آکادمی

یکشنبه, 11 آبان 1399 02:03

ایر سواپ (AirSwap) چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

در این مطلب بررسی می‌کنیم که ایر سواپ چطور سعی به ایجاد یک پلتفرم معاملاتی دارد که قصد آن بهره برداری از مزایای اکسچنج‌های غیرمتمرکز بدون معایب و نواقص آنهاست.

ایر سواپ پلتفرمی برای مبادله نظیر به نظیر توکن‌های اتریوم است در نتیجه کاربران این پلتفرم می‌توانند توکن‌ها را به صورت مستقیم با هم مبادله کنند. این پلتفرم غیرمتمرکز است چون ایر سواپ کنترل دارایی‌های کاربران را در اختیار ندارد و اجرای معامله تنها از طریق قراردادهای هوشمند انجام می‌شود.

پلتفرم ایر سواپ با الزام به برقراری ارتباط بین کاربرانی که قصد معامله دارند (درباره نوع توکن مورد معامله و قیمت آن) کار می‌کند. وقتی هر دو طرف آماده اجرای تراکنش باشند، پروتکل سواپ که یک قرارداد هوشمند اتریوم است، معامله را اجرا می‌کند.

سپس این پلتفرم از یک اکسچنج غیرمتمرکز استفاده می‌کند که کاربران تا اجرای معامله کنترل کامل وجوه خودشان را در آن تحت اختیار دارند. در نتیجه یا هر دو طرف به هدفشان از معامله می‌رسند یا هیچکدام.

چه کسی ایر سواپ را ابداع کرد؟

Michael Oved، Sam Tabar و Don Mosites بنیانگذاران ایر سواپ هستند که بنیانگذار Fluidity، کمپانی پدر ایر سواپ هم هستند.

آیا می‌دانستید؟

دو سرمایه گذار مشهور یعنی Mike Novogratz مدیرعامل Galaxy Digital و Joseph Lubin مدیرعامل ConsenSys هر دو جزء مشاوران ایر سواپ هستند.

تاریخچه‌ای مختصر

? اکتبر 2017 – طرح فروش توکن ایر سواپ (AST) موفق به جذب 36 میلیون دلار سرمایه شد.

? اکتبر 2018 – AirSwap Spaces امکان برقراری ارتباط، مذاکره و هماهنگ کردن معاملات غیرمتمرکز بین گروه‌های مختلف را فراهم کرد.

? ژانویه 2019 – DexIndex یک ابزار اپن سورس راه اندازی کرد که قیمت توکن‌های مختلف اتریوم در اکسچنج‌های غیرمتمرکز را جستجو و لیست می‌کند.

ویژگی خاص ایر سواپ

کاربران اکسچنج‌های متمرکز باید به این پلتفرم‌ها اطمینان داشته باشند از این جهت که امنیت دارایی‌های آنها را حفظ کرده، هک نمی‌شوند، قانون شکنی نمی‌کنند و تصمیمات نامناسب نمی‌گیرند. در مقابل، اکسچنج‌های غیرمتمرکزی که در آنها معاملات کاملاً بر روی بلاک‌چین اجرا می‌شوند، در برابر این شرایط آسیب پذیر هستند:

? کند بودن زمان اجرای تراکنش‌ها به این دلیل که در حال حاضر اتریوم بیش از حد کند است.

? فرار رو به جلو که در آن تریدرها می‌توانند معاملات یا قیمت‌ها را با قرار دادن تراکنش‌های خودشان در ابتدای لیست، دستکاری کنند.

? نگرانی‌های امنیتی چون معاملات اکسچنج‌های غیرمتمرکز روی دفاتر ثبت سفارش عمومی اجرا می‌شوند و همه قادر به مشاهده آنها هستند.

در ایر سواپ، اجرای معاملات مستقیماً از یک والت به والت دیگر انجام می‌شود بنابراین خطر فرار رو به جلو وجود ندارد. مذاکرات هم به صورت خصوصی اجرا می‌شوند و نه روی بلاک‌چین. در نهایت، از آنجایی که نیازی به کاستدی یا حفظ دارایی‌ها وجود ندارد، کارمزدهای این پلتفرم صفر است.

آیا می‌دانستید؟

ایر سواپ ویجت مخصوصی طراحی کرده که به کاربران امکان می‌دهد مستقیماً از طریق یک سایت توکن خریداری کنند در نتیجه مخاطبان می‌توانند بدون نیاز به مراجعه به سایتی دیگر، وارد اکسچنج شوند.

سایر خصوصیات متفاوت ایر سواپ

برای کمک به کاربران ایر سواپ جهت پیدا کردن همتایانی برای اجرای معامله، AirSwap Spaces ساخته شد. AirSwap Spaces در اصل فضاهایی هستند که کاربران در آن می‌توانند تمایل خودشان به معامله توکن‌های مختلف را اعلام کنند تا دیگران آنها را پیدا کنند. کاربران می‌توانند در این فضا با هم به صورت کاملاً رمزنگاری شده و خصوصی چت و مذاکره کنند.

نحوه تولید AST

ایر سواپ در اکتبر 2017 یک ICO راه اندازی کرده و توکن ایر سواپ (AST) را عرضه کرد. این ICO موفق به فروش 500 میلیون توکن AST شد.

نحوه تهیه AST

AST یک توکن ERC-20 است که می‌توان آن را در اکسچنج AirSwap یا در اکسچنج‌های متمرکزی مثل Binance و Huobi معامله کرد.

کارهای قابل انجام با AST

بر خلاف بیشتر اکسچنج‌ها، کارمزدی برای استفاده از ایر سواپ وجود ندارد در نتیجه از AST برای پرداخت کارمزد معاملات استفاده نمی‌شود بلکه به عنوان روشی برای انتشار معاملات در شبکه ایر سواپ عمل می‌کند. این کار با گرو گذاشتن AST در هنگامی که کاربر قصد اجرای معامله دارد، انجام می‌شود.

حداقل کارمزد برای انتشار معامله  250 AST در هر معامله است. این مبلغ بلوکه شده و سپس آزاد می‌شود. پس از گرو گذاشتن، سیگنال لازم در شاخص ایر سواپ منتشر می‌شود و همه می‌توانند این شاخص را به صورت رایگان و بدون نیاز به داشتن AST جستجو کنند. کاربران برای اجرای معامله، شاخص را جستجو کرده، معامله مدنظرشان را انتخاب و اجرا می‌کنند.

آینده

ایر سواپ همچنان به افزودن امکانات و اصلاح پلتفرم معاملاتی خود ادامه می‌دهد. هر چند روش معامله نظیر به نظیر مزایایی دارد اما بدون چالش هم نیست از جمله امکان عدم وجود طرف مناسب برای اجرای معامله. ایر سواپ سعی دارد برای حل این مشکلات ابزارهای جدیدی بسازد تا کاربران بتوانند طرف مقابل را راحت تر پیدا کنند و معاملات خودکارتر و راحت تر اجرا شوند.