آکادمی

یکشنبه, 11 آبان 1399 00:25

آراگون نتورک (ANT) چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

هدف آراگون نتورک، اصلاح و پیشرفت روش‌های کار با بلاک‌چین است. به باور طراحان این شبکه، می‌توان از بلاک‌چین برای ایجاد دادگاه دیجیتال و سازمان‌های غیرمتمرکز موثر و مفید استفاده کرد.

انسان‌ها همکاری با یکدیگر را می‌پسندند در نتیجه سازمان‌های بیشماری تاسیس کرده اند که امکان همکاری افراد را فراهم می‌کنند. افراد بسیار محدود و کمی هستند که می‌توان آنها را مجزا و منفرد از بقیه دانست. اما مشکل اینجاست که سازماندهی انسان‌ها فرایندی پرهزینه است. شرکت‌ها هر ساله میلیاردها دلار برای مخارج مدیریتی صرف می‌کنند. تصمیم گیری و مدیریت هزینه‌های زیادی در پی دارد. عدم وجود یک معماری فراگیر باعث ایجاد احتمال گم شدن یا کپی مدارک کاغذی و تاخیر در پروژه‌ها شده در نتیجه ممکن است چندین سال زمان ببرد که دو طرف با هم درباره یک موضوع به توافق برسند. آراگون نتورک ادعا می‌کند که راهکار این مشکل را در اختیار دارد.

آرگون چیست؟

آراگون از بلاک‌چین استفاده می‌کند تا شفافیت و بهره وری سازمان‌ها و کمپانی‌ها را افزایش دهد. کمپانی‌ها می‌توانند برای امضای توافقنامه‌های قرارداد هوشمند با یکدیگر، از آراگون استفاده کنند. می‌توان این اطلاعات را به صورت امن در بلاک‌چین ذخیره کرد تا هر یک از طرفین در هنگام نیاز به آن دسترسی پیدا کنند. آراگون تمایل دارد به عنوان یک قلمروی دیجیتال قابل انتخاب شناخته شود. این شبکه در حال ایجاد یک سیستم غیرمتمرکز است که می‌توان از آن برای داوری سریع و کارآمد بین طرف‌های دخیل استفاده کرد. این پلتفرم یک توکن بومی به اسم Aragon Network Token یا به اختصار ATN دارد که از آن جهت پرداخت کارمزدها استفاده شده و به صورت امانی به عنوان عاملی جهت انگیزه دادن برای رفتار کردن به روش خوب و صادقانه استفاده می‌شود.

چه کسی آراگون را ساخت؟

آراگون نتورک زائیده افکار Luis Cuende و Jorge Izquierdo است. Cuende قبلاً به ایجاد یک تکنیک برای ایجاد برچسب زمانی در بلاک‌چین کمک کرده بود و با کمپانی‌هایی مثل مایکروسافت و Telefonica و دولت استونی همکاری کرده است. Izquierdo در سن 15 سالگی موفق به دریافت بورسیه تحصیلی اپل شد. آراگون در حال حاضر تحت حاکمیت بنیاد آراگون قرار دارد که یک سازمان غیرانتفاعی برای ساختن و تبلیغ این شبکه است.

آیا می‌دانستید؟

نام آراگون ریشه اسپانیایی دارد که هر دو بنیانگذار این شبکه در آنجا بزرگ شده اند. در واقع این نام بر اساس شخصیت ارباب حلقه‌ها انتخاب نشده و این تشابه اسمی تصادفی است.

تاریخچه ای مختصر از آراگون

  • فوریه 2017 – آراگون نتورک رونمایی شد.
  • می  2017 – آراگون ICOی خودش را راه اندازی کرد.
  • ژوئن 2017 – آراگون یک توافقنامه همکاری با اکسچنج غیرمتمرکز 0x امضاء کرد.
  • فوریه 2018 - Aragon Architect راه اندازی شد که راهکاری برای ساختن پروفایل کمپانی‌ها بر روی این پلتفرم بود.

ویژگی‌های خاص آراگون

اطمینان – کاربران باید برای مشارکت در این شبکه ابتدا مقداری توکن آراگون در آن گروگذاری کنند. انجام این کار به ایجاد یک اکوسیستم باز و صادق و اجرایی شدن قراردادهای هوشمند کمک می‌کند. در صورت بروز رفتار غیرصادقانه یا نادرست، توکن‌های کاربران از آنها گرفته می‌شود.

دسترس پذیری – قراردادهای هوشمند آراگون باید برای انسان خوانا باشند. به این ترتیب کاربرانی با دانش فنی کم هم می‌توانند از این اکوسیستم استفاده کنند.

ارزی باثبات – ارزهای دیجیتال ذاتاً پرنوسان هستند. ممکن است ارزش مبلغی که به عنوان وثیقه گرو گذاشته اید، به میزان چشمگیری کاهش پیدا کند. توکن‌های آراگون ارزش مشخص و ثابتی دارند. این شبکه می‌تواند برای شناور نگه داشتن قیمت‌ها، توکن بخرد یا برای توقف افزایش چشمگیر قیمت‌ها، توکن بفروشد.

حریم خصوصی – هیچ نیازی نیست که کاربران آراگون اطلاعات خصوصی یا محرمانه خودشان را افشا کنند. به این ترتیب مردم می‌توانند در دنیای بلاک‌چین هویتی متفاوت با هویت شخصی و واقعی خودشان داشته باشند و از آن برای اجرای توافقنامه و کسب و کار استفاده کنند.

آیا می‌دانستید؟

در آگوست 2018، آراگون انتشار آپدیت (اخبار) در پلتفرم Medium را متوقف کرد چون به گفته آراگون این پلتفرم در مورد ارزهای دیجیتال جانبداری‌های خاصی دارد.

نحوه تولید توکن‌های آراگون

تیم آراگون کمتر از 40 میلیون توکن ANT تولید کرده و 70 درصد آنها را سال گذشته به فروش رساند. آراگون مبتنی بر شبکه اتریوم است در نتیجه این توکن‌ها، توکن ERC20 هستند. وقتی شبکه کاملاً راه اندازی شده و شروع به کار کند، بسته به نیاز جامعه توکن‌های جدیدی تولید شده یا از بین می‌روند. کاربران آراگون خودشان می‌توانند در این زمینه تصمیم گیری کنند.

آیا می‌دانستید؟

ابتدا قرار بود ICO آراگون تا اواسط ماه ژوئن اجرا شود اما این زمان کمتر شد چون این پروژه ظرف 15 دقیقه به سقف فروش 25 میلیون دلار رسید.

طرز کار آراگون

  • قراردادهای هوشمند – آراگون از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کنند که یکسری توافقنامه هستند اما به صورت خودکار اجرا می‌شوند. این قراردادها می‌توانند تراکنش‌های لازم را به صورت خودکار اجرا کنند. این قراردادها وجوه را به عنوان امانت حفظ می‌کنند و می‌توان به محض برآورده شدن شرایط توافق، آنها را اجرا کرد.
  • اوراکل‌ها – قراردادهای هوشمند قابل درک برای انسان‌ها و رویدادهای دنیای واقعی باید به داده‌هایی تبدیل شوند که برای بلاک‌چین قابل درک هستند. آراگون از اوراکل‌هایی استفاده می‌کند که به توافقنامه‌های موجود در این پلتفرم امکان واکنش به اعمال واقعی را می‌دهند.
  • حاکمیت غیرمتمرکز – هیچ قدرت مرکزی وجود ندارد که درباره واریزها قضاوت کرده و قوانین شبکه آراگون را پیاده سازی کند. کاربران خودشان به عنوان جزئی از یک سازمان مستقل غیرمتمرکز بر این سیستم حاکمیت می‌کنند. به این ترتیب می‌توانند با توافق‌هایی ساده، اختلافات را حل کنند.
  • دادگاه‌های غیرمتمرکز – هر زمان اختلافی ایجاد شود، شبکه برای حل آن داور انتخاب می‌کند. هر دو طرف شواهد را عرضه می‌کنند و سپس داوران مثل دادگاه واقعی حکم را صادر می‌کنند. هر دو طرف حق درخواست بازبینی را دارند که در صورت تایید، درخواست آنها به یک دادگاه عالی مرتبه تر منتقل می‌شود.

کارهای قابل انجام با آراگون

توکن‌های آرگون به عنوان وثیقه برای توافقنامه‌های صورت گرفته در این پلتفرم مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین می‌توان از آنها برای پرداخت کارمزد و هزینه‌های کار با شبکه استفاده کرد. کاربران و داوران فعال در این شبکه در ازای وقف تجربه و زمان خودشان، توکن ANT دریافت می‌کنند.

آینده

به گفته تیم آراگون در حال حاضر این گروه زمان خود را به ساخت و توسعه شبکه اختصاص داده است. انتظار می‌رود که پروژه آراگون به مرور زمان پیشرفت کند. کاربران می‌توانند در تصمیم گیری‌ها مشارکت کرده و به پیشرفت و اصلاح ساختار شبکه کمک کنند. هر چقدر اختلافات بیشتری در شبکه حل شود، ساختار شبکه برای پرونده‌های آتی قوی تر خواهد شد. موفقیت آراگون کاملاً بستگی به تعداد کسب و کارهایی دارد که از آن استفاده می‌کنند. در صورت محبوب شدن آراگون، این شبکه می‌تواند یک مدل کاملاً جدید برای سازماندهی کمپانی‌ها و تعامل آنها با یکدیگر ایجاد کند.