آکادمی

جمعه, 09 آبان 1399 23:07

هدرا هش‌گراف (Hedera Hashgraph) چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

هدرا هش‌گراف پلتفرمی است که خود را به عنوان جایگزینی سریع‌تر و امن‌تر برای بلاک‌چین معرفی می‌کند. این پلتفرم مبتنی بر تکنولوژی دفتر کل توزیع شده است که سال 2016 توسط Leemon Baird ابداع شد. قابلیت این پلتفرم برای اجرای تراکنش‌ها با سرعت بالا و هزینه کم، دلیل اصلی بلندپروازی‌های آن برای تبدیل شدن به سیستمی جهت اجرای میکروتراکنش‌هاست.

در بیشتر پروژه‌های مبتنی بر بلاک‌چین، فرایند اعتبارسنجی متکی بر ماینینگ است. ماینینگ فرایندی پرمصرف (از نظر مصرف انرژی) است که مستلزم کار کردن کامپیوترها و اجرای پردازش‌هایی سنگین جهت اعتبارسنجی تراکنش‌هاست. اما آیا هدرا هش‌گراف می‌تواند با حذف ماینینگ و استفاده از یک دفتر کل با ساختاری جدید این مشکل را حل کند؟

هدرا هش‌گراف چیست؟

هش‌گراف از این نظر که متشکل از یک زنجیره بلاک باشد، بلاک‌چین محسوب نمی‌شود. می‌توان ساختار آن را شبیه یک گراف در نظر گرفت که اضافه شدن تراکنش‌های بیشتر به آن، منجر به افزایش سرعت تراکنش‌ها می‌شود. این فناوری بر اساس گراف‌های بدون دور جهت دار (یا به اختصار DAG) ساخته و نامگذاری شده است.

این سیستم به صورتی طراحی شده که باعث می‌شود هدرا هش‌گراف به سرعت اجرای بیشتر از 100 هزار تراکنش در ثانیه دست پیدا کند و تبدیل به رقیبی جدی برای ویزار و سایر سیستم‌های پرداخت آنلاین شود.

شبکه هدرا هر روز بیشتر از 1.5 میلیون تراکنش را اجرا می‌کند – در نتیجه از نظر تعداد تراکنش‌های قابل اجرا از اتریوم پیشی می‌گیرد – و همزمان توان عملیاتی 5 برابر بیشتر از بیت‌کوین دارد.

هدرا هش‌گراف چطور کار می‌کند؟

شورایی متشکل از 39 شرکت چند ملیتی بزرگ و مورد اطمینان از سراسر دنیا این پلتفرم را مدیریت را خواهد کرد و نرم‌افزار آن روی میلیون‌ها نود از سراسر جهان اجرا می‌شود.

نودهای هش‌گراف برای دستیابی به اتفاق نظر به جای ماینینگ با یکدیگر گفتگو کرده (فرایند gossip) و یادداشت‌های روی تاریخچه تراکنش در شبکه را مقایسه می‌کنند.

در نهایت، با اجرای این فرایند، چند شاهد مشهور انتخاب می‌شود. این شواهد رویداد یا تراکنش هستند و به این دلیل مشهور هستند که در اولین مراحل این فرایند با نودها ارتباط برقرار می‌کنند. سپس نودهای انتخابی مکالمات صورت گرفته درباره این شواهد مشهور در اکثر نودها را مقایسه می‌کنند.

"همه کاری که ما انجام می‌دهیم، گفتگو کردن به همان روشی است که در هنگام اجرای تراکنش انجام می‌دهیم. ما مقداری اطلاعات به تراکنش‌ها اضافه می‌کنیم که باعث شکل گیری یک تاریخچه کامل می‌شوند. به این تاریخچه هش‌گراف گفته می‌شود. به این ترتیب می‌توانید حجم انبوهی از اطلاعات را درباره اینکه چه شخصی چه چیزهایی می‌داند جمع آوری کنید و بعد به صورت رایگان به اجماع نظر برسید."

Leemon Baird

هدف، دستیابی به نقطه‌ای موسوم به strongly seeing (قویاً مشاهده شده) است که در آن دو نود می‌توانند با اطمینان، پیش بینی درباره یک نود سوم – یا خروجی یک رای گیری – را انجام دهند چون در مراحل مختلف این فرایند به نتیجه گیری‌های مشابهی دست یافته اند.

هدرا امیدوار است که در آینده نودهای مین نت را بی نیاز به مجوز کند تا عده بیشتری قادر به مشارکت در فرایند اعتبارسنجی تراکنش‌ها و محافظت از شبکه در برابر حمله باشند.

چهار سرویس اصلی هدرا

در مجموع، شبکه هدرا هش‌گراف متشکل از چهار بخش یا سرویس است که با یکدیگر همکاری می‌کنند تا امکان مبادله ارزش، ایجاد و اجرای قراردادهای هوشمند، انتقال فایل و غیره را فراهم کنند. این چهار بخش عبارتند از:

  • HBAR: ارز دیجیتال مورد استفاده برای اجرای تراکنش با کارمزد کم و قابل سفارشی سازی در هدرا.
  • قراردادهای هوشمند: برای اجرای خودکار فرایندها و ساختن اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز جهت کاربردهایی خاص استفاده می‌شود.
  • فایل سرویس: به عنوان یک مخزن ذخیره فایل به صورت توزیع شده با قابلیت اجرای کارهای مدیریتی مثل اضافه کردن و حذف فایل عمل می‌کند.
  • سرویس اجماع نظر: برای دستیابی به اجماع نظر با سرعت بالا، به روش امن و عادلانه در هر اپلیکیشنی که نیازمند اعتماد است، استفاده می‌شود.

تفاوت هدرا هش‌گراف با بلاک‌چین

تفاوت اصلی بین هدرا هش‌گراف و بعضی پلتفرم‌های مبتنی بر بلاک‌چین این است که نیازی به انجام کارهای سنگین محاسباتی برای فرایند اثبات کار ندارد.

مزایای هدرا هش‌گراف

هدرا هش‌گراف ادعا می‌کند که حتی با وجود عوامل مخرب در شبکه، با استفاده از سیستم aBFT (تحمل خطای بیزانس غیرهمگام) که نودها از آن استفاده می‌کنند، به بالاترین سطح اعتماد دست پیدا می‌کند.

هدرا هش‌گراف سریع‌تر از بیت‌کوین و اتریوم است چون امکان اجرای تراکنش‌ها به صورت موازی را دارد و تاخیر آن کم است – ارسال و تایید هر تراکنش تنها چند ثانیه زمان می‌برد (با قطعیت صددرصدی).

پلتفرم هدرا هش‌گراف از همان زبان برنامه نویسی شی گرای اتریوم به نام Solidity استفاده می‌کند که در قراردادهای هوشمند متداول است. این پلتفرم با فراهم کردن امکان اجرای قراردادهای هوشمند، برای ساختن اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز قابل استفاده است که کاربردهای زیادی از جمله در محصولات DeFi (اقتصاد غیرمتمرکز)، هویت دیجیتال و غیره دارند.

همچنین، کارمزد تراکنش‌ها در آن بسیار کم و سرعت اجرا بسیار بالاست و تنها ظرف چند ثانیه تراکنش‌ها قطعی می‌شوند. کارمزدها نیز کمتر از یک سنت هستند. در مقابل اجرای تراکنش در شبکه بیت‌کوین 10 دقیقه زمان می‌برد و میانگین کارمزد اجرای تراکنش‌ها در این شبکه در سال 2020 بیشتر از 1 دلار بود.

معایب هدرا هش‌گراف

هدرا هش‌گراف بر خلاف خیلی از ارزهای دیجیتال اپن سورس نیست بلکه حق ثبت اختراع آن محفوظ است و توسعه دهندگان قادر به کپی کردن و ایجاد انشعاب از آن – مثل بیت‌کوین کش که از بیت‌کوین منشعب شد – نیستند.

Swirlds، کمپانی سازنده این پلتفرم می‌گوید دلیل محفوظ نگه داشتن حق اختراع مقابله با از دست رفتن اثرات شبکه است که باعث می‌شود با افزایش حجم کاربران، ارزش هش‌گراف هم بیشتر شود. از آنجایی که ایجاد انشعاب می‌تواند باعث چند قسمت شدن جامعه و کاربران شود، هدرا سعی می‌کند با این روش از ایجاد انشعاب پیشگیری کند.

بعلاوه، هدرا هش‌گراف تنها 39 حاکم دارد و این موضوع منجر به ایجاد ابهاماتی در این زمینه شده که آیا این پلتفرم هم مثل بلاک‌چین غیرمتمرکز محسوب می‌شود یا خیر. با این حال از آنجایی که این حاکمان سازمان‌های بسیار مشهور و پیشگام در این صنعت هستند، بعید است کاری انجام دهند که به نفع این شبکه نباشد چون موفقیت آنها در گروی موفقیت این شبکه است.

آیا می‌دانستید؟

 بنیانگذاران هدرا هش‌گراف، Leemon Baird و Mance Harmon وقتی در ارتش آمریکا بودند همدیگر را ملاقات کردند. دوستی آنها 25 سال سابقه دارد.

اهداف هدرا هش‌گراف

در سال 2018، هدرا هش‌گراف 120 میلیون دلار از طریق فروش توکن سرمایه جذب کرد. از این پول برای پشتیبانی از اجرای میکروتراکنش، توسعه بستر ذخیره اطلاعات به شکل یک فایل سرویس توزیع شده و امکان اجرای قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود.

هدرا هش‌گراف پس از راه اندازی مین نت خودش در سال 2019، قدرتمندتر شده و ادعا می‌کند قادر به اجرای بیش از 10 هزار تراکنش در ثانیه است اما این شبکه در حال حاضر برای تراکنش‌هایی که قرارداد هوشمند اجرا می‌کنند به 10 اجرای تراکنش در ثانیه محدود شده که در حد اتریوم و سایر بلاک‌چین‌های مجهز به سیستم قراردادهای هوشمند است.

به گفته این کمپانی به تدریج این محدودیت کمتر می‌شود. تا آن زمان مشخص نیست که آیا امکان استفاده از هدرا هش‌گراف برای بار انبوه تراکنش اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز که پیش از این باعث فلج شدن اتریوم و EOS شده بودند، وجود دارد یا خیر. اما دستاوردهای هدرا، در قیمت توکن آن منعکس نشده است. HBAR با قیمت 0.36 دلار شروع به کار کرد و به سرعت به 0.03 دلار کاهش یافت یعنی کمتر از یک دهم قیمت اصلی و در بیشتر مدت سال‌های 2019 و 2020 در همین حدود باقی ماند.

همکاری‌های هدرا هش‌گراف

هدرا هش‌گراف پس از اجرای ICO در بیش از سه سال پیش، همکاری‌های مهمی با شرکت‌ها و موسسات مهم در صنایع مختلف آغاز کرده از جمله شرکت‌های بوئینگ، ال‌جی، آی‌بی‌ام و کالج دانشگاهی لندن. در فوریه 2020، هدرا هش‌گراف گوگل را هم به شورای حاکمیتی خودش اضافه کرد – این حرکت مهم‌ترین همکاری این شرکت محسوب می‌شود. به این ترتیب گوگل هم یکی از نودهای شبکه هدرا را اداره می‌کند و در حاکمیت این شبکه سهیم خواهد بود.

کمپانی‌های ساخته شده بر بستر این پلتفرم

  • پلتفرم دارایی‌های مجازی TrakInvest.
  • شرکت توسعه نرم افزار Acoer با تمرکز بر صنعت مراقبت‌های بهداشتی.
  • پلتفرم کشت وام Agryo که یک مدل پیش بینی غیرمتمرکز و مبتنی بر دیتا ساخته است.
  • Carbon که اولین کوین باثبات را در هدرا راه اندازی کرد.
  • AdsDax بازار تبلیغاتی سریع و عادلانه در هدرا.

آینده هدرا هش‌گراف

هدرا هش‌گراف در مسیر تبدیل شدن به سریع‌ترین بلاک‌چین جهان قرار دارد و سعی دارد با استفاده از سیستمی مشابه آیوتا و ترون تبدیل به شبکه‌ای مناسب جهت اجرای پروژه‌های غیرمتمرکز شود اما دستیابی به این هدف چندان ساده نیست.

در حال حاضر بیشتر از هزار ارز دیجیتال از این بلاک‌چین استفاده می‌کنند. این بلاک‌چین قدرت اعداد را به عنوان پشتوانه خود دارد و تبدیل به واسطی محبوب برای ساختن و اجرای قراردادهای هوشمند شده است.

هدرا هش‌گراف و سایر پروژه‌های مشابه باید به سرعت افزایش مقیاس پیدا کرده و روزبروز راهکارهای بهتری ارائه کنند تا بتوانند به موفقیت مورد نظرشان برسند.