آکادمی

شنبه, 17 آبان 1399 02:41

عرضه توکن مصرف کننده چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

فریم ورک عرضه توکن مصرف کننده (Consumer Token Offering یا به اختصار CTO) سعی دارد مجموعه‌ای از بهترین روش‌ها برای عرضه توکن‌های جدید یا ایونت‌های تولید توکن در اتریوم مشخص کند.

صنعت کریپتو در سال 2017 و اوایل سال 2018 به قله‌های جدیدی رسید و دلیل عمده دستیابی به این دستاورد، فومو (ترس از دست دادن) و شور و هیجانی بود که توسط ICOها ایجاد شد اما این فقط یکی از نتایج این شرایط بود. کلاهبرداری، وعده‌های دروغین و عواقب قانونی باعث ترس مردم از ICOها شد اما این فناوری جدید مثل سایر فناوری‌های نو رشد و توسعه پیدا کرد. پس از ICOها، شاهد شکل گیری ایده‌های دیگری مثل عرضه توکن اوراق بهادار (STO)، عرضه اولیه اکسچنج (IEO) و حالا عرضه توکن مصرف کننده (CTO) هستیم.

جذب سرمایه همیشه یکی از کاربردهای مهم فناوری بلاک‌چین بوده چون همه انسان‌های روی زمین با خرید یک توکن یا کوین قادر به مشارکت در فرایند تأمین سرمایه و مالکیت یک شبکه امیدبخش جدید بودند. از آنجایی که توزیع توکن از طریق بلاک‌چین بسیار کارآمد و مؤثر است، همیشه روش‌های جدیدی در حال ابداع هستند تا برای انجام این کار به بهترین شکل ممکن کمک کنند و اینجاست که عرضه توکن مصرف کننده وارد عمل می‌شود.

در ادامه به بررسی این پدیده می‌پردازیم.

عرضه توکن مصرف کننده چیست؟

فریم ورک عرضه توکن مصرف کننده (CTO) سعی دارد مجموعه‌ای از بهترین روش‌ها برای عرضه توکن‌های جدید یا برگزاری ایونت‌های تولید توکن در اتریوم مقرر کند. این فریم ورک متمرکز بر 10 مفهوم کلیدی از جمله کاربرد توکن، حاکمیت، روش‌های توزیع، هدف توزیع، تأمین، رفع اختلاف، امنیت، بازاریابی، محافظت از مشتریان و پیروی از قوانین است. فریم ورک CTO به گونه‌ای طراحی شده که یک اقدام مشارکتی باز و قابل تکامل باشد و بتواند استانداردهای بسیار خوبی در زمینه اعتماد و قابلیت اطمینان پروژه‌های عرضه توکن، توکن داران و قانونگذاران تدوین کند.

مفاهیم فریم ورک عرضه توکن مصرف کننده

فریم ورک عرضه توکن مصرف کننده 10 مفهوم کلی را مشخص می‌کند:

  1. توکن‌ها باید برای تهیه کالا، خدمات یا محتوا قابل استفاده باشد و نه برای طرح‌های درآمدزایی مثل سهام و سرمایه گذاری.
  2. حاکمیت و مدیریت توکن باید شفاف بوده و به صورت کاملاً واضح، غیرمتمرکز بودن یا نبودن آن مشخص باشد.
  3. توکن‌ها باید به صورت عادلانه و شفاف توزیع شوند.
  4. دلیل توزیع توکن باید شفاف و مشخص باشد.
  5. قوانین تآمین، تولید و تخریب توکن‌ها باید شفاف و واضح باشد.
  6. باید فرایندی برای حل اختلافات وجود داشته باشد.
  7. باید امنیت قراردادهای هوشمند، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و توکن‌ها بازرسی شود.
  8. بازاریابی‌ها نباید گمراه کننده باشند.
  9. پروژه‌ها باید محافظت شده باشند و موجب توانمندی کاربران شوند.
  10. بنیانگذاران پروژه باید با مقامات قانونی مشورت کنند تا مطمئن شوند که با قوانین مربوطه سازگار هستند.

چه کسی عرضه توکن مصرف کننده را ابداع کرد؟

فریم ورک CTO توسط پروژه Brooklyn ساخته شده که راهکاری تحت نظارت تیم حقوقی ConsenSys و متشکل از شرکت‌های مختلف فعال در صنعت بلاک‌چین است.

آیا می‌دانستید؟

دو پروژه شناخته شده‌ای که از فریم ورک CTO استفاده کردند، Civil و FOAM هستند. هر دو سال 2018 در پلتفرم Consensys Token Foundry راه اندازی شده و از یک استاندارد سختگیرانه استفاده کردند که در آن مشارکت کنندگان در عرضه توکن باید اثبات می‌کردند که درباره پروژه و در مجموع درباره صنعت کریپتو اطلاعات دارند. کاربران Token Foundry برای مشارکت باید یک آزمون خاص می‌دادند و خریداران قادر به فروش توکن‌های خودشان نبودند مگر اینکه اثبات کنند واقعاً از این توکن‌ها استفاده کرده اند.

تاریخچه‌ای مختصر

  • نوامبر 2017 – پروژه Brooklyn در اوج دوره رونق ICO و ارزهای دیجیتال راه اندازی شد.
  • سپتامبر 2018 – نسخه اول فریم ورک توکن مصرف کننده پس از دریافت بازخوردهای عمومی منتشر شد.
  • آوریل 2019 – کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) فریم ورک عرضه کریپتو به نام "Investment Contract Analysis of Digital Assets" را به عنوان یک راهنمای کلی برای عرضه توکن‌های جدید منتشر کرد.

ویژگی خاص CTO چیست؟

مشکل ICOها این است که ماهیتی کاملاً بدون ساختار دارند و این ویژگی باعث آسیب پذیر شدن آنها در برابر کلاهبرداری، دلالی‌های عظیم و تحمیل عواقب قانونی شده است. عرضه توکن اوراق بهادار (STO) با قوانین مربوطه سازگاری دارد اما محدود به سرمایه گذاران معتبر یا واجد شرایط است که با هدف اصلی عرضه توکن که به شبکه‌ای متنوع و گسترده از سرمایه گذاران دسترسی دارد، در تناقض است. عرضه اولیه اکسچنج (IEO) تحت نظارت متمرکز اکسچنج‌ها قرار دارد در نتیجه فاقد ویژگی غیرمتمرکز بودن و بی نیاز به مجوز بودن تکنولوژی بلاک‌چین است. CTO امید دار با ایجاد مجموعه استانداردهایی داوطلبانه، بهترین ویژگی‌های همه این رویکردها را با هم داشته باشد.

مفاهیم فریم ورک SEC

ایجاد فریم ورک SEC برای عرضه توکن منجر به شکل گیری شفاف‌ترین دستورالعمل منتشر شده توسط قانونگذاران آمریکایی برای فروش توکن شد. نکات اصلی که این فریم ورک مورد بحث قرار داده این است که آیا انتظار کسب سود وجود دارد یا خیر و اینکه آیا پروژه کاملاً غیرمتمرکز است یا خیر. اساساً اگر یک توکن در همان ابتدا کاربردی داشته باشد و صرفاً ابزاری برای سرمایه گذاری نباشد و پلتفرم مربوطه کاملاً غیرمتمرکز باشد، توکن مورد نظر جزء اوراق بهادار محسوب نمی‌شود.

می‌توان گفت که فریم ورک CTO با SEC همخوانی دارد از این جهت که در آن تأکید شده توکن‌ها باید یک کاربرد داشته باشند و بر خلاف FOAM و Civil انتظار سودآوری وجود نداشته باشد اما باید توجه داشت که فریم ورک SEC هیچ تضمین قانونی ایجاد نمی‌کند بنابراین بنیانگذاران پروژه‌ها باید به این نکته هم توجه داشته باشند.

آینده

هر چند عرضه توکن مصرف کننده به صورت گسترده در صنعت کریپتو مورد استفاده قرار نگرفته اما نقش مهمی در آینده ConsenSys دارد که پشت خیلی از پروژه‌های حیاتی و اساسی در اکوسیستم اتریوم است. Joseph Lubin بنیانگذار ConsenSys در کنفرانس SXSW سال 2019 اعلام کرد که امسال چهار یا پنج CTO اجرا می‌کند. باید دید که آیا سایر پروژه‌ها هم این روند را دنبال می‌کنند یا خیر.