آکادمی

یکشنبه, 25 آبان 1399 23:27

درگاه پرداخت بیت‌پی Bitpay چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

بیت‌پی بزرگترین درگاه پرداخت بیت‌کوین در جهان است و به کسب و کارها امکان می‌دهد بیت‌کوین را برای پرداخت هزینه کالاها و خدمات قبول کنند و نسبت به بیشتر شرکت‌ها کارمزدهای کمتری دریافت می‌کند.

امروزه مشتریان زیادی تمایل دارند هزینه‌ها را با استفاده از بیت‌کوین پرداخت کنند. کسب و کارها پذیرای بیت‌کوین هستند اما تمایلی ندارند که مستقیماً در معرض نوسان شدید بیت‌کوین قرار داشته باشند. بیت‌پی راهکاری برای این مسئله ارائه کرده و واسطی بین مشتریان و کسب و کارهاست. اما آیا بیت‌پی می‌تواند پلی بیت‌کوین و سایر دنیا باشد؟

بیت‌پی چیست؟

بیت‌پی بزرگترین درگاه پرداخت بیت‌کوین در جهان است و راهکاری در اختیار کسب و کارها قرار داده تا بتوانند به راحتی بیت‌کوین را به عنوان یک روش پرداخت قبول کنند.

مشتریان می‌توانند هزینه‌ها را با بیت‌کوین یا بیت‌کوین کش پرداخت کنند. سپس بیت‌پی هزینه پرداختی را به یکی از هشت ارز مهم جهان مثل دلار آمریکا تبدیل کرده و سپس مستقیماً آن را برای کسب و کارها ارسال می‌کند.

پس از انجام پرداخت توسط مشتری، بیت‌پی آن نرخ مبادله را ثابت نگه می‌دارند یعنی سعی می‌کند ارزش پول پرداخت شده توسط مشتری تا وقتی به دست کسب و کار مربوطه می‌رسد ثابت باقی بماند.

در ازای ارائه این خدمات، حدود یک درصد از فروشنده کارمزد دریافت می‌شود که به گفته این شرکت از 3 درصدی که درگاه‌های پرداخت بانکی دریافت می‌کنند بیشتر است.

چه کسی بیت‌پی را ابداع کرد؟

بیت‌پی در سال 2011 توسط Tony Gallippi و Stephen Pair تاسیس شد.

تاریخچه ای مختصر

  • می 2011 – بیت‌پی تاسیس شد.
  • می 2014 – بیت‌پی 30 میلیون دلار جذب سرمایه کرد.
  • می 2016 – بیت‌پی BitPay Visa را در آمریکا راه اندازی کرد.
  • می 2017 – بیت‌پی BitPay Visa را در اروپا راه اندازی کرد.
  • مارس 2018 – امکان پرداخت با بیت‌کوین کش فراهم شد.

ویژگی خاص بیت‌پی

قطعاً بیت‌پی تنها بازیگر این عرصه نیست. شرکت‌های مشابهی مثل کوین بیس، کوین گیت و کوینزبانک همگی سرویس‌های مشابهی دارند اما بیت‌پی به عنوان باسابقه ترین شرکت در این زمینه، شناخته شده تر است.

بیت‌پی سرویس‌های دیگری مثل بیت‌پی کارت را هم عرضه می‌کند – یک نوع کارت بدهی ویزای پیش پرداخت برای مشتریان این شرکت. بعد از پرداخت 10 دلار برای تهیه این کارت، کاربران می‌توانند با تبدیل بیت‌کوین‌های والت خودشان به دلار، کارت را شارژ کنند. سپس می‌توانند در هر جایی که ویزا را قبول می‌کند، از این کارت استفاده کنند. این راهکار روش بسیار هماهنگ و خوبی برای نزدیک تر کردن دنیای کریپتو و جهان واقعی به یکدیگر است.

همچنین بیت‌پی یک والت اپن سورس برای ذخیره بیت‌کوین هم طراحی و عرضه کرده است. این والت هم محبوب است اما بعد از اینکه هکرها موفق شدند با دستکاری کد آن کلید خصوصی کاربران را به سرقت ببرند، زیر ذره بین منتقدین قرار گرفت.

آیا می‌دانستید؟

بیت‌پی مشتریان برجسته ای دارد از جمله مایکروسافت و ویرجین.

بیت‌پی چطور کار می‌کند؟

بیت‌پی دو روش در اختیار کسب و کارها قرار می‌دهد.

  • آنلاین: برای تراکنش‌های آنلاین، کسب و کارها می‌توانند یک دکمه ساده پرداخت بیت‌پی به سایتشان اضافه کنند. همچنین یک پلاگین برای سبد خرید هم طراحی شده که با نرم‌افزارهایی مثل شاپیفای سازگار است.
  • در فروشگاه: فروشگاه‌ها می‌توانند با کمک اپلیکیشن BitPay Checkout که یک کد QR تولید می‌کند، پول جمع کنند. مشتری‌ها کد را با اپلیکیشن اسکن می‌کنند و مبلغ لازم را با استفاده از والت بیت‌کوین خودشان پرداخت می‌کنند.

بیت‌پی با دریافت کارمزد یک درصدی درآمد کسب می‌کند. همچنین از کاربران شخصی هم کارمزد شبکه و یک کارمزد ماینر دریافت می‌کند. کارمزد ماینر برای پرداخت دستمزد ماینرهایی استفاده می‌شود که تراکنش‌ها را اعتبارسنجی کرده و به شبکه بلاک‌چین اضافه می‌کنند.

آینده

بیت‌پی اعلام کرده که تمرکز این شرکت فراهم کردن گزینه‌های بیشتری برای کسب و کارها و مشتریان است. اخیراً بیت‌پی از امکان پرداخت هزینه‌ها با Gemini dollar و Circle USD Coin خبر داد که ارزش آنها معادل با ارزش دلار آمریکاست. این کوین‌های باثبات امکان مقابله هر چه بیشتر با نوسان ارزهای دیجیتال را فراهم می‌کنند.

بیت‌پی در سال 2017 اعلام کرد که در مسیر پردازش پرداخت‌های 1 میلیارد دلاری است. با توجه به ادعای بیت‌پی در زمینه بالاتر بودن سرعت پردازش پرداخت‌های این شرکت نسبت به سایر روش‌های انتقال وجه و با توجه به کارمزد ثابت یک درصدی، انتظار می‌رود که این شرکت همچنان به جلب توجه برای اجرای پرداخت‌های بین مرزی ادامه دهد.