معرفی ارزها

چهارشنبه, 12 آذر 1399 19:45

ای او اس EOS چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(7 رای‌ها)

EOS یکی از ارزهای دیجیتالی است که سعی دارد تبدیل به رقیبی مستقیم برای اتریوم شود. EOS توانست در ICO خودش 4 میلیارد دلار سرمایه جذب کند و برای اجرای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز بر روی بلاک‌چین طراحی شده بدون اینکه نیاز به نگرانی درباره سرعت یا مصرف برق زیاد وجود داشته باشد. اما تا امروز این شبکه به صورت کامل تست نشده و با چندین مشکل روبرو شده است.

در حال حاضر هر روز ارزهای دیجیتال جدیدی ایجاد می‌شوند. بعضی از این ارزها نسبت به دیگران توجه بیشتری جلب می‌کنند. یکی از این ارزهای دیجیتال EOS است.

در این راهنما یک مرور کلی بر ارز دیجیتال EOS خواهیم داشت، تاریخچه مختصر آن را بررسی کرده و ویژگی‌های خاص آن را مرور می‌کنیم.

EOS چیست؟

می‌توان EOS را اتریومی مخصوص کسب و کارها در نظر گرفت.

پلتفرم EOS امکان ایجاد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و اجرای آنها را فراهم کرده است. به گفته برنامه نویسان، تفاوت EOS با اتریوم، قابلیت آن برای حل مشکلات مقیاس پذیری و کاربردی بودن است که توسعه دهندگان هنگام استفاده از اتریوم با آنها روبرو می‌شوند. البته بین EOS و اتریوم چندین تفاوت دیگر هم وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

چه کسی EOS را ابداع کرد؟

EOS متعلق به سازمانی به نام block.one است اما شخصی که بیشتر از همه با EOS در ارتباط است، برنامه نویسی به نام Dan Larimer است که در پروژه‌های دیگری مثل BitShares و شبکه اجتماعی توزیع شده Steemit هم نقش داشته است. Brendan Blumer کارآفرین سریالی مدیر عامل EOS است.

آیا می‌دانستید؟

Daniel Larimer در اولین روزهای شروع به کار بیت کوین با ساتوشی ناکاموتو در تماس بوده و ساتوشی برای Larimer نوشته: "اگر به من باور نداری یا برای تو قابل درک نیست، نمی‌توانم متقاعدت کنم، ببخشید."

تاریخچه‌ای مختصر

  • می 2017: مقاله سفید EOS در Github منتشر شد.
  • ژوئن 2017: توزیع توکن EOS شروع شد و تا 341 روز ادامه داشت.
  • ژوئن 2018: EOS شروع به کار کرد.

ویژگی خاص EOS

EOS دو بخش کلیدی و مهم دارد یعنی EOS.IO و توکن‌های EOS. EOS.IO شبیه یک سیستم عامل است و مثل ویندوز یا Mac OS است که همه کدهایی که کامپیوتر شما را سرپا نگه می‌دارند، مدیریت می‌کند.

EOS.IO شبکه بلاک‌چین EOS را مدیریت و کنترل می‌کند و به توسعه دهندگان کمک می‌کند تا با استفاده از ابزارهای فراهم شده توسط EOS، اپلیکیشن غیرمتمرکز بسازند.

توکن‌های EOS هم ارز دیجیتال این شبکه هستند. این توکن‌ها منابعی هستند که از آنها برای اجرا و ساختن اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز استفاده می‌شود یعنی شبیه آنچه در اتریوم رخ می‌دهد.

سایر ویژگی‌های EOS

EOS برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها از یک مکانیزم متفاوت استفاده می‌کند. مکانیزم مورد استفاده در اتریوم اثبات کار است اما در EOS از سیستم جدیدی به نام اثبات سهام محول شده استفاده می‌شود.

یکی دیگر از ویژگی‌های کلیدی امیدبخش EOS، مقیاس پذیری است. اجرای چندین تراکنش به صورت همزمان برای اتریوم چالش برانگیز بود.

در حال حاضر شبکه EOS فقط از اجرای حدود 15 تراکنش در ثانیه پشتیبانی می‌کند. در مقابل، شبکه ویزا قادر است 24 هزار تراکنش در ثانیه اجرا کند.

EOS در اولین آزمایش‌ها توانست 10 تا 100 هزار تراکنش در ثانیه اجرا کند. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که EOS به دنبال ساختن پلتفرمی است که کسب و کارهای بزرگ بتوانند عملیات خودشان را در آن اجرا کنند بدون اینکه نیاز به نگرانی درباره سرعت داشته باشند.

آیا می‌دانستید؟

به دلیل قوانین خاص آمریکا در رابطه با ارزهای دیجیتال، شهروندان آمریکایی امکان شرکت در ICO توکن‌های EOS را نداشتند.

EOS چطور تولید می‌شود؟

EOS مثل بیت‌کوین از ماینینگ استفاده نمی‌کند به این دلیل که فرایند ماینینگ منجر به مصرف انرژی الکتریکی زیادی می‌شود و تعداد تراکنش‌های قابل اجرا توسط این روش محدود است.

در مقابل، EOS یک میلیارد توکن را طی یکسری طرح فروش توزیع کرد. پس از آن EOS از تکنیکی به نام اثبات سهام توزیع شده برای ساختن بلاک‌هایی استفاده کرد که بلاک‌چین آن را تشکیل می‌دهند.

در این سیستم، اعضای شبکه برای انتخاب شاهدانی رای می‌دهند که مسئول اعتبارسنجی تراکنش‌ها هستند. اگر یک شاهد درست کار نکند، اعضای جامعه می‌توانند رای او را پس بگیرند و شخص دیگری را جایگزین آن کنند.

چطور می‌توان EOS را تهیه کرد؟

می‌توانید توکن‌های EOS را با نگه داشتن ارز اتر و مبادله آن با EOS در اکسچنج‌ها تهیه کنید. همچنین برای نگه داشتن اتر نیاز به یک والت دارید.

حالا که EOS مین نت خودش را راه اندازی کرده می‌توان توکن‌های آن را با استفاده از ارز فیات خریداری کرد.

آیا می‌دانستید؟

عده زیادی تلاش کرده اند که مشخص کنند EOS مخفف چه کلماتی است اما طراحان این شبکه تصمیم گرفتند که این راز را برملا نکنند.

کارهای قابل انجام با EOS

EOS تلاش زیادی کرده تا کارهای قابل انجام و غیر قابل انجام توسط EOS را تعریف کند اما این تلاش‌ها مانع از معامله EOS توسط معامله گران نشدند.

آیا می‌دانستید؟

ICO توکن EOS توانست ظرف 5 روز 185 میلیون دلار جمع آوری کند و رکورد 150 میلیون دلاری قبلی که متعلق به Bancor بود را بشکند.

آینده

EOS در اولین روزهای شروع به کارش سروصدای ایجاد کرد. بلاک‌چین EOS هنوز مراحل اولیه توسعه را طی می‌کند بنابراین مشخص نیست که در آینده چقدر موفق خواهد بود اما سرعت نوآوری در صنعت بلاک‌چین نشان می‌دهد که آینده‌ی توزیع شده از آنچه تصور می‌شد نزدیک تر است.