آکادمی

سه شنبه, 22 مهر 1399 01:17

هالوینگ بیت‌کوین چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

هالوینگ بیت‌کوین رویدادی است که حدوداً هر چهار سال یک بار رخ می‌دهد و باعث نصف شدن پاداش ماینینگی می‌شود که ماینرها به دست می‌آورند.

خلاصه

  • هالوینگ بیت‌کوین رویدادی است که در آن پاداش ماینینگ نصف می‌شود.
  • این رویداد بر اساس یک قانون از پیش تعریف شده در کد بیت‌کوین اجرا می‌شود.
  • عده زیادی اعتقاد دارند که این رویداد باعث افزایش قیمت بیت‌کوین خواهد شد.

خالق بیت‌کوین بر این باور بوده که کمیاب بودن بیت‌کوین می‌تواند باعث ارزشمند شدن آن شود. هالوینگ که به آن هالونینگ (Halvening) هم گفته می‌شود امسال در ماه می‌ (2020) اجرا شد. برای درک و آشنایی با هالوینگ لازم است اول با نظریه مورد استفاده برای تولید بیت‌کوین آشنایی پیدا کنید. در ادامه به این موضوعات می‌پردازیم.

توضیحاتی درباره بیت کوین

بیت‌کوین یک فناوری انقلابی بود به این دلیل که توانست برای اولین بار یک محصول دیجیتال کمیاب ایجاد کند. این محدودیت تولید تبدیل به یکی از دلایل اوج گیری قیمت بیت‌کوین از صفر به 20 هزار دلار (در نقطه اوج خودش) شد.

ایده کاهش تولید بر خلاف سیستم مورد استفاده برای ارزهای فیات مثل دلار آمریکا است. در گذشته لازم بود که دولت آمریکا برای ایجاد هر یک دلار آمریکا مقدار مشخصی طلا در اندوخته‌های خود داشته باشد. به مرور زمان این قوانین تغییر یافتند و این سیستم تبدیل به سیستمی شد که امروزه در اختیار داریم و دولت‌ها از آن برای چاپ پول به میزان دلخواه خودشان استفاده می‌کنند. اما عملکرد بیت‌کوین کاملاً متفاوت با این سیستم است.

هالوینگ بیت کوین چیست؟

در کد بیت‌کوین قانونی وجود دارد که طبق آن هیچ وقت امکان تولید بیشتر از 21 میلیون بیت‌کوین وجود ندارد. بیت‌کوین‌های جدید از طریق ماینینگ و به عنوان پاداش این کار تولید می‌شوند. ماینرها کار نگهداری و ایمن سازی دفتر کل بیت‌کوین را انجام می‌دهند و سیستم در قبال انجام این کار به آنها بیت‌کوین پاداش می‌دهد.

اما هر چهار سال یک بار پاداش ماینینگ نصف می‌شود و به این رویداد هالوینگ گفته می‌شود. هر هالوینگ منجر به کاهش نرخ تولید بیت‌کوین‌های جدید می‌شود تا اینکه در سال 2140 دیگر هیچ بیت‌کوینی قابل تولید نباشد.

چه کسی هالوینگ را ابداع کرد؟

هالوینگ توسط ساتوشی ناکاموتو در کد بیت‌کوین پیاده سازی شد. این مکانیزم کاهش تولید به مرور زمان، یکی از دلایل تبدیل شدن بیت‌کوین به ارزشمندترین دارایی دیجیتال جهان است. همانطور که ناکاموتو در مقاله سفید بیت‌کوین می‌نویسد: "این شبکه با وجود سادگی بدون ساختار خود، کاملاً قوی است."

آیا می‌دانستید؟

یک میلیون بیت‌کوین اول حدود 10 سال پیش توسط ساتوشی ناکاموتو ماین شد. از آن زمان به بعد حدود 85 درصد از موجودی کل بیت‌کوین ماین شده و تنها 3 میلیون بیت‌کوین دیگر قابل تولید خواهد بود.

تاریخچه‌ای مختصر

  • 2009 – پاداش ماینینگ بیت‌کوین از 50 بیت‌کوین در هر بلاک شروع شد.
  • 2012 – اولین هالوینگ بیت‌کوین رخ داد و باعث کاهش پاداش ماینینگ به 25 بیت‌کوین شد.
  • 2016 – در دومین هالوینگ، پاداش بلاک کاهش یافت و به 12.5 بیت‌کوین رسید.
  • 2140 – شصت و چهارمین و آخرین هالوینگ بیت‌کوین رخ خواهد داد و پس از آن هیچ بیت‌کوین دیگری تولید نمی‌شود.

ویژگی خاص هالوینگ چیست؟

اگر قرار باشد به یک شخص، گروه یا دولت برای تولید پول اعتماد شود، باید این اعتماد وجود داشته باشد که این نهاد تداخلی در انجام این کار ایجاد نمی‌کند. از آنجایی که بیت‌کوین غیرمتمرکز است، تحت کنترل هیچ شخص یا گروه واحدی قرار ندارد در نتیجه لازم است قوانینی سخت و از پیش تنظیم شده در رابطه با تعداد بیت‌کوین‌های قابل تولید و نحوه عرضه آنها وجود داشته باشد.

با تعریف رویداد هالوینگ و تعیین میزان تولید کل بیت‌کوین در کد این ارز دیجیتال، می‌توان گفت که سیستم پولی بیت‌کوین تا ابد قابل تغییر نیست. وجود hard cap یا سقف تولید باعث شده که بیت‌کوین مثل طلا نوعی پول سخت (hard money) باشد که موجودی کل آن مشخص است و عملاً غیرقابل تغییر است.

پس از هالوینگ چه اتفاقی برای ماینرها رخ می‌دهد؟

ماینرها باید برای حفظ شبکه بیت‌کوین از منابعی ارزشمند استفاده کنند اما وقتی پاداش ماینینگ کمتر می‌شود، لازم است انگیزه ماینرها برای کار روی شبکه هم حفظ شود چون در غیر این صورت امنیت شبکه دچار مخاطره خواهد شد. برای دستیابی به این هدف باید قیمت بیت‌کوین یا کارمزد تراکنش‌ها بیشتر شود تا نیاز ماینرها در این زمینه برطرف شود.

چطور می‌توان از هالوینگ بیت‌کوین استفاده کرد؟

بر اساس قانون عرضه و تقاضا، کاهش تولید بیت‌کوین منجر به افزایش تقاضا برای آن و در نتیجه افزایش بهای این ارز دیجیتال می‌شود اما شرایط در عمل به این اندازه ساده نیست.

بهترین راه برای استفاده از این شرایط خرید بیت‌کوین است. با توجه به اینکه بیت‌کوین مهم ترین و محبوب ترین ارز دیجیتال است، می‌توانید به راحتی آن را در هر اکسچنجی و همچنین از طریق محصولاتی مثل Cash App خریداری کنید.

آینده

شاید هالوینگ تاثیر چشمگیری بر قیمت بیت‌کوین داشته باشد. Digital Asset Research کمپانی متمرکز بر تحقیقات ارزهای دیجیتال یک مدل پیش بینی برای قیمت بیت‌کوین طراحی کرده که بر اساس آن پس از هالوینگ ماه می‌ سال 2020 قیمت بیت‌کوین به بیشتر از 60 هزار دلار می‌رسد. یکی از بانک‌های آلمانی هم قیمت بیت‌کوین پس از هالوینگ امسال را 90 هزار دلار پیش بینی کرده است. درست مثل همه پیش بینی‌هایی که درباره ارزهای دیجیتال مطرح می‌شود، درباره این پیش بینی‌ها هم نمی‌توان کاملاً مطمئن بود.