آکادمی

سه شنبه, 27 آبان 1399 16:29

زبان برنامه نویسی سالیدیتی Solidity چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

سالیدیتی (Solidity) یک زبان کدنویسی است که شبکه اتریوم بر مبنای آن کار می‌کند. این زبان امکان ایجاد قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز بر روی این پلتفرم را فراهم کرده و باعث گسترش قابلیت‌های این شبکه در مقایسه با بیت‌کوین و سایر شبکه‌های مشابه می‌شود.

در ابتدا، فقط بیت‌کوین وجود داشت. بیت‌کوین راهکاری سریع و آسان برای تبادل پول به روشی غیرمتمرکز و بدون نیاز به وجود واسطه‌ها بود و مردم می‌توانستند به آن اعتماد کنند چون همه تراکنش‌های آن روی یک دفتر کل غیرقابل تغییر ثبت می‌شدند.

اما بیت‌کوین محدودیت‌هایی داشت. فناوری بلاک‌چین در صورت در اختیار داشتن کدهای مناسب، قابلیت انجام کارهایی بسیار فراتر از تبادل نظیر به نظیر پول را داشت. بنابراین شبکه اتریوم ساخته شد و زمینه ایجاد یک زبان جدید به نام سالیدیتی را فراهم کرد. در ادامه به بررسی ریشه‌ها و اهداف این زبان می‌پردازیم.

سالیدیتی چیست؟

سالیدیتی یک زبان برنامه نویسی است که برای اجرا روی پلتفرم بلاک‌چین اتریوم ساخته شده است. سالیدیتی بر مبنای زبان‌های C++، پایتون و جاوااسکریپت ساخته شده و هدف اصلی ساختن آن فراهم کردن امکان اجرای قراردادهای هوشمند روی این شبکه بود.

چه کسی سالیدیتی را ایجاد کرد؟

Gavin Wood دانشمند علوم کامپیوتر زبان سالیدیتی را ابداع کرد. Wood برای دو سال نقش مدیر ارشد فناوری را در اتریوم داشت. ایده او توسط Christian Reitwiessner پرورش یافت که هدایت تیم طراح این زبان را بر عهده داشت.

تاریخچه‌ای مختصر از سالیدیتی

  • آگوست 2014 – زبان برنامه نویسی سالیدیتی توسط Gavin Wood پیشنهاد شد.
  • پاییز 2014 – یکی از پلتفرم‌های رقیب به نام Monax سالیدیتی را به عنوان زبان برنامه نویسی قبول کرد.
  • آگوست 2015 – سالیدیتی رسماً راه اندازی شد.

ویژگی خاص سالیدیتی

سالیدیتی پایه و اساس اتریوم – یکی از بزرگترین بلاک‌چین‌های جهان – است. اتریوم بیشتر به عنوان یک نسخه تغییر یافته از بیت‌کوین در نظر گرفته می‌شود اما گاهی این دو به اشتباه جای هم در نظر گرفته می‌شوند.

این دو شباهت‌هایی با هم دارند از جمله اینکه هر دو پلتفرم بلاک‌چین با یک توکن مخصوص هستند. ارز بیت‌کوین (بیت‌کوین) و ارز اتریوم (اتر) دو مورد از ارزشمندترین ارزهای دیجیتال جهان با بیشترین حجم معاملات هستند.

شباهت‌های بیت‌کوین و اتریوم به همین جا ختم می‌شود. شبکه بیت‌کوین به صورت یک شبکه نظیر به نظیر برای تبادل ارز طراحی شده بود. خود بیت‌کوین به عنوان یک ارز، برای ذخیره ارزش – به عنوان یک نوع دارایی – ساخته شد.

در مقابل، اتریوم به عنوان راهی برای انتقال هر چیز ارزشمندی – نه فقط ارز دیجیتال – طراحی شد. توکن اتریوم یعنی اتر به عنوان راهی برای پرداخت هزینه تراکنش‌ها در این پلتفرم ساخته شد و هدف از ساختن آن استفاده از آن به عنوان سوختی برای شبکه بود نه فقط به عنوان یک دارایی مثل بیت‌کوین.

از آنجایی که در پلتفرم بیت‌کوین معامله هر چیزی به غیر از ارزهای دیجیتال بسیار پیچیده و سخت بود، تیم اتریوم یک سیستم جدید ایجاد کرد. چنین سیستمی نیاز به یک زبان برنامه نویسی با انعطاف پذیری بسیار بیشتر از زبان بیت‌کوین (که عمدتاً C++ است) داشت بنابراین زبان سالیدیتی ابداع شد.

کارهای قابل انجام با سالیدیتی

سالیدیتی پایه و اساس شبکه اتریوم است. بدون سالیدیتی اتریومی هم وجود نداشت. کارهایی که می‌توان با وجود این زبان برنامه نویسی انجام داد، عبارتند از:

  • اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز: زبان برنامه نویسی سالیدیتی به توسعه دهنده‌ها امکان می‌دهد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز خودشان را بسازند. این اپلیکیشن‌ها مشابه اپلیکیشن‌هایی هستند که روی گوشی دارید. می‌توانید همه نوع اپلیکیشن را از اپ استور دانلود کنید از بازی گرفته تا اپلیکیشن‌های فیتنس و بانکداری. اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز هم به همین شکل هستند. تفاوت اصلی اینجاست که این اپلیکیشن‌ها اپن سورس هستند و هیچ واسطه‌ای ندارند (به همین خاطر به آنها غیرمتمرکز گفته می‌شود). درست مثل اپلیکیشن‌های اپ استور که برای اجرا روی iOS طراحی شده اند، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در اتریوم هم برای اجرا روی سالیدیتی طراحی شده اند.

آیا می‌دانستید؟

محبوب ترین اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز اتریوم در حال حاضر اکسچنج‌های کریپتو و بعد از آن بازی‌ها و اپلیکیشن‌های قمار هستند.

  • قراردادهای هوشمند: در اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، کدهایی به نام قراردادهای هوشمند وجود دارند. این کدها به مبادله پول، سهام، املاک و تقریباً هر چیز ارزشمندی، در صورت برقراری شرایطی خاص کمک می‌کنند. به این ترتیب نیاز به وجود یک شخص ثالث پرهزینه مثل دفاتر ثبت اسناد رسمی از بین می‌رود.
  • ICOها: توسعه دهنده‌ها می‌توانند روی پلتفرم اتریوم توکن‌های خودشان را ساخته و ICO اجرا کنند. به این توکن‌ها، توکن ERC20 گفته می‌شود که OmiseGO، 0x و Basic Attention Token چند نمونه از آنها هستند.

آینده

اتریوم در حال تغییر است. انواع آپگریدها و اصلاحات تحت عنوان اتریوم 2 در دست ساخت هستند. توسعه یک الگوریتم اثبات سهامی جدید و شاردینگ برای افزایش سرعت شبکه هم جزء این اصلاحات است.

همه این کارها تحت یک پروژه اپن سورس و توسط گروهی از توسعه دهندگان و محققان انجام شده اند. این جامعه فراتر از بنیاد اتریوم است. بنابراین انتظار می‌رود که در ادامه مشکلات، اختلافات و موانعی در راه باشند اما در هر صورت، سالیدیتی به این زودی نابود نخواهد شد و انتظار می‌رود آینده پررونقی داشته باشد.