آکادمی

یکشنبه, 02 شهریور 1399 22:22

تعریف گس اتریوم یا سوخت اتریوم و مفاهیم مرتبط با آن

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

گس اتریوم یا سوخت اتریوم چیست؟

 

گس اتریوم یا سوخت اتریوم واحدی است که برای اندازه گیری در شبکه اتریوم و میزان کار محاسباتی را که برای تراکنش ها و یا انجام قراردادهای هوشمند در شبکه اتریوم انجام می شود ، اندازه گیری می کند.

 

هر عملیاتی که در اتریوم انجام می شود ، خواه یک معامله باشد یا اجرای قرارداد هوشمند نیاز به مقداری گس دارد.

ماینرها مبلغی را در شبکه اتر دریافت می کنند معادل با کل گسی است که آنها برای انجام یک عملیات کامل انجام داده اند.

گس اتریوم مانند خون حیات اکوسیستم Ethereum است که راه دیگری برای قرار دادن آن وجود ندارد.

 

هر عملیاتی که در اتریوم انجام می شود، خواه یک معامله ساده باشد ، یا یک قرارداد هوشمند ، یا حتی ICO مقداری گس مصرف می کند. گس همان سوخت اتریوم هست که برای محاسبه میزان هزینه هایی که برای اجرای یک عملیات باید به شبکه پرداخت شود ، استفاده می شود.

 

آیا میزان گس اتریوم برای تراکنش های مختلف ثابت هست؟

 

مقدار گس مصرفی که در تراکنش های مختلف متفاوت است. به عنوان مثال، یک تراکنش ساده به ارزش یک اتروم حدود ۲۱۰۰۰ گس مصرف می کند در حالی که انتقال توکن های ICO از کیف پول شما به ولت اترمی(MEW)شخصی دیگر هزینه های این تراکنش بیشتر است ، زیرا محاسبات در سطح بالاتری انجام می شود.

 

کاربردهای گس اتریوم کجاست؟

 

در قراردادهای هوشمند یا تراکنش های اتریومی

 

یک قرارداد هوشمند چیست؟

 

قراردادهای هوشمند به شما کمک می کنند تا ضمن اجتناب از خدمات یک واسطه ، پول ، املاک ، سهام یا هر چیز دیگری را با روشی شفاف و بدون تضاد مبادله کنید.

قراردادهای هوشمند ، قراردادهای خودکاری هستند. آنها با دستورالعمل های مشخصی که در کد آن نوشته شده اند ، وقتی که در شرایط خاص  خود قرار می گیرند ، اجرا می شوند.

 

 

 

حدود گس یا Gas Limit  چیست؟

 

 

حد گس به حداکثر میزان گسی است که برای یک تراکنش خاص  مصرف  می شود. بالاترین محدودیت گس بدین معنا است که برای اجرای قرارداد هوشمند باید بیشترین کار محاسباتی یا به عبارتی گس بیشتری صرف شود. انتقال یک  اتریوم به صورت استاندارد نیازمند ۲۱۰۰۰ واحد گس است.

در کل، هر چه دستورالعمل های پیچیده ترباشد، گس بیشتری باید پرداخت شود. به عنوان مثال، وقتیکه در ICO  مشارکت می کنید و نیاز به انتقال اتر به یک قرارداد هوشمند دارید یا زمانی که می خواهید توکن های هوشمند ICO  را مبادله  کنید، هزینه های انتقال بیشتر از حد استاندارد تعریف شده می باشد. به عبارتی دیگر می بایست بیشتر از ۲۱۰۰۰ حد گس  بپردازید، چون قرارداد های  ICO کدهای پیچیده تری دارند که نیاز است محاسبات خیلی بیشتری انجام دهند.

 

قیمت گس یا Gas Price  به چه معناست؟

 

  Gas Price یا قیمت گس هزینه‌ای است بر حسب اتریوم که یک کاربر مایل است برای هر واحد گس بپردازد و معمولا با Gwei اندازه گیری می شود..قیمت گس همانند هزینه هریک لیتر سوخت ماشین است که شما برای پر کردن مخزن ماشین خود پرداخت می کنید. در شبکه اتریوم هزینه Gas با اتر(ETH) پرداخت می‌شود.

کیف پول‌های اتریومی به طور معمول یک قیمت منطقی برای Gas Price در نظر می‌گیرند که توسط کابر می تواند تغییر کند. نکته مهم آن است که در صورتیکه میزان قیمت Gas Price  بسیار کم باشد، احتمال دارد تراکنش شما توسط ماینرها عملیاتی و اجرا نشوند. قیمت معقول برای قیمت گس هم بر اساس عرضه و تقاضای توان پردازش، متغییر می باشد.