضر دو نوع دیگر از والت‌های کریپتو هم وجود دارد که شامل والت‌های سبک وزن و والت‌های نود کامل هستند. در بیشتر کلاینت‌ها نیازی به دانلود کل بلاک‌چین روی هارددرایو خودتان ندارید که به چنین والت‌هایی والت سبک وزن گفته می‌شود.

این دو والت کامپیوتری را در نظر بگیرید:

  • الکتروم

این کلاینت سبک وزن به دلیل سابقه طولانی یکی از مشهورترین کلاینت‌های این حوزه است. تنظیم این کلاینت در سیستم عامل لینوکس، ویندوز و مک به آسانی انجام می‌شود. الکتروم یک عبارت یادآور 12 کلمه ای دارد و امکان ادغام آن با Ledger و Trezor وجود دارد.

  • اکسودوس

اکسودوس هم که یک والت سبک وزن است، از کوین‌های مختلفی پشتیبانی می‌کند و یک عبارت یادآور 12 کلمه ای دارد. این والت با سه سیستم عامل پرکاربرد سازگار است و امکان اضافه شدن توکن‌های ERC-20 جدید و پشتیبانی نشده در آن وجود دارد.

در مجموع هم برای الکتروم و هم اکسودوس می‌توانید کلیدهای خصوصی را روی دستگاه خودتان ذخیره کنید.

  • بیت کوین کور

این کلاینت نود کامل، اولین والت کریپتوی دسکتاپ و اولین والت کریپتو در تاریخ ارزهای دیجیتال است که خود ساتوشی ناکاموتو آن را طراحی کرد و علاوه بر اینکه مثل یک والت کار می‌کند عملکرد نودی که تراکنش‌ها را اعتبارسنجی می‌کند هم دارد.

این راهکار برای کاربران شخصی که توان رقابت با سایر نودها برای بیت‌کوین را ندارند، توصیه نمی‌شود. این روزها به دلیل بالا بودن سطح رقابت، ماین کردن این ارز دیجیتال سخت شده و به احتمال زیاد برای انجام این کار نیاز به خرید تجهیزات بیشتری دارید.

اما باز هم اگر قصد استفاده از آن را دارید، حداقل الزامات مورد نیاز عبارتند از:

  1. یک کامپیوتر یا لپ تاپ که جدیدترین نسخه از ویندوز، لینوکس یا مک روی آن نصب شده باشد.
  2. 200 گیگابایت فضای خالی روی دیسک که حداقل سرعت خواندن/نوشتن آن 100 مگابایت بر ثانیه باشد.
  3. 2 گیگابایت رم
  4. اتصال اینترنت با سرعت آپلود حداقل 400 کیلوبیت (50 کیلوبایت) بر ثانیه
  5. یک کانشکن unmetered، کانکشنی با محدودیت آپلود بالا
  6. 6 ساعت در روز که نود کامل شما در حال اجرا خواهد ماند

کلاینت‌های دسکتاپ در هر صورت به اینترنت متصل می‌شوند در نتیجه نسبت به والت‌های سخت‌افزاری آسیب پذیرتر هستند اما نسبت به بعضی والت‌های آنلاین که دارایی‌های شما در آنها به صورت شبانه روزی به شکل آنلاین ذخیره می‌شوند، ایمن تر هستند.

والت‌های سرد: والت‌های سخت‌افزاری و کاغذی

هر چند ایجاد تهدید امنیتی برای والت‌های سرد هم ممکن است اما احتمال به خطر افتادن آنها نسبت به والت‌های گرم و آنلاین کمتر است.

والت‌های سرد هم راهکار بدون نقصی نیستند اما برای ذخیره حجم زیادی ارز دیجیتال، گزینه بهتری محسوب می‌شوند.

اساساً مزیت اصلی والت‌های سرد کم بودن میزان تعامل آنها با اینترنت است.

اغلب مواقع برای استفاده از والت‌های سخت‌افزاری مثل Trezor یا Ledger Nano باید یک نرم‌افزار روی کامپیوتر خودتان نصب کنید اما در رابطه با والت‌های کاغذی آدرس‌ها در وبسایتی مثل این سایت تولید شده و بعد شما آن را چاپ می‌کنید.

دو والت محبوب در حال حاضر عبارتند از:

  • Ledger Nano X ~ $119

این والت از یک عبارت یادآور 24 کلمه ای برای تولید کلیدهای خصوصی به تعداد نامتناهی استفاده می‌کند. در نتیجه اگر کلیدهای خصوصی خودتان را از دست بدهید، می‌توانید با استفاده از این عبارت آنها را بازیابی کنید یا کلیدهای خصوصی خودتان را در یک والت دیگر درج کرده و از آن استفاده کنید.

Ledger Nano X از 110 کوین پشتیبانی می‌کند و با کامپیوتر 64 بیتی (ویندوز 8+، MacOS نسخه 10.8+، لینوکس) و گوشی موبایل (iOS 9+، Android 5+) سازگار است.

این مجموعه شامل یک کابل USB، یک دفترچه راهنما و یک برگه بازیابی کلیدهای خصوصی است.

  • Trezor Model T ~ €149

این والت از یک عبارت یادآور 12 کلمه ای استفاده می‌کند اما یک کلاینت دیگر به نام Trezor One وجود دارد که آن هم از عبارت یادآور 12 کلمه ای استفاده می‌کند.

Trezor از بیشتر از هزار کوین پشتیبانی می‌کند. برای مشاهده لیست کامل کوین‌های پشتیبانی شده به آدرس trezor.io/coins مراجعه کنید.

اگر قصد استفاده از والت‌های کاغذی را دارید، باید این والت‌ها را در سایتی مثل  WalletGenerator ایجاد کرده و بعد پول خودتان را به آن منتقل کرده و والت کاغذی خودتان را ایمن نگه دارید.

اما مراقب باشید. برای انتقال وجه از والت کاغذی نیاز به یک اپلیکیشن موبایلی مثل Copay با قابلیت sweep دارید. همچنین مطمئن شوید سایتی که در آن والت کاغذی ایجاد می‌کنید، شهرت و اعتبار خوبی داشته باشد.

نتیجه‌گیری

امیدواریم که حالا با اهمیت انواع والت‌ها برای نگهداری از ارزهای دیجیتال به صورت امن آشنا شده باشید. والت گرم برای نگه داشتن مقدار کمی پول مفید است و والت سرد برای نگه داری از حجم بیشتر. اگر شرایط شما بین این دو حالت است، می‌توانید از یک والت کامپیوتری استفاده کنید که هنگام خاموش بودن کامپیوتر امنیت آن حفظ می‌شود.