آکادمی

چهارشنبه, 05 آذر 1399 03:15

بکت (Bakkt) چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

بکت حاصل تلاش مالکان بورس نیویورک است و سعی دارد با ایجاد یک اکسچنج تحت نظارت دولت آمریکا، امکان معامله راحت ارزهای دیجیتال را فراهم کند.

مالک بورس نیویورک تمایل دارد بیت‌کوین را تبدیل به یک ابزار پرکاربرد (از نظر فعالیت سرمایه گذاران سنتی و موسسات مالی) کند. اگر بتوان امکان معامله آسان ارزهای دیجیتال را فراهم کرد، قطعاً موج جدیدی از سرمایه گذاران به سمت ارزهای دیجیتال جذب می‌شوند. این وعده‌ای است که بکت سعی دارد آن را محقق کند. بکت پلتفرم جدیدی است که امیدوار است بتواند شرکت‌های سرمایه گذار را جذب بازار بیت‌کوین کند.

در این مطلب شما را با بکت آشنا می‌کنیم.

بکت چیست؟

بکت در اصل همان بازار بورس نیویورک است اما برای بیت‌کوین. بکت به موسسات امکان می‌دهد در محیطی منطبق با قوانین دولت فدرال آمریکا ارز دیجیتال خرید و فروش کنند. این یعنی معامله گران می‌توانند به همان راحتی و امنیتی که در بازارهای سنتی کار می‌کنند، با بیت‌کوین کار کنند.

در حال حاضر، سرمایه گذاران سنتی به دلیل نبود زیرساخت‌ها و قوانین مناسب از فعالیت در حوزه ارزهای دیجیتال و بیت‌کوین خودداری می‌کنند. بکت امیدوار است با ایجاد فضایی قانونمند برای محصولاتی همچون صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک بیت‌کوین، سرمایه گذاران سازمانی را به این حوزه جلب کند.

چه کسی بکت را ساخت؟

بکت ساخته اینترکانتیننتال اکسچنج (به اختصار ICE)، مالک بورس نیویورک (NYSE) است. ICE توسط Jeffrey Sprecher یکی از غول‌های وال استریت اداره می‌شود که رئیس NYSE نیز هست. وی Kelly Loeffler را به عنوان مدیرعامل بکت انتخاب کرد.

Sprecher متوجه شد که خیلی از سرمایه گذاران سازمانی به مشارکت در بازار ارزهای دیجیتال علاقمند هستند اما تمایل دارند این کار را به نحو قانونی انجام دهند. به همین دلیل ICE، بکت را ساخت تا نیاز سرمایه گذاران سازمانی را رفع کند.

آیا می‌دانستید؟

مجله Worth ، Kelly Loeffler مدیرعامل بکت را به عنوان یکی از صد شخصیت پرنفوذ تاریخ اقتصاد انتخاب کرده است.

تاریخچه‌ای مختصر

  • آگوست 2018 – پلتفرم بکت توسط اینترکانتیننتال اکسچنج رونمایی شد.
  • دسامبر 2018 – بکت در یک دور جذب سرمایه توانست 182.5 میلیون دلار جمع آوری کند.
  • جولای 2019 – راه اندازی بکت (در صورت تایید مقامات قانونی).

ویژگی خاص بکت

هر چند بکت هنوز تازه کار است اما همین حالا هم در مسیر موفقیت برای پرکاربرد کردن بیت‌کوین قرار دارد. حتی شرکت‌هایی مثل مایکروسافت و استارباکس هم قصد دارند با کمک بکت وارد این حوزه شوند.

این پلتفرم راهی برای حضور سرمایه گذاران سازمانی در حوزه بیت‌کوین با نظارت مقامات فدرال آمریکا فراهم کرده است. بکت در حال همکاری با کمیسیون معاملاتی معاملات آتی آمریکاست تا با برآورده کردن الزاماتی مثل پیروی از قوانین ضدپولشویی و استانداردهای سختگیرانه در زمینه گزارش دهی، نظر مثبت این کمیسیون را جلب کند.

این اقدام می‌تواند عاملی برای جذب سرمایه گذاران سازمانی بزرگ به سمت بازار ارزهای دیجیتال باشد. به گفته بکت، هدف این کمپانی تبدیل بیت‌کوین به اولین ارز جهانی است.

طرز کار بکت

بکت پلتفرمی است که سرمایه گذاران سازمانی می‌توانند با استفاده از آن، در یک شبکه جهانی ارزهای دیجیتال را خرید، فروش و ذخیره کنند. ایده کلی این است که بکت به سرمایه گذاران امکان بدهد دارایی‌ها و قراردادهای آتی مبتنی بر بیت‌کوین را مثل ارزها و کالاهای سنتی معامله کنند.

همچنین، بکت خدمات نگهداری از بیت‌کوین را ارائه می‌دهد. نگهداری از کلیدهای خصوصی کاربران به روش آفلاین منجر به افزایش سطح امنیتی و خنثی شدن تلاش هکرها می‌شود در نتیجه سرمایه گذاران سازمانی اطمینان خاطر بیشتری پیدا می‌کنند.

این پلتفرم، راهی برای مقابله با بزرگترین مشکل بلاک‌چین یعنی سرعت پایین اجرای تراکنش‌ها ابداع کرده است. از آنجایی که خیلی از تراکنش‌ها بین مشتریانی انجام می‌شود که از قبل موجودی آنها در این پلتفرم پس انداز شده، نیازی نیست که همه جابجایی‌ها روی بلاک‌چین ثبت شوند. هر جابجایی که در این انبار دارایی صورت بگیرد، روی دفتر کل خود بکت ثبت خواهد شد. فقط لازم است اطلاعات دارایی‌هایی که وارد این انباره شده یا از آن خارج می‌شوند ثبت شود.

از این جهت، به گفته Sprecher مدیرعامل کمپانی پدر بکت، این پلتفرم با لایه‌ای که روی بلاک‌چین قرار گرفته کار می‌کند.

کارهای قابل انجام با بکت

بکت به سرمایه گذاران سازمانی امکان می‌دهد به روشی کاملاً جدید با بیت‌کوین کار کنند. Kelly Loeffler مدیرعامل بکت می‌گوید این پلتفرم به ساده تر شدن جابجایی وجه بین المللی کمک می‌کند.

وی ادعا می‌کند که بکت دو مورد از مشکلات اصلی که مانع از پذیرش گسترده بیت‌کوین می‌شوند را حل کرده است.

  • زیرساخت: پلتفرم بکت زیرساختی قانونمند برای خرید و فروش بیت‌کوین فراهم کرده است.
  • پیدا کردن قیمت‌ها: به گفته Loeffler، یکی از دلایل مقاومت سرمایه گذاران سازمانی برای سرمایه گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال سخت بودن پیدا کردن قیمت ارزهای دیجیتال است. ارزهای دیجیتال در هر اکسچنجی با یک قیمت متفاوت لیست می‌شوند. بکت سعی دارد یک پلتفرم قانونمند و قابل اطمینان برای مشخص کردن قیمت‌ها ارائه کند تا سرمایه گذاران با اطمینان کامل این ارزها را خرید و فروش کنند. موفقیت در این زمینه باعث جذب هر چه بیشتر سرمایه گذاران سازمانی خواهد شد.

آینده

علیرغم ویژگی‌های مثبت بکت و طرفدارانی که دارد، این سیستم بدون منتقد نیست. عده زیادی از طرفداران بیت‌کوین بر این باورند که این ارز دیجیتال باید غیرمتمرکز باشد. وجود واسطه‌هایی که بر اکسچنج‌ها کنترل و نظارت دارند، بر خلاف قصد و رسالت بیت‌کوین است.

عده‌ای دیگر هم بر این باورند که بیت‌کوین بدون زیرساخت و قانون موفق نخواهد شد. جذب سرمایه گذاران سنتی به بازار بیت‌کوین می‌تواند باعث رفع بعضی از مشکلات این بازار از جمله نوسان شدید آن شود.

هر چند بکت در ابتدای مسیرش قرار دارد اما این کمپانی طرح‌های بلندپروازانه‌ای در پیش رو دارد. در حال حاضر بکت تنها متمرکز بر بیت‌کوین است چون این ارز دیجیتال بیشترین حجم نقدینگی را داشته و پرکاربردترین ارز دیجیتال است اما این پلتفرم قصد دارد در آینده‌ای نه چندان دور خدماتش را به سایر ارزهای دیجیتال هم گسترش دهد.